مبارزه، همیشه میان انسان‌ها، از ارزش‌های خاصی برخوردار بوده است! مرد قوی و دلاور، همیشه محبوب دلها و قابل احترام بود! چه در زمانی که  شاهد مبارزات برای جوایز و پاداش در تمدن یونانیان بودیم، و چه حالا که مبارزات وحشیانه قدیمی، حداقل به رقابت‌هایی استاندارد و قانونمند تبدیل شده‌اند. رقابت‌هایی که امروز، کم کم […]

ناک اوت! | نقد و بررسی بازی EA Sports UFC 3

مبارزه، همیشه میان انسان‌ها، از ارزش‌های خاصی برخوردار بوده است! مرد قوی و دلاور، همیشه محبوب دلها و قابل احترام بود! چه در زمانی که  شاهد مبارزات برای جوایز و پاداش در تمدن یونانیان بودیم، و چه حالا که مبارزات وحشیانه قدیمی، حداقل به رقابت‌هایی استاندارد و قانونمند تبدیل شده‌اند. رقابت‌هایی که امروز، کم کم جایشان را به هنرهای رزمی جدیدتر دادند و هر روز هر پیشرفته‌تر می‌شدند. UFC، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین رقابت‌های موجود برای مبارزه و قهرمانی است. تورنمنتی که روز به روز به ارزش و اعتبار آن افزوده می‌شود و شاید همانند بسیاری از عناوین ورزشی و قابل توجهی که  EA به طور کلی در این زمینه بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده، بتواند بستر خوبی برای سوددهی بیشتر باشد. اما فارغ از سوددهی که بحث داغ این روزهای محفل اهالی این صنعت است، UFC 3، تجربه‌ای سراسر هیجان و لذت به شما می‌دهد، البته مثل همیشه، با چاشنی مشکلات خاص خودش! با بنده، حسین غزالی و نقد و بررسی UFC 3 همراه باشید، تا ببینیم که Electronic Arts اینبار چه آشی برای ما پخته است!

دوستان از من به شما نصیحت مشکل خانوادگی یا هر کدورتی چیزی دارید این UFC رو بخرید همه چی حله!!!

بگذارید بدون هیچ مقدمه‌ای مستقیم شیرجه بزنیم درون بحث گرافیک و یقه EA رو بگیریم ببینیم حرف حسابش چیه واقعاً! اولین موردی که حسابی چشمتان را می‌گیرد و محکم محکم نوازش می‌کند! (دوستان اگر منظورم رو متوجه شدید لطفاً یک پیام خصوصی بدید ببینم خودم چی گفتم!) گرافیک بازی است! گرافیک و روان بودن انیمیشن‌ها، به اضافه طراحی بسیار خوب و چشم‌نواز چهره و بدن مبارزان،از همان نسخه اول این سری، همیشه به عنوان یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌رفت. به هر حال در بعضی مواقع، شاهد باگ‌های ریزی در حین مبارزه بودم که البته آنقدر بد هم نیستند تا تمام لذت بازی را یک مرتبه بر سرتان خراب کند. هر چه که هست، باید به شما یک واقعیت را بگویم! UFC 3 یکی از بهترین و دقیق‌ترین شبیه‌ سازهایی خواهد بود که تا به حال تجربه کرده‌اید! در اولین ورودتان به بازی، شما جای مک گرگور، یکی از بزرگان تاریخ UFC قرار می‌گیرید و گویا از همان لحظات اول، می‌خواهد به تازه کارها جو سنگین و فوق‌العاده بازی، و به حرفه‌ای‌ها دقت و پیشرفت وحشتناک گیم‌پلی را نشان بدهد! چیزی که در هر دو دسته هم که باشید، مطمئناً در همان مسابقه، چند ثانیه‌ای مبهوت می‌مانید؛ اگر چه این مبارزه ابتدایی، برای کسانی که تا به حال دست به این سری نزده‌اند، همانند یک کابوس وحشتناک است. گیم‌پلی UFC 3 آنقدر دقیق‌، حرفه‌ای و بی‌مانند بازنگری شده، که حتی روی درجه سختی متوسط نیز، بازیکنان بی‌تجربه دچار مشکل خواهند شد!

گیم‌پلی بازی، در یک کلام بی‌نظیر است! اما فقط برای حرفه‌ای‌ها!

بزرگترین نقطه قوت UFC 3، جو جنون‌آمیز مبارزات و جزئیات ریز آن است! از داوران تا بدن مبارز و حتی تماشاگران و رینگ! همه چیز در نقطه‌ای بسیار عالی قرار دارد و مخصوصاً جو و حال و هوای بازی که بالاتر از آن گفتیم؛ بازی به خوبی توانسته تا یک مسابقه بسیار حرفه‌ای را نمایش دهد. اما به بحث گیم‌پلی که برسیم، شرایط به مرحله دیگری می‌رود و دسته‌بندی به مراتب سخت‌تر خواهد شد. گیم‌پلی را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد! اولی دیدگاه کسی که به تازگی می‌خواهد بازی را تجربه کند و دومی کسی که در این بازی مهارت داشته است! برای فرد اول شاهد یک بازی کابوس‌وار هستیم! او به طور رسمی گیج شده و نمی‌داند بازی از چه قرار است. از همان مسابقه ابتدایی، بازی هیچ راهنما و یا کمک به درد بخوری به بازیکن نخواهد کرد. او سردرگم می‌ماند که چگونه باید حریف بی‌رحمش را از پای درآورد. هر کاری می‌کند متوجه نیست و در نهایت، همان دقایق ابتدایی اصواتی هرچند با صدای کم اما ناامید کننده در گوشش می‌خوانند که «این دیگر چه بود که گرفتی؟!» یا «اصلا این دیگه چیست!؟» او رفته رفته یاد می‌گیرد که چطور با این مشکلات کنار بیاید، اما منظور ما، یک یا دو ساعت نیست! بلکه او زمان زیادی را صرف یادگیری مبارزات و فنون می‌کند و در نهایت، یا آنقدر خسته و زده می‌شود که می‌رود و بازی را با ضرر زیاد می‌فروشد، و یا اینکه آنقدر خسته می‌شود که بازی را گوشه‌ای می‌گذارد و سالی یکبار، حداقل خاک رویش را تمیز می‌کند و یک دستی هم با برادر کوچک‌تر می‌زند! در طرفی دیگر، فردی قرار دارد که هر دو UFC قبلی را حسابی بازی کرده و می‌داند ماجرا از چه قرار است! اما باز هم در مسابقه اول کمی دست‌پاچه می‌شود. خلاصه هر طور که شده خودش را در مدت زمان کمی جمع می‌کند و از حالا از دست سختی مبارزات فرار کرده است. او از Career Mod بازی لذت می‌برد و چه در Ultimate Team و چه میان دوستان، حرف اول و آخر را می‌زند. او فنون خاص و زیبای بازی را به خوبی بلد بوده و همیشه دوستانش را شگفت زده می‌کند!

متاسفانه، بازی اصلا به خودش زحمت نمی‌دهد تا فنون خاص و زیبای خودش را به بازیکنان بخت‌برگشته آموزش دهد!

متاسفانه، بازی اصلا به خودش زحمت نمی‌دهد تا بلکه نیمی از توانایی‌های بازی را برای یک تازه وارد آشکار کند. اگرچه بدون استفاده از این فنون آسمان به زمین نمی‌آید، اما این مهم، باعث می‌شود که پس از مدتی، احساس خستگی و زدگی بکنید، و رنگ و روی دیسک آن برایتان تکراری بشود. این یعنی، UFC 3 با دستان خودش، نیمی از لذت و هیجان گیم‌پلی خودش را از شما پنهان خواهد کرد. جدا از این بحث اما، گیم‌پلی UFC 3 به طرز شگفت‌انگیزی حرفه‌ای و دقیق طراحی شد؛ دقیقآً شگفت‌انگیز! بگذارید مسئله را بازتر کرده باشیم: هر ضربه‌ای که شما در طول بازی می‌خورید، تقریباً یک حالت جداگانه برای دفاع کردن دارد، هر نقطه از بدن دارای قدرت و توانایی‌های متفاوت است و هر مبارز، استامینای خاص خودش را داراست. حتی فاصله‌ها نیز نقش بزرگی در مبارزاتتان ایفا می‌کنند و یک سانتی‌متر دورتر یا نزدیک‌تر بودن به حریف، می‌تواند سرنوشت مشت‌هایتان را تغییر دهد. این واژه‌ها و تعاریف، آنقدر در بازی مهم هستند که اگر خیال ترک بازی را در سر نداشته باشید، به جایی می‌رسید که برای هر مبارزه، یک استراتژی خاص دست و پا کنید. هر مبارز، نقاط ضعف و قوت دارد و قبل از شروع مسابقه، آنالیز کردن او حرف اول را می‌زند. نوار استامینای شما، نقش فوق‌العاده مهمی را داراست؛ به این صورت که اگر بخواهید با بی‌فکری و بدون حتی یک برنامه خاص به مصاف دشمن بروید، باید قبل از شروع مسابقه خودتان را شکست خورده بدانید! مشت و لگد زدن بدون توجه به نوار استقامت باعث خالی شدن نوار شما و در نتیجه باعث متحمل شدن ضربات جبران ناپذیری خواهد بود، پس، بهترین راه حل این است که یک استراتژی کارآمد و عالی ترتیب بدهید. پس، از هوشتان تمام استفاده را ببرید! حرکات حریف را بخوانید و براساس آن، دفاع مناسب را پیاده کنید. یادتان باشد که تظاهر به ضربه زدن، راه حل خوبی برای فریب حریف است و تمامی برنامه‌های او را به هم می‌ریزد؛ و البته که همه اینها، در کنار جو عالی مسابقات صدها برابر زیباتر می‌شوند.

دوستان یه نصیحت صمیمی بهتون می‌کنم اونم اینه که آقا! چه الان، چه بزرگتر که شدید، هیچوقت، دوباره تاکید می‎‌کنم، هیچوقت خواهر و همسرتون گرامی رو همزمان با هم نبرید بازار! وگرنه عاقبت کار این میشه!!! حالا از ما گفتن بود!

می‌رسیم به Career Mod که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های UFC 3 شمرده می‌شود. بخشی که بسیار زیباتر از قبل ظاهر شده و البته به زیبایی شما را وارد زندگی یک مبارز UFC می‌کند. شما می‌توانید شخصیت دلخواه خودتان را بسازید و در نتیجه، او را روانه میدان‌ها بکنید. البته موردی که اصلا در این بخش برایم جالب نبود هم همین طراحی چهره کاراکترها است. این طراحی، نه به اندازه بخش مشابه در FallOut و PES است و نه آنقدر بد است که کلاً بیخیالش بشوید، اما به هرحال گاهی شدیداً اعصاب خردکن ظاهر می‌شود؛ چراکه شاید نتوانید آن  چهره زیبایی که همیشه دوست داشتید را وارد بازی کنید و حسابی در بند محدودیت‌ها گیر می‌افتید. البته می‌توانید با آپلود کردن تصویری از خودتان، کمی از درد این بلای خانمان سوز (!) کم کنید، اما بازهم طراحی چهره همان همیشگی می‌ماند!این بخش که خب با نام G.O.A.T (که در واقع تقریباً سیستمی است برای ثبت اطلاعات این بخش) نیز شناخته می‌شود، قرار است شما را به دنیای دیگری از مبارزه و هیجان ببرد! جایی که شما باید پا به پای مبارزان به جلو بروید و جوایز را یکی یکی درو کنید. درست همانند بخش The Journey فیفا، در UFC 3 نیز شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند و سخنان قبل از بازی و مصاحبه‌ها، همیشه موثر و مهم هستند. شما می‌توانید با سخنان قبل از بازی تمام توجهات را به خودتان جمع کنید و برای خودتان طرفدار جمع کنید. می‌توانید در باشگاه‌ها با خرج مبلغی، مهارت‌های جدیدی به مبارز خود اضافه کنید و حتی با شروع تورنمنت‌های بزرگ و قرارداد بستن با اشخاص و کمپانی‌های مختلف، نام خود را بیش از پیش بالا بکشید.

Ultimate Team نیز با افتخار تمام در بازی حضور دارد. بخشی که همیشه لذت UFC را دو چندان کرده است و اینبار گویا، بهتر از همیشه می‌خواهد خودنمایی بکند. شما با کاراکترهای خودتان وارد یک دنیای دیگر می‌شوید و شاید همین اتفاق، UT را بسیار قوی‌تر از گذشته نشان بدهد. اگرچه در نگاه اول، تفاوت چندانی با Career Mod نداشته باشد، اما جزئیات بسیار بیشتری را وارد بازی خواهد کرد. سیستم خرید و فروش ورزشکاران و حتی شرط‌بندی بر سر نتیجه مسابقه، این بخش را کاملا زیبا و پویا‌تر از Career Mod می‌سازد. کریری که گویا شما را در دنیایی ساختگی و نمایشی تنها رها کرده، اینبار جای خودش را به UT می‌دهد تا بازیکن را به جهانی پویا و تحت شبکه ببرد، جهانی که هیجان، بازیگر نقش اول آن است. درست است که در UFC 3، دیگر همانند Star Wars Battlefrount 2 قرار نیست راه نجات خود را در پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها ببینیم، اما کسانی که از این موارد بهره می‌برند، پیشرفت سریعتری را به خود خواهند دید که این مورد، ممکن است شرایط را به هم زده باشد. در زمینه موسیقی نیز، بازی خوب عمل کرده و موسیقی گوش‌نواز آن، در اکثر موارد بی‌ایراد است و بسیار به خود بازی می‌آید. اگرچه رسالت بازی‌های ورزشی اصولاً، ارائه یک موسیقی شاهکار نیست!

نمایی از منوی بخش Ultimate Team

UFC 3، یک شبیه‌ساز بی‌مانند و فوق‌العاده حرفه‌ای است! محفل تمام کسانی که همیشه، آرزوی یک مسابقه رزمی با تمامی جزئیات ممکن را داشتند. توجه ویژه به ریزه‌کاری‌های بصری و گرافیکی و جزئیات خارق‌العاده محیط، همچنین جو سنگین بازی، Career Mod جذاب به همراه Ultimate Team سرگرم کننده و توجه بی‌نظیر به دنیای واقعی UFC شرایط را برای تجربه بهترین شبیه‌ساز ورزشی آماده می‌کند. اما متاسفانه، UFC 3 شاهکاری نیست که بتواند همه شبیه‌سازهای ورزشی را زیر بگیرد. بازی برای افراد بی‌تجربه به طرز وحشتناکی سخت است و هیچ محلی برای یادگیری اصولی فنون و موارد لازم در عنوان مذکور وجود ندارد. کمبودهای ریز در شخصی‌سازی ممکن است شما را تحت تاثیر قرار بدهد و حتی با همه این موارد، افراد تازه کار ممکن است پس از مدتی از تجربه این عنوان خسته شده باشند! اما در حالت کلی، بازی پیش روی شما، در حال حاضر کامل‌ترین شبیه‌ساز ممکن برای این ورزش است. تجربه‌ای که اگر کمی بیشتر به آن توجه می‌شد، به عنوانی تبدیل می‌شد که ضربان قبلتان را نابود بکند!

منبع متن: gamefa