"به قلم  Steven Messner از تیم PCGamer"

زمانی که معرفی Sekiro را حین کنفرانس مطبوعاتی Microsoft دیدم، می‌دانستم که این بازی قرار است یک نوع متفاوت از Dark Souls باشد. زمینه داستانی ژاپنی، محیط به نسبت روشن‌تر و یک قلاب متصل به دست، همگی نشانه‌های واضحی بودند که از تغییرات خبر می‌دادند. با این حال، من باز هم گمان کردم که Sekiro تنها نسخه‌ای دیگر از همان فرمولی است که مدت‌هاست مورد استقبال قرار گرفته؛ اگر Bloodborne نسخه متال Dark Souls باشد، پس حتما Sekiro هم نسخه ژاپنی سنتی آن است. بیشتر از این نمی‌توانستم اشتباه کنم. یک دموی به نسبت بلند باعث شد که متوجه شوم عنوان جدید From Software چقدر با آن طراحی قبل مفتاوت است، و آره این چیز خوب به حساب می‌آید. اطلاعات زیر تمامی چیزی است که شما می‌بایستی از این بازی بدانید.

بزرگترین تغییرات

عنوان Sekiro: Shadows Die Twice یک نقش آفرینی نیست. در این بازی، ارتقای وضعیت جسمانی یا ارتقای سطحی وجود ندارد، سلاح یا زره‌ای برای بدست گرفتن یا پوشیدن موجود نیست، هیچ نژاد و یا کلاسی برای انتخاب کردن در نظر گرفته نشده و فاقد بخش چند نفره است، حتی آن واحد قدیمی "ارواح" هم حذف شده و بنظر می‌رسد که Checkpointهای قدیمی عناوین آن‌ها، موسوم به Bonfireها، هم دیگر وجود خارجی ندارند. برای فن‌های دوآتشه مجموعه Dark Souls، این لیست "نداشته"ها می‌تواند بسیار ترسناک باشد، اما جای نگرانی نیست. Sekiro Shadows Die Twice برای هر ایده محذوف، یک ایده جدید در نظر گرفته است.

واقع در قرن پانزدهم، دوره تاریخی سنگوکو (Sengoku)، شما در نقش یک شینوبی بی‌نام و نشان قرار دارید که موظف است از یک پادشاه جوان با میراثی جادویی و مرموز، محافظت کند. سپس یک سامورایی تنومند حمله کرده، سرور جوان را دزدیده و دست شما را قطع می‌کند (Sekiro در معنای لغوی، گرگ یک دست معنی دارد). گمان می‌رود که شما مرده‌اید و رها می‌شوید، اما همانطور که نام این بازی اشاره می‌کند، ماجرای بازی اینجا تمام نمی‌شود.

به همان صورتی که Dark Souls و Bloodborne، دوران مدیوال و عصر ویکتوریایی را به سبک خاص خود، بازسازی کردند، Sekiro هم به همان شکل دوره مدیوال ژاپن را به نمایش می‌گذارد، اما این بار با فانتزی کمتر و ریشه‌های تاریخی بیشتر. اکثر دشمنانی که در این دمو با آن‌ها برخورد کردیم انسان بودند، این خود تغییر بزرگی است در مقایسه با نامیرا‌های Dark Souls و گرگنماهای دیووانه Bloodborne.

همانطور که بالاتر گفته شد، Sekiro یک نقش‌آفرینی نیست. "یاسوهیرو کیتاو" (Yasuhiro Kitao) از From Software این بازی را یک ماجراجویی اکشن وصف می‌کند، بدان معنی که بازی کمی شبیه به Zelda است و ابزار جدیدی بعنوان پاداش جست‌و‌جو به شما تعلق خواهد گرفت و در پیشروی بازی کمک یارتان خواهند شد. شما قادر به ساخت شخصیت بازی یا ارتقای سطحش نیستید، اما کلی ابزار از انواع مختلف، برای اتصال به دست مصنوعی خود، خواهید یافت تا جبران دست نداشته‌تان باشد. اگر چند حالته بودن اسلحه‌های Bloodborne را دوست داشتید، احتمالا عاشق این سیستم جدید خواهید شد. شخصیت اصلی بازی در تمام طول داستان یک کاتانا را در دست راست خود خواهد گرفت، اما دست دیگرش میزبان ابزارآلات مختلف خواهد بود که شما را چه در نبرد و چه امور دیگر یاری خواهد کرد. برای مثال یک تبر که در شکست سپر دشمن کارآمد خواهد بود، ترقه‌هایی که دشمنان را مدهوش می‌کند، مشعلی که اطرافیان را آتش می‌زند یا حتی یک سپر برای دفاع از خود.

تمامی ابزار یاد شده با ضربات شمشیر شما، یک زنجیره از حرکات یا به اصطلاح کامبویی مجزا خواهد ساخت. حین دمو، ما شاهد آن بودیم که بازیکن کاتانای خود را در دل مشعل فرو کرده و بدین صورت، ضربات آتشین به دشمنان وارد می‌کند که بسیار جالب بود. و البته قلاب شما هم هست. محیط اطراف شما در بازی بصورت مرتفع هم طراحی شده، پس شما آزاد خواهید بود که از قلاب خود برای بالا رفتن از صحره‌ها، پرش از روی سقف و موارد دیگر، استفاده کنید. بنابر چیزی که من دیدم، استفاده از این قلاب محدودیت خاصی، چون نقاط مشخص، ندارد و بصورت آزادانه استفاده می‌شود. در مبارزات هم شما قادر به استفاده از این وسیله خواهید بود، همچون کشیدن دشمنان به سمت خود یا استفاده از آن برای رفتن به پشت آن‌ها و وارد کردن ضربه‌ای سهمگین.

مبارزات

با اینکه "کیتاو" از افشای اطلاعات بیشتر از بازی خودداری می‌کرد، می‌توانم با اطمینان بگویم که Sekiro متفاوت‌تر از تمام عناوینی است که تا به حال از From Software دیده‌ایم. به گفته وی، Sekiro به جای آنکه تمرکزش صرفا روی کم کردن خط خون دشمن یا همان HP Bar باشد، سعی دارد مبارزات شمشیرزنی حماسی را نشان دهد. با اینکه HP در بازی کماکان خواهد بود، اما مبارزات بیشتر به حالت ایستادن و در دست گرفتن اسلحه شما بستگی خواهد داشت، بطور کلی، حالت شما. هنگامی که به یک دشمن هجوم می‌برید، آن ها به راحتی حمله شما را دفع خواهند کرد اما مقداری از ثبات حالت خود را از دست خواهند داد. وقتی که به اندازه کافی تعادلشان بهم بخورد، راه شما را برای ورود یک ضربه نهایی باز خواهند کرد. این مسئله درباره شما هم صدق می‌کند، هربار که دشمنان حمله می‌کنند شما کمی از تعادل خود را از دست خواهید داد مگر اینکه به شکل کاملا عالی آن را دفع کنید، چیزی که در مجموعه Dark Souls با نام Parry کردن از آن یاد می‌شود. با یک دفع عالی، شما دشمن را به عقب پرتاب کرده و تعادلشان را به کلی بهم خواهید زد.

اینگونه مبارزات Sekiro به یک دوئل شمشیرزنی شباهت خواهند داشت، مبارزه‌ای با هدف فرسوده کردن رقیب درحالی که طرفین بسیار تلاش می‌کنند تا راه خود را برای وارد کردن ضربه نهایی باز کنند. بعد از غلبه بر دشمن، شما ضربه‌ای موسوم به "ضربه مرگبار شینوبی" (Shinobi Death Blow) به آن‌ها وارد خواهید کرد، ضربه‌ای پرشور و خونین که دشمنان ضعیف را سریعا از پای در می‌آورد. این پایان کار نیست و موارد بیشتری هنوز با دیدن وجود دارند. دست مصنوعی شما برای مثال، نقش مهمی دارد، همانطور که قبلا گفته شد، ابزاری چون تبر و یا سپر کمک بسیاری به شما خواهند کرد. اما چیزی که بیشتر از همه باعث تعجب من شد، حروف زبان "کانجی"ای بود که بالای سر بازیکن پدیدار می‌شوند. به من گفته شده که این حروف استفاده‌های مختلفی دارند. یکی از ان‌ها حرفی بود که به هنگام اعلام خطر بالای سر شما ظاهر شده و به این معنی است که دشمن قصد وارد کردن یک ضربه مخصوص را دارد.

دانستن اینکه آن ضربه ویژه چیست و چگونه باید از آن دور شد، نیازمند این است که شما از انیمیشن‌های حملات آن‌ها آگاه باشید. همچون تمامی دشمنان، بعد از اندکی بازی شما قادر به حفظ کردن و تشخیص الگوهای حملات آن ها خواهید بود، اما به این سادگی که فکرش را بکنید هم نیست. برخی از آنان حملاتی را اعمال می‌کنند که شما قادر به دفع آن ها نیستید. تنها راه فرار از اینگونه شرایط، فشردن دکمه پرش است. بله، Sekiro یک دکمه اختصاصی برای پریدن دارد. این بازی حتی مکانیک‌های مخفی کاری هم دارد، هرچند در سطوح مبتدی. قتل درجای دشمنان از طریق مخفی‌کاری از جمله کارهایی است که به شما در تغییر شرایط به نفع خود کمک خواهد کرد. شما می‌توانید به دیوار تکیه دهید، از صخره‌ها آویزان شوید و یا در سایه ها بنشینید. اگر کسی زیادی به شما نزدیک شود، می‌توانید به شیوه Assassin’s Creed وی را از پای درآورید.

نکته جالب در این باره این است که چقدر نحوه رویارویی با چالش‌های بازی را عوض می‌کند. به جای اینکه همچون عناوین قدیمی این استودیو، کله کنید و مستقیما به مبارزه بروید، مخفی کاری Sekiro و محیط بازتر این بازی جای را برای اعمال انواع استراتژی‌ها باز می‌کند. در یک صحنه جالب، "شینوبی" داستان ابتدا یک تیرانداز دشمن را از میان برد سپس خود را سمت یک نگهبان پرت کرد و با این کار، مبارزه‌ای که می‌توانست یک درگیری پنج به یک باشد را تبدیل به یک درگیری متعادل تر کرد.

در صحنه‌ای دیگر، یک پیرزن در حال قدم زنی در یکی از ساخته‌هایی است که در آن مخفی شده‌ایم، گفته شده که اگر متوجه ما شود سربازان را اگاه خواهد کرد، پس ما گردن وی را می‌زنیم. Sekiro قطعا یک عنوان مخفی کاری هم هست، و البته بسیار مرگبار!

تمامی این موارد با آمدن باس فایت‌های بازی تمام می‌شوند، که بنظر چالش برانگیزتر از همیشه می‌آیند. در پایان دمو، ما مورد حمله یک راهبه آلوده قرار گرفتیم، یک زن بزرگ و ترسناک که یک "ناگیناتا" بدست داشت. همچون Dark Souls، وی با ضربات فراوان و پشت به استقال ما آمد و ما بوسیله کانجی‌هایی که بالای سرمان ظاهر می‌شد قادر به پیش بینی حملات وی و دفع آن‌ها بودیم. دیدن اینکه کاتانای شما و دست مصنوعی‌تان چگونه با قلاب، پریدن و یا دفع کردن، خوانش دارند و کامبو می سازند، مبارزه را حتی خشن‌تر و حماسی‌تر از Bloodborne کرده است. پلی که بر روی ان به این مبارزه پرداخته شد توسط شکوفه‌های صورتی بسیاری پوشیده شده بود که با هر ضربه، به رقص در می‌آمدند.

اگر بمیرید چه اتفاقی رخ می دهد؟

متوجه قسمت دوم نام بازی شدن و خواندن آن کار سختی نیست، "سایه ها دوبار می‌میرند". From Software زیاد تمایل به توضیح دادن آن بطور عمقی نداشت، اما سیستمی کاملا جدید در رابطه با مردن در بازی پیاده است.به جای اینکه بعد از مرگ، از آخرین چک‌پوینت خود، که البته در Sekiro وجود خارجی ندارند، ظاهر شوید، شما می‌توانید سریعا خود را دوباره زنده کرده و به مبارزه بازگردید. نکته جالب این سیستم اینجاست که بعد از اینکه بمیرید، دشمنان شما مشغول به کاری می‌شوند که قبل از مبارزه به آن مشغول بودند! این موقعیتی برای شما ایجاد می‌کند که با برگشت به مبارزه، موقعیت را به نفع خود درآورده و دشمنان را متحیر کنید و در صورت امکان، چندین قتل درجا هم انجام دهید.

فن‌های دوآتشه شاید از این سیستم جدید زیاد خوششان نیاید و معترض شوند زیرا که Sekiro را بسیار آسان‌تر می‌کند، اما "کیتاو" می‌گوید که تعداد دفعاتی که شما قادر به زنده کردن خود هستید محدود است، اما بیشتر از این چیزی نگفت.

دنیایی کاملا جدید

مشابه Dark Souls، Sekiro دنیایی غنی، متصل و زیبا را در اختیار شما می‌گذلرد که می‌توانید هرطور که می‌خواهید به کاووش در آن بپردازید. اینکه دنیای بازی چقدر تنوع دارد هنوز معلوم نیست، اما با توجه اینکه ما در بخشی یک روستای تقریبا عادی ژاپنی دیدیم و در بخشی دیگر یک قلعه، می‌توان گفت دنیای بازی از تنوع خوبی بهره می‌برد. طراحی این جهان بیشتر به زیبایی شناسی تاریک Bloodborne نزدیک است و در زیبایی، کمتر از ان نیست.

جنبه فانتزی این جهان هم کم نیست. جدای از دشمنان عادی بازی، یک دشمن غول مانند هم بود که با توجه به هیکلش می‌توان گفت عاشق کشتی است و از کوبیدن بازیکن به زمین لذت می برد. ما همچنین مارغول پیکری را دیدیم که درحال گشت‌وگذار در محیط بازی بود.

هرچند که صحنه ماری که گفتیم بسیار کوتاه بود، "کیتاو" توضیح می‌دهد که مراحل بسیاری در بازی وجود دارد که درآن مجبور به مبارزه با هیولاهای عظیم‌الجثه خواهید بود، البته به شیوه "موش و گربه بازی". برای مثال، بازیکن باید صبر کند تا مار یاد شده ثابت شود و سپس حرکت خود را انجام دهد. بنظر می‌اید که این رویارویی‌ها بیشتر جنبه یک پازل دارند تا مبارزات عادی. با این حال، کاری مگر به یادآوردن آن اژدهای نخستین Dark Souls را نمی‌توانم بکنم که بازیکنی بعد از ساعت‌ها مبارزه فهمید که دمش را می شود با شمشیر قطع کرد.

صحبت از شمشیر شد، قبلا اشاره کردیم که شما سلاحی برای پیدا کردن در این بازی نخواهید یافت، به جای ان ابزار جدید دست مصنوعی‌تان را از جست و جو در دنیای بازی پیدا خواهید کرد. وقتی از "کیتاو" درباره واحد ارز "ارواح" مانند پرسیدم، در پاسخ گفت که چنین چیزی در بازی هست اما به شکلی کاملا متفاوت، و ظاهرا در ارتقای ابزارتان نقش مهمی دارد، درحالی که "کیتاو" اصرار بر نقش آفرینی نبودن بازی داشت.

مواقعی است که هضم این همه تغییرات برایم دشوار است، مواقعی که این تغییرات بسیار متفاوت است و همچنین برخی نقاطی که دقیقا مشابه عناوین قبلی است، همچون انیمیشن باز کردن درهای سنگین. درنهایت، عقیده دارم که این مسئله خوبی است. اینکه From Software از تکرار فرمول همیشگی‌اش در مکانی جدا دست برداشه را دوست دارم، آن حس مرموز بودن Sekiro همچون Dark Souls.

 عنوان Sekiro: Shadows Die Twice اوایل سال بعد برای کنسول‌های خانگی و سیستم‌های شخصی عرضه خواهد شد.

منبع متن: pardisgame