بازی جدید دنیای جنگ ستارگان برای موبایل یک تجربه جذاب را برای طرفداران این مجموعه رقم زده و یک بازی آنلاین سبک MOBA را در اندروید و آی‌او‌اس را ارایه می‌دهد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Star Wars: Force Arena همراه باشید. بازی موبایل Star Wars: Force Arena محصول شرکت نتماربل (Netmarble Games) […]

جنگی به وسعت ستارگان | نقد و بررسی بازی Star Wars: Force Arena

بازی جدید دنیای جنگ ستارگان برای موبایل یک تجربه جذاب را برای طرفداران این مجموعه رقم زده و یک بازی آنلاین سبک MOBA را در اندروید و آی‌او‌اس را ارایه می‌دهد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Star Wars: Force Arena همراه باشید.

بازی موبایل Star Wars: Force Arena محصول شرکت نتماربل (Netmarble Games) با همکاری Lucasfilm است که اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی در حال و هوای تبلیغاتی فیلم جدید این سری مجموعه یعنی جنگ ستارگان: آخرین جدای به صورت رایگان برای سیستم عامل‌های موبایلی عرضه شد. همانطور که در مقاله‌های گذشته در مورد تاثیر بازی های فرعی و یا حتی انحصاری موبایل، بر روی تبلیغات پیرامون یک فیلم سینمایی و یا یک بازی کامپیوتری مطرح گفته شد، باید این عنوان را هم در همان دسته قرار دهیم. تا کنون بازی‌هایی موبایل زیادی با نام‌های مرتبط با جنگ ستارگان منتشر شده است که از یک سری مطرح آن را هم می‌توان بازی پرندگان خشمگین را نام برد. جدا از بازی‌هایی مانند Angry Birds: Star Wars، بازی‌های انحصاری نیز توسط تهیه‌کنندگان فیلم‌های اصلی تا کنون بر روی موبایل منتشر شده‌اند که Force Arena آخرین آنها می‌باشد که تبدیل به یکی از بازی‌های خوب سال ۲۰۱۷ در موبایل شد. این بازی هم همانند جمع بسیار بزرگی از بازی‌های دیگر، یک استراتژی آنلاین چندنفره است که ترکیبی از المان‌های چند سبک بازی را ارایه می‌دهد و در فرم بسیار شبیه به بازی Titanfall: Assault است که پیش‌تر در سایت به بررسی آن پرداختیم.

Star Wars: Force Arena

در Star Wars: Force Arena شما باید ابتدا یکی از شخصیت‌های ابتدای بازی را به عنوان رهبر تیم خود انتخاب کنید. پس از انتخاب Leader باید مراحل تمرینی بازی را پشت سر گذاشته تا وارد محیط اصلی بازی شوید. همانطور که گفته شد، آخرین نسخه بازی موبایل جنگ ستارگان، یک بازی آنلاین چندنفره استراتژی (MOBA) است که حالت‌های مختلفی برای بازی کردن را در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد. پس از انتخاب رهبر اصلی، کارت‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید با آنها از مقر خود دفاع کرده و همچنین به زمین حریف حمله کنید. سبک کلی بازی دقیقا ترکیبی از بازی‌های استراتژی جنگی موبایل و بازی‌های کارتی است. شما با مبارزه در نبرد‌های بازی، چه به صورت تمرینی، چه گروهی، می‌توانید بسته‌های بازی را بدست آورده و کارت‌های خود را بهبود ببخشید. همچنین مطابق انتظار کارت‌های بسیار زیادی از شخصیت‌های اصلی فیلم‌های جنگ ستارگان در بازی قرار گرفته‌اند که کاملا حال و هوای فیلم‌ را به بازیباز منتقل کنند. همچنین با توجه به عرضه آخرین فیلم جنگ ستارگان از شخصیت‌های اصلی آن فیلم هم برای تبلیغات این بازی استفاده شده است. Star Wars: Force Arena حالت‌های مختلفی را برای بازی درنظر گرفته است که از مهم‌ترین آن بخش نبرد آنلاین بازی است که اعتبار بیشتری برای شما در بازی دارد. بخش تمرینی در بازی قرار داشته و می‌توانید کارت‌های جدید خود را ابتدا در آنجا تست کنید. همچنین بخش جالبی دربازی قرار دارد که کمتر در بین بازی‌های موبایل شاهد آن بودیم. بخش مبارزه دو در مقابل دو سیستمی است که به شما اجازه می‌دهد با دوستان خود تیم تشکیل داده و دو نفره به سراغ دو بازیکن دیگر بروید.

نبرد‌های بازی با توجه به زمان محدود هیجان بسیار خوبی دارند

جدا بخش‌های آنلاین بازی، Star Wars: Force Arena دارای بخش داستانی نیز هست که در بخش داستانی خبری از قصه‌گویی و روایت داستان نیستیم و در اصل با یک محیط آموزشی منظم در سطح های مختلف طرف هستیم. در ابتدای این مراحل به اصطلاح داستانی می‌توانید با تمامی المان‌های بازی آشنا شده و حالت‌های مختلف مبارزه، حرکت و دفاع کردن را در قالب آموزش‌های مرحله به مرحله یاد بگیرید. اضافه کردن این بخش به بازی باعث شده که حجم اشغال شده حافظه شما به نسبت سایر بازی های آنلاین بیشتر شود اما خوب حداقل بازی را با سایر بازی ها تا حدودی متفاوت کرده است. در این بازی تمامی شخصیت‌هایی که باید با آنها به نبرد بروید در قالب کارت‌هایی نمایش داده می‌شوند که باز هم مانند همه بازی‌های مشابه، درجه‌های مختلفی داشته و سطح دسترسی به آنها متفاوت است. همچنین کارت‌ها قابلیت ارتقا داشته و در قالب صفحه‌های بازی (Deck) به صورت تصادفی برای شما در زمین بازی قرار می‌گیرند تا از آنها استفاده کنید. یکی از نکته‌هایی که باعث شده Star Wars: Force Arena را یک بازی موفق در سال ۲۰۱۷ بنامیم بخش اصلی بازی یعنی، مبارزات آنلاین آن است. ترکیب زمین بازی بسیار خوب بوده و هر مقر شامل دو تیرانداز و یک پایگاه اصلی است که هدف، نابود کردن پایگاه اصلی بازی است. مبارزه‌های بازی در زمان‌های ۳ دقیقه‌ای انجام شده و بازی بیش‌از این ادامه پیدا نمی‌کند و کسی پیروز است که بیشتر بتواند به حریف خود ضربه وارد کند. طبیعتا کسی که بتواند یکی از تیرانداز‌ها را نابود کند بر کسی که هیچ‌ تیراندازی را نابود نکرده برتری دارد. حتی اگر هیچ‌کس نتواند ضربه‌ای به تیرانداز‌ها یا پایگاه‌های یک‌دیگر وارد کند، کسی برنده بازی است که نوار سلامتی پایگاه‌ش بیشتر باشد. مبارزات بازی با توجه به زمان کوتاه، هیجان‌انگیز بوده و از نکات مثبت بازی به حساب می‌آیند اما در همین مورد مثبت، نکاتی هم دیده می‌شود که کمی به تجربه بازی لطمه وارد می‌کنند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای دفاع کردن تاکتیک‌های مختلفی وجود دارد اما در حمله شاهد آن‌ها نیستیم

زمانی که مبارزه شروع می‌شود شما تنها لیدر خود را در اختیار دارید باید با توجه به ترکیبی که برای Deck خود چیده بودید، سایر مبارز‌ها را وارد نقشه کنید. نحوه انتخاب سایر شخصیت‌ها ساده است اما قرارگیری آن‌ها در نقشه خیلی خوب نیست. در اصل زمانی که کارت‌ها را انتخاب می‌کنید آنها درست جایی قرار می‌گیرند که لیدر شما قرار دارد و این برای انتخاب تاکتیک حمله خیلی خوب نیست. یعنی بازی این مورد را به شما تحمیل می‌کند که باید از یک سمت به دشمن خود حمله کنید. درست است که می‌توانید در صورت حمله دشمن در جهت عکس، سرباز‌ها را از سمت دیگر وارد نقشه کرد اما این مورد در دفاع کاربرد داشته و در حمله خیلی موثر نیست. پیروزی یا شکست شما کاملا وابسته با پایگاه اصلی شما در نقشه است و اگر آن را از دست بدهید، شکست خواهید خورد. وظیفه هدایت و مبارزه با کارت‌های دشمن هم در بازی بر عهده لیدر شما بوده و نوار سلامتی آن بسیار موثر است و اگر جان خود را از دست بدهد تمامی نیرو‌های شما از نقشه حذف شده و دوباره پس از ۵ ثانیه (که در صورت باخت مجدد این زمان بیشتر می‌شود) از جلوی پایگاه اصلی باید مبارزه را آغاز کنید. از آنجایی که نوار سلامتی لیدر بسیار با اهمیت است باید در حملات خود ابتدا کارت‌های شخصیت‌های مبارز خود را که اهمیت کمتری دارند، وارد نقشه کنید و سپس لیدر پشت سر آنها با تیرانداز‌ها و سرباز‌های حریف مبارزه کند. همچنین در کنار تیرانداز‌های بازی بسته‌های سلامتی برای لیدر قرار دارند و درصورت عقب نشینی می‌توانید از آنها استفاده کرده و یا وقتی یک تیرانداز حریف را نابود کردید، از بسته سلامتی آن استفاده کنید. جدا از کارت‌های اصلی در صورتی که عضو گروه‌های درون بازی شوید، می‌توانید در آنجا درخواست نیرو داده و دو کارت جدید که از گروه دریافت کردید را در مبارزات استفاده کنید. تمامی تکنیک‌های مربوط به انتخاب سرباز‌ها، آپدیت کردن آنها و نوع دسترسی آنها کاملا مشابه سایر بازی‌ها بوده و هیچ تفاوتی ندارد و علاوه این مورد بسته‌های قرار گرفته در بازی، الماس‌ها، سکه و صندوق‌های بازی هم کاملا مشابه بقیه بازی‌ها است.

طراحی هنری از ویژگی‌های مثبت بازی به شمار می‌رود

از دیگر ویژگی‌های بازی Star Wars: Force Arena می‌توان به کیفیت تصویر آن اشاره کرد. این بازی از لحاظ طرحی هنری بسیار خوب عمل کرده و شخصیت‌های بازی بسیار با کیفیت و با جزییات بسیار خوبی شکل گرفته‌اند. نقشه مبارزه بازی قابلیت زوم و زوم‌اوت داشته و در حالت زوم به خوبی می‌توان کیفیت بالای طراحی شخصیت‌های بازی که بیش از ۶۵ طرح مختلف دارند را مشاهده کرد. در بخش فنی، این بازی در دسته بازی‌های متوسط رو به بالا قرار می‌گیرد. کیفیت فنی بازی خیلی بالا نیست و شما را شگفت‌زده نمی‌کند اما واقعا قابل‌قبول است اما مشکلاتی نیز در آن دیده می‌شود و آن هم لگ‌هایی است که در هنگام مبارزات شلوغ ایجاد می‌شود.

موسیقی بازی‌هایی که یک منبع اقتباس دارند و از همان ساندترک‌های منبع اصلی در بازی استفاده می‌کنند همیشه خوب هستند. این مورد را در چندین بازی موبایل تا کنون دیده‌ایم و حال در Star Wars: Force Arena هم از موسیقی‌های اصلی این مجموعه استفاده شده و بازی را بسیار برای طرفداران این مجموعه شیرین و لذت‌بخش می‌کند.

بازی ارزش تکرار بالایی نداشته اما برای طرفداران مجموعه جنگ ستارگان قطعا جذاب است

در پایان لازم است اشاره‌ای هم به بخش تجاری بازی کنیم. تا کنون بازی‌هایی که به خاطر ایجاد فضای تبلیغاتی بر روی موبایل منتشر شده‌اند، کاملا ایده‌های تجاری خود را وارد بازی کرده و صرفا قصد کسب درآمد از آن را داشته‌اند. نمی‌خواهم بگویم که Star Wars: Force Arena این چنین نیست، اما در سطح بسیار کمتری به این موارد اشاره دارد. بازی فروشگاه داشته و می‌توانید با خرید بسته‌های ویژه آن، کارت‌های بهتر را دریافت کرده و یا کارت‌های فعلی خود را ارتقا دهید و یا همچنین دیگر برای باز کردن صندوق‌های خود منتظر نمانید. این‌ها را در تمامی بازی‌ها شاهد هستیم اما Star Wars: Force Arena در نبرد‌ها وابسته به فروشگاه نیست و درست از المان‌هایی که بازی Clash Royale استفاده می‌کند (البته بسیار سطحی‌تر) را دنبال کرده و پیروزی در اصل به تکنیک شما برای حمله وابسته‌ است. این یک مورد مثبت است اما خوب همانطور که بخش قبلی عنوان شد، بازی در ارایه تکنیک‌های متنوع برای حمله ضعف‌هایی هم دارد که باعث می‌شود خیلی نتوان از حالت‌های مختلفی استفاده کرد اما به هر حال این مورد را به صورت کامل می‌توان عنوان کرد که Star Wars: Force Arena وابسته به فروشگاه درون بازی نیست و بدون توجه به آن هم می‌توان به بازی ادامه داد. از مهم‌ترین ایراد‌های بازی که در بیشتر بازی های عرضه شده در موبایل (بازی های تجاری) وجود دارد، می‌توان از نبود ارزش تکرار بالا یاد کرد. ارزش تکرار مجموعه‌ای از المان‌هایی است که باعث می‌شود یک بازی‌باز پس از تجربه اولیه دوباره به بازی برگشته و بازی خود را ادامه دهد. اما نبود یک هدف بلندمدت برای بازیسازان این دست بازی‌ها، باعث می‌شود بازی‌هایشان به نوعی یکبار مصرف شوند. در مجموع Star Wars: Force Arena برای طرفدارن سری جنگ ستارگان عنوان جذابی است و می‌تواند ساعت‌ها آنها را سرگرم کند.

منبع متن: gamefa