قطعا سال ۲۰۱۸ یکی از بهترین سال‌های بازی‌های ویدئویی در دهه اخیر است. سالی که پر از عناوین موفق بود و هر سبکی در آن، نماینده‌ای قدرتمند داشت. بازی‌های بزرگ سال آن قدر زیاد هستند که احتمالا نمی‌توانید همه را به خاطر داشته باشید! سال ۲۰۱۸ سالی بود که شاهد اوج گرفتن دوباره Assassin’s Creed […]

زیر خط انتظارات | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸

قطعا سال ۲۰۱۸ یکی از بهترین سال‌های بازی‌های ویدئویی در دهه اخیر است. سالی که پر از عناوین موفق بود و هر سبکی در آن، نماینده‌ای قدرتمند داشت. بازی‌های بزرگ سال آن قدر زیاد هستند که احتمالا نمی‌توانید همه را به خاطر داشته باشید! سال ۲۰۱۸ سالی بود که شاهد اوج گرفتن دوباره Assassin’s Creed بودیم، نسخه جدیدی از سری Darksiders  منتشر شد، آن هم بعد از مشکلات فراوانی که برای THQ به وجود آماده بود. از طرف دیگر Hitman 2 با ناشری جدید بازگشت و راکستار با ساخت Red Dead Redemption 2 تاریخ بازی‌های ویدئویی را به سبک خود نوشت! برای طرفداران سونی و مایکروسافت هم سال خوبی بود; سالی که سونی انحصاری‌های بزرگی مثل Spider Man و God of War را در اختیار کاربران خود گذاشت، دو عنوانی که اتفاقا از نامزدهای بهترین بازی سال هم هستند. مایکروسافت هم دست خالی نبود و Forza Horizon 4، بازی انحصاری مایکروسافت که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد احتمالا بهترین ریسینگ آرکید تاریخ است. حال ببینید سال ۲۰۱۸ چه سالی بود که عنوانی مثل Forza Horizon 4 در لیست نامزدهای بهترین بازی این سال حضور ندارد. Call of Duty Black Ops 4 هم توانست به بهترین نحو ممکن جواب منتقدان را دهد و در مقابل رقیب چند ساله‌اش یعنی Battlefield، یک بار دیگر پیروز شد.

در همین سال بود که به بعضی از بازی‌ها کم لطفی هم شد. شاید بارزترین نمونه را بتوان همین Darksiders 3 دانست، عنوانی که به تازگی منتشر شده و اگرچه مورد تحسین بسیاری از کاربران قرار گرفت، اما نتوانست از دید منتقدین نمرات جالبی را دریافت کند. آخرین محصول دیوید کیج، Detroit: Become Human نیز از جمله عناوینی بود که امتیاز متای آن با نظر کاربران فرسخ‌ها فاصله داشت. می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۸ این بازی‌های ورزشی بودند که گل کاشتند. Pro Evolution Soccer 2019 یا همان PES 2019 خودمان، اگرچه لایسنس با ارزش UEFA را از دست داد، اما از نظر گیم پلی نسبت به نسخه قبل خود پیشرفت کرده بود و طرفداران خود را راضی نگه داشت. FIFA 19 از طرفی دیگر با نظرات ضد و نقیضی رو به رو شد و به نظر می‌رسد محبوبیت شبیه ساز فوتبال EA در خطر است و باید در قبال آن کاری کند. برای طرفداران بسکتبال هم NBA 2K19 علی رغم مشکلاتی که در خود داشت اما بازی سرگرم کننده‌ای بود و Forza Horizon 4 نیز احتمالا بهترین بازی ورزشی سال بود که البته کاربران PS4 از تجربه آن محروم هستند. اگرچه امسال برای کاربران سونی، از لحاظ کمیت و کیفیت بازی انحصاری سال بهتری بود، اما مایکروسافت نیز موفق به خرید چند استودیوی قدرتمند و همچنین جذب افرادی با رزومه درخشان شد که احتمالا در نسل ۹ توانایی‌های خود را بیشتر ثابت خواهند کرد. نینتندو سوییچ را هم فراموش نکنید! این کنسول نیز بازی‌های موفق خاص خودش را داشت و حتی یکی از آن‌ها، یعنی Celeste در حال حاضر در جمع نامزدهای گوتی حضور دارد. متاسفانه در ایران خیلی به بازی‌های نینتندو اهمیت داده نمی‌شود و بیشتر انحصاری‌های مایکروسافت و سونی هستند که مورد توجه عموم قرار می‌گیرند.

با وجود این همه بازی موفق که در سال ۲۰۱۸ منتشر شدند اما باز هم شاهد بازی‌های ناامیدکننده‌ای هستیم که در برآورده کردن انتظارت شکست خورده‌اند. با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بحث کنیم.

با وجود انتشار این همه بازی بزرگ و موفق، برای خیلی از بازی‌بازهای ایرانی، سال ۲۰۱۸ سال تلخی بود. سالی که از لحاظ اقتصادی سال خیلی خوبی نبود و با توجه به افزایش بی‌رحمانه قیمت‌ها اکنون بسیاری از گیمرهای هم وطن مجبور به “انتخاب” از بین بازی‌های بزرگ منتشر شده هستند. ناراحت کننده است که ببینیم یک گیمر نمی‌تواند بازی مورد علاقه خود را تجربه کند آن هم در حالی که سال گذشته همین موقع، در حال برنامه ریزی برای خرید چندین و چند بازی بود. متاسفانه کاری هم از کسی برنمی‌آید و فقط می‌توان امیدوار بود که سال ۲۰۱۹ از این نظر سال بهتری برای ما ایرانی ها باشد. به غیر از بازی‌های منتشر شده امسال، E3 پر باری را هم شاهد بودیم و کنفرانس‌هایی چون کنفرانس‌های یوبی سافت و مایکروسافت عالی عمل کردند. متاسفانه رقیب دیرینه مایکروسافت یعنی سونی در E3 سال آینده حضور ندارد; سالی که از ابتدای آن تا انتها احتمالا مثل سال ۲۰۱۸ برای بازیکنان فوق العاده باشد. کافی است نگاهی به بازی‌های سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیندازید تا خودتان متوجه این موضوع شوید. عناوینی مثل Anthem و Metro Exodus را در لیست می‌بینید که انتظار می‌رفت اواخر همین سال منتشر شوند که با تاخیر مواجه شدند. کاربران Xbox One و PC هم Crackdown را دارند و The Division 2 و Sekiro: Shadows Die Twice نیز در اواخر بهار ۲۰۱۹ منتشر خواهند شد. به این لیست Devil May Cry 5 محبوب را هم اضافه کنید. خلاصه دورنمای سال ۲۰۱۹ جذاب به نظر می‌رسد اما باید منتظر ماند و دید که آیا این بازی‌ها از نزدیک هم به همین زیبایی هستند یا نه! بالاخره هر سال، بازی‌هایی منتشر می‌شوند که با انتظارات قبلی فاصله دارند و نمی‌توانند در حد و اندازه‌های نام و تبلیغات خود ظاهر شوند. سال ۲۰۱۸ شاید سالی پر از شاهکار و بازی‌های به یاد ماندنی باشد ولی بازی بد هم دارد و بازی‌هایی هم وجود دارند که شاید بد نباشند ولی نمی‌توانند پاسخ‌گوی انتظارات کاربران باشند و ادامه این مطلب نیز در همین باره بحث می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم درباره عناوینی صحبت کنیم که موفق به برآورده کردن انتظارات نشده‌ و ناامید کننده ظاهر شده‌اند. میزان فروش بازی، نمرات منتقدین، نظرات و فیدبک‌های کاربران ( هم ایرانی هم خارجی ) و همچنین نظر شخصی از جمله مواردی هستند که در نگارش این مقاله دخیل هستند. بنابراین قطعا این لیست به طور کامل با نظر شما همخوانی ندارد، چون سلیقه‌ها متفاوت هستند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازی‌هایی که در این لیست نوشته شده‌اند، شاید بازی‌های بدی نباشند! تیتر مقاله را با “بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۸” اشتباه نگیرید و در نظر داشته باشید که  بازی‌های زیر لزوما بازی‌های ضعیفی نیستند و صرفا با آن‌چه انتظار داشتیم تفاوت دارند. با در نظر گرفتن این نکات و خواندن این مقدمه، به سراغ اصل مطلب و صحبت در مورد ناامید کننده ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ می‌رویم.

۱۰- The Quiet Man

The Quiet Man در واقع ترکیبی از یکی از متفاوت‌ترین، ناامید کننده‌ترین و بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ است. انتقاداتی که از سوی کاربران به سمت این بازی روانه شده‌اند صرفا کیفی نبوده و تا حد زیادی هم مسائل نژاد پرستی مطرح است.

عنوان The Quiet Man تنها یکی از ناامید کننده ترین بازی‌های سال نیست، بلکه می‌تواند در بین نامزدهای بدترین بازی سال هم آراء قابل توجهی را از آن خود کند. The Quiet Man که اول نوامبر سال ۲۰۱۸ منتشر شد می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌‎های تاریخ Square Enix لقب بگیرد. عنوانی که در نهایت با متای افتضاح ۳۰ در متاکرایتیک به کار خود پایان داد. عنوان The Quiet Man قسمت جدید سریال سیاست‌های نا درست اسکوئر انیکس بود و باید منتظر ماند و دید که SE کی می‌خواهد به خود بیاید.

قیمت بازی در حال حاضر ۱۵ دلار است و کاربران Xbox One خوشحال هستند که این بازی برای کنسول محبوبشان منتشر نشده است. The Quiet Man داستان مردی ناشنوا را شرح می‌دهد که Dane نام دارد. ایده جالبی در این بازی استفاده شده و آن هم تقریبا نبودن هیچ گونه صدایی در دنیای بازی است، سازندگان خواسته‌اند که بازیکن دقیقا مانند دین، دنیای بازی The Quiet Man را تجربه کند، عنوانی که اگر به موفقیت نسبی می‌رسید می‌توانست تبدیل به یک بازی فوق العاده برای افراد ناشنوا شود. سیستم مبارزات بازی به شدت ضعیف است و شیوه روایت داستان بازی هم تعریفی ندارد. به طور کلی The Quiet Man تقریبا هیچ چیز مثبت قابل توجهی در خود ندارد که بتوان راجع به آن صحبت کرد. البته نمره متای ۳۰ خود گویای همه چیز است! نکته مهم این جاست که The Quiet Man ایده جالبی را داشت اما در پیاده سازی آن شکست خورد. ایده تجربه بازی در یک دنیای کاملا ساکت، حداقل یک ایده ناب است و تازگی دارد ولی این موضوع نه تنها به The Quiet Man کمک نکرده، بلکه اصلا یکی از عوامل ضعف بازی نیز به شمار می‌رود. این بازی که در ژوئن همین سال معرفی شد متاسفانه نتوانست عملکرد موفقی را از خود بر جای بگذارد و تبدیل به یکی از ضعیف ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ و شاید از ضعیف‌ترین بازی‌های دهه اخیر شد.

۹- The Walking Dead: The Final Season

خداحافظ The Walking Dead، خداحافظ The Wold Among US، خداحافظ Game of Thrones… خداحافظ Telltale Games…

سال ۲۰۱۸ به ما ثابت کرد که یک سال هر چقدر هم شیرین و فوق العاده باشد باز هم در آن اتفاقات تلخ و غیر منتظره رخ می‌دهند. هیچ چیز ۱۰۰ درصد خوب نیست و یکی از ناراحت‌کننده ترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ تعطیل شدن استودیو Telltale بود. استودیویی که همه ما با آن آشنا هستیم و بسیاری از بازیکنان با بازی‌های این استودیو خاطره دارند. از معروف‌ترین سری بازی‌ های این استودیوی با سابقه می‌توان به CSI، The Walking Dead و The Wolf Among Us اشاره کرد. بازیکنانی که تنها به سراغ بازی‎های اکشن و AAA مثل Call of Duty، GTA و Assassin’s Creed می‌روند شاید با تل تیل گیمز آشنا نباشند اما کسانی که کمی عمیق‌تر دنیای گیم را می‌شناسند از پایان ترادژیک این استودیو ناراحت هستند.

اگر از کاربران قدیمی بازی The Walking Dead محصول تل تیل گیمز باشید به احتمال بالا به این بازی اعتیاد دارید. فصل اول بازی شروعی قابل قبول و پایانی طوفانی داشت به حدی که اپیزود پنجم فصل اول توانست به متای ۸۹ در متاکرایتیک برسد. فروش اولین سیزن بازی چه در استیم چه در Xbox Live و چه در PSN توانست انتظارات را برآورده کند. اپیزود اول بازی توانست در ۲۰ روز به رکورد فروش ۳٫۸ میلیون نسخه برسد، رقمی که از لحاظ اقتصادی توانست سازندگان را راضی نگه دارد و توانست به سریع ترین فروش تاریخ بازی‌های استودیو Telltale برسد. نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از دیگر جهات نیز The Walking Dead Season One راضی کننده بود و هم نظر منتقدان را جلب کرد و هم نظر کاربران را. The Walking Dead برنده جوایز زیادی شد، حتی از دید برخی وبسایت‌های خارجی زبان عنوان بهترین بازی سال را از آن خود کرد و Telltale Games نیز بهترین استودیو سال شد. خب طبیعتا انتظارات از دنباله چنین بازی‌ای باید بالا باشد.

فصل دوم بازی هم نه به اندازه فصل اول، اما در مجموع توانست به انتظارات پاسخ دهد. اگرچه روندی نزولی را در پیش گرفته بود اما این که The Walking Dead به این طرز فجیع از عرش به فرش برسد چیزی نبود که بتوان به سادگی آن را پیشگویی کرد. دومین اپیزود از فصل پایانی The Walking Dead اکنون اولا بدترین اپیزود این بازی و ثانیا یکی از ناامید کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ است. متای کنونی بازی در متاکرایتیک حول ۷۰ می‌چرخد و نسبت به اپیزودها و فصل‌های قبل عدد جالبی نیست. متاسفانه دو پروژه دیگر تل تیل گیمز نیز به نام‌های The Wolf Among Us: Season 2 و Game of Thrones: Season 2 کنسل شده‌اند و توسعه دو اپیزود پایانی The Walking Dead را نیز Skybound Games بر عهده گرفته است و معلوم نیست چه اتفاقاتی ممکن است برای The Walking Dead دوست داشتنی رخ دهند. بسته شدن استودیو Telltale Games قطعا از تلخ ترین اتفاقات سالی است که اکنون در روزهای پایانی آن به سر می‌بریم. لازم به ذکر است که اپیزود دوم فصل پایانی The Walking Dead در نهایت از گیمفا توانست نمره ۸٫۵ را کسب کند اما در مجموع، ضعیف تر از حد انتظارات ظاهر شد.

۸- Dynasty Warriors 9

تغییرات انقلابی Dynasty Warriors 9 نسبت به نسخه‌های قبل به ضرر بازی تمام شد. نگاهی به پیش نمایش این عنوان بیندازید تا ایده‌های سازندگان را دریابید. ایده‌هایی که به نظر جالب می‌رسند اما نمی‌توانند روی Dynasty Warriors به خوبی سوار شوند.

امروزه این بحث جهان باز بودن بازی‎های جدید معلوم نیست یک امتیاز است یا یک معضل! نگاهی به گذشته‏ای نه چندان دور بیندازید، سال ۲۰۱۲ مثلا. می‎‏توانید لیست بلند بالایی از بازی‏های خطی بنویسید که در سبک خود جزو بهترین‏ ها هستند. Max Payne 3، Call of Duty Black Ops 2، Darksiders II، Hitman Absolution و غیره، هیچ کدام جهان باز نیستند و نزد بازی‎بازان از محبوبیت بالایی برخوردارند. Dynasty Warriors از آن دست بازی‎هایی بود که بیشتر حالت لوکال و محلی داشت و اکثرا مردم چین و ژاپن و کره نسخه‎های مختلف این بازی را تهیه می‎کردند و در این میان، در کشورهای اروپایی هم از فروش قابل قبولی برخوردار بود. اساسا زمانی که یک Dynasty Warriors جدید یا یک اسپین آف از آن معرفی می‌شد کسی انتظار چندان بالایی نداشت. می‌توانستید این بازی را به راحتی تهیه کنید و به تجربه آن بپردازید، الحق که ارزش تکرار بالایی هم داشت! افرادی هم بودند که این بازی را دو نفره بازی می‌کردند و از آن لذت می‌بردند.

اما Dynasty Warriors 9 می‌خواست یک انقلاب به پا کند، انقلابی که البته خیلی زود خفه شد و شکست خورد! اگر با همان فرمان نسخه‌های قبلی پیش می‌رفت و این قدر هیاهو به پا نمی‌کرد، مطمئنا اکنون در این لیست هم جایی نداشت. اولین نکته، Open World شدن بازی بود; چیزی که اصلا به بازی نمی‌آمد و به نظر سنخیتی با مجموعه نداشت. حذف شدن قابلیت Split Screen نیز بدین معنا بود که دیگر نمی‌توانستید با دوست یا یکی از افراد خانواده این بازی را به صورت دو نفره تجربه کنید لازم به ذکر است که این کمبود بعدا با انتشار یک آپدیت حل شد. مبارزات بازی در کل شما را راضی می‌کردند و بازی داستان قابل قبولی را هم روایت می‌کرد اما این نکات مثبت در مقابل خیل عظیم انتقاداتی که به بازی وارد بود، واقعا حرفی برای گفتن نداشتند. سازندگان نتوانسته بودند که از محیط بازی استفاده کنند، جلوه‌های بصری بازی در حد نسل هشتم نبودند، گرافیک فنی بازی مشکل داشت، بازیکنان قدیمی با عوض شدن صداگذاران قدیمی موافق نبودند و … تنها بخش کوچکی از فیدبک‌هایی است که از کاربران و منتقدان ایرانی و خارجی دیده‌ایم.

اگرچه Dynasty Warriors 9 از نظر فروش خصوصا روی کنسول PS4 برای سازندگان راضی کننده به نظر می‌رسد اما به هیچ وجه این بازی از نزدیک قابل مقایسه با دورنمای آن نیست. نمره متای ۵۶ برای Xbox One و ۵۷  برای PC، خبر از عمق این فاجعه می‌دهد. مشخص است که جهان باز Dynasty Warriors 9 کاملا هدر رفته و نه بازیکن می‌تواند از آن لذت ببرد و نه سازنده توانسته محتویات کافی را در آن بگنجاند. برعکس، Open World بودن بازی با توجه به مسافت‌های طولانی دقیقا برعکس عمل کرده و بازیکن را آزار می‌دهد. Dynasty Warriors 9 احتمالا بدترین نسخه سری Dynasty Warriors و یکی از ناامیدکننده ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ است.

۷-State of Decay 2

State of Decay 2 تا قبل از انتشار یکی از بازی‌های پر طرفدار و مورد انتظار طرفداران مایکروسافت بود. حقیقتا State of Decay 2 پتانسیل بالایی برای موفقیت داشت اما مشکلات فنی و همچنین تبلیغات مایکروسافت، زمینه ساز انتقادات از این بازی شد.

اگرچه در نسل هفتم سونی و مایکروسافت تا پایان رقابت نزدیکی با هم داشتند اما در نسل هشتم سونی با اختلاف فاحش حداقل از نظر بازی‌های انحصاری عملکرد بهتری داشته است. Xbox One انحصاری‌های ناامید کننده زیادی داشته و یکی از آن‌ها که اتفاقا در سال ۲۰۱۸ هم منتشر شد State of Decay 2 بود. این بازی که در تابستان ۲۰۱۸ منتشر شد از سوی منتقدین بازخوردهای چندان مناسبی را دریافت نکرد و هرگز حتی نتوانست به متای ۷۰ برسد.

شرایط بازی State of Decay 2 قبل از انتشار و بعد از انتشار مثل تفاوت روز و شب بود! State of Decay 2 در شرایطی به روزهای انتشار خود نزدیک می‌شد که در ژانر خود یک بازی بی‌همتا به نظر می‌رسید. این بازی Survival اما بعد از انتشار نتوانست آن طور که انتظار می‌رفت عمل کند و نمرات ضد و نقیض زیادی را دریافت کرد. خبر بد اینجاست که هیچ یک از سایت‌های معتبر خارجی به این بازی نمره‌ای بالاتر از ۸ نداده‌اند، اتفاقی که طبیعتا می‌تواند دیدها را نسبت به یکی از انحصاری‌های اخیر مایکروسافت به شکلی منفی تغییر دهد. البته افرادی که State of Decay 2 را تجربه کرده‌اند از این بازی راضی به نظر می‌رسند و متای کنونی بازی را بی‌رحمانه خطاب می‌کنند. با این وجود نمی‌توان انکار کرد که State of Decay 2 نتوانسته انتظارات را برآورده کند و طرفداران مایکروسافت را ناامید کرد.

عنوان State of Decay 2 دنباله نسخه قبلی خود با همین نام اما بدون پسوند ۲ است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. از بزرگ‌ترین مشکلات بازی State of Decay 2 در هنگام انتشار می‌توان به باگ‌های متعدد و طراحی ضعیف تکسچرها اشاره کرد. سرور بازی نیز مشکلاتی داشت که البته تمام این کمبودها در آینده با انتشار آپدیت‌های نسبتا حجیم برطرف شد. از ویژگی‌های مثبت State of Decay 2 نیز می‌توان به سیستم مبارزات بازی اشاره کرد که باعث جذابیت آن می‌شوند. نکته جالب اینجاست که اگرچه State of Decay 2 نتوانست با نمرات خوبی مواجه شود اما این بازی هم اکنون بیش از ۳ میلیون یوزر دارد و حتی در ماه مه، توانست به پر فروش ترین بازی Xbox One تبدیل شود. بعدها آرون گرینبرگ نیز تایید کرد که State of Decay 2 توانسته فراتر از انتظارات عمل کند. نسخه اول State of Decay  نیز در دوران خود بازی قدرتمندی نبود و انتظار می‌رفت که دومین نسخه آن بتواند تبدیل به یکی از بهترین انحصاری‌های مایکروسافت شود. اتفاقی که متاسفانه رخ نداد و State of Decay 2 هم مثل نسخه قبل با نمرات غیر قابل قبولی مواجه شد. در کل می‌توان گفت که State of Decay 2 از نظر فروش توانسته آمار راضی کننده‌ای را از خود بر جای بگذارد اما یک بازی بزرگ نیست و شاید دل طرفداران را شکسته باشد. نمره State of Decay 2 در گیمفا ۶٫۵ است. لازم به ذکر است که این بازی به نحو احسن پشتیبانی می‌شود و در رویداد X018 بسته الحاقی جدید و رایگانی به نام Zed Hunter برای این بازی معرفی شد که ۱۶ نوامبر در دسترس بوده است.

۶-Metal Gear Survive

طرفداران قدیمی MGS نمی‌دانند خوشحال باشند یا ناراحت! از طرفی، نابودی Metal Gear Solid اصلا زیبا نیست و از طرف دیگر، سیاست‌های شاید غلط کونامی را آشکار می‌کند. راستی، شما بیشتر طرفدار هیدئو کوجیما هستید یا متال گیر؟!

این قضیه جهان باز بودن Metal Gear Solid V The Phantom Pain نیز به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شد که هنوز هم در مورد آن صبحت می‌شود. فراموش نکنید که محصول هیدئو کوجیما در سبک خودش اگر بهترین نباشد قطعا یکی از بهترین‌هاست و افرادی را می‌شناسم که سری Metal Gear Solid را بهترین سری طول عمر گیمریشان می‌دانند. خب طبیعتا تغییراتی به این صورت شاید به کام بعضی از طرفداران نباشد. نسخه قبلی MGS اگرچه از نامزدهای بهترین بازی‌ها بود اما انتقاداتی را نیز متحمل شد.

اگر از پایان ناخوشایند Metal Gear Solid V The Phantom Pain بگذریم و کاری به طراحی مراحل بازی هم نداشته باشیم، انتقادات مبنی بر عدم وجود کات‌سین کافی و جایگزین کردن نوار کاست‌ها را نیز کنار بگذاریم می‌رسیم به این نکته که بعضی از بازیکنان اعتقاد داشتند که جهان باز MGS V TPP آن چنان محتوایی ندارد و سازندگان از جهان وسیع این بازی نهایت استفاده را نبرده‌اند. تمام این انتقادات شاید تا حدی هم قابل تامل باشند اما فراموش نکنید که آخرین متال گیر هیدئو کوجیما با متای ۹۳ به کار خود پایان داد و در بین ۵ نامزد بهترین بازی سال هم قرار گرفت که البته قافیه را به The Witcher 3: Wild Hunt باخت.

در سال ۲۰۱۸ یک بازی دیگر تحت عنوان Metal Gear Survive منتشر شد و تبدیل به یکی از بازی‌های ضعیف امسال شد. وقتی یک بازی با متای ۵۴ به کار خود خاتمه می‌دهد یعنی یک بازی بد است که نتوانسته به انتظارات پاسخ دهد اما وقتی یک Metal Gear چنین نمره‌ای را کسب کند واقعا چه می‌توان گفت؟ حال این حقیقت را که Metal Gear قبلی به متای ۹۳ رسیده بود را هم کنار بگذارید! بهترین نسخه Metal Gear Survive نسخه PS4 آن بود که نهایتا متای ۶۲ را کسب کرد! از نظر فروش نیز کونامی هیچ جا به صورت رسمی تعداد نسخه‌های به فروش رسیده بازی را اعلام نکرد اما به نظر می‌رسد که فروش Metal Gear Survive انتظارات را برآورده نکرده و فروش هفته اول آن در بریتانیا به سختی به ۵ درصد فروش Metal Gear Solid The Phantom Pain رسیده است. داستان بازی مربوط به اتفاقات بعد از بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes می‌شود و شما به همراه دیگر بازماندگان باید سعی کنید خود را از دست سربازانی که اکنون به زامبی تبدیل شده‌اند نجات دهید. اگرچه تجربه این بازی به همراه دوستان می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش باشد اما Metal Gear Survive مشکلات زیادی دارد. هوش مصنوعی دشمنان، پرداخت‌های عجیب درون برنامه‌ای و داستان سطحی از جمله نقاط ضعفی هستند که وجه مشترک بسیاری از نقدهای معتبر موجود در فضای اینترنت هستند. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد فعلا کونامی برنامه‌ای برای ساخت یک Metal Gear جدید ندارد.

البته در کنار تمام این مواردی که گفتیم شاید بتوان این نکته را هم اضافه کرد که Metal Gear Survive تا حد زیادی هم قربانی اسم بزرگش شد! احتمالا اگر اسم بازی چیز دیگری بود برخورد منتقدین و کاربران هم با این بازی می‌توانست کمی مهربانانه تر باشد.

۵- Shadow of the Tomb Raider

اسم بازی خود گویای همه چیز است! سایه ی مهاجم مقبره. برای تیتر نقد و بررسی این بازی نیز از “سایه لارا کرافت…” استفاده شد چون واقعا همه چیز در همین کلمه “سایه” خلاصه شده است. این نسخه تنها سایه‌ای از آن چیزی است که انتظارش را می‌کشیدیم.

بحث عنوان Shadow of the Tomb Raider با بقیه بازی‌های این لیست کمی متفاوت است. به عنوان مثال، The Quiet Man واقعا یکی از بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بود و Metal Gear Survive نیز از نظر فروش نتوانست راضی کننده عمل کند اما Shadow of the Tomb Raider از نظر فروش بد کار نکرده و متای خیلی بدی هم ندارد اما برای این آی پی که زمانی با Uncharted مقایسه می‌شد، ریبوتی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد چندان قابل قبول نبوده است.

دقیقا ۱۴ سپتامبر بود که بازی Shadow of the Tomb Raider رسما منتشر شد، عنوانی که اگرچه تا قبل از انتشار یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شد اما بعد از انتشار نتوانست آن طور که انتظار می‌رفت عمل کند. گمانه زنی‌های مربوط به شکست ریبوت Tomb Raider از چندی قبل از انتشار SotTR شروع شده بود و به نظر می‌رسید که این ریبوت به اندازه کافی نسبت به نسخه های قبل از خود تغییرات نداشته است. در این میان کاربران متعصب سونی نیز معتقد بودند که Shadow of the Tomb Raider بیش از اندازه از Uncharted الهام گرفته و بگذارید اصلا راحت حرف بزنم; می‌گفتند که این بازی کپی از آنچارتد است! از این صحبت‌ها بگذریم و به Shadow of the Tomb Raider بپردازیم، عنوانی که نسبت به نسخه قبل واقعا پیشرفتی نداشته بود. سیستم مبارزات هنوز به همان اندازه ضعیف بود و بقیه اجزای گیم پلی نیز به غیر از بخش مخفی کاری، تغییر خاصی نکرده بود. همچنین انیمیشن‌های بازی نیز نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده بودند. می‌شود گفت که Shadow of the Tomb Raider به عنوان یک بازی جدید آن هم از سری TR اصلا قابل قبول نبود و تقریبا همان نسخه Rise of the Tomb Raider را در سال ۲۰۱۸ شاهد بودیم که این بار انحصاری زمانی نبود و داستان دیگری را روایت می‌کرد. از نظر فروش نیز اگرچه Shadow of the Tomb Raider در مجموع قابل دفاع است اما آمار نشان می‌دهد که نسبت به نسخه‌های قبل فروش کمتری داشته است. با توجه به اطلاعات مستندی که در دست است، Shadow of the Tomb Raider حداقل برای مدتی، آخرین دیدار ما با لارا کرافت بود و متاسفانه نتوانستیم خداحافظی با شکوهی با این شخصیت با سابقه و محبوب داشته باشیم.

همان طور که در نقد و بررسی این بازی در گیمفا نیز گفته شد Shadow of the Tomb Raider معماها و پازل‌های جذاب زیادی را در خود گنجانده است و بخش مخفی کاری نیز با وجود مشکلاتی که دارد پیشرفت کرده و بهبود یافته است. در کل ولی بازی شباهت بیش از اندازه‌ای با Rise of the Tomb Raider دارد. این بازی تنها بازی ناامید کننده اسکوئر انیکس نیست و شاید بهتر باشد که این شرکت فکری به حال خود کند. متای بازی در حال حاضر حدود ۸۰ است و گیمفا به این بازی نمره ۷٫۵ را داده است.

۴- Overkill’s The Walking Dead

عنوان Overkill’s The Walking Dead بازی جذابی است و تجربه آن به همه هم پیشنهاد می‌شود اما دلیل حضور این بازی در لیست؟ در تنها سه واژه: فروش فوق العاده ضعیف!

شاید در ابتدا از خود بپرسید که چرا یک بازی مستقل در رتبه چهارم قرار دارد؟ آن هم در حالی که بازی‌های معروف تری مثل Metal Gear Survive و State of Decay 2 را زودتر نام برده‌ایم؟ دلیلش یک کلمه است: هایپ! Overkill’s The Walking Dead نیز اصلا بازی بدی نیست، منتقد این بازی هم مثل Shadow of the Tomb Raider، خود من بوده‌ام و ۷٫۷ به آن دادم ولی اگر دید خود را کمی وسیع تر کنیم و انتظارات خود را به خاطر بیاوریم، متوجه می‌شویم که Overkill’s The Walking Dead خیلی هم موفق ظاهر نشده!

سازنده Payday ها این بار کار بر روی پروژه‌ای را آغاز کرده بود که به شدت ریسکی است! اصولا کار کردن بر روی بازی‌هایی که محوریت زامبی کشی دارند، کار ساده‌ای نیست و منتقدان خیلی رفتار مهربانانه‌ای با آن‌ها ندارند. Overkill’s The Walking Dead یک بازی شصت دلاری است و بزرگ ترین مشکل بازی هم همین برچسب است. معمولا بازی‌های مستقل قیمت چندان بالایی ندارند و حتی Hellblade: Senua’s Sacrifice که در سال گذشته منتشر شد و به عنوان بهترین بازی سال نیز برگزیده شد تنها ۳۰ دلار قیمت داشت و از نظر کیفی نیز با بازی‌های AAA برابری می‌کرد. به غیر از این، Overkill’s The Walking Dead مشکلات فنی فوق العاده زیادی دارد. کماکان باگ‌های بازی این قدرت را دارند که بازیکن را دلسرد کرده و از ارزش تکرار بازی بکاهند. در استیم بعضی از کاربران مدعی هستند که تمام پیشرفت‌هایشان پاک شده. لودینگ‌های بازی طولانی تر از حد انتظار هستند و بازیکن را خسته می‌کنند و در کنار تمام این مشکلات، روند پیشرفت در بازی نیز خسته کننده و مسخره است. البته Overkill’s The Walking Dead نقاط قوت فراوان زیادی هم دارد که نباید نادیده گرفته شوند. ارزش تکرار بالا، گرافیک قابل قبول و تنوع مراحل از جمله امتیازات بازی هستند که متاسفانه مورد کم لطفی منتقدین قرار گرفته‌اند.

جدای از بحث متای پایین بازی، Overkill’s The Walking Dead به هیچ وجه از نظر اقتصادی برای استودیو سازنده سودآوری نداشته و حتی ضرر هم زده است. اگر از دنبال کننده همیشگی اخبار بازی‌های ویدئویی هستید قاعدتا باید در جریان باشید که نسخه رایانه‌های شخصی این بازی زودتر از نسخه کنسولی آن منتشر شد. نسخه کنسولی بازی در سال ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد و این در حالی است که از حدودا یک ماه بیش این عنوان در استیم قابل خرید بوده است. فروش بازی در روزهای ابتدایی عرضه به هیچ وجه جالب نبود. به نظر می‌رسید که با گذشت زمان این مشکل حل شود. اتفاقی که رخ نداد و Overkill’s The Walking Dead از لحاظ اقتصادی بسیار ناامید کننده عمل کرد. در حقیقت به غیر از روسیه و چین، این بازی در هیچ کشور دیگری نتوانسته فروش قابل قبولی داشته باشد که احتمالا آن هم به خاطر پایین بودن قیمت بازی در این دو کشور است.

خوشبختانه سازندگان هنوز این بازی را رها نکرده‌اند و فصل دوم Overkill’s The Walking Dead نیز تایید شده است و در فصل جدید علاوه بر ماموریت‌های متنوع تر، شاهد اضافه شدن کاراکترهای جدید و سلاح‌های پیشرفته تر نیز خواهیم بود. اگر Overkill’s The Walking Dead را تجربه کرده باشید متوجه می‌شوید که بازی لذت بخشی است هر چند که به نظر می‌رسد بهترین دوران بازی، دورانی بود که هنوز بازی منتشر نشده بود و تریلر معرفی شخصیت‌های بازی را پلی می‌کردیم. امیدواریم که مشکلات این فصل، در فصل‌های بعدی حل شوند و شاهد یک بازی پر فروش از استودیو Overkill باشیم.

۳- Sea of Thieves

Sea of Thieves هم از دور خیلی جذاب تر به نظر می‎رسید. از لحاظ مالی و اقتصادی این بازی توانسته Rare و مایکروسافت را راضی نگه دارد و به نحو احسن توسط سازندگان پشتیبانی می‌شود. با این وجود یک بازی ناامید کننده است، چرا؟ در ادامه توضیح داده ایم.

یکی دیگر از انحصاری‌های مایکروسافت که چندان مطابق انتظارات ظاهر نشد. شرایط Sea of Thieves مشابه State of Decay 2 است با این تفاوت که Sea of Thieves قرار بود یک بازی کاملا متفاوت با دیگر بازی‌ها باشد. هایپ و تبلیغات فراوان مایکروسافت برای این بازی و صحبت‌های بزرگان استودیو مبنی بر متفاوت بودن Sea of Thieves از اصلی ترین عوامل بالا رفتن بی‌جهت انتظارات از این بازی بود. به مانند State of Decay 2 آقای آرون گرینبرگ مدیر ارشد بخش بازاریابی مایکروسافت از Sea of Thieves هم دفاع کرد و مدعی شد که این بازی فراتر از انتظارات عمل کرده است. Sea of Thieves علی رغم بازخوردهای ضد و نقیضی که از سوی منتقدان دریافت کرد، رقم فروش قابل قبولی را به ثبت رساند و هم اکنون بیش از ۵ میلیون کاربر دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل عنوان Sea of Thieves پشتیبانی عالی تیم سازنده از این بازی است به طوری که علاوه بر آپدیت‌های مختلف و برطرف کردن مشکلات جزئی، حالت‌های مختلفی به بازی اضافه شده و یک بسته الحاقی تحت عنوان Shrouded Spoils نیز در مراسم X018 معرفی شد. پیش از این هم DLC‌های مختلفی برای این بازی منتشر شده که Forsaken Shores اسم بسته الحاقی بازی است.

با تمام تعریف‌هایی که از Sea of Thieves شد، مشکل این جاست که مشکلات فنی بازی حتی بعد از انتشار چندین آپدیت حل نشده بودند. اگرچه تجربه Sea of Thieves با دوستان تجربه‌ای لذت بخش و به یاد ماندنی است اما این بازی بعد از مدتی یکنواخت می‌شود و بازیکن را خسته می‌کند. سرورهای بازی در زمان لانچ مشکلاتی را داشتند و محتوای بازی نیز چندان قابل قبول نبود. بخش تک نفره بازی نیز خسته کننده است. از دیگر انتقادات وارد بر محصول استودیو Rare، قیمت بالای بازی است و برخی کاربران اعتقاد دارند که محتوای بازی با برچسب ۶۰ دلاری آن همخوانی ندارد.

علی رغم مشکلات بازی و بازخوردهای منفی از سوی منتقدین، فیل اسپنسر هم مثل آرون گرینبرگ به دفاع از بازی در مقابل انتقادات پرداخته و چندی پیش اعلام کرده بود که مایکروسافت به این IP متعهد است و تمام سیستم مایکروسافت در جهت پیشرفت بازی تلاش می‌کنند و برنامه‌هایی دارند. خبر خوب این است که این تعهد صرفا کلامی نبوده و طی این چند ماه اخیر شاهد پشتیبانی فوق العاده از این بازی بوده‌ایم. از لحاظ فروش نیز مایکروسافت اعلام کرده بود که Sea of Thieves سریع ترین فروش را بین آی پی های جدید این نسل داشته و این موضوع خوشایند سازندگان و ناشر بازی است. کماکان اما Sea of Thieves با آن چه که قبل از انتشار بازی می‌رفت فاصله دارد و اگرچه در مجموع بازی بدی نیست، اما نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات باشد. نباید فراموش کنیم که تا قبل از انتشار، Sea of Thieves الماس مایکروسافت بود و قرار بود که این شرکت و کنسولش را به قله بازگرداند و از بهترین انحصاری‌های نسل هشتم باشد. حال به عنوان یک طرفدار مایکروسافت و Xbox هر چه قدر هم که از Sea of Thieves لذت برده باشید، نمی‌توانید این بازی را به رخ طرفداران سونی بکشید!

۲- The Inpatient

حتی سونی و PS4 هم اشتباهاتی دارند…

نقاط قوت شما می‌توانند نقاط ضعف شما را بپوشانند. این جمله لااقل در مورد سونی و نسل هشتم و سال ۲۰۱۸ صادق است. سونی نیز در طول نسل عناوین شکست خورده‌ای داشته، بازی‌هایی که شاید مایه آبروریزی باشند اما برخلاف رقیبش مایکروسافت، سونی توانسته IP های موفقی را خلق کند و همچنین دنباله‌های راضی کننده‌ای را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورد. عنوان The Inpatient یکی از بازی‌های ناامید کننده سال ۲۰۱۸ است که بعد از انتشار، کمتر در مورد آن شنیدیم.

اتفاقات بازی The Inpatient  مربوط به ۶۰ سال قبل از اتفاقات بازی Until Dawn می‌شوند. شاید از خود بپرسید این وسط آنتیل داون چه می‌کند؟! بازی The Inpatient در واقع پیش درآمدی بر Until Dawn است که البته بازی ضعیف‌تری نیز به شمار می‌رود. داستان بازی از این قرار است که شما کنترل یک بیمار مبتلا به اختلال آلزایمر را در دست می‌گیرید و برای بازگرداندن خاطرات خود تلاش می‌کنید. دوربین بازی اول شخص است و سبک بازی نیز Survival Horror بوده که در مقایسه با بازی‌های دیگر این ژانر، حرف های زیادی برای گفتن ندارد. البته در این که The Inpatient یک بازی خاص است هم شکی نیست. به هر حال این عنوان که در ژانویه سال ۲۰۱۸ منتشر شد نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت جایی میان انحصاری‌های محبوب سونی و PS4 پیدا نکرد و در بهترین و خوشبینانه ترین حالت می‌‍توان بدان به عنوان یک بازی متوسط نگاه کرد که البته بازی‌های متوسط هم اصولا با متای ۵۹ به کار خود پایان نمی‌دهند!

متاسفانه گاهی اوقات محصول نهایی بیش از حد انصاف مورد انتقاد قرار می‌گیرد. همه ما بازی‌هایی را می‌شناسیم که شاید واقعا بد نبوده‌اند ولی به شدت مورد کم لطفی مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند. The Inpatient هم از همین بازی‌هاست و دلیلش هم تبلیغات و هایپ بیش از اندازه است. طبیعی است که بازیکن با تماشای تریلرها و شنیدن سخنان اغراق آمیز از یک کاربر عادی به یک طرفدار تبدیل شود و در نهایت از بازی که ماه‌ها چشم انتظار آن بوده، ناامید می‌شود. استودیو Supermassive Games پیش از این عنوان Until Dawn را توسعه داده بود و با بازخوردهای مثبتی هم رو به رو شده بود. این نکته را در نظر بگیرید که The Inpatient یک بازی VR است و این مورد هم شاید بتواند روی نمرات نهایی تاثیر منفی گذاشته باشد. البته بعد از انتشار متوجه شدیم که The Inpatient همان بازی PSVR نیست که انتظارش را می‌کشیدیم. بازی در واقع باید ترسناک باشد اما نیست و شخصیت اصلی بازی هم از اختلالات روانی رنج می‌برد ولی بازی نمی‌تواند این حس را به کاربر خود منتقل کند. علاوه بر تمام این موارد، بازی The Inpatient در برآورده کردن انتظارات اقتصادی سازندگان نیز ناتوان بود. با وجود نمره متای ۵۹ در متاکرایتیک، The Inpatient آن قدرها هم بازی بدی نیست ولی در مقایسه با آن چه انتظار داشتیم نتوانسته عملکرد قابل دفاعی را بر جای بگذارد و قربانی هایپ‌ها و تبلیغات خود شده است. همچنین قیمت بازی نیز نسبت به محتوای آن کمی گران به نظر می‌رسد.

۱-Fallout 76

فکر می‌کنم این روزها هر کاربری قبول داشته باشد که Fallout 76 نه تنها ناامید کننده ترین بازی سال ۲۰۱۸، بلکه یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های نسل است. در سال ۲۰۱۸ شاهد ضعیف‌ترین فالوت تاریخ بودیم…

اگر در مدارس کتابی با محوریت تاریخچه بازی‌های ویدئویی تدریس می‌شد عنوان Fallout 76 قطعا یکی از فصل‌های این کتاب را به خود اختصاص می‌داد. Fallout 76 روز چهاردهم نوامبر سال جاری منتشر شد که یعنی هنوز یک ماه از انتشار آن نمی‌گذرد و ظرف شاید تنها یک یا دو هفته تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های دهه اخیر یا شاید حتی تاریخ شد. فالوت که سری با سابقه، محبوب، با ریشه و موفقی است در آخرین نسخه‌ خود آن قدر بد عمل می‌کند که در صدر لیست ناامید کننده ترین بازی‌های سال قرار می‌گیرد. البته از حدودا ۱ ماه قبل از انتشار بازی از هر بازیکن حرفه‌ای که می‌پرسیدید که آیا فالوت ۷۶ پیروز می‌شود یا شکست می‌خورد، احتمالا گزینه دو را انتخاب می‌کرد. متای ۵۰ اما واقعا چیزی نیست که بتوان آن را پیش بینی کرد، حتی برای بازی‌های بد سابقه یا آی پی‌های جدید، چه برسد به نسخه جدیدی از Fallout!

روایت بسیار بد و ضعیف داستان اولین چیزی است که توجه بازیکن را جلب می‌کند و بعد از آن هم به مشکلات فنی عجیب و غریب برخورد خواهید کرد. گیم پلی بازی نسبت به قبل پیشرفتی نداشته و طراحی مراحل بازی نیز تعریفی ندارند. بازی خود به تنهایی ۴۵ گیگابایت است و به روز رسانی روز اول آن، ۵۴ گیگابایت حجم دارد، این نکته را هم باید در کتاب‌های تاریخ بنویسند! عملکرد افتضاح فالوت ۷۶ خرده فروشان را مجبور به کاهش قیمت بازی کرد، به طوری که The Game Collection نسخه Xbox One و PS4 بازی را تنها با قیمت ۴۰ دلار و دیگر خرده فروشان با قیمت ۵۰ دلار می‌فروختند. علاوه بر باگ‌ها، مشکلات فنی و دیگر مسائل، سرورهای بازی نیز مشکل داشتند و حتی زیر ساخت آنلاین محصول بتسدا مشکل داشت. از لحاظ امنیتی نیز Fallout 76 به عنوان یک بازی آنلاین مشکل داشت و قابل هک شدن بود. اگرچه بسیاری از کاربران موتور بازی سازی قدیمی Fallout 76 را مشکل اصلی آن می‌دانند اما به نظر می‌رسد که مشکلات بازی تنها به این موضوع محدود نمی‌شوند.

حتی پس از اتفاقات مذکور، باز هم قیمت بازی کاهش یافت. علاوه بر این جنجال‌ها، ویدئویی نیز مبنی بر هجوم خریداران بازی به فروشگاه‌ها جهت پس دادن Fallout 76 در فضای مجازی پخش شد تا حواشی اطراف این بازی بیشتر شوند. عنوان Fallout 76 از نظر فروش نیز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و حتی در هفته اول انتشار نیز نتوانست جایگاه اول پرفروش ترین بازی‌های بریتانیا را به خود اختصاص دهد و سوم شد. گفته می‌شود فروش Fallout 76 چیزی حدود ۸۲ درصد نسبت به فروش Fallout 4 کاهش یافته است و اکنون این بازی اصلا در لیست ۱۰ بازی پرفروش بریتانیا یافت نمی‌شود.

فراموش نکنید که در این مطلب سعی شده بیشتر از بازی‌های مطرح نام برده شود و صرفا از بازی‌هایی یاد کنیم که عملکردشان مطابق انتظارت نبوده است. قطعا می‌توان بازی‌های دیگری مثل Agony، Bravo Team و Extinction را نیز در این لیست جا داد اما با توجه به معروف نبودن این بازی‌ها حداقل در بین بازیکنان ایرانی از آوردن این نام‌ها و دیگر بازی‌های مشابه صرف نظر شد.

منبع متن: gamefa