10 باری که ناشران به طرفداران خود توهین کردند
"ترجمه شده از وبسایت Whatculture"
ناشران بزرگ بازیهای ویدیویی گاهی برای سودآوری بیشتر کارهایی انجام میدهند که هیچ دلیل قانع کنندهای برای نیست. آیا ارزشش را دارد برای کمی سود بیشتر اعتماد مشتریان و طرفداران خود را از دست بدهید؟
به طور حتم خیر، مگر این که شرکت مجهول بخواهد مانند EA برای دو سال پیاپی به عنوان منفورترین شرکت آمریکا شناخته شود و جالب اینکه تمام این تنفر قبل از عرضه Star Wars Battlefront 2 ایجاد شده بود! البته EA تنها شرکتی نیست که اعمالی بسیار ناجوانمردانه و ضدمشتری انجام داده بلکه شرکتهایی مانند Activision،Capcom و Bethesda نیز با کارهایی مانند قفل کردن پایانهای حقیقی و نشان دادن آنها در محتویاتاضافه پولی مستقیما به طرفداران خود توهین کردند اما بسیاری از این شرکتها به خود آمدند و تلاش خوبی برای برطرف کردن این اشتباه از خود نشان دادند.
در ادامه برخی توهینهای معروف شرکتهای بازیسازی مختلف به مشتریان خود را میخوانید.
10- محتوایاضافه Streed Fighter X Tekken که بر روی دیسک عرضه شد
چه انتظاری از یک بازی که بر روی دیسک عرضه شده است دارید، عنوانی که در خرده فروشیها با قیمت کامل به فروش میرسد؟ به طور حتم انتظار یک پکیج کامل با گیمپلی عادی و مخصوص به خود. اما Capcom در سال 2012 تصمیم گرفت نیمی از چیزی که برایش پول پرداخت کردهاید را به عنوان یک محتوای اضافه پولی منتشر کند.
بله، Capcom در سال 2012 با Street Fighter X Tekken این کار را انجام داد. البته شخصیتهایی مانند Blanka، Cody،Jack و Fury از همان اول به عنوان 10 شخصیت اضافه در بازی وجود داشتند اما شما به آنها دسترسی نداشتید و برای بازی کردن با این شخصیتها میبایست نصف قیمت بازی کامل را بعدتر پرداخت میکردید.
در نهایت بازی با فروش بسیار پایینی رو به رو شد و سازندگان متوجه شدند که مردم برای هر چیزی پول نمیدهند. البته با این فروش ضعیف و استقبال کم احتمال ساخت Tekken X Street Fighter بسیار پایین آمد.
9- کاهش شدید تولید NES Mini
حال موضوع هر چه میخواهد باشد، چه پیشبینی ضعیف در مورد فروش این کنسول و چه برنامهریزی قبلی، شرکت Nintendo با کاهش 90 درصدی تولید NES Mini باعث شد که افراد زیادی نتوانند به این کنسول محبوب دست پیدا کنند و این موضوع باعث شد قصد اصلی Nintendo آشکار شود و بحثهای طولانی شکل گیرد.
بعدها مشخص شد، Nintendo هیچوقت قصد نداشت این محصول را یک کالای همیشگی با تولید مداوم در بازار عرضه کند و هدف اصلی آن آمادگی برای نسخه جدید SNES بود.
آقای "رجی اِیم" بعدها در مورد این کاهش تولید گفت:
"شرکت انتظار این استقبال خارقالعاده را نداشت."
با توجه به خواستهها و پیشینه این کنسول، استقبال از آن امری آشکار بود و نمیتوان این حرف رجی را باور کرد.
8- Activision و Call of Duty: Modern Warfare Remastered
بهترین نمونه از ضد مصرفگرایی را میتوان اینجا دید. Activision با بازسازی Modern Warfare نشان داد که هیچ ارزشی برای مخاطبین خود قائل نیست و تا توانست از محبوبیت یک عنوان قدیمی استفاده نا به جا کرد و بسیاری از بازیکنان را بخاطر نوستالژی MW وسوسه کرد تا یک بازی قدیمی را دوباره خریداری کنند.
طمع این شرکت به این جا ختم نمیشود. پس از مدتی یک پک نقشه برای بازسازی MW عرضه شد که از نسخه اصلی نیز گرانتر بود!
7- محتوایاضافه 2000 دلاری Train Simulator!
در سال 2015 وبسایت Kotaku گزارش داد، محتوایاضافه عنوان شبیهساز قطار که توسط Dovetail Games توسعه یافته بود 2000 دلار هزینه دارد و از آن زمان تا به حال این محتوایاضافه آن قدر کمیاب شده است که در حال حاضر برای تهیه آن باید 6500 دلار هزینه بپردازید.
حال فکر میکنید در مقابل پرداخت 6500 دلار چه چیزی دریافت خواهید کرد؟ طلا، جواهر یا یک قطعه عجیب از قطار؟ خیر، جواب هیچکدام از اینها نمیباشد. ریلهایاضافه، چند قطار اضافه و موارد دیگری که تغییراتی در شکل و شمایل بازی به وجود میآورد از مواردی است که با پرداخت 6500 دلار دریافت خواهید کرد. درست است که ناشران میتوانند تا هر میزانی که میخواهند قیمت محتویات اضافه را افزایش دهند اما این قیمتهای نجومی بیانصافی بزرگی در حق بازیکنان است اگرچه باز هم افرادی پیدا میشوند که از این بستههای الحاقی گران قیمت استقبال کنند.
6- لغو شدن Paragon از سوی Epic Games
قبل از سال 2018 شرکت Epic Games قول داده بود تغییرات بزرگی را در مورد Paragon ایجاد کند و در زمان مناسب بازی را به طور کامل به انتشار برساند اما بعد از مدتی اعلام کرد که از ادامه رشد طرفداران این عنوان مطمئن نیست و باید IP جدید خود را به سمت درستی هدایت کند.
بعد از چند هفته شرکت Epic Games در بیانیهای اعلام کرد که از روی ناچاری بازی را لغو خواهد کرد و دلیل اصلی آن عدم وجود بازیکنان دائمی و اشتباهات خود استودیو در به ارمغان آورد تجربهای پایدارتر اعلام شد. حال خودتان قضاوت کنید بازیکنان که به وعدههای قبلی Epic Games در مورد آینده روشن Paragon امید داشتند بعد از لغو بازی چه حسی دارند.
از طرف دیگر مطمئنا موفقیت عجیب و غریب Fortnite و کنسل شدن Paragon بی ارتباط نیستند، احتمالا Epic Games بعد از مشاهده محبوبیت Fortnite تصمیم گرفت تمامی تمرکز خود را بر روی بازی سودآورتر بگذارد و طرفداران Paragon را به حال خود رها کند.
5- Bethesda و قرار دادن "پایان حقیقی" عنوان Fallout 3 در محتوایاضافه پولی
اگر شما میخواستید پایان حقیقی عنوان Fallout 3 را ببینید میبایست پول بیشتری بپردازید. محتوایاضافه ذکر شده Broken Steel نام داشت و Bethesda در ازای عرضه آن شرمندگی زیادی را تحمل کرد. طرفداران سر و صدای زیادی به پا کردند چرا که قفل کردن پایان بازی در و نشان دادن آن در بستهالحاقی پولی کاری نیست که بتوان به راحتی آن را کتمان کند.
سازندگان بازی مدتی بعد متوجه عمل خود شدند و پایان را از Broken Steel جدا و آن را به عنوان یک انتخاب جداگانه به بازی اصلی اضافه کردند اما کار انجام شده بود و در آن زمان اعتبار Bethesda خدشه دار شد.
4- کیفیت زمان رونمایی VS کیفیت حقیقی زمان عرضه
ناشران عزیز، متوجهایم که رونمایی بازی جدید شما باید از همه نظر خارقالعاده به نظر برسد تا طرفداران زیادی را به خود جلب کند اما به نظرتان رنگ و لعاب دادن غیر واقعی و بیش از حد به اثری که در نهایت به هیچ عنوان چنینی چیزی را نخواهیم دید یک نوع فریبکاری نیست؟
آیا ناشران فکر میکنند ما متوجه کاهش کیفیت نهایی بازیهایشان نمیشویم؟ در این مورد Watch Dogs یک مثال بسیار مناسب میباشد. بازی در ابتدا با کیفیتی خارقالعاده و باور نکردنی رونمایی شد اما با این که کیفیت نهایی خوب بود اما به هیچ وجه در حد و اندازه نمایشها ظاهر نشد.
به نظر من بازیکنان و آنالیزگرها نباید نسبت به چنین موضوعی ساکت باشند و باید تمام تلاش خود را در مورد اصلاح این عادت بد ناشران بکنند.
3- راهکار کسب درآمد Dungeon Keeper
وقتی پای یک رسانه معتبر در میان است به سادگی متوجه خواهید شد که یک جای کار میلنگد. در دهه 90، شبکه خبری BBC و خیلی از رسانههای دیگر در بحث کسب درآمد مخالفت خود را با EA اعلام و در گزارشات فراوانی ضد آن صحبت کردند.
بازی استراتژی Dungeon Keeper برای سالیان سال موضوع مطرح در مطبوعات مختلف بود و البته پایه بسیاری از بازیهای موبایلی با کسب درآمد غیرمنطقی را پدید آورد.
در آن زمان شرکت EA همانطور که انتظار میرفت توجیههای مختلفی آورد و در آخرین بیانیه اعلام کرد:
" ما باور داریم تجربهای را خلق کردیم که هر بازیکنی که نخواهد میتواند بدون پرداخت پول به بازی کردن بپردازد."
خب این موضوع را که همه میدانستند. موضوع اصلی آن است که EA با این حرکت نشان داد هیچ احترامی برای مشتریان خود قائل نیست.
2- کنسول Xbox One و DRM
در سال رونمایی کنسولهای نسل 8 شایعات زیادی را شنیدیم که یکی از بدترین آنها در زمان رونمایی به حقیقت پیوست. Xbox 360 در وضعیت خوبی به سر میبرد و انتخاب بازیکنان در مورد بازیهای چند پلتفرمی بود اما E3 فرا رسید و کنسولهای نسل بعدی رونمایی شدند.
ویدیویی از تمسخر سیاست مایکروسافت توسط شرکت سونی در زمینه استفاده از بازیهای دست دوم
در زمان رونمایی مشخص شد که مایکروسافت برای کنسول نسل بعدی خود یک چک امنیتی را در نظر گرفته که طبق آن هر 24 ساعت یک بار برای بازیهای استفاده شده یک چک امنیتی رخ خواهد داد. اگرچه بعد از واکنشهای شدید طرفداران به سرعت این قابلیت حذف شد اما همچنان تصمیمات مایکروسافت از یادمان نرفته است.
1- پرداختهای درونبرنامهای Star Wars Battlefront 2
با اشتباهات مربوط به نسخه اول Battlefront شرکت DICE به وضوح نشان داد که هیچ عشق و احترامی نسبت به Star Wars قائل نیست و با اعمال بعدی این استودیو کل سری زیر سوال رفت. تا به این لحظه هیچ بازی جنگ ستارگانی با حال و هوایی که Lucas خلق میکند ندیدیم و برای هر دو نسخه Battlefront امید داشتیم یک عنوان قابل قبول را ببینیم اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد.
ما حتی اخبار دریافت کردیم که طبق آن EA قصد داشت تمامی محتویات اضافه را به صورت مجانی عرضه کند و مشکل کمبود شخصیسازی و تنوع در نسخه اول را نیز برطرف خواهد کرد اما به هیچ کدام از این موارد رسیدگی نشد و حتی ادامه بازی نتیجهای افتضاح را به ارمغان آورد. EA استودیو DICE را مجبور کرد که روشهای کسب درآمد را به زشتتین شکل ممکن اجرا کند و از هر راهی که میشود جیب بازیکنان را خالی کند.
خوشبختانه بازیکنان از بازی استقبال نکردند و EA نتیجه چنین اعمالی را دید.
مترجم: علیرضا کریمی
منبع متن: pardisgame