اوضاع را کنترل کنید!

"به قلم علی قربانی"

کنفرانس سونی یک سورپرایز قابل پیشبینی داشت.  رونمایی از بازی جدید همکار سالیان نچندان دور مایکروسافت و انحصاری‎ساز مشهور Remedy که پیشتر با نام P7 شناخته می‌شد. نگاهی شاید کوتاه به جدیدترین اثر سم لیک، اطلاعات زیادی را در اختیار ما نگذاشت اما راه برای حدس و گمان باز کرد، گمانه‎زنی در باب عنوانی که بنظر می‌رسد ادامه دهنده راه نیمه‌تمام اثر پیشین سازنده یعنی Quantum Break باشد.

نمایش بازی چه گفت؟

"قدیمی‌ترین خانه، مکانی تغییرشکل دهنده است." جملات آغازین تریلر با نگاهی به محیط‌های بازی، ورود مارا به جدیدترین دنیای خلق شده توسط سم لیک خوش‌آمد می‌گویند. جمله آغازین بنظر می‌رسد در راستای طراحی محیط‌های بازی باشد، طوری که ما به مراتب در همین تریلر کوتاه شاهد ایجاد تغییر مختلفی در محیط هستیم. دیوارهایی که فرو می‌ریزند و شکل جدیدی به خود می‌گیرند و یا اسباب و وسایلی که دیگر سرجای خودشان نیستند، شاید بتوان اینطور استنباط کرد که جهان بازی، تنها در یک ساختمان و بوسیله تغییرات متعدد آن شکل می‌گیرد.

شاید درستی این گمانه را تنها آدم‌هایی که در هوا معلق‌اند و سایه‌ای بزرگ که بنظر می‌رسد جواب سوالات داستانی را در اختیار دارد بدانند!

 نمایش بازی اما قسمت‌های ارزشمندی از گیم‌پلی را هم در خود داشت. نقش اصلی بازی توانایی کنترل محیط را در اختیار دارد. از میز و صندلی‌ها برای دفاع از خود در مقابل حملات دشمنان دفاع می‌کند و گاه می‌تواند به مانند ابرقهرمان‌ها در هوا معلق شود و به سمت دشمنان تیراندازی کند. قهرمان حتی می‌تواند کوچکترین اشیا محیط مانند کپسول آتش‌نشانی را بلند کرده و به سمت دشمنانش پرتاب کند، دشمنانی که بسیار یادآور تسخیرشدگان Alan Wake هستند. انسان‌هایی که کنترلی بر رفتارشان ندارند و بیشتر حرکتشان غریزی است.

در پایان تریلر اما دشمنی را دیدیم که کمتر شباهتی به انسان‌ها داشت و بنظر می‌رسید قدرت‌های قهرمان سرخ موی ما را با مقادیر بیشتر در اختیار دارد و با استفاده از آن‌ها به هوا بلند می‌شود، گردبادی از وسایل موجود در محیط درست می‌کند و به سمت بازیکن حمله‌ور می‌شود.

شاید بتوان با اطمینان گفت جدیدترین اثر استودیوی Remedy بیش از پیش برروی موجودات فراواقعی تمرکز کرده و اصرار کمتری برروی واقع‌گرا بودن دارد ولی خب به یک نبایش نباید اعتماد کرد و یحتمل همه‌چیز آنطور که بنظر می‌رسد نیست.

از بازی چه می‌دانیم؟

یک آزمایشگاه فوق‌سری در نیویورک مورد هجوم تهدیدی فرازمینی قرار می‌گیرد و بازیکنان با کنترل جسی فِیدن باید تلاش کنند تا کنترل اوضاع را در دست گیرند. مجموعه از قدرت‌های ماورایی همچون پرواز، بلندکردن و پرتاب اشیا محیط در اختیار بازیکنان قرار دارد. همانطور که از تریلر مشخص شد، اسلحه بازیکنان تغییر شکل می‌دهد و ممکن است از یک سلاح کمری ساده، به یک اسلحه اتوماتیک تبدیل شود. طراحی مراحل بازی Sandbox است و تمرکز بسیاری برروی عناصر گشت و گذار در محیط وجود دارد. موتور گرافیکی بازی همان Northlight استفاده شده در Quantum Break است و خوشبختانه اینبار به نظر نمی‌رسد که خبری از یم مجموعه تلویزیونی باشد!

جمع بندی

شباهت‌های کنترل به بازی‌های پیشین رمدی بخصوص QB انکار ناشدنی است. در نگاه اول حتی شاید بتوان با کمی اغراق، بازی را نسخه دوم QB دانست. اما این شباهت‌ها قابل توجیه‌اند. طبق گفته سازندگان، کنترل مجموعه تمام ایده‌هایی است که به AW و QB راه پیدا نکردند. موتور گرافیکی یکسان هم از دیگر دلایل این شباهت در طراحی محیط‌ها، نورپردازی و رنگ‌بندی هاست. حقیقت غیرقابل گریز دیگر، مهارت رمدی در قصه‌گویی به لطف استادی به نام سم لیک است. کسی که بارها خودش را ثابت کرده و شاید بتوان اوج کارش را AW دانست. کنترل در بدترین حالت می‌تواند یک افزونه برای QB بشمار رود و در بهترین حالت، بازگشت به فرم برای سازندگانی باشد که با QB بنظر راه خودشان را گم کرده بودند.

کنترل در 2019 برای پلتفرم های ویندوز، Xbox One و PS4 منتشر می‌شود.

منبع متن: pardisgame