دیگر هیچکس نمی‌تواند منکر محبوبیت بی‌نظیر اتومبیل بشود! چه از زمانی که همه چیز فقط برای پولدارها بود، و چه حالا! (البته حالا هم فرق خاصی نکرده!!!) ولی خب، یکی از چیزهایی که برخلاف قانون آش و پول حسابی تغییر کرده‌ همین اتومبیل است. نه تنها شکل و ظاهرشان، بلکه کاربردشان نیز دچار تحول شده […]

تخت گاز | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa: Ultimate Edition

دیگر هیچکس نمی‌تواند منکر محبوبیت بی‌نظیر اتومبیل بشود! چه از زمانی که همه چیز فقط برای پولدارها بود، و چه حالا! (البته حالا هم فرق خاصی نکرده!!!) ولی خب، یکی از چیزهایی که برخلاف قانون آش و پول حسابی تغییر کرده‌ همین اتومبیل است. نه تنها شکل و ظاهرشان، بلکه کاربردشان نیز دچار تحول شده است. در نهایت، اگر بازهم بحث‌های تکراری را کنار بگذاریم، می‌رسیم به گِیم و گیمفا! امروز، با بررسی یک شبیه‌ساز دوست‌داشتنی همراه شما هستیم! شبیه سازی که  نه به اندازه GT Sport دور از انتظارات و لنگ لنگان ظاهر شده و نه به اندازه سری فورزا طنازی می‌کند، اما هر چه که هست، قدرت این را دارد که شما را سر جایتان، حداقل برای ساعاتی چند بنشاند!

یک ریسینگ معمولی، با ایده‌های بزرگ، و سر و صدای کم!

نخستین چیزی که در بازی به چشم می‌آید، منوی بسیار جذاب آن است! البته نه از لحاظ رابط کاربری، بلکه نوشته‌هایی که می‌بینید! تورنمنت‌های مختلف، بخش کریر و مناسبت‌های هفتگی و البته بخش آنلاین بازی! منویی که با ورود به هرکدام، اگرچه شاهد تنوع مناسبی هستیم، اما هنوز هم دنیا، همان دنیاست و همان داستان! برخلاف عناوین بسیار خوبی مانند فرمول وان، که حساب ویژه‌ای روی دنیای شخصی مسابقه‌دهندگان باز کرده بود، بازی رو به روی شما، هنوز هم در کلیشه‌های قدیم گم شده است. بگذارید اول به سراغ مهمترین موضوع برویم! چه تعداد ماشین در بازی وجود دارد و آیا تعداد آنها درست و به اندازه است؟ جواب این سوال را می‌توان با یک بله خشک و خالی داد! ماشین‌های مختلفی از کمپانی‌های صاحب نام در دنیا وجود دارند. BMW و فراری، آلفا رومئو، و کلی برند دیگر همگی منتظر شما هستند. اما هرچقدر که در این طرف، وجود ماشین‌های خوب، می‌تواند امیددهنده و جذاب باشد، در طرفی دیگر، مسئله گرافیک کاملاً آماده است تا همه چیز را بر سرتان خراب کند! اما نه نگران نباشید، این کار را نمی کند!

این عکس‌ها همیشه زیبا هستند!!!

مسئله گرافیک در Assetto Corsa، جای بحث بسیاری دارد! از همان نگاه‌های اول به تماشاگران، می‌توان حدس زد، که این بازی،  هنوز هم نمی‌تواند جا پای عناوین بزرگی مانند فورزا و گرن توریسمو بگذارد! طراحی خارجی ماشین‌ها البته، تا حد زیادی ما را راضی نگاه می‌دارد. اما اگر زاویه دوربین بازی را عوض کنیم، آنگاه دچار شک و تردید عجیبی درباره وقت و تلاش سازندگان می‌شویم. طرز حرکت دست راننده هنگام رانندگی، و طراحی بدن او، همگی به این موضوع اشاره می‌کنند. طراحی شخصیت‌ها در بازی، به هیچ عنوان جالب نیست و حتی حرکات آنها، اصلا در حد نسل هشتم به‌نظر نمی‌رسد.  البته وضعیت بافت‌ها در حالت کلی بسیار خوب است. در ضمن، برخوردهای فیزیکی در Assetto Corsa نمی‌توانند آن حس لازم را به مخاطب وارد کنند. به خصوص وقتی به موانع برخورد می‌کنید! در هر صورت، به‌نظر می‌رسد که سازندگان، نتوانستند آنطور که باید، بر روی فیزیک بازی و طراحی شخصیت‌ها کار کنند و نیاز بود تا وقت بیشتری برای این مسائل به ظاهر ریز صرف کنند.

طراحی ماشین‌ها، از بیرون، بی‌نظیر به‌نظر می‌رسد!

از همه چیز هم بگذریم، از کنترل و لذت رانندگی در Assetto Corsa نباید گذشت! البته با کمی چاشنی مشکل! خب کنترل در بازی بسیار سخت است! از همان لحظات اولی که برای اولین بار، کنترل یک ماشین را به دست می‌گیرید، به سادگی سردرگم خواهید شد. تعویض دنده کار را حسابی سخت می‌کند و البته دریفت، که از معجزات دست نیافتنی بازی است!!! این سختی، همانطور که گفتیم، دقیقا در پیچ‌ها خودش را به طرز وحشتناکی نشان می‌دهد و آزارتان خواهد داد!

با نگاهی به بخش‌های مختلف و سرگرمی‌هایی که برای ما تدارک دیده شده، می‌توان گفت که از این بابت، نباید نگرانی خاصی داشت. چرا که تورنمنت‌های مختلف، بخش کریر و مناسبت‌های هفتگی و البته بخش آنلاین بازی، همه منتظر شما هستند. خوشبختانه بخش آنلاین بازی، سرورهای مناسبی دارند و در طول مدت زمان تقریباً بالای ۱۰ ساعت، فقط یک بار دچار قطعی بازی و پرت شدن بیرون از آن بودم که البته دلیلش هم مشخص است! به بخش کریر که سفر کنیم، باز هم البته شاهد کلیشه‌های تکراری و خسته کننده هستیم، همان شروع مسابقات مختلف و کسب مدال‌ها،برای به‌دست آوردن شهرت و نام! اما با نگاهی منصفانه باید گفت در کریر مود، سطح تعادل همیشه برقرار است و می‌توان از آن، به عنوان یک بخش سرگرم کننده نام برد.

از همه چیز هم بگذریم، از کنترل و لذت رانندگی در Assetto Corsa نباید گذشت! البته با کمی چاشنی مشکل! خب کنترل در بازی بسیار سخت است! از همان لحظات اولی که برای اولین بار، کنترل یک ماشین را به دست می‌گیرید، به سادگی سردرگم خواهید شد. تعویض دنده کار را حسابی سخت می‌کند و البته دریفت، که از معجزات دست نیافتنی بازی است!!!

یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی، نقشه‌های بسیار زیبای آن است! از بارسلونای اسپانیا گرفته تا ایتالیا و آلمان، همگی عالی هستند و نقشه‌ها به هیچ عنوان تکراری نخواهند شد! دقیقاً مثل کنترل خاص بازی و آن دنده عوض کردن‌های بسیار زیبا و حرفه‌ای! تفکیک ماشین‌ها نیز در بازی به خوبی هرچه تمام‌تر انجام شده، و شاهد قدرت و سرعت جداگانه برای هرکدام هستیم. ولی همه اینها جایی مهم می‌شود، که بازی، می‌خواهد قدرت واقعی خود را نشان بدهد! فقط کافی است تا مسابقه را بر روی آخرین درجه سختی بگذارید و خودتان را امتحان کنید! آنگاه است که می‌بینید نه! این بازی با کسی شوخی ندارد! کافی است تا فقط کمی از جایی که باید باشید فاصله بگیرید، که همانجا هم ضربه‌اش را بخورید و دو پله سقوط کنید!

در مجموع، بازی عملکرد بسیار خوبی بر روی کنسول نسل هشتمی سونی داشته است. در طول مدت زمان تجربه، اصلاً شاهد لگ و یا افت فریم خاصی نبودم و به‌خاطر این عملکرد خوب، باید سازندگان را تحسین کرد. البته، مواردی هم بودند که اگرچه جایی در نکات منفی نداشتند، اما قطعاً اگر در بازی می‌بودند، نکات مثبت بسیار خوبی می‌ساختند. برای مثال، آب و هوای زنده، یکی از همین موارد بود!  مزیتی که اکنون دیگر در اکثر بازی‌های خوب سبک ریسینگ وجود دارد و حس بسیار خوبی نیز به مخاطب القا می‌کند. حدود ۲۰۰ ماشین مختلف از چندین و چند برند متفاوت در بازی وجود دارند و علاوه بر این، مثل همیشه شاهد هوش مصنوعی فوق‌العاده خوب در بازی هستیم.

یا بخر و لذت ببر یا اصلا نخر!!!

Assetto Corsa: Ultimate Edition، نسخه‌ای پیشرفته‌تر از تمامی عناوین قبل خودش است! یک شبیه‌ساز خاص و جدای از هرگونه ناخالصی! این بازی، نه قرار است تا گردن سری فورزا را خم کند، و نه نام گرن توریسمو را برای همیشه از تاریخ بازی‌های ویدئویی محو کند؛ بلکه اینچنین بازی‌هایی می‌آیند تا فقط خودشان باشند. تا از خودشان لذت ببرید و همانگونه که خودشان می‌خواهد، به تجربه آنان بپردازید. و این نسخه، تمام پیش‌نیازهای لازم را در خود جای داده است!

Review copy provided by Publisher

منبع متن: gamefa