جدال و ستیز بین بین سازندگان قفل DRM و پایرت‌بازان همچنان ادامه دارد. شرکت Denuvo که سازنده‌ی یکی از قوی‌ترین قفل‌های امنیتی برای جلوگیری از کرک شدن بازی‌ها می‌باشد، همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد و در حال بروز کردن قفل خود است. با اینحال هکرها نیز دست از تلاش برنداشته و گروه‌هایی همچون CPY هستند که تمام تلاش خود را برای مبارزه با این قفل‌ها می‌کند.

به گزارش پردیس گیم و به نقل از PCgamesn، حال گروه CPY موفق به کرک کردن جدیدترین نسخه‌ی قفل Denuvo یعنی نسخه‌ی 5.0 آن شد. این قفل در بازی تازه منتشرشده‌ی Final Fantasy XII: The Zodiac Age وجود داشت، اما CPY توانسته آن را در مدت 17 روز کرک کند. نسخه‌ی 5.0 قفل Denuvo بسیار زودتر از نسخه‌ی 4.9 آن کرک شد، زیرا عنوان Assassin’s Creed: Origins از نسخه‌ی 4.9 استفاده می‌کرد و توانست به مدت 3 ماه از کرک شدن جلوگیری کند، البته باید این را در نظر گرفت که شرکت Ubisoft از چند لایه‌ی اضافه و چند قفل دیگر نیز استفاده می‌کرد که به کرک نشدن این بازی بسیار کمک کرد. همچنین لازم به ذکر است که به خاطر فشار این قفل‌ها به CPU، بسیاری از گیمرها از خرید این بازی صرف نظر کردند.

بازی Dragon Ball FighterZ، یکی دیگر از بازی‌های است که از Denuvo 5.0 استفاده می‌کند ولی تا به حال هکرها موفق به کرک کردن آن نشده‌اند. همچنین عنوان Far Cry 5 که مدت کمی تا عرضه‌اش مانده نیز احتمالا از همین قفل یا شاید ورژن جدیدتر استفاده خواهد کرد. البته احتمال اینکه شرکت Ubisoft از یک نسخه‌ای که کرک شده، استفاده بکند بسیار کم است. با اینحال می‌توان انتظار داشت اگر Far Cry 5 با قفل Denuvo 5.0 عرضه شود، قفل‌های دیگری به مانند Assassin’s Creed: Origins نیز بر روی آن قرار داده خواهد شد تا به این زودی‌ها کرک نشود.

قفل Denuvo از سال 2014 عرضه شد و برای اولین بار در عنوان Fifa 15 به کار گرفته شد. بعد از Electronic Arts، شرکت‌های بزرگی همچون Bethesda، Warner Bros. Interactive Entertainment ،Konami ،Square Enix Ubisoft ،Sega و Capcom از این قفل استفاده کرده‌اند. البته شرکت Bethesda اعلام کرده که دیگر از این قفل استفاده نخواهد کرد. در طول دوران هم سازندگان بازی‌های همچون Inside ،Titanfall 2 و Hitman نیز بوده‌اند که این قفل را از بازی خود حذف کردند.

منبع متن: pardisgame