نقد و بررسی Shadow Blade Reload

 "به قلم سید محمدرضا مجاب"

استودیوی فن افزار یکی از مشهورترین بازیسازان ایرانی‌ست که بسیاری آنها را با بازی «گرشاسب» می‌شناسند. گرشاسب از اولین بازیهای ایرانی بود که توانست به شبکه‌ی استیم راه پیدا کند و مورد نقد و بررسی سایت‌های مطرحی همچون گیم اسپات قرار گیرد. پس از عرضه‌ی 2 نسخه از سری گرشاسب، استودیوی فن افزار به ساخت و عرضه‌ی عناوین مستقل و خلاقانه با نام بین المللی DeadMage پرداخت. Shadow Blade عنوانی بود که ابتدا برای پلتفرم‌های اندروید و iOS عرضه شد و با استقبال فراوانی روبه رو گشت؛ و همین باعث شد یک نسخه‌ی ارتقا یاقته با پسوند Reload برای پلتفرم‌های PC و کنسول‌های نسل هشتمی تولید شود. که البته ورژن فارسی این عنوان، «شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور» نام گرفته است.

Shadow Blade ماجرای نینجای جوانی به نام کورو را روایت می‌کند که ناگهان مورد حمله‌ی دشمنان قرار می گیرد و باید با متجاوزین به معبد تمرینی خود بجنگد و استادش را نجات دهد. داستان بازی نه تنها بسیار کلیشه‌ای‌ست، بلکه هیچ‌گونه پیچش و جذابیتی ندارد و هیجان‌انگیزترین اتفاقات آن هم به سادگی قابل پیش‌بینی‌ست (به‌هرحال در نظر داشته باشید که در حقیقت با یک عنوان موبایلی طرف هستید!) اما چیزی که روند داستانی را اصلا خسته کننده نمی‌کند، روایت کامیک مانند آن است که بسیار هوشمندانه و خوش ذوق طراحی شده است. طراحی میان پرده‌های داستانی بسیار خوب از آب درآمده و بعضا شامل آرت‌هایی‌ست که برای قرار گرفتن در صفحه‌ی دسکتاپ‌ـتان بسیار مناسبند! اما در مجموع بازی از نظر داستانی آنچنان تعریفی ندارد و داستان بیشتر سعی میکند زمینه را برای ورود مخاطب به گیم‌پلی فراهم کند.

نقطه‌ی قوت و اصلی‌ترین عامل جذابیت Shadow Blade را می‌توان گیم‌پلی نامید. البته بازی به‌هیچ‌وجه پافراتر از یک پلتفرمر ساده نمی گذارد؛ و روند گیم‌پلی آنقد ساده است که روی درجه‌ی سختی عادی، حتی نیازی به گیم‌پد هم ندارید و با دکمه‌های کیبورد می‌توانید بازی را به پایان برسانید. اما در عین حال گیم‌پلی به‌شدت روان، لذت‌بخش و خوش‌ساخت است و می‌تواند به‌راحتی مجذوبتان کند. کنترل کردن کورو بسیار خوب طراحی شده و پس چند دقیقه‌ی ابتدایی و آشنایی با روند گیم‌پلی، از رد کردن موانع مختلف و قلع و قمع کردن دشمنان بی‌خبر با روش‌های نینجایی لذت فراوانی خواهید برد. بازی به‌شدت سعی می‌کند این روند را جذاب نگه دارد؛ از اضافه کردن دشمنان جدید که باید از روش‌های متفاوتی برای از بین بردنشان اقدام کنید گرفته، تا موانع جدید و سخت‌تر. با این وجود بخش داستانی بسیار کوتاه است و اگر بخواهید تمام گوشه‌کنار‌های هر مرحله را هم جستجو کنید، بیش از 4 ساعت به طول نخواهد انجامید.

بازی 3 درجه‌ی سختی دارد: عادی، سخت و درجه استادی. در سختی‌های بالاتر، مراحل هم دچار تغییر می‌شوند و روند بازی دشوارتر می شود. علاوه بر بخش داستانی، می توانید وارد بخش «چالش‌ها» شوید که تنوع خوبی داشته و هرکدام روی توانایی مختلف کورو تمرکز دارند. علاوه بر این، Level Editor نیز برای بازی طراحی شده، که می‌توانید خودتان مراحل جدیدی بسازید. اما کیفیت بصری بازی به‌شدت توی ذوق می‌زند، و ارتقای آن برای نسل فعلی هم نتوانسته این معضل را برطرف کند. مخصوصا زمانی که دوربین روی شخصیت‌ها زوم می‌کند، بافت‌های بی‌کیفیت کاملا واضح‌اند و مشخص است که بازی در حقیقت، یک عنوان موبایلی بوده است.

بازبینی تصویری:

میان پرده‌های بازی و شکل و شمایل کامیک وارشان طراحی‌های بسیار خوبی دارند

در نسخه‌ی فارسی تقریبا همه چیز به زبان فارسی بازگردانی شده و نتیجه‌ی مطلوبی دارد

صفحه انتخاب مراحل. البته با نگاه کردن به اسم هر مرحله، می توانید روند بازی را تا انتها حدس بزنید!

صفحه لودینگ دارای توصیه‌های مناسبی درباره‌ی گیم پلی است

گیر افتادن در یک باگ! البته بازی به اندازه‌ای کوتاه هست که آنقدر هم به این باگ‌ها برنخورید.

نکات مثبت

گیم‌پلی بازی بسیار جذاب و لذت‌بخش است

کنترل روان و ساده

روایت کامیک‌وار داستان و طراحی خوب آنها

قیمت مناسب نسبت به محتوا (البته در نسخه‌ی فارسی!)

نکات منفی

روند داستانی قابل پیش‌بینی

موسیقی‌های تکراری

گرافیک فنی ضعیف

و در آخر 

باوجود جذابیت‌های فراوان در گیم پلی، جای‌جای بازی داد می‌زند که یک نسخه‌ی موبایلی پورت شده است و همین موضوع بزرگترین ضربه را به آن وارد کرده است. با این وجود، تجربه‌ی Shadow Blade ذوق و تلاش تیم کوچک Deadmage را نمایان می‌کند و باعث می‌شود که دو عنوان بعدی این استودیو، یعنیChildren of Morta و Tale of Ronin را بیشتر و بیشتر دنبال کنیم.

خرید و دانلود بازی Shadow Blade Reload از طریق نرم‌افزار هیولا


منبع متن: pardisgame