PC Building Simulator

Pc Building Simulator تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

"ترجمه شده از وب‌سایت PCGamer"

برخی افراد از پرش از ارتفاع لذت می‌برند، برخی دیگر نیز از سورتمه سواری لذت می‌برند. اما سرگرمی گروهی دیگر از مردم با بقیه متفاوت می‌باشد. این افراد دوست دارند تا وقت آزاد خود را صرف مونتاژ سخت‌افزار ها و ساخت کامپیوتر‌ها بکنند. دوست دارند تا با قرار دادن قطعه‌ها در کنار یکدیگر به آن‌ها جان ببخشند و سپس به تماشای ساخته‌ی خود که با نور‌های RGB می‌درخشد بنشینند. اگر شما در توصیفات گفته شده زیبایی نمی‌بینید بهتر است به سورتمه سواری خود برگردید.

هنگامی که The Irregular Corporation وClaudiu Kiss تصمیم به ساخت یک بازی شبیه‌ساز گرفتند هنر ساخت PC را نیز دست‌خوش تغییرات کردند. آن‌ها شبیه‌ ساز خود را PC Building Simulator  ( شبیه ساز ساخت PC) نامیدند. این عنوان از همان ابتدا که به صورت Early Access عرضه شد توانست هواداران بسیاری را جذب خود کند.

شما در این شبیه‌ ساز که به صورت اول شخص‌ ‌می‌باشد در یک دفتر کار مجازی به ساخت PC می‌پردازید. و پس از آن به عنوان یک پشتیبان و تعمیرکار PC مشغول به کار می‌شوید. اساس این شبیه ‌ساز بسیار ساده می‌باشد. قطعات را می‌خرید، آن‌ها را تحویل می‌گیرید و در PCهای مردم قرار می‌دهید.

با اینکه تا کنون در اینگونه شبیه‌ ساز‌ها بی‌ سابقه بوده است اما جذابیت اصلی این عنوان در این است که ما به عنوان یک PC Gamer می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا این شبیه ساز یک تجربه‌ی واقعی را ارائه می‌دهد یا خیر ؟‌

مثلا در بازی شبیه ساز My Summer Car، ما هر چیزی را که این بازی در مورد ساخت اتومبیل بگوید انجام می‌دهیم و قطعا اکثر ما متوجه درست بودن و یا نبودن چیزهایی که بازی ارائه می‌دهد نمی‌شویم.  آیا واقعا هیچ یک از شما می‌دانید که جای میل کاردان کجاست؟ یا اینکه صفحه کلاچ چه شکلی است ؟ با اینکه بازی Euro Truck Simulator دوست داشتنی است ،‌ آیا واقعا دنده عقب رفتن و پارک کردن یک تریلی حسی را دارد که این بازی منتقل می‌کند؟‌ ما هرچیزی را که این بازی‌ها ارائه کنند قبول می‌کنیم.

PC Building Simulator

اما PC Building Simulator متفاوت است. انجام این بازی همانند انجام یک بازی در استادیوم خانگی می‌باشد. اکثر ما مراحل مختلف پر کردن یک کیس از قطعات مختلف که با حساسیت زیاد راجع به آن‌ها تحقیق شده است را می‌دانیم. ذاتا دیدن چیزی که به اصطلاح سر و تهش را از بر هستید در دنیای مجازی بسیار خارق‌العاده می‌باشد. چیز‌های کوچکی مانند پیچ‌های پشت کیس که با کیفت و دقت بالایی رندر شده‌اند، یا فراموش کردن استفاده از خمیر حرارتی قبل از نصب خنک کننده‌ی CPU و یا صدای شنیدن چرخش فن‌های کیس بعد از زدن دکمه‌ی Power از جمله این موارد خارق‌العاده می‌باشند.

برای کسانی که تا کنون جرات نداشتند با سخت‌افزار های PC دست و پنجه نرم کنند و یا اینکه امکانات این کار را نداشته‌اند این بازی یک راه ورود به این سرگرمی را برای آن‌ها هموار خواهد کرد. اگر شما تا کنون هیچ وقت PC خود را نساخته‌اید قطعا این بازی به شما کمک خواهد کرد. 

PC Building Simulator

اما چگونه این بازی شما کمک می‌کند؟‌ با تکرار. بازیPC Building Simulator تمام مراحل اساسی و مشکلات احتمالی که در ساخت یک PC وجود دارد را به شما آموزش می‌دهد، چیزهایی مانند فراموش نکردن خمیر حرارتی، نصب کردن RAM به صورت درست (توضیحات در حدی جزیی‌اند که حتی در مورد قفل‌های پلاستیکی که در دو طرف اسلات‌های رم وجود دارند توضیح داده می‌شود.) و قرار دادن قطعات با ترتیب درست و صحیح از جمله چیزهایی هستند که این بازی به شما آموزش می‌دهد. راستش را بخواهید یاد گرفتن راجع ‌به CPU یی که در حال ذوب شدن است توسط یک پیام دوستانه در یک بازی که قیمتی ندارد خیلی بهتر از آن است که خودتان بوی ذوب شدن CPU را حس کنید.

این بازی حتی درک عیب‌یابی را نیز آسان‌تر می‌کند.  شما ممکن است در این بازی یک PC را بسازید روشن کنید و وارد ویندوز شوید. اگر در هنگام ساخت این PC چیزی را فراموش کرده باشید هنگام اجرا کردن برنامه‌ی 3DMark شما با BSOD ( ارور Blue Screen of Death) مواجه خواهید شد. پس از آن به شما بستگی خواهد داشت تا با استفاده از متن اروری که در صفحه آبی با آن مواجه شدید و با کمک گوگل به تعمیر آن افتضاحی که درون کیس ایجاد کرده‌اید بپردازید. یکی از دلهره‌آورترین جنبه‌های ساخت یک سیستم این می‌باشد که هر لحظه ممکن است یک اشتباه باعث شود قطعه‌ای به ارزش صدها دلار از بین برود. اینکه بتوانید این چیزها را بدون هیچ عواقبی در جایی تجربه کنید بسیار با ارزش می‌باشد.

ولی کاری که این بازی از پس انجام دادن آن برنمی‌آید این می‌باشد که به شما به اندازه کافی اطلاعات و تجربه بدهد تا بتوانید بدون درگیر شدن با اشتباهاتی که همه انجام می‌دهند در دنیای واقعی نیز یک PC بسازید. تا به حال چند نفر از شما قبل از اینکه کابل‌های SATA ی خود را به بست ها نصب کنید کارت گرافیک بزرگ خود را در کیس قرار دادید و دسترسی خود را به آن بست‌ها که در پشت کارت گرافیک قرار داشتند محدود کردید؟‌ قطعا خود من این اشتباه را مرتکب شده‌ام. کدام یک از شما پیچ اتصال مادربرد به صفحه‌ی نصب در کیس را گم کرده ‌است؟ کدام یک از شما سعی کرده است فن‌های خنک کننده‌ی بزرگ را پس از نصب RAM ها در کیس جا دهد؟‌ آیا تاکنون RAM های خیلی گران با خنک‌کننده‌های (Radiators) عالی خریده‌اید که Clearance (ارتفاع) شان خیلی بلند تر از خنک کننده‌یشان (Cooler) بوده باشد ؟‌ من این اشتباهات را هم مرتکب شده‌ام.

PC Building Simulator

PC Building Simulator شما را برای اینگونه اشتباهات مجازات نمی‌کند. به طور کلی شما می‌توانید کابل‌ها را بدون توجه خاصی به ترتیب قرار دادن قطعات به یکدیگر متصل کنید. مدیریت کابل‌ها نیز به صورت اتوماتیک می‌باشد بنابراین هنگام تکمیل ساخت، درون همه‌ی PC ها کاملا مرتب و تمیز می‌باشد. البته نمی‌توان بازی را به دلیل دقت نکردن به اینگونه جزییات سرزنش کرد. بازسازی فعالیت‌ها آنقدر ریز و در آن سطح از جزییات کاملا مضحک به نظر می‌رسد. مخصوصا اینکه این بازی از موس و کیبورد برای کنترل استفاده می‌کند. به هرحال این نکته که هیچ چیز نمی‌تواند شما را برای سختی‌هایی که هنگام ساخت PC وجود دارد آماده کند هنوز پا برجاست. این سختی‌ها را باید از نزدیک تجربه کرد.

از جزییاتی مانند تلاش برای نصب رابط‌های Power ، Reset و LED ها در سوکتی یک میلیمتری در حالی که در یک دست دفترچه راهنما را داریم و یا گم کردن پیچ‌ها و فراموش کردن جای آن‌ها نیز چشم‌پوشی شده است. من قبلا به عنوان کارمند یک مجله‌ مربوط قطعات کامپیوتر مشغول به کار بودم و وظایف من شامل ساختن و جدا کردن قطعات PC بوده است. من بعضی روز‌ها تمام صبح را در وحشت می‌گذراندم چون یکی از پیچ‌های کیس دستگاهی بسیارگران قیمت را که برای نقد و بررسی قرض کرده بودیم گم می‌کردم.  دستانم می‌لرزید،‌ پیراهنم به پشت تنم می‌چسبید و در نهایت آن‌ها را در زیر کاسه‌ی آهن‌ربایی که برای نگه‌داری از پیچ‌ها از آن استفاده می‌کردیم پیدا می‌کردم.  این واقعیت ساخت یک PC می‌باشد،‌ همیشه یک مشکلی وجود خواهد داشت.

در واقع ساخت PC کار بسیار ساده‌ای است. امروزه نسبت به 20 سال پیش که درون کیس ها به اندازه‌ی چاقو تیز بود و شرکت 3dfx  (یکی از شرکت‌های قدیمی تولید کارت‌های گرافیک که ورشکست شد.) لبه‌ی کارت‌هایش را در حد مرگ برنده می‌ساخت، ساختن PC کار بسیار ساده‌تری شده است. اما همیشه چیزی وجود دارد که آن را فراموش می‌کنید.

منظور ما از چیزهایی که در بالا گفتیم این نیست که PC Building Simulator برای کسانی که به دنبال یاد گیری ساخت PC هستند ابزاری سودمند نیست، بلکه کاملا برعکس. اما شما هنگامی که در دنیای واقعی مشغول ساخت PC می‌شوید باید کاملا آمادگی برخورد با هر مشکلی را داشته باشید.  البته شاید من به صورت طبیعی و غیر قابل اجتنابی در ساخت PC به شدت بد باشم و شما هیچوقت با هیچ‌یک از مشکلاتی که اشاره کردم برخورد نکرده باشید که در این صورت باید بگویم خوش به حالتان.

PC Building Simulator

دو چیز در این شبیه ساز وجود دارند که برای من انجام این بازی را نسبت به ساخت PC در واقعیت لذت بخش‌تر می‌کنند. اولی آن است که شما آزاد هستید تا با جعبه‌ای پر از قطعات مختلف که هر یک از این قطعات به صورت رسمی لایسنس شده‌اند و به زیبایی بازسازی شده‌اند به ساخت PC خود بپردازید سپس در بازی برنامه‌ی 3DMark را اجرا کنید و ببینید سیستمی که ساخته‌اید تا چه حد قدرتمند است. البته اعدادی که برنامه‌ی درون بازی اعلام می‌کند کاملا بی معنی‌اند اما فکر نکنم قسمت‌های عمیق‌تر مغز من متوجه این موضوع باشد. مغز من همان دوپامینی را آزاد می‌کند که انگار سیستم واقعی خود را ارتقاع داده ام.

دومین چیزی که این شبیه ساز را برای من لذت بخش می‌کند چیزی است که تا کنون به آن اشاره نکرده‌ام و آن بخش Career Mode بازی می‌باشد. این بخش از بازی همانند یک شبیه ساز شغل می‌باشد. در این بخش از بازی برای شما ایمیل ارسال می‌شود، برای شما PC ها خراب مختلفی را می‌فرستند که نیاز به تعمیر دارند و شما باید در عین حال که به هزینه‌ها توجه می‌کنید قطعات جدید سفارش دهید تا این PC ها را تعمیر و یا آپگرید کنید. کامل کردن هر سفارش باعث می‌شود که سطح شما بالاتر برود و قطعات جدید و میز‌کارهای بیشتری برایتان آزاد شود. به همین سادگی. این سیستمی است که در تعداد بی‌شماری بازی دیگر نیز به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است اما همچنان آرامش بخش و لذت آفرین است.

شاید این شبیه ساز اصلا دقیق نباشد اما باید گفت بازی FIFA نیز هیچ شباهتی به یک بازی فوتبال واقعی ندارد. اما چیزی که PC Building Simulator ارائه می‌دهد لیاقت توجه از طرف سازنده‌های تازه کار و همچنین افراد با تجربه و علاقه‌مند در زمینه ساخت PC  که دوست دارند به صورت مجازی از سرگرمی مورد علاقه‌ی خود لذت ببرند را دارد.

کسی چه می‌داند، این بازی هنوز در Early Access قرار دارد . شاید در آینده گم شدن پیچ‌ها ، جا نشدن کابل‌های SATA و آسیب زدن الکتریسیته ساکن به قطعات نیز به بازی افزوده شود. 

مترجم: فردین درویش

منبع متن: pardisgame