می‌توان گفت که مایکروسافت در نسل قبل توانست با کنسول اکس باکس ۳۶۰ برای مدت بسیاری پیروز میدان باشد و پلی‌استیشن را در “جنگ کنسول‌ها” شکست دهد؛ شکستی که بسیاری آن را ناشی از انتشار پر حرف و حدیث پلی‌استیشن ۳ می‌دانند. اما در این نسل، سونی شرایط را به نفع خود تغییر داد. پلی‌استیشن ۴ […]

شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد

می‌توان گفت که مایکروسافت در نسل قبل توانست با کنسول اکس باکس ۳۶۰ برای مدت بسیاری پیروز میدان باشد و پلی‌استیشن را در “جنگ کنسول‌ها” شکست دهد؛ شکستی که بسیاری آن را ناشی از انتشار پر حرف و حدیث پلی‌استیشن ۳ می‌دانند. اما در این نسل، سونی شرایط را به نفع خود تغییر داد.

پلی‌استیشن ۴ توانست با کمک اشتباهات فراوان مایکروسافت در انتشار اکس باکس وان، در همان شروع کار موفقیتی اولیه به دست آورد که در ادامه نیز این موفقیت را با فروش ۸۰ میلیون نسخه‌ای خود ادامه داد. آماری که حتی از مجموع فروش دو کنسول مطرح دیگر بیشتر است.

دلیل اصلی موفقیت سونی در این نسل را می‌توان اقدامات مخاطب‌پسندانه این شرکت دانست. در واقع سونی نهایت تلاش خود را برای راضی کردن مخاطبانش انجام داده است. در ابتدا تمرکز سونی برروی عناوین، قیمت پایین‌تر کنسول و قابلیت به اشتراک گذاشتن بازی‌ها بود که تمامی این اقدامات مورد تحسین جامعه بازی‌بازان قرار گرفت.

با سپری شدن نسل، سونی توانست با ارائه لاین‌آپی فوق‌العاده از بازی‌های خود بار دیگر موفقیت خود را تضمین کند. صادقانه بگوییم نه نینتندو و نه مایکروسافت به خصوص این اواخر نتوانسته‌اند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشند. با این وجود بالا بودن میزان فروش، انتظارات عمومی را نیز بالا می‌برد.

اولین باری که سونی در این نسل نشانه‌هایی از لغزش را به خود دید زمانی بود که اکس باکس وان قابلیت پشتیبانی از نسل قبل را معرفی کرد. قابلیتی که سونی هنوز هم نتوانسته است مشابه را معرفی کند. پشتیبانی از نسل قبل یکی از آن حرکت‌هایی بود که مایکروسافت برای جلب رضایت بازی‌بازان انجام داد و باعث شد تا تنور رقابت در این نسل داغ‌تر از قبل شود.

اما لغزش بزرگتر نیز این اواخر اتفاق افتاد که ناشی از موضع نامشخص سونی در زمینه قابلیت کراس‌پلی یا میان‌پلتفرمی بود. بنا به هر دلیلی (به احتمال زیاد به دلیل موقعیت بازاری مطلوب‌تر) سونی علیرغم تقاضای عمومی، تمایلی به این قابلیت نشان نمی‌دهد و آن را پس می‌زند. نه تنها این موضع سونی باعث تقویت جایگاه نینتندو و مایکروسافت (که مشتاقانه خواهان عملی شدن کراس‌پلی هستند) شد بلکه در افکار عمومی نیز تاثیرات قابل توجهی گذاشت. برای برخی، این رفتار سونی یادآور رفتاری بود که در ابتدای عرضه پلی‌استیشن ۳ از خود بروز داد.

این موضوع در کنار مواردی همچون ناتوانی در تغییر نام کاربری بازی‌بازان و مشکلات بیشتر در سرورها نسبت به سایر رقبا باعث شد که جایگاه سونی در نزد افکار عمومی، آن محبوبیت اوایل نسل را نداشته باشد. با این وجود سونی توانسته با معرفی عناوین انحصاری داستان محور و منحصر به فرد خود همچنان فاصله خود را با رقبا حفظ کند.

اما اخیرا شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، رئیس استودیوهای جهانی سونی که محبوبیت بسیاری در نزد طرفداران سونی دارد در مصاحبه‌ای با Eurogamer شرکت کرده و از سیر تکاملی پلی‌استیشن سخن گفته است. یوشیدا به تمام کنسول‌ها و تحولات ایجادشده اشاره کرده است؛ از اولین روزهای پلی‌استیشن و موفقیت چشمگیر پلی‌استیشن ۲ گرفته (هر چند یوشیدا اظهار داشت که همه‌چیز آن طور که او می‌خواست پیش نرفت) تا عرضه وحشتناک پلی‌استیشن ۳ و بازگشت به روزهای اوج با کنسول پلی‌استیشن ۴… یوشیدا همچنین اظهار داشت که سونی در انتقال از پلی‌استیشن ۴ به پلی‌استیشن ۵ اشتباهات پیشین خود را تکرار نخواهد کرد. وی در ادامه افزود که اگرچه سونی بدون نقص نیست، با این وجود فراموش نخواهد کرد که چگونه به این جایگاه رسیده است.

یوشیدا فعالیت خود در پلی‌استیشن را از فوریه سال ۱۹۹۳ و در قالب یک تیم کوچک به رهبری کن موتاراگی (Ken Kutaragi) شروع کرد:

در آن زمان ایستگاه‌های گرافیکی سیلیکونی قیمتی در حدود صد هزار دلار داشتند و کن گفت که دستگاهی با همین قدرت خواهد ساخت که قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار داشته باشد.

در ابتدا یوشیدا معتقد بود که این کار عملی نیست اما بعدها شخصی به او گفت گه کوتاراگی مرد عمل است و بنابراین او تصمیم می‌گیرد که به پروژه ملحق شود که در نهایت به ساخت اولین کنسول پلی‌استیشن منجر شد. یوشیدا در ادامه به گذر از پلی‌استیشن ۱ به پلی‌استیشن ۲ و درس‌هایی که سونی از آن گرفت اشاره کرد:

ما هیچ اطلاعی نداشتیم که چه روندی در صنعت بازیسازی جریان دارد.

Fantavision یکی از عناوین فرست پارتی بسیار کم پلی‌استیشن ۲ در زمان انتشار بود که این موضوع انتقاداتی به همراه داشت:

تقصیر من نبود![با خنده] حداقل من یک بازی داشتم در حالی که بقیه تولیدکننده‌ها همین را هم نداشتند.

یوشیدا در ادامه افزود:

این طبیعت انسان است. مردم مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. نمی‌دانم چرا. ما همه انسان هستیم و هیچ‌کدام بدون نقص نیستیم. پلی‌استیشن ۴ شرایط خوبی دارد، اما ما فراموش نخواهیم کرد که چگونه به اینجا رسیده‌ایم.

سونی در ۱۸ ماه اخیر شرایط سختی را تجربه کرده است؛ با این وجود نسل بعد نزدیک است و این فرصت برای سونی وجود دارد که مانند این نسل در همان ابتدای کار موفقیت خود را تضمین کند.

به نظر شما سونی می‌تواند موفقیت خود را با پلی‌استیشن ۵ تکرار کند؟ کنسولی که هنوز معرفی نشده و حتی ممکن است نام دیگری داشته باشد. به هر حال طبق شایعات این نسل تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهد یافت و برای یافتن پاسخی برای این سوال مجبور نیستیم خیلی منتظر بمانیم.

منبع متن: gamefa