فقط تصور این را بکنید که اگر در آن سال چنین اتفاقی رخ می‌داد، اکنون چقدر در دنیای بازی‌های کامپیوتری تفاوت به وجود می‌آمد! قطعاً همه شما اسکوئر اینکس (Square Enix) را می‌شناسید، یکی از بزرگ‌ترین ناشران دنیای بازی‌های کامپیوتری که صاحب حقوق فرنچایزهای ارزشمندی مثل Dragon Quest و Kingdom Hearts در کنار Final Fantasy […]

مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ در شرف خرید Squaresoft بوده است!

فقط تصور این را بکنید که اگر در آن سال چنین اتفاقی رخ می‌داد، اکنون چقدر در دنیای بازی‌های کامپیوتری تفاوت به وجود می‌آمد!

قطعاً همه شما اسکوئر اینکس (Square Enix) را می‌شناسید، یکی از بزرگ‌ترین ناشران دنیای بازی‌های کامپیوتری که صاحب حقوق فرنچایزهای ارزشمندی مثل Dragon Quest و Kingdom Hearts در کنار Final Fantasy است و البته حقوق برخی فرنچایزهای محبوب غربی مثل Tomb Raider را هم در اختیار دارد. البته، قبلاً نام این شرکت اسکوئر سافت (Squaresoft) بود و پس از ادغام شدن با شرکت رقیب یعنی اینکس (Enix) در سال ۲۰۰۱، نام آن به صورت کنونی یعنی اسکوئر اینکس درآمد. ولی به نظر قبل از سال ۲۰۰۱، قرار بوده تا اسکوئر سافت توسط مایکروسافت خریداری شود!

طبق اطلاعات جالبی که در کتاب Game of X v.1 and 2 نوشته راسل دیماریا (Rusel Demaria) به دست آمده، مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ بسیار نزدیک به خریداری اسکوئر سافت به عنوان یکی از غول‌های نقش آفرینی‌ ساز ژاپنی بوده است. این معامله به شدت نزدیک به نهایی شدن بوده ولی درست در آخرین لحظه به خاطر پیش آمدن یک سوتفاهم در مورد ارزش و قیمت نهایی کمپانی، بهم خورده است. احتمالاً یادتان هست که Final Fantasy به عنوان یک سری انحصاری پلی‌ استیشن در گذشته فعالیت داشته و حال این را در نظر بگیرید که مایکروسافت اسکوئر سافت را می‌خرید و آن وقت Final Fantasy در انحصار اکس باکس قرار می‌گرفت و مایکروسافت به دیگر فرنچایزهای این شرکت هم دسترسی پیدا می‌کرد. چقدر اوضاع می‌توانست متفاوت با امروز باشد؟

در نهایت، این معامله سر نگرفت و مایکروسافت نتوانست اسکوئر سافت را به دست بیاورد و این شرکت هم با شرکت اینکس ادغام شد و اسکوئر اینکس، ماحصل این ادغام بود، ولی به هر حال دانستن این نکته که مایکروسافت شانس خرید اسکوئر سافت را داشته جالب است. فکر کردن در مورد اینکه با خرید اسکوئر سافت، امروزه چقدر جنگ کنسول‌ها می‌توانست متفاوت باشد واقعاً سخت است.

منبع متن: gamefa