صنعت بازی‌های ویدیویی همواره یکی از مدیوم‌های در حال پیشرفت بوده که هر ساله، درآمد زیادی را برای سازندگان و ناشرین به‌ ایجاد کرده است. در طول سال، تعداد زیادی از عناوین روانه بازار می‌شوند که در این بین، هم ناشر علاقه دارد تا بازی خود را به علاقه‌مندان معرفی کند و از سویی دیگر، مخاطبان هم دوست دارند تا درباره بازی‌های در حال ساخت و یا منتشر شده اطلاعات بیشتری را کسب کنند. مطمئنا برای انجام این امر، رسانه‌های دیجیتال بهترین بستر هستند، چرا که همواره در اختیار کاربران قرار دارند و دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. رسانه‌های دیجیتال بازی که شامل سایت‌ها، مجله‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، تقریبا مدت زیادی است که در ایران به راه افتاده و اکنون می‌توانیم بگوییم کشور ما در زمینه ارائه اطلاعات راجع به بازی و پوشش آن‌ها به یک بلوغ نسبی رسیده است و گیمرهای ایرانی می‌توانند تنها با اتکا به رسانه‌های داخل کشور، از آخرین اخبار و دست آورد‌های این حوزه مطلع شوند. یک از بهترین وبسایت‌های فعال فارسی زبان در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی، بازی‌مگ است. معمولا تمامی وب‌سایت‌های مربوط به بازی بخش‌های مختلفی دارند که ممکن است بعضی از آن‌ها را نتوان در تمامی سایت‌ها پیدا کرد.

در بخش زیر به معرفی کلی بخش‌های یک سایت مربوط به بازی می‌پردازیم:

بخش خبری

بخش خبر یکی از قسمت‌هایی است که مخاطب و اعضا سایت مرتبا درگیر آن هستند و از مطالب آن استفاده می‌کنند. معرفی یک بازی جدید، پوشش کنفرانس‌های مهم صنعت بازی، اتفاقات مهم شرکت‌ها و افراد معروف و ... در این بخش بصورت کامل انجام می‌گیرد و مخاطب می‌تواند تنها با مطالعه این قسمت، از وقایع روز این صنعت مطلع گردد.

مقالات

بخش مقالات به چند قسمت متفاوت تقسیم می‌شود؛ «پیش‌نمایش‌ها»، «مصاحبه‌ها»، «اولین تجربه و نقد کوتاه»، «بیوگرافی شخصیت‌ها»، «داستان بازی‌ها» و ... از جمله زیرمجموعه‌های این بخش هستند. اگرچه معمولا مقالات حجم زیادی دارند و مخاطب‌ها از خواندن آن‌ها سر باز می‌زنند، ولی با کمی وقت گذاشتن و خواندن مطالب، بخش مقالات می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یک رسانه بازی برای کاربر تبدیل شود. اگر دوست دارید مصاحبه افراد و بازی‌سازها را مطالعه کنید و یا اینکه درباره بازی‌ها و اتفاقات پیرامون این صنعت آگاهی بیشتری داشته باشید، این بخش از وبسایت بازی‌مگ مناسب شما است و می‌توانید با خواندن مطالب آن، اطلاعات و دانش خود را افزایش دهید.

راهنمای بازی‌ها

بخش راهنمایی هم به دو قسمت «راهنمایی دریافت تروفی/اچیومنت‌ها» و «راهنمایی ویدیویی بازی‌ها» تقسیم می‌شود. اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که دربه‌در دنبال تروفی و اچیومنت می‌گردید، پس مطمئنا به یک راهنمایی کامل برای دریافت آن‌ها نیاز دارید؛ راهنمایی که بتواند شما را با تمامی ترفندهای لازم برای دریافت تروفی‌ها آشنا کند و ساده‌ترین شکل دریافت آن‌ها را بصورت ویدیویی و متنی برای‌تان شرح دهد. با این حال اگر اهل اینجور چیزها نیستید، می‌توانید از راهنمایی ویدیویی بازی‌ها لذت ببرید! با تماشا کردن اینجور آیتم‌ها علاوه بر اینکه قادر هستید با ساز و کار کلی بازی آَشنا شوید، می‌توانید اوقات مفرحی را هم برای خود فراهم سازید؛ چرا که معمولا اینجور ویدیوها یک چاشنی طنز هم همراه خود دارند تا مخاطب با دیدن آن‌ها احساس خستگی نکند.

نقد و بررسی بازی‌ها

این بخش بدون شک یکی از تخصصی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های هر رسانه‌ای به شمار می‌رود. در این بخش، منتقد پس از تجربه کامل یک عنوان، شروع به بررسی آن می‌کند و در نهایت و در قالب یک نقد و بررسی، نظر خود را راجع به بازی می‌نویسد و اجزا مختلف آن را بصورت دقیق بررسی می‌نماید. معمولا پس از نوشتن بررسی، منتقد در پایان کار به بازی امتیازی می‌دهد که ارزش کلی آن اثر را مشخص می‌کند. از آن سمت کاربران با خواندن اینجور نوشته‌ها از کیفیت نهایی بازی آگاه می‌شوند و می‌توانند با توجه به سلیقه خود، گزینه مناسب‌تری را انتخاب کنند. با فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند به منظور بازی و سرگرمی، نقد و بررسی بازی‌های موبایل هم جای خود را در بین وبسایت‌های فعال در حوزه‌ی سرگرمی باز کرده است.

فیلم و سینما

با اینکه فیلم‌ها جزو بخش‌های اصلی رسانه‌های بازی به حساب نمی‌آیند، ولی در این دور زمانه بیشتر سایت‌ها و مجلات بازی‌های ویدیویی چنین قسمتی را در خود جای داده‌اند که در آن به بررسی آخرین اتفاقات سینما و فیلم‌ها می‌پردازند. شاید دلیل این کار را می‌توان پیوند بسیار نزدیک سینما و بازی‌های ویدیویی دانست که باعث شده این دو صنعت بیشتر از همیشه به یکدیگر نزدیک شوند.

در این بخش‌ها معمولا خبرنگارها آخرین اخبار این حوزه را پوشش می‌دهند و در مقابل منتقدان هم آثار سینما و تلویزیون را بررسی می‌کنند. هدف از نقد و بررسی فیلم‌ و سریال مشابه بازی‌ها است و مخاطب در نهایت و با خواندن مطلب می‌تواند کیفیت کلی اثر را مشخص کند و با فیلم‌های برتر این مدیوم آشنا شود.

موسیقی متن

یکی از عوامل موثر بر تجربه‌ی کاربری قطعا موسیقی متن است. موسیقی متن می‌تواند بر تاثیرگذاری اثر بر روی مخاطب بیفزاید و ضغف در ارائه‌ی آن لطمه‌ی جبران ناپذیری به محصول نهایی که می‌تواند یک بازی ویدیویی یا فیلم سینمایی باشد وارد کند. موسیقی متن بازی‌ها ویدیویی یکی از معدود مواردی است که بعد از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی بازی بطور جداگانه توسط توسعه دهنده برای فروش عرضه شده یا در قالب پکیج‌های مخصوص کلکسیونرها بهمراه دیگر محتوای اضافی به مخاطبین ارائه می‌شود.

منبع متن: pardisgame