با انتشار God of War جدول فروش هفتگی بریتانیا جان تازه‌ای گرفت و از حالت تک قطبی خارج شد. هفته منتهی به بیست و یکم آوریل یکی از جذاب‌ترین هفته‌های این جدول است که در ادامه با هم به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. این هفته شاهد انتشار یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های انحصاری سونی در نسل […]

جدول فروش هفتگی بریتانیا | God of War با رکوردهای جدید وارد شد

با انتشار God of War جدول فروش هفتگی بریتانیا جان تازه‌ای گرفت و از حالت تک قطبی خارج شد. هفته منتهی به بیست و یکم آوریل یکی از جذاب‌ترین هفته‌های این جدول است که در ادامه با هم به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

این هفته شاهد انتشار یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های انحصاری سونی در نسل هشتم بودیم. عنوان God of War با انتشار خود توانست بدون هیچ حرف و حدیثی و به راحتی به رتبه نخست این جدول راه پیدا کند تا اولین هفته انتشارش را پرقدرت‌تر از همیشه آغاز کند. این بازی با کسب میانگین نمرات ۹۵ توانست به عنوان بهترین بازی انحصاری پلی‌استیشن ۴ انتخاب شود. جای هیچ شکی نبود که پس از انتشار آن شاهد قرار گیری آن در رتبه نخست جدول فروش هفتگی بریتانیا باشیم. اما جدای از صدرنشینی، این بازی توانسته رکوردهای جدیدی در تاریخ این سری به نام خود کند تا با شایستگی هرچه تمام‌تر در این رتبه قرار بگیرد. God of War عنوانی است که بازی‌بازان برای تجربه آن یک نسل انتظار کشیدند و حالا که به دستشان رسیده، با استقبال گسترده خود خستگی را از تن سازندگان و توسعه دهندگان آن خارج کرده‌اند. مطمئنا این اولین و آخرین صدر نشینی این بازی نیست و ما به‌ زودی شاهد ثبت رکورهای بیشتری از سوی این بازی خواهیم بود. همه ما منتظریم تا نام God of War را به عنوان پرفروش‌ترین بازی انحصاری پلی‌استیشن ۴ بشنویم.

به جز قرار گرفتن God of War در رتبه نخست جدول فروش هفتگی بریتانیا، این بازی توانسته سریع‌ترین فروش در تاریخ این سری در بریتانیا را هم به نام خود کند. البته می‌دانید که این اعداد و ارقام فقط با احتساب فروش نسخه‌های فیزیکی این بازی است و فروش نسخه‌های دیجیتالی آن به حساب نمی‌آیند، بنابراین بزرگ‌ نمایی نیست اگر اعلام کنیم این فقط نیمی از فروش God of War است چرا که بخش بسیاری زیادی از فروش این بازی را نسخه‌های دیحیتالی به خود اختصاص داده‌اند. امیدواریم در آینده آمار دقیقی از میزان فروش دیجیتالی این بازی در بریتانیا نیز منتشر شود تا با آمار دقیق این بازی بیشتر آشنا شویم.

سری God of War برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ برای کنسول پلی‌استیشن ۲ منتشر شد. آخرین نسخه منتشر شده از این بازی هم هفتمین نسخه آن (با احتساب God of War Betrayal که در سال ۲۰۰۷ برای گوشی‌های هوشمند عرضه شد) به حساب می‌آید. همچنین لازم که اعلام کنم پیش از عرضه آخرین نسخه این سری، تنها عناوینی که موفق به قرار گرفتن در رتبه نخست این جدول در بین همه پلتفرم‌ها شده بودند، عناوین God of War II (که در هفته هفدهم سال ۲۰۰۷ برای پلی‌استیشن ۲ منتشر شده بود) و همینطور God of War III (که در هفته یازدهم سال ۲۰۱۰ برای پلی‌استیشن ۳ به انتشار رسید) بودند. عنوان God of War که اخیرا به انتشار رسیده، سریع‌ترین فروش در تاریخ این سری را داشته که پیش از این رکورد سریع‌ترین فروش به دست God of War III بوده است.

علاوه‌بر این‌ها، God of War توانسته از نظر فروش نسخه‌های فیزیکی، از عنوان قبلی خود یعنی God of War III حدود ۳۵ درصد فروش بیشتری به دست بیاورد که با به دست آوردن آماری دقیق از فروش دیجیتالی آن، قطعا به میزان بسیار بیشتری خواهیم رسید.

اما با وجود عرضه God of War در هفته گذشته، هنوز FAR CRY 5 را باید به عنوان بهترین شروع‌کننده در سال ۲۰۱۸ میلادی در کشور بریتانیا بدانیم. البته این موضوع طبیعی است چرا که FAR CRY 5 برای سه پلتفرم در دسترس است اما God of War فقط برای کاربران پلی‌استیشن ۴ قابل تهیه است پس مولتی پلتفرم بودن را می‌توان یک امتیاز بزرگ در زمینه فروش بازی‌های مختلف دانست. با این اوصاف عنوان جهان آزاد یوبیسافت پس از سه هفته پیاپی صدر نشینی در جدول فروش هفتگی بریتانیا، این هفته به رتبه دوم رسید. از نظر فروش بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن ۴ نیز باید اعلام کنیم که بدیهی است فروش God of War از دیگر بازی انحصاری امسال این کنسول یعنی SHADOW OF THE COLOSSUS بیشتر بوده و توانسته این بازی را پش سر بگذارد.

اما این‌ها همه بازی‌های جدید این هفته در بریتانیا نبودند. عنوان YAKUZA 6: THE SONG OF LIFE نیز توانست با وجود یک رقیب سرسخت هفته قبل به انتشار برسد و خودش را با قدرت به رتبه سوم این جدول برساند. سری YAKUZA که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به انتشار رسید، از ساخته‌های سگا است که اولین نسخه آن هم برای کنسول پلی‌استیشن ۲ منتشر شده بود. در این سری عنوان YAKUZA 6 هم از نظر فروش هم از نظر جایگاه در این جدول رکورد دار این سری است. آخرین نسخه این سری یعنی YAKUZA 6: THE SONG OF LIFE توانست با فروش ۳۰۰ نسخه بیشتر از  Yakuza: Kiwami بهترین شروع در تاریخ این سری را به نام خود ثبت کند. با این که این جایگاه را می‌توان رتبه قابل قبولی برای آخرین نسخه این سری دانست، اما سایه کریتوس به شدت روی سر این عنوان مافیایی دیده می‌ شود که همین امر هم مانع از قرار گیری این بازی در رتبه‌ای بهتر بود. شاید اگر این بازی در تاریخ دیگری عرضه می‌شد، می‌توانست حتی برای یک هفته به عنوان پرفروش‌ ترین بازی هفته بریتانیا انتخاب شود.

اما جدای از ۳ بازی پرفروش هفته، سایر رتبه‌های این جدول را بازی‌های نام آشنا پر کرده‌اند. از این جمله می‌توان به FIFA 18 و رتبه چهارم آن اشاره کرد که بالاتر از MARIO KART 8 DELUXE رده پنجمی قرار گرفته است. هر دو این بازی‌ها نسبت به هفته گذشته خود دو پله سقوط داشته‌اند. SUPER MARIO ODYSSEY هم دومین نماینده از بین ۳ بازی انحصاری نینتندو سوییچ در جمع ۱۰ بازی پرفروش هفته است که رتبه ششم را به خودش اختصاص داده. پس از آن عنوان FALLOUT 4 است که بدون تغییر نسبت به هفته گذشته با یک عملکرد خنثی رتبه هفتم را به دست آورده. جایگاه بعدی به PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS رسیده و پس از آن هم THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD با قرار گیری در رتبه نهم پایانی است بر بازی‌های انحصاری سوییچ در بین ۱۰ بازی پرفروش هفته. جالب است که رتبه دهم این هفته به عنوان همیشه در صحنه GRAND THEFT AUTO V رسیده تا با شش پله سقوط نسبت به هفته گذشته، پایانی باشد بر ده بازی پرفروش این هفته در بریتانیا.

از نظر بدترین سقوط‌ ها هم به جز GRAND THEFT AUTO V بازی‌های دیگری نیز بودند که نسبت به هفته گذشته خود جایگاه بسیار بدتری به دست آودند. از این جمله می‌توان به GRAN TURISMO: SPORT اشاره کرد که نسبت به هفته گذشته خود یازده پله سقوط داشته و این هفته به رتبه بیست و یکم رسیده. پس از آن CRASH BANDICOOT N.SANE TRILOGY با سیزده پله سقوط نسبت به هفته قبل یکی از بدترین عملکردهای این هفته را به نام خود کرده است. همچنین ASSASSIN’S CREED ORIGINS نیز از رتبه چهاردهم در هفته قبل این هفته به رتبه بیست و نهم رسیده که به هیچ وجه قابل قبول نیست. همینطور THE SIMS 4 نیز با سقوط از رتبه بیست و پنجم به جایگاه سی و سوم یکی دیگر از عملکردهای بد این هفته را به نام خود کرد.

اما جدای از آن برخی از بازی‌ها هم در این هفته‌ی سخت عملکرد خوبی داشتند و خیلی خوب خودشان را بالا کشیدند که شاید بارزترین آن‌ها عنوان DESTINY 2 باشد که هفته قبل دور از جمع ۴۰ بازی پرفروش بود و این هفته توانست به رتبه بیست و پنجم برسد. پس از آن یکی از بازی‌هایی که عملکرد خوبی داشت، STAR WARS BATTLEFRONT II بود که از رتبه هجدهم در هفته قبل، این هفته به رتبه دوازدهم رسید. همچنین LEGO MARVEL SUPER HEROES 2 نیز توانست با هفت پله صعود نسبت به هفته قبل و قرار گرفتن در رتبه پانزدهم یکی از بهترین عملکردها را در این زمینه داشته باشد. علاوه بر آن TOM CLANCY’S RAINBOW 6: SIEGE و SPLATOON 2 نیز هر کدام به همان اندازه رشد داشتند که به ترتیب در رتبه‌های شانزدهم و هفدهم این جدول قرار گرفتند.

پس از بررسی کامل ما از جدول فروش هفتگی بریتانیا در هفته منتهی به بیست و یکم آوریل از شما دعوت می‌کنم که در ادامه شاهد لیست پرفروش‌ترین بازی‌های هر پلتفرم در کنار لیست کامل ۴۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا باشید. در حین مرور این جدول این نکته را به خاطر داشته باشید که نتایج به دست آمده از این جدول صرفا بر اساس میزان فروش فیزیکی بازی‌ها است و میزان فروش دیجیتالی آن‌ها محاسبه نشده است بنابراین آمار نهایی با نتایج ذکر شده متفاوت است.

لیست ۱۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا:

هفته قبل این هفته                           نام بازی ناشر
۱ GOD OF WAR سونی
۱ ۲ FAR CRY 5 یوبیسافت
۳ YAKUZA 6: THE SONG OF LIFE سگا
۲ ۴ FIFA 18 EA SPORTS
۳ ۵ MARIO KART 8 DELUXE نینتندو
۸ ۶ SUPER MARIO ODYSSEY نینتندو
۷ ۷ FALLOUT 4 بتسدا
۵ ۸ PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS مایکروسافت
۱۲ ۹ THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD نینتندو
۴ ۱۰ GRAND THEFT AUTO V راکستار

لیست کامل ۴۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا:

 

لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته پلی‌استیشن ۴ در بریتانیا:

 

 

لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته ایکس‌باکس وان در بریتانیا:

 

 

لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته نینتندو سوییچ در بریتانیا:

 

 

لیست ۳۰ بازی پرفروش این هفته رایانه‌های شخصی در بریتانیا:

 

 

منبع متن: gamefa