تجزیه و تحلیل گیم پلی عنوان Days Gone

"ترجمه شده از وب سایت گیم اینفورمر"

در طی هفته‌ی گذشته، ما نگاهی به جدیدترین ساخته‌ی استدیوی Sony Bend‌ یعنی Days Gone انداختیم، یک عنوان جهان بازی آخرالزمانی که مکان‌های آن از زامبی‌های زیادی پر شده‌اند و باید گفت که سازندگان سخت تلاش کرده‌اند تا بتوانند یک بازی با گیم پلی جالب و هیجان انگیز را ارائه بدهند. ما در این مقاله قصد داریم به تجزیه و تحلیل یکسری از موارد این بازی و جزئیات آن‌ها بپردازیم، با ما همراه باشید...

چک پوینت‌های NERO

سازمان NERO که مخفف کلمه‌ی The National Emergency Response Organization می‌باشد، از مهم‌ترین امیدهای مردم ایالت اورگن و از اصلی‌ترین گروه‌های مقابله با زامبی‌هایی که درون بازی Freaker نامیده می‌شوند، بود. اما سرنوشت این سازمان هم به مانند افراد و گروه‌های دیگر بود و نابودی‌شان فرا رسید. در طول سفرهایتان با "دیکن" شما باید هر از چندگاهی به مکان‌‌های سابق افراد این سازمان‌ سر بزنید تا بتوانید لوازمی بر بقاء پیدا کنید. همچنین این گروه آزمایش‌هایی را بر درمان افراد آلوده به ویروس انجام داده است و شما در برخی چک پوینت‌ها می‌توانید اطلاعاتی از آن به دست آورید. اریک جنسن (Eric Jensen) طراح این بازی می‌گوید: "هر کدام از این جک پوینت‌ها برای بازیکن یک چالش را ایجاد می‌کنند، به طور مثال بعضی از این چالش‌ها، باز کردن قفل درب چک پوینت می‌باشد که در آن کمی عناصر پازلی هم دیده می‌شود."

ما در طول تجربه‌ی نسخه‌ی دموی بازی یکی از اولین و ساده‌ترین جک پوینت‌های NERO را بررسی کردیم، اما اینکار آنقدرها هم راحت نبود. در ابتدا برای باز کردن قفل آن ما نیاز به مقداری سوخت گاز داشتیم تا بتوانیم ژنراتور ایستگاه را راه بیاندازیم، بعد از اینکه این کار را انجام دادیم شاهد پخش شدن یکسری صدای بلند ضبط شده از بلندگوهای ایستگاه بودیم که حسابی توجه Freakerها را به خود جلب کرد. شما قبل از اینکه برق‌ها روشن کنید، می‌توانید این بلندگوها را خاموش کنید اما انتظار نداشته باشید که بازی راه انجام این را به شما نشان دهد. درست است که انجام این کار بسیار سخت است، اما در این راه می‌توانید از حالت بقای مخصوص بازی که Survival Vision Mode‌ نام دارد استفاده کنید، این قابلیت در طول بازی بسیار کار‌آمد است. جان گاروین، کارگردان این بازی می‌گوید: "ما نمی‌خواهیم که همه چیز را در طول بازی به بازیکن یاد دهیم و بازی را به طور دیکته مانند پیش ببریم. ما می‌خواهیم بازیکن در طول تجربه‌اش، خود نیز به جستجو و یاد گرفتن مهارت‌ها بپردازد."

در پایان وقتی که توانستید در ایستگاه را باز کرده، بلندگوها را خاموش کنید و آن Freakerهای مهاجم لعنتی را از بین ببرید، می‌توانید به مقدار زیادی وسیله‌ی بدرد بخور دسترسی پیدا کنید، مانند اسلحه و یا وسایلی گران قیمت که با فروششان در طول سفر، می‌توانید به مقدار زیادی از وسایل مورد نیازتان دست پیدا کنید.

کمپ‌ها و پناهگاه‌ها

یکی از بخش‌های مهم بازی کمپ‌ها و پناهگاه‌های آن می‌باشند که در آن‌ها دشمنان انسانی غیر آلوده‌ی شما زندگی می‌کنند، شما در طول بازی می‌توانید به روش‌های غیر انسانی یا روش‌های دیگر ساکنان کمپ را نابود کنید و یا از آنجا بیرونشان کنید و وسایلی که به همراه دارند را به دست آورید. البته در این بخش هم کار راحتی در انتظارتان نیست و انتظار نداشته باشید که گان پلی بازی مانند عناوینی همچون Far Cry‌ باشد و به راحتی دشمنان را از پای آورید و به راحتی هم سلامتی خود را بازیابی کنید، زیرا هم گان پلی بازی بسیار سخت طراحی شده و هم بازگردانی سلامتی‌تان کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل شما باید با روش‌های مخفی کارانه و هوشمندانه به کمپ‌ها نفوذ کنید، تله‌ها را کار بگذارید و با استفاده از دوربین دیجیتالی هوشمند خود دشمنان را نشانه گذاری کنید.

بر خلاف دیگر بازی‌ها، شما لازم نیست زیاد هم نگران باشید و فکر کنید تا به دشمنی رسیدید نبرد شروع شد و کارتان تمام است، زیرا آن‌ها در ابتدا به شما هشدار خواهند داد و اگر به حرفشان گوش نکنید و برایشان تهدیدی حساب شوید، آن وقت است که دیگر چاره‌ای جز جنگ نیست. همچنین اگر تریلر Days Gone‌ در E3 2017‌ را دیده باشید، می‌دانید که استفاده‌ی هوشمندانه از Freakerها هم می‌تواند بسیار مفید واقع شود. جف راس (Jeff Ross) که یکی دیگر از کارگردانان بازی می‌باشد، در اینباره می‌گوید: "استفاده از حیله و گول زدن دشمنان، یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید، شما می‌توانید با آنش سوزی در میان افراد دشمن هرج و مرج و تفرقه ایجاد کنید، آن‌ها را بترسانید و یا فردی را به عنوان گروگان بگیرید، Freakerها هم می‌توانند حسابی در این کارها کمکتان کنند و مطمئنا بعضی از انسان‌ها می‌توانند غذای فوق العاده خوشمزه‌ای برای آن‌ها باشد."

به مانند چک پوینت‌های NERO، شما می‌توانید با نابودی کمپ‌ها به وسایل زیادی دست پیدا کنید و همچنین راه‌ها را برای سفرتان ایمن‌تر سازید، زیرا این کمپ‌ها می‌توانند پر باشند از دزدها، قاتلان و مزدورها. بنابراین خطرات انسانی را در طول بازی بسیار جدی بگیرید.

لانه‌های Freakerها

Freakerها اصلی‌ترین تهدید درون بازی هستند و تقریبا در همه جای نقشه‌ی بازی وجود دارند، اما مکان‌هایی وجود دارند که در آن ما شاهد Freakerهای بیشتری نسبت به جاهای دیگر هستیم. در نقشه‌ی بازی مکان‌های قرمزی وجود دارند که نشان دهنده‌ی یکی از لانه‌های اصلی Freakerها است و وظیفه‌ی شما این است که آنجا را پاکسازی کنید که این امر از طریق کشتن یا سوزاندن آن‌ها میسر است. این لانه‌ها معمولا در ساختمان‌ها و محیط‌های تاریک قرار دارند و شما باید از موقعیت روشنایی روز استفاده کنید تا بتوانید Freakerها را راحتتر از بین ببرید، زیرا آن‌ها در طول روز معمولا زیاد هوشیار نیستند. البته اگر زیاد سر و صدا کنید، آن‌ها ناگهان به سمتتان حمله‌ور می‌شوند و باید در مقابل سیل عظیم آن‌ها بجنگید. جنسن می‌گوید: "Freakerها از زمان طلوع خورشید تمایل دارند در محیط‌های باز بمانند و زیاد هوشیار نباشند، البته آن‌ها نسبت به سر و صداهایی که ایجاد می‌کنید حساس هستند. همچنین مراقب باشید که زیاد جلوی چشمشان آفتابی نشوید!"

مبارزه علیه سیل عظیم Freakerها یکی از سخت‌ترین تجربیاتی بود که من در طول تجربه‌ی نسخه‌ی دمو داشتم. من 6تا از لانه‌های آن‌ها را سوزاندم، اما تعدادشان هی بیشتر و بیشتر می‌شد. همچنین برای ردیابی و رانندگی در مسیر باید استراتژی‌های هوشمندانه‌ای را به کار ببرید، تا گیر چندین سیل Freaker نیفتید. وقتی من برای اولین بار وارد یک ساختمان شدم، همه چیز ساکت و آرام بود، من چراغ قوه‌ام را به سمت تاریکی گرفتم و ناگهان تعداد زیادی Freaker دیدم که خیلی سریع به سمتم حمله‌ور شدند. تعداد آن‌ها بسیار زیاد بود و من هر چقدر که می‌کشتمشان باز هم تمام نمی‌شدند، گویا که اصلا این رژه‌ی بی‌وقفه‌شان پایان ندارد. من با استفاده از تعداد زیادی مهمات و چندین بشکه‌ی انفجاری و پیاده سازی چند استراتژی و تلاش که اکثرشان شکست خوردند، دریافتم که من هنوز آماده‌ی انجام همه‌ی کارها در بازی نیستم و آن همه هشداری که نسبت به این چالش‌ها می‌شنیدم، آنچنان هم بی‌راه نبوده است. جهان بازی بسیار بی‌رحم است و بقاء در آن بسیار مشکل، در طول بازی باید بسیار بسیار هوشمندانه عمل کنید و همچنین باید تا می‌توانید منابع و مهمات جمع کنید تا بتوانید بر چالش‌های بزرگ بازی غلبه کنید.

در طول سفر خود، باید بسیار هوشمندانه و حساب شده عمل کنید و مطمئنا اگر با سرعت زیاد و با بی‌توجهی سفر کنید، عواقب خوبی در انتظارتان نخواهند بود. پاکسازی لانه‌های Freakerها فراموش نشود، زیرا در طول ماموریت‌های آینده بسیار به نفعتان خواهد بود.

مشاغل

تا به اینجای کار حسابی از دشمنان برایتان گفتیم، اما دنیای بازی فقط شامل دشمنان نیست. شما در طول سفرهایتان می‌توانید افرادی را پیدا کنید که بشود با آن‌ها خیلی دوستانه و با صلح حرف زد و حتی با آن‌ها می‌توانید دوستی و اتحاد تشکیل دهید. همچنین شما وارد کمپ‌ها یا اجتماع‌های مختلف می‌شوید، ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که نمی‌توانید خیلی راحت در آنجا بخورید و بخوابید. شما باید در اجتماع‌ها شغل پیدا کنید و کار کنید تا بتوانید از مزایای کامل اجتماع و یک زندگی خوب بهره‌مند شوید. به طور مثال می‌توانید به پاکسازی Freakerها کمک کنید، حیواناتی مانند گوزن را شکار کنید تا بتوانید تغذیه‌ی افراد درون اجتماح را تامین کنید و یا از لوازم و گنجینه‌های با ارزش و مهم حفاظت کنید. جنسن همچنین می گوید: "شما باید به آزادسازی گروگان‌ها و افراد بی‌گناه بپردازید و جانشان را نجات دهید، حفظ جان افراد بی‌گناه از وظایف شماست که بعدا می‌تواند حسابی به سودتان تمام شود. همچنین موقعیت‌های مختلفی وجود دارند که شما در آن‌ها باید جان یک فرد یا بچه را نجات دهید." همچنین اگر تریلر این بازی در E3 2017 را دیده باشید، حتما دیده‌اید که در یک مرحله دیکن برای نجات یک NPC به نام Manny وارد یک اردوگاه می‌شود و بعد نیز به ناگهان با یک خرس آلوده به ویروس Freakerها مواجه می‌شوند. به نظر می‌رسد که Manny نقش مهمی در اولین اجتماعی که به آن وارد می‌شوید، دارد. او مکانیک آنجا است و می‌تواند به دیکن کمک کند تا وسایل نقلیه‌ی خود را ارتقاء دهد.

علاوه بر آن شما می‌توانید در سفرهایتان، تعدادی از Freakerها جمع آوری کنید که می‌توانند به عنوان یک ارز جهانی بسیار مهم و با ارزش عمل کنند. تقریبا همه‌ی مشاغلی که فکر می‌کنید می‌تواند به اجتماع و اقتصاد آن کمک کند، در بازی وجود دارند و هر کدام به شما پاداش‌های مختلفی می‌دهند. هرچه کارتان سخت‌تر باشد و تلاشتان بیشتر، می‌توانید علاوه بر پاداش بیشتر در خرید سلاح‌ها و تجهیزات خود از تخفیف هم بهره‌مند شوید. کارهای سختی که انجام می‌دهید می‌توانند باعث افزایش شهرت و محبوبیتتان شود، البته ممکن است که فردی با شما مشکلی داشته باشد و از شما خوشش نیایید و بعدا برایتان دردسر هم درست کند، پس سعی کنید با افراد مختلف درست و بجا رفتار کنید.

تعداد بسیار زیاد شخصیت‌ها

درون بازی شخصیت‌های بسیار بسیار زیادی وجود دارند که البته بیشترشان Freaker هستند. بنابراین باید با حواس جمع قدم بردارید و همچنین مراقب مکان‌های مختلف باشید. هر لحظه امکان دارد که تعداد انبوهی Freaker و یا دشمنان دیگر جلوی رویتان سبز شوند. این یکی از ویژگی‌های اصلی Days Gone‌ است.

Sony Bend تریلر این بازی در E3 2016‌ را با تمرکز بر همین مضمون ساخته بود و ما در آن شاهد سیل عظیم Freakerها بودیم. شاید فکر کنید آن فقط یک تریلر سرکاری بوده و ما در طول بازی خیلی کم شاهد اینچنین موقعیت‌هایی هستیم، اما اکنون من به عنوان یک فرد که چندین ساعت را به تجربه‌ی این بازی پرداختم باید بگویم که من بارها با این موقعیت روبه رو شدم که البته بعضی‌هایشان بسیار بدتر بودند و شاید من با 10 برابر Freaker بیشتر هم روبه رو شدم. شما برای مقابله با این تعداد عظیم باید علاوه بر داشتن استراتژی و داشتن هدف برای شلیک تک تک گلوله‌هایتان، باید از تله‌ها در مسیرهای مختلف و انبار مهمات و مواد منفجره استفاده کنید.

جنگ در برابر سیل‌های عظیم Frakerها حسابی شما را به چالش خواهند کشید، تعداد این Freakerها آنقدر زیاد هستند که جف راس به شوخی دسته‌های 300تایی Freakerها را Baby Horde‌ (یعنی یک گروه بسیار کوچک) می‌نامد.

***

این‌ها تنها چند مورد از مواردی بودند که ما در طول تجربه‌مان از این بازی، به آن‌ها برخوردیم. Days Gone‌ قطعا محتویات بسیار زیادی دارد و این در طول تجربه‌ی نسخه‌ی دمو به ما ثابت شد. طبیعت این بازی بسیار پویا است و ممکن از بیش از 1200 حالت مختلف در طبیعت آن رخ دهد.

دوستان عزیز پردیسی، به پایان این مقاله رسیدیم و امیدواریم که از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید. خود را برای مقابله با Freakerها آماده کنید.

مترجم: عرفان بدری

منبع متن: pardisgame