بازی Age of Wonders: Planetfall که در مراسم PDXCon 2018 معرفی شد، یک بازی در سبک علمی تخیلی و مبتنی بر استراتژی‌ نوبتی می‌باشد و استودیو تریامف (Triumph Studios) وظیفه ساخت آن را برعهده دارد. در مصاحبه زیر با کارگردان بازی لنارت ساس (Lennart Sas)، در مورد خط مشی بازی، مقایسه آن با بازی معتبر […]

کارگردان عنوان Age of Wonders: Planetfall اطلاعات جدیدی را از بازی ارائه داد

بازی Age of Wonders: Planetfall که در مراسم PDXCon 2018 معرفی شد، یک بازی در سبک علمی تخیلی و مبتنی بر استراتژی‌ نوبتی می‌باشد و استودیو تریامف (Triumph Studios) وظیفه ساخت آن را برعهده دارد. در مصاحبه زیر با کارگردان بازی لنارت ساس (Lennart Sas)، در مورد خط مشی بازی، مقایسه آن با بازی معتبر XCOM و نحوه شخصی سازی موجودات فضایی بازی صحبت کرده‌ایم.

بازی‌های این سری مدت طولانی است که در سبک فانتزی عرضه می‌گردد؛ بنابراین اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا Planetfall به سمت سبک علمی تخیلی هدایت شده است؟ لنارت ساس به ما پاسخ می‌دهد:

ما حدود بیست سال است که داریم بازی‌های فانتزی تولید می‌کنیم؛ بیست سال! در گذشته ما چیزهای دیگری امتحان کردیم و آن‌ها آنطور که باید خوب از آب درنیامدند و یا اینکه حتی به مرحله انتشار نیز نرسیدند. ما با Tolkien بزرگ شدیم، همینطور Herbert و Lucas و دیگر داستان‌های بزرگ علمی. ما فرهنگ پاپ (pop) را مانند همه به کار بردیم (یعنی کاری را بدون مقدمه شروع کردن) و همیشه از این بابت هیجان‌زده بوده‌ایم که یک جهان علمی تخیلی را در یکی از بازی‌هایمان به وجود آوریم. این جهان چالشی بزرگ برای Age of Wonders است، زیرا بسیار دقیق است و همچنین تاریخی بسیار غنی دارد. در حالی که در بازی‌های فانتزی همیشه بحث تاریخ و بازگشت به گذشته مطرح است، در بازی‌های فضایی اکثرا نگاهی رو به جلو خواهیم داشت. ولی برای ما، خرابه‌هایی که از جهان آینده به جا مانده اهمیت بیشتری دارد. شما یکی از نوادگان رومی‌ها هستید. هر جا که می‌روید نشانه‌هایی از تمدن و تکنولوژی قدیمی آن‌ها را می‌بینید. نبردهای تاکتیکی به هسته اصلی گیم‌پلی تبدیل شده است. همه چیز کاملا جدید و در عین حال بسیار عمیق و درگیر کننده است.

در تریلر منتشرشده از بازی که در اینجا می‌توانید آن را مشاهده کنید، می‌توان به این نتیجه رسید که Planetfall یکی بازی علمی تخیلی با استراژی نوبتی و مبارزات از راه دور است که این موضوع باعث می‌شود که مقایسه این بازی با XCOM اجتناب‌ناپذیر شود. ساس وجود مواردی همچون کاور گرفتن، پوشش دادن و محیط‌های تخریب پذیر را در بازی تائید می‌کند ولی معتقد است که شیوه‌های نبرد در دو بازی متفاوت است:

به نظرم یکی از تفاوت‌هایی که بازی ما با XCOM دارد این است که در بازی ما نبردها کوتاه‌تر می‌باشند و یک ساعت طول نخواهند کشید. این نبردها باید موجودات، هیولاها، تانک‌ها، و حملات هوایی متنوعی را برای سلیقه‌های متفاوت تدارک ببیند. من فکر می‌کنم تا زمانی که خودتان بازی را انجام ندهید متوجه تفاوت‌های بسیار این دو بازی نخواهید شد.

یکی از تفاوت‌های مشخص Planetfall با عناوین قبلی Age of Wonders بحث شلوغی میدان‌های نبرد است. در Age of Wonders 3 نبردها در یک زمین مسطح جریان داشت که موانع موجود در آن بر نحوه حرکت تاثیر می‌گذاشت در حالی که در Planetfall شاهد مناطق مرتفع و ماشین‌های انفجاری و biodomeها می‌باشیم. لنارت ساس در خصوص این موضوع توضیحاتی ارائه می‌دهد:

بر خلاف نسخه‌های قبلی Age of Wonders، مناطق بازی تاثیر بسیاری بر بازی شما خواهند گذاشت. در شرایط خطرناک حتی چیز‌های ساده‌ای مانند ماشین‌های انفجاری نیز تاثیر خود را خواهند گذاشت. دو نوع محیط را در بازی شاهد خواهیم بود: محیط‌های عادی و مسطح و مناطق مرتفع. شما می‌توانید شهرهای بزرگ را محاصره کنید. فعالیت‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد مانند استفاده از biodomeها. شما می‌توانید آن‌ها را منفجر کرده و وارد استحکامات پی در پی آن‌ها شده و منابع مختلف را جستجو کنید. به نسبت بازی‌های قبلی، در این بازی با انتخاب‌های بیشتری از این دست روبه‌رو خواهید شد.

ساس همچنین اضافه کرد که بازی بیشتر از هر زمان دیگری بر سیستم‌های رویه‌ای متکی خواهد بود. بازیکنان می‌توانند سایز جهانی که در آن بازی می‌کنند را تغییر دهید و حتی میزان biomeها، رودخانه‌ها و مواد مذاب و ویژگی‌های دیگر آن را تغییر دهند. ساس همچنین گفت که امیدوار است بخش پشتیبانی از ماد نیز تا زمان انتشار بازی آماده شود هرچند در مورد این مسئله نمی‌توان به طور قطعی سخن گفت.

وقتی صحبت از نژادهای بازی پیش آمد، ساس به “معدنچیان سیاره” اشاره کرد که ظاهرا شکل تکامل‌یافته‌ی دورف‌های Age of Wonders می‌باشند که با نام DVR شناخته می‌شوند:

DVRها معدنچیان سیاره هستند که وارد بی‌رحم ترین مناطق فضایی شدند و از خود در مقابل تشعشعات، گرما و موارد دیگر محافظت کرده‌اند. هیچکس دقیق نمی‌داند که DVRها چه شکلی هستند. وقتی شما آنها را شخصی‌سازی می‌کنید نمی‌توانید چهره آن‌ها را تغییر دهید بلکه فقط قادر خواهید بود که لباس ‌آن‌ها را تغییر دهید. آن‌ها شکل دیگری از دورف‌ها‌ هستند ولی از لحاظ ظاهری تفاوت‌هایی دارند. آنها لباس‌هایی کاملا فلزی بر تن دارند که دیدن آن‌ها را مشکل می‌کند ولی همان ویژگی‌های مشابه را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها در حال استثمار دنیا هستند و اهمیتی به حیات وحش نمی‌دهند. می‌توان آن‌ها را دورف‌های فضایی صدا زد. ولی این تمام داستان نیست و ما همیشه به دنبال یافتن زوایای جدید و منحصر به فرد دیگری از جمله اضافه کردن الف‌ها به بازی خواهیم بود.

این بازی قرار است سال ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و کنسو‌ل‌ها منتشر شود. هر چند هنوز اطلاعات چندانی در مورد نسخه کنسولی بازی ارائه نشده است.

منبع متن: gamefa