مورد انتظار‌ترین بازی‌های استراتژی سال ۲۰۱۸

"به قلم شهاب زارعی"

سال نو میلادی فرارسیده و موج دیگری از بازی‌ّهای جدید را با خود آورده است. امسال نه تنها شاهد عناوینی تازه از سری‌های محبوب هستیم، بلکه آی‌پی‌ّهای هیجان‌انگیز جدیدی را نیز خواهیم‌ دید. تأثیر موفقیت XCOM در بسیاری از این عناوین احساس می‌شود؛ به همین دلیل، می‌توان انتظار انتشار بازی‌های استراتژی جدیدی در سبک تاکتیک نوبتی را داشت. دراین مقاله به معرفی موردانتظارترین بازی‌ّهای استراتژی امسال از دیدگاه پردیس‌گیم خواهیم پرداخت.

 

Thrones of Britannia: A Total War Saga

پلتفورم: Windows

انتشار: ۲۰۱۸

این عنوان مستقل، از سری Total War، ما را به جزایر انگلیس در قرن ۹ میلادی می‌برد؛ زمانی که پادشاه انگلیسی، “آلفرد کبیر” جلوی یورش وایکینگ‌ها را گرفته و با سکونت Norseها در سراسر انگلستان، صلح شکننده‌ای برقرار شده. بوی فرصت به مشام پادشاهان انگلیس، اسکاتلند، ایرلند و ولز خورده و زمان امضای عهدنامه‌ها و جنگیدن در نبردها فرارسیده‌ است. با اینکه پادشاهان زیادی پا به میدان خواهند گذاشت، فقط یکی درنهایت حکمرانی خواهد کرد. هر faction گیم‌پلی و حس‌وحال منحصربه‌فرد خود را دارد و با انتخاب‌های بازیکن راه خاصی را طی خواهد کرد. Thrones of Britannia پرجزییات‌ترین نقشه جزایر انگلیس است که تابحال در یک بازی Total War دیده شده و به گفته‌ی سازندگان آن، وسعتش از کمپین Attila نیز بیشتر است. استودیوی سازنده این سری، Creative Assembly، با عنوان Shogun 2 خود ثابت کرده هنگامی که روی یک واقعه‌ی تاریخی در یک کشور خاص تمرکز می‌کند، یک شاهکار پدید می‌آورد و به همین دلیل، می‌توان انتظار دست‌آوردهای بزرگی از این عنوان داشت.

 

Total War: Three Kingdoms

پلتفورم: Windows

انتشار: پاییز ۲۰۱۸

Creative Assembly قول داده بود که عنوان تاریخی آینده‌ی سری Total War در دوره‌ی کاملاً جدیدی واقع خواهد شد. پس از معرفی Thrones of Britannia تصور براین بود که منظور از این دوره‌ی جدید دوره یورش وایکینگ‌ّها به جزایر بریتانیا بوده، ولی با معرفی Three Kingdoms معلوم شد که چین میدان نبردی است که برایمان درنظر گرفته شده. سلسله‌ی “هان” درحال فروپاشی است و امپراتور خردسال چیزی جز بازیچه‌ی دست دیگران نیست. سه قهرمان، برای مقابله با ناعدالتی و ظلم، عهد برادری بسته‌اند و آماده‌ی مقابله با سختی‌های آینده‌اند شده‌اند. فرماندهان نظامی از خاندان‌های بزرگ چین نیز فرصت را غنیمت شمرده و یکی پس‌از دیگری، وارد میدان نبرد شده‌اند. سرنوشت چین بردوش قهرمانانش است.  از تریلر سینماتیک این بازی به‌نظر می‌رسد که ویژگی‌های مشترکی با عنوان‌های Warhammer این استودیو داشته باشد؛ برای مثال، فرمانده‌ها ممکن است به‌صورت واحدهای تک‌نفره با قدرت‌های خاص در میدان حضور داشته‌ باشند. ما بی‌صبرانه منتظریم تا ببینیم مکانیک‌های گیم‌پلی یک عنوان فانتزی چطور در یک عنوان تاریخی Total War پیاده خواهند شد.

 

Valkyria Chronicles 4

پلتفورم:  Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

انتشار: ۱ فروردین ۹۷ (۲۱ مارس)

پس از سال‌ها انتظار طرفداران، و پس از فروش موفق نسخه ریمستر سری اول این بازی برای کنسول‌ّهای نسل جدید و رایانه‌های شخصی، بالاخره عنوان جدید این سری معرفی شد. پس از نسخه‌های دوم و سوم این بازی که برای PSP منتشر شده بودند و پس از اسپین‌آف ناامید کننده‌ی Valkyria Revolution، این اولین نسخه این بازی از سال ۲۰۰۸ تا حالا است که برای پلتفورم‌های اصلی منتشر می‌شود. داستان این بازی همزمان با رویدادهای نسخه اول رخ می‌دهد، ولی اینبار روایت داستان بر عهده‌ی “کلود والاس”  فرمانده فدراسیون آتلانتیک، و جوخه‌ی E تحت فرمانش است. گیم‌پلی بازی تلفیقی از تاکتیک نوبتی، شوتر سوم‌ شخص و عناصر نقش‌آفرینی است. بازیکن ابتدا از روی نقشه‌ی میدان جنگ سربازان خود را انتخاب می‌کند و کنترل او را به صورت سوم‌شخص در دست می‌گیرد. در این حالت، بازیکن می‌تواند سرباز را با توجه به میزان AP باقیمانده حرکت دهد و به دشمنان شلیک کند. پس از اتمام CP یا به انتخاب خود بازیکن نوبت به دشمن می‌رسد تا حرکات خودش را انجام دهد. پس از اتمام مأموریت بازیکن می‌تواند با استفاده از تجربه، غنیمت و پولی که بدست آورده، سربازان خود را تعلیم دهد و تجهیز کند. هریک از سربازان این بازی خصوصیات و شخصیت خاص خود را دارند؛ برخی به گل‌وگیاه حساسیت دارند و برخی دیگر از تنهایی بیزارند. این سری برای گیم‌پلی مبتکرانه‌اش شناخته شده‌است و به‌نظر می‌رسد جزو بازی‌های محبوب امسال باشد.

 

Into the Breach

پلتفورم: Windows, Linux, Mac

انتشار: ۲۰۱۸

شاید مبتکرانه‌ترین بازی این لیست بازی Into the Breach از سازندگان FTL باشد. در این بازی، که Roguelike و به سبک تاکتیک نقش‌آفرینی است، انسان‌ها توسط موجوداتی بنام Vek تا مرز انقراض رفته‌اند و بازیکن برای محافظت از آخرین شهر‌های باقیمانده، باید کنترل سه Mech غول‌آسا با قدرت‌های متنوع را در دست بگیرد. سازندگان این بازی سعی براین داشته‌‌اند که تأثیر شانس و احتمال را تا جای ممکن کاهش دهند، برای مثال، بازیکن همیشه از حرکت بعدی دشمنان خود آگاهی دارد و از تمام جزییات میدان نبرد آگاه است. بازیکن باید از این اطلاعات به نفع خود استفاده کند. مثلاً می‌توان دشمن را یک  خانه جابجا کرد تا داخل یک دره بیفتد یا یکی از یاران خودش را هدف قرار بدهد. نکته قابل توجه دیگر این است که شکست، پایان کار نیست؛ هنگامی که انسان‌ها نابود می‌شوند، بازیکن می‌تواند یکی از خلبان‌های خود را به گذشته بفرستد تا شاید اینبار در برابر Vekها پیروز شود. با از میان برداشتن فاکتور شانس، این بازی قول یک عنوان استراتژی خالص می‌دهد و همین مسئله توجه مارا جلب کرده‌است.

 

Wargroove

پلتفورم:  Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Windows

انتشار: ۲۰۱۸

Wargroove بازی دیگری به سبک تاکتیک نوبتی است و گیم‌پلی آن شباهت زیادی با سری Fire Emblem و Advance Wars دارد. بازیکن می‌تواند از میان ۴ فکشن و بیشتر از ۱۲ فرمانده، یکی را انخاب کند و از کمپین طولانی منحصر‌به‌فرد آنها لذت ببرد. هریک از این فرمانده‌ها شخصیت و انگیزه‌ي خاص خود را دارند و با پیش‌روی در داستان بازی در دسترس قرار می‌گیرند. این بازی قابلیت بازی چند‌نفره آنلاین، لوکال و کوآپ را نیز دارد. نکته قابل توجه دیگر این بازی، قابلیت ماد پذیری این بازی است. نه‌تنها بازی از یک مپ و کمپین ادیتور با استفاده آسان برخوردار است، بلکه سازندگان آن قول ماد پذیر بودن آن را نیز داده‌اند. به‌ گفته‌ی سازندگان این بازی، آن‌ّها قصد اضافه کردن ویژگی‌های گیم‌پلی کاملاً جدید در این ژانر را دارند. نژاد Floran بازی Starbound نیز در بازی حضور خواهند داشت. پیکسل‌ آرت زیبای این بازی و گیم‌پلی عمیقش آن‌ را به یکی از مورد انتظارترین بازی‌های استراتژی امسال تبدیل کرده.

 

BattleTech

پلتفورم: Windows, Linux, Mac

انتشار: اوایل ۲۰۱۸

ساخته شده توسط سازندگان MechWarrior؛ این بازی وعده‌ی نبردهای عظیم بین Mechها را در این بازی تاکتیک نوبتی می‌دهند. سال ۳۰۲۵ است و یک جنگ داخلی میان‌سیاره‌ای برای وراثت تاج و تخت درحال وقوع است. پادشاه ائتلاف اوریگان مرده، و بازیکن باید به بانو‌ی‌اعظم “کامیا آرانو” برای بازپس گرفتن تاج‌وتخت از عمویش کمک کند. بازیکن کنترل یک گروهان مزدور را در اختیار می‌گیرد و سوار بر فضاپیمای Argo به انجام مأموریت‌ّهای مختلف می‌پردازد. در این مأموریت‌ها بازیکن با گروه‌ّهای مختلفی روبرو خواهد شد که باید روابط خود را با آن‌ها شکل دهد. فضاپیمای کهنه‌کار Argo پایگاه اصلی بازیکن خواهد بود و او باید در ترمیم و ارتقای آن بکوشد. هرقسمت از Argo توسط یکی از خدمه‌ها اداره می‌شود و هریک از این افراد پس‌زمینه خاص خود را دارند. Mechها قابلیت شخصی‌سازی دارند، مثلاً می‌توان قسمت‌های آسیب دیده‌ی آن را تعویض کرد یا از سلاح‌های غارت شده در جنگ استفاده کرد. نبردها در مناطق وسیع، با پوشش طبیعی متنوع روی می‌دهند، و استفاده از این عوامل طبیعی برای کسب برتری از دشمنان مهم است. برای مثال می‌توان از روی بلندی دشمن را بمباران کرد یا با دور زدن یک کوه او را غافل‌گیر کرد. نبرد میان رباط‌های غول‌پیکر بدون شک سرگرم کننده و جذاب به نظر می‌رسد و با‌ توجه به اینکه ناشر این بازی Paradox Interactive (ناشر شاهکار‌هایی چون Crusader Kings 2) است، می‌توان انتظارات بالایی از این عنوان داشت.

 

Tropico 6

پلتفورم: Windows, Linux, Mac, PlayStation 4, Xbox One

انتشار: ۲۰۱۸

امسال باردیگر به‌عنوان یک دیکتاتور به ساخت، توسعه و اداره شهر جزیره‌ای خود خواهیم پرداخت و سرگرم ربودن سازه‌های شگفت‌انگیز جهان خواهیم بود. در Tropico 6 بازیکن کنترل یک کشور خیالی کوچک در کارائیب را به عهده می گیرد و نه‌تنها مشغول شهرسازی خواهد بود، بلکه باید نارضایتی مردم و جناح‌های سیاسی موجود در بازی، که برخلاف بازی‌های قبل هریک سخنگوی منحصربه‌فرد خود را دارند، را نیز در نظر بگیرد. تعداد این جناح‌های سیاسی از ۴ به ۸ افزایش پیدا کرده‌اند و در نتیجه، دیگر جلب رضایت تمام جناح‌ها ممکن نیست. وجود چنین عناصری به بازیکن اجازه می‌دهد که با تقلب در انتخابات، ترور و رشوه، در نقش یک دیکتاتور شهرسازی را تجربه کند. سخن‌رانی‌های قبل از انتخابات نیز به بازی برخواهند گشت و می‌توان باردیگر وعده‌های پوچ و غیرممکن داد! البته عظمت یک دیکتاتور به کاخ اوست، در همین راستا قابلیت شخصی سازی کاخ ریاست‌جمهوری نیز در بازی موجود است. این نسخه از بازی، در مجموعه‌ای از جزایر برگ و کوچک رخ می‌دهد، که بازیکن می‌تواند با ساختن پل به آن‌ها دسترسی پیدا کند. این امر باعث شده تا Tropico 6 بتواند از ساختارهای تازه‌ای مثل تله‌کابین استفاده کند. نقش‌آفرینی به‌َعنوان یک دیکتاتور و جو بامزه‌ی آن، این بازی را از دیگر بازی‌ّهای هم‌سبک خود متمایز کرده‌است.

 

Age of Empires – Definitive Edition

پلتفورم: Windows 10

انتشار: ۱ اسفند ۹۶ (۲۰ فوریه)

به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی سری Age of Empires، مایکروسافت نسخه‌ی اول این بازی را ریمستر کرده‌ است. پیشرفت‌هایی مثل گرافیک 4K، قابلیت زوم بیشتر، صدا و موسیقی بهتر و رابط کاربری از نو طراحی شده در انتظار طرفداران این عنوان خواهد بود. این بازی قرار بود ۱۷ اکتبر سال گذشته منتشر شود، ولی تأخیر خورد. سازندگان دلیل این تأخیر را پیچیده بودن فرآیند ریمستر بیان کرده‌اند و وعده‌ی ویژگی‌های بیشتر، مثل tech tree داخل بازی و mini-map دقیق‌تر، را داده‌اند. این سری همیشه از پرنفوذترین عناوین استراتژی، بخصوص در سبک RTS، بوده‌است و نیاز به معرفی ندارد. انتشار نسخه‌ی بهبود یافته‌ی این عنوان می‌تواند بهانه‌ای باشد تا باردیگر تمدن کوچکمان را از عصر حجر تا عصر آهن هدایت کنیم. متأسفانه این عنوان در انحصار ویندوز ۱۰ بوده و فقط در Windows Store به فروش می‌رسد.

بازی‌های شایسته دیگر:

Phoenix Point

با این بازی، سازنده‌ی XCOM اصلی بار دیگر وارد سبکی که ابداع کننده‌اش بوده می‌شود و قول تجربه‌ای فراموش نشدنی داده‌است.

Frozen Synapse 2

در دومین نسخه از این بازی، نبردهای تاکتیکی در یک شهر نئونی و در قالب رقابت بین گروه‌های مختلف رخ می‌دهند.

Phantom Doctrine

این بازی گیم‌پلی شبیه سری XCOM، ولی در دوران جنگ سرد و با تأکید بر مخفی‌کاری دارد.

Phantom Brigade

سوار بر Mechهای پیشرفته با قابلیت شخصی‌سازی بالا به نبرد بروید و از تخیب‌پذیری ساختمان‌ها لذت ببرید.

Ancient Cities

در این بازی شهرسازی از دوران نوسنگی شروع کنید، تمدن خود را برای نسل‌ها دربرابر خطرات طبیعی و انسانی حفظ کنید و مجلل‌ترین شهر دوران باستان را بنا کنید.

همراهان پردیس‌گیم امیدوار هستیم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. شما بیش از همه منتظر کدام بازی استراتژی هستید؟

منبع متن: pardisgame