پیش‌بینی آینده کار سختی است. کسانی که می‌توانند این کار را انجام دهند، با هر درجه‌ای از قطعیت، تقریبا همیشه در صدر اخبار قرار دارند. پیش‌بینی آینده بازی‌های ویدئویی سخت‌تر هم است.  در طی یک دهه اخیر ما شاهد بودیم که چه تغییرات بسیاری در دنیای بازی‌ها اتفاق افتاده است. قبل از این که به […]

بازی‌های ویدئویی در ده سال آینده چه جایگاهی خواهند داشت

پیش‌بینی آینده کار سختی است. کسانی که می‌توانند این کار را انجام دهند، با هر درجه‌ای از قطعیت، تقریبا همیشه در صدر اخبار قرار دارند. پیش‌بینی آینده بازی‌های ویدئویی سخت‌تر هم است.  در طی یک دهه اخیر ما شاهد بودیم که چه تغییرات بسیاری در دنیای بازی‌ها اتفاق افتاده است.

قبل از این که به این سوال جواب دهیم، بیایید نگاهی به عقب بیاندازیم. ۱۰ سال قبل، اصلا خبری از قابلیت استریم بازی‌ها نبود. یوتوب آن زمان تنها سه سال عمر داشت. Call of Duty 4: Modern Warfare تازه به بازار آمده بود و دارندگان کنسول تازه داشتند با قابلیت جدید (و شوکه‌کننده!) تجربه آنلاین بازی‌ها آشنا ‌می‌شدند. نسل قبلی کنسول‌ها در اوایل خود به سر می‌برد و سرویس استیم ولو، پنجمین سال تولد خود را جشن می‌گرفت. عناوینی همچون Crysis و BioShock تازه منتشر شده بودند و عناوین رایانه‌های شخصی در حال وارد شدن به دوره‌ای جدید و عظیم بودند. در واقع ما شاهد یک فرایند طوفان‌وار بودیم. کنسول‌هایی که زمانی سلطان بی چون و چرای دنیای بازی‌ها بودند، کم کم جایگاه خود را در برابر عناوین در دسترس و نسبتا ارزان‌قیمت رایانه‌های شخصی از دست می‌دادند و پی‌سی گیمینگ حال غول بزرگی به نام استیم را در اختیار داشت.

حال بیایید به ۱۰ سال عقب‌تر برگردیم. در این سال‌های طلایی ما شاهد انتشار عناوینی همچون Baldur’s Gate، Zelda: Ocarina of Time، Starcraft، Metal Gear Solid ، Resident Evil 2، Grim Fandango و Half-Life بودیم. بازی‌های که از نظر ظاهری با غول‌های گرافیکی که امروزه شاهدشان هستیم غیرقابل مقایسه هستند و مایل‌ها با عنوانی همچون Crysis که ۹ سال بعد برروی رایانه‌های شخصی منتشر می‌شد، فاصله داشتند.

اما هدف از بیان این مطالب این بود که به شما نشان دهم که چه تغییرات زیادی می‌تواند در طول ده سال رخ دهد. ۱۰ سال قبل ما اصلا نمی‌دانستیم که پرداخت درون‌برنامه‌ای چه کاربردی دارد. اما در ده سال بعد چه چیزی انتظارمان را می‌کشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به سراغ گوی‌های کریستالی خود برویم و برای مدت کوتاهی هم که شده خودمان را نوستراداموس فرض کنیم!

بدون شک ما شاهد تغییرات بسیار بزرگی خواهیم بود. بخواهیم یا نخواهیم، همین الان هم پول زیادی در زمینه استریم کردن بازی‌ها سرمایه‌گذاری شده است؛ پس قضیه جدی است. این موضوع بالاخره عملی خواهد شد و نتیجه آن گذر از سخت‌افزارهای سنتی مانند کنسول‌های بازی خواهد بود. سرویس‌های اکس باکس و پلی‌استیشن تبدیل به نرم‌افزارهایی برروی تلویزیون‌ها و فروشگاه‌ها خواهند شد که هر‌کدام سرویس‌هایی اشتراکی با مجموعه‌ای از بازی‌ها را ارائه می‌دهند که مدام در حال گسترش خواهد بود. جای تعجب نخواهد داشت اگر مایکروسافت از کنسول خود صرف‌نظر کند و به جای آن یک نرم‌افزار و سرویسی اشتراکی مشابه گیم ‌پس عرضه کند که قابلیت اجرا برروی موبایل‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، رایانه‌های شخصی و حتی سایر کنسول‌های بازی را داشته باشد.

بخواهیم یا نخواهیم، همین الان هم پول زیادی در زمینه استریم کردن بازی‌ها سرمایه‌گذاری شده است

با این وجود پی‌سی گیمینگ همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و حتی محبوبیت آن به دلیل عدم وابستگی بازی‌ها به سخت‌افزار، افزایش نیز خواهد یافت. مخاطبان همچنان برای تجربه بدون مشکل بازی‌ها تقاضاهایی خواهد داشت که این تقاضاها عدم‌نیاز به آنلاین بودن تمام مدت و رفع مشکلات مربوط به تاخیر زمانی را شامل خواهد شد که از استریم بازی‌ها حاصل می‌شود.

اگر از دیدگاهی فنی به موضوع نگاه کنیم، رایانه‌های شخصی جایگاهی بزرگتر از نقش فعلی خود خواهند یافت. در حال حاضر در برخی از کاربردها شاهد برتری کنسول‌ها هستیم اما همیشه گروه بزرگی از بازی‌بازان وجود خواهند داشت که خواهان تجربه بازی‌ها بدون وجود محدودیت سخت‌افزاری هستند. می‌توان تصور کرد که وضوح ۴K به جایگاهی مشابه با وضوح ۱۰۸۰p فعلی برسد. وضوح ۴K قطعا در ده سال آینده به عنوان حداقل استاندارد لازم برای بازی‌ها مطرح خواهد شد و حتی بازی‌بازان به دنبال وضوحی فراتر از ۴K برروی رایانه‌های شخصی رده‌بالا خواهند بود.

در نهایت تمام این مطالب صرفا یک پیش‌بینی و گمانه‌زنی هستند و ممکن است در آخر هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نشود.

شما در این مورد چه نظری دارید؟ به نظر شما صنعت بازی‌سازی در یک دهه آینده چه تغییراتی به خود خواهد دید؟ آیا آینده‌ای روشن در انتظار بازی‌های ویدئویی است و یا قرار است با بزرگترین ترس‌هایمان در یک دهه آینده روبه‌رو شویم؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

منبع متن: gamefa