شرکت سونی برخلاف مایکروسافت (که چند روز قبل خبر از درحال توسعه بودن ایکس‌باکس بعدی داد)  هنوز ساخت پلی‌استیشن ۵ را به صورت رسمی تائید نکرده است. از آن‌ جایی که هم‌اکنون در چهارمین سال عرضه‌ی پلی استیشن ۴ قرار داریم و پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها به عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ در سال ۲۰۲۰ اشاره دارند، شاهد […]

گزارش: پلی‌استیشن ۵ از معماری AMD Navi بهره خواهد برد

شرکت سونی برخلاف مایکروسافت (که چند روز قبل خبر از درحال توسعه بودن ایکس‌باکس بعدی داد)  هنوز ساخت پلی‌استیشن ۵ را به صورت رسمی تائید نکرده است. از آن‌ جایی که هم‌اکنون در چهارمین سال عرضه‌ی پلی استیشن ۴ قرار داریم و پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها به عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ در سال ۲۰۲۰ اشاره دارند، شاهد انتشار شایعات و اخبار جدیدی در رابطه با کنسول نسل بعدی شرکت سونی هستیم.

به‌تازگی و طبق گزارش ثبت شده در وبسایت Forbes کنسول نسل بعدی شرکت سونی از معماری پردازنده‌ی AMD Zen و پردازنده‌ی گرافیکی AMD Navi بهره خواهد برد. گزارش منتشر شده جالب به‌نظر می‌رسد اما نکته‌ی قابل توجه این است که این برای اولین بار نیست که شنیده می‌شود پلی‌استیشن ۵ از AMD Zen استفاده خواهد کرد.

همچنین مطابق این گزارش معماری Navi ظاهراً به‌صورت مخصوص برای پلی‌استیشن ۵ ساخته شده و مدتی است که این همکاری بین سونی و AMD ادامه دارد. نکته‌ی جالب دیگر این است که در هیچ گزارشی شاهد نام Navi در کنار مایکروسافت نبوده‌ایم که این موضوع می‌تواند دو احتمال در پی داشته باشد، اول این‌که Navi به‌صورت انحصاری برای شرکت سونی به‌ کار گرفته خواهد شد و شرکت مایکروسافت حق استفاده از آن را ندارد و از گزینه‌های دیگری مانند Vega استفاده خواهد کرد. دوم این‌که شاید مایکروسافت به‌طور کلی از تکنولوژی‌های شرکت AMD برای ایکس‌باکس بعدی استفاده نخواهد کرد و به دنبال همکاری با شرکتِ دیگری است.

به هر حال هیچ‌کدام از این اخبار به‌ صورت رسمی توسط شرکت‌های سونی و AMD تائید یا تکذیب نشده‌اند اما این کاملا مشحص است که شرکت سونی علی‌رغم سکوتی که اختیار کرده درحال توسعه‌ی کنسول نسل بعدی خود می‌باشد و در آینده‌ای نزدیک شاهد معرفی این کنسول توسط این شرکت خواهیم بود. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا اخبار لو رفته چند درصد می‌توانند به واقعیت نزدیک باشند؟ با ما درمیان بگذارید.

منبع متن: gamefa