بازی No Man’s Sky که در دو سال پیش منتشر شد، یکی از ناامید کننده‌ترین عناوین تاریخ بازی‌ها است چراکه استودیوی هلو گیمز (Hello Games) به اکثر وعده‌هایی که به بازی‌بازان داده بود عمل نکرد و نسخه‌ی نهایی بازی در روز انتشار، فرسنگ‌ها با انتظارات هواداران فاصله داشت. البته هلو گیمز تا پیش از انتشار […]

کارگردان No Man’s Sky به نسخه‌ی زمان انتشار بازی افتخار می‌کند

بازی No Man’s Sky که در دو سال پیش منتشر شد، یکی از ناامید کننده‌ترین عناوین تاریخ بازی‌ها است چراکه استودیوی هلو گیمز (Hello Games) به اکثر وعده‌هایی که به بازی‌بازان داده بود عمل نکرد و نسخه‌ی نهایی بازی در روز انتشار، فرسنگ‌ها با انتظارات هواداران فاصله داشت. البته هلو گیمز تا پیش از انتشار بازی چیزی بروز نمی‌داد اما پس از انتشار، اوضاع چنان به‌هم ریخت که اعضای تیم سازنده تا مدت‌ها در سکوت خبری فرو رفته بودند.

اما این پایان ماجرا نبود؛ پس از بازخوردهای تند بازی‌بازان و منتقدان، هلو گیمز در دو سال گذشته در حال انتشار به‌روزرسانی‌های متعددی بوده است تا بتواند No Man’s Sky را تبدیل به نمایش‌ها و وعده‌های پیش از انتشار کند. به‌تازگی شان موری (Sean Murray) کارگردان بازی، سکوت خبری طولانی مدت خود را شکسته و در مصاحبه‌ای که با وب‌سایت Eurogamer داشته است، از تلاش هلو گیمز برای تبدیل بازی به چیزی که مورد انتظار بازی‌بازان بود، صحبت‌هایی به میان آورده است:

اگر برای انتشار بازی تا همین لحظه صبر کرده بودیم . . . من بازخوردهای تمام به‌روزرسانی‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم را مرور می‌کردم. ویژگی‌های عمده همان چیزهایی هستند که ما همیشه می‌خواستیم به بازی اضافه کنیم. اما خیلی از چیزها از جامعه‌ی کاربرانمان می‌آیند. ما به آن‌ها نه به صورت احساسی بلکه از طریق آمار و ارقام گوش می‌کنیم. “چگونه مشکل آن‌ها را برطرف کنیم؟” این از ابتدای عرضه‌ی بازی تاکنون روش کار ما بوده است. این روشِ ما برای تمرکز بر خودمان و تصمیم گیری در انجام کارها است.

البته به نظر می‌رسد این صحبت‌ها به معنای پشیمانی موری از کاری که در ابتدای عرضه با No Man’s Sky انجام داد نیست:

اما اگر به من باشد، به آن بازی بسیار افتخار می‌کنم. به تیم توسعه‌دهنده نیز افتخار می‌کنم؛ آن‌ها بازی را برای ساخته شدن مدیریت کردند و این باعث شد به نکاتی که می‌خواستیم دست یافتیم. به لحاظ احساسی نیز ما به آن اهداف دست یافتیم. هنگامی که ما نقد و بررسی‌های منتقدانی مانند Time، The Guardian و Eurogamer را می‌خواندیم، آن‌ها به نکاتی اشاره کردند که ما پنج سال قبل برای بازی تعین کرده بودیم؛ زمانی که برای اولین بار بازی را در VGX معرفی کردیم و به نمایش گذاشتیم. مردم فکر می‌کنند که در بازی باید یک جهان کامل که شامل درختان و صخره‌ها و موجودات می‌شود وجود داشته باشد اما این غیر ممکن است. همه فکر می‌کردند که این بازی یک “پوچ‌افزار” (محصولی که شرکت سازنده ادعا می‌کند که قادر به توسعه‌ی آن است ولی هیچگاه آن را عرضه نمی‌کند) است اما ما آن را عرضه کردیم.

اگر اخبار مربوط به No Man’s Sky را دنبال می‌کنید، حتماً می‌دانید که یک به‌روزرسانی بزرگ به نام NEXT برای این عنوان در راه است که قصد دارد با اضافه‌ کردن ویژگی‌های مانند جلوه‌های بهبود یافته، بخش چندنفره‌ با امکانات کامل، پایگاه سازی و . . . بازی را به چیزی که وعده داده شده بود تبدیل کند. موری ادعا می‌کند حتی با وجود این‌که در حال انجام این کار هستند اما همچنان پتانسیل بالایی در بازی اصلی وجود داشت:

اما شما می‌توانید ببینید که چطور می‌شود آن را توسعه داد و این موضوع می‌تواند به آن [دیدگاه اصلی و وعده داده شده‌] واقعیت بخشد. هنگامی که شما یک گروه چهارنفره‌ی درحال بازی را می‌بینید، این به شما همچنان احساس علمی تخیلی و تنها بودن می‌دهد چراکه سیاره‌ی کامل و بزرگی وجود دارد که شما تنها نقطه‌ی کوچکی برروی آن هستید. چشم‌انداز اصلی تغییر نکرده بلکه تنها بزرگ‌تر و عمیق‌تر شده است. در آغاز من به خاطر روشی که برای رسیدن به این چشم‌انداز در پیش گرفتیم بسیار خوش‌حال بودم. اما همچنان پتانسیل زیادی وجود داشت که می‌توانستید آن را مشاهده کنید. شما آن را نگاه کردید و فکر کردید که می‌توانید ۲۰ الی ۳۰ ساعت آن را بازی کنید و سپس سراغ چیز دیگری بروید. و با خود گفتید “این می‌توانست بسیار بسیار بیشتر باشد!” بنابراین من درک می‌کنم چرا مردم با دیدن این بازی فکر کردند که “این با بخش چندنفره معرکه خواهد شد، پس چرا آن را در بازی پیاده‌سازی نکرده‌اند!”

بازی No Man’s Sky هم‌اکنون برروی پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی در دسترس است. به‌روزرسانی Next نیز به همراه نسخه‌ی ایکس‌باکس وان این عنوان در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۸) منتشر خواهد شد.

منبع متن: gamefa