از طرف شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی اعلام شده که کنسول بعدی این شرکت یعنی پلی‌استیشن ۵ ممکن است با دستگاه‌های قابل حمل تعامل داشته باشد. علاوه بر این اعلام شده که پشتیبانی از پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید و سونی دیگر از آن پشتیبانی نخواهد کرد. کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا را […]

مدیر عامل سونی در خصوص آینده پلتفرم‌های قابل حمل سونی صحبت می‌کند

از طرف شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی اعلام شده که کنسول بعدی این شرکت یعنی پلی‌استیشن ۵ ممکن است با دستگاه‌های قابل حمل تعامل داشته باشد. علاوه بر این اعلام شده که پشتیبانی از پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید و سونی دیگر از آن پشتیبانی نخواهد کرد.

کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا را شاید بتوان یکی از ناموفق‌ترین کنسول‌های ساخته شده به دست سونی دانست چرا که در اکثر نقاط دنیا فروش کمی داشت و از نظر فروش شکست خورد. این کنسول در زمان عرضه خود قرار بود به عنوان یک گنج بزرگ برای سونی عمل کند و برگ برنده آن باشد اما کاملا بر عکس شد و به یک شکست بزرگ برای سونی مبدل گشت. خود سونی هم بعدها در سال ۲۰۱۵ به این موضوع اقرار کرد و حتی چندی پیش در سال جاری نیز اظهار داشت که با توجه به این موضوعات خط تولید آن در اروپا و آمریکای شمالی را متوقف خواهد کرد و دیگر به تولید آن ادامه نخواهد داد. این موضوع یک بار دیگر ثابت کرد که سونی هیچگاه نتوانسته دو کنسول متفاوت در زمینه‌های کاری مختلف را با هم و در کنار هم پشتیبانی کند به طوری که فروش هر دو آن‌ها به سطح قابل قبول و بالایی برسد.

بنابراین شکست ویتا را می‌تواند شکست سونی در زمینه کنسول‌های دستی و قابل حمل تلقی کرد. پلی‌استیشن ویتا شکست خورد، نینتندو ۳DS و نینتندو سوییچ نیز که با قدرت تمام در حال ادامه روند موفقیت آمیز خود هستند و سهم عظیمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند پس بهتر است سونی دیگر این رقابت را ادامه ندهد و در همان زمینه‌ای که تخصص دارد و به موفقیت رسیده، یعنی تولید و عرضه کنسول‌های خانگی، به کار خود ادامه دهد. چرا سونی باید خودش را آزار دهد و برای سومین بار شانس خود را در بازار کنسول‌های قابل حمل امتحان کند تا در نهایت باز هم شکست بخورد؟ این‌ها همه موضوعاتی هستند که شاید با خواندن قسمت اول این متن به ذهن شما برسد اما مسئله این جا است که سونی می‌خواهد باز هم در این بازار به رقابت بپردازد و برای بار سوم، این بار با درس گرفتن از اشتباهات گذشته خود، به رقابت با نینتندو، تنها مدعی این زمینه بپردازد.

اخیرا جان کودرا (John Kodera)، مدیر عامل شرکت سونی، در مصاحبه‌ای با Bloomberg اظهار کرده است که بازگشت دوباره سونی به بازار کنسول‌های دستی و قابل حمل موضوعی است که ممکن است عملی شود و شاهد رخ دادن آن باشیم. کودرا اشاره کرده که ممکن است کنسول بعدی سونی تعامل نزدیکی با دستگاه‌های قابل حمل داشته باشد. در حال حاضر وی فعلا فقط همین را اعلام کرده و چیز بیشتری نگفته چرا که معتقد است فعلا برای چنین بحث‌هایی بسیار زود است و نمی‌توان به طور دقیق و موشکافانه به بررسی آن‌ها پرداخت. وی در این زمینه اظهار کرده است که:

به عقیده من،‌ به جای این که تجربه انجام بازی‌های قابل حمل را از کنسول‌های خانگی جدا کنیم، ضروری است که بدان بیشتر فکر کنیم. [انجام بازی‌های قابل حمل] متدی است که می‌تواند تجربه گیمینگ بیشتری به بازی‌بازان ارائه کند تا آن‌ها به گشت و گذار در آن‌ها ادامه دهند. این چیزی است که مخاطبین ما در خصوص مسئله بازی‌ها و کنسول‌های قابل حمل از ما می‌خواهند.

کودرا در ادامه صحبت‌هایش افزود:

ما به گزینه‌های زیادی می‌خواهیم فکر کنیم.

همچنین در خصوص کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا نیز کودرا اظهار کرد که احتمالا سونی تا سال ۲۰۲۰ یا بیشتر به پشتیبانی از آن ادامه خواهد داد؛ یا این که حداقل در ژاپن این کار را خواهد کرد چرا که همانطور که احتمالا می‌دانید در حال حاضر کشور ژاپن بیشترین استقبال را از این کنسول به عمل می‌آورد و به عنوان یکی از مشتریان ثابت آن به حساب می‌آید. کودرا در خصوص ویتا اظهار داشت:

در حالی که فروش (دستگاه‌های ارسال شده) پلی‌استیشن ویتا در آمریکا و اروپا متوقف شده، ما همچنان [به فروش آن] در آسیا و ژاپن ادامه خواهیم داد. اما در نهایت در مسیری قرار گرفته‌ایم که در طی ۲ سال آینده (یعنی تا سال ۲۰۲۰) آن را کنار بگذاریم.

با توجه به صحبت‌های کوردا می‌توان فهمید که آن‌ها قصد کنار گذشتن ویتا را در آینده نزدیک دارند. به خصوص با توقف تولید و ارسال آن به فروشگاه‌ها در اروپا و آمریکا، انتظار می‌رود فروش این کنسول دستی به‌زودی به اتمام برسد و ما شاهد کنار رفتن آن باشیم. چیزی که فعلا واضح می‌باشد این است که سونی نام برند پلی‌استیشن را با عرضه کنسول‌های قابل حمل ناموفق خدشه دار کرده است و اگر بخواهد یک بار دیگر به این بازار بازگردد، باید مانند نینتندو عمل کند و از تمام شکست‌های قبلی خود درس بگیرد نه این که همان فرمول تکراری و ناموفق قبلی را اجرا کند و این بار انتظار موفقیت داشته باشد. کودرا که در این زمینه شفاف صحبت نکرد، باید منتظر باشیم و ببینیم برنامه‌های سونی برای بازگشت به بازار کنسول‌های قابل حمل در آینده چگونه خواهد بود و آن‌ها چه راهکارهایی را برای موفقیت در آن خواهند اندیشید. برای کسب آخرین اطلاعات در این زمینه و در زمینه‌های مختلف در خصوص بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های ویدئویی گیمفا را دنبال کنید.

منبع متن: gamefa