برخلاف آنچه که ممکن است برخی افراد درباره ی بازیها فکر کنند، لزوما همیشه هدف اولیه و اصلی هر بازی، سرگرمی و ایجاد لذت نیست. گاها برخی سازندگان و یا افراد خاص، از بازی های ویدیویی به عنوان یک ابزار برای انتقال یک پیغام مهم تر استفاده می کنند. کاری که به خوبی توسط دیوید […]

تلفیق موفق افسانه و بازی | نقد و بررسی بازی Mulaka

برخلاف آنچه که ممکن است برخی افراد درباره ی بازیها فکر کنند، لزوما همیشه هدف اولیه و اصلی هر بازی، سرگرمی و ایجاد لذت نیست. گاها برخی سازندگان و یا افراد خاص، از بازی های ویدیویی به عنوان یک ابزار برای انتقال یک پیغام مهم تر استفاده می کنند. کاری که به خوبی توسط دیوید کیج با عناوینی چون Heavy rain و Detroit become human شاهد آن بودیم. استفاده از آزادی عمل و ویژگی‌های به خصوص بازیهای ویدیوئی در جهت انتقال مفاهیم پیچیده احساسی. عنوانی که امروز در این مقاله قصد نقد و بررسی آن را داریم نیز به نوعی در دسته همین عناوینی قرار می گیرد که با هدف ایجاد آشنایی و انتقال مفاهیمی خاص ساخته شده اند. با گیمفا همراه باشید با نقد و بررسی بازی Mulaka.

بازی Mulaka عنوان متفاوتی است که بر اساس افسانه های قدیمی مکزیکی ساخته شده است. با گیمفا همراه باشید با نقد و بررسی این بازی…

داستان بازی، کاملا بر اساس افسانه ها و قصه های قدیمی و باستانی مکزیک روایت می شود و کل اساس و بنای گیم پلی،داستان، طراحی محیط و مراحل بر همین افسانه‌های کهن استوار شده است. بازیبازان در Mulaka, در نقش Sukuruame قرار می گیرند و وظیفه اصلی آنها نابودی شر و فسادی است که در حال افزایش در مناطق مختلف است و Sukuruame با استفاده از قابلیت ها و توانایی های خود می بایست دشمنان مختلف را نابود کند و به نوعی جلوی شر و فساد و بدی را بگیرد.

خلاصه داستان بازی که بالا به آن اشاره کردم، کاملا اشاره ی مستقیم به افسانه ها و قصه‌های مربوط Tarahumara دارد. و بازیبازان در واقع راهی سفری می شوند تا در نقش یک قهرمان، دنیا را از نابودی نجات دهند. شاید در نگاه اول داستان بازی بسیار تکراری و کلیشه ای به نظر آید، اما داستان گرفته شده بازی از افسانه های کهن، رفته رفته تاثیر خود را در داستان بازی می گذارد و شاید داستان بازی را به عنوان یک داستان بی نظیر و فوق العاده مطرح نسازد، با این حال میزان کشش و تعلیق را در حد متوسطی نگه می دارد تا بازیبازان را به ادامه سفر در نقش Sukuruame تشویق کند. در واقع چیزی که باعث  می شود تا حدودی داستان نسبتا کلیشه ای Mulaka نسبت به رقبا کمی جلوه ی بهتری پیدا کند، در واقع همین رگ و ریشه های افسانه ای-داستانی بازیست. در طول روند بازی و در حین پیشروی، در هنگام مواجهه با افراد جدید و گاها نوشتارهایی روی دیواره های غارها و مکان های مشابه، شما متوجه نکات بیشتر و گاها جالب تری در مورد فضا، دنیا و داستان کلی بازی خواهید شد. همچنین هنگام مواجهه با دشمنان و موارد جدید، متن هایی درمورد آنها روی صفحه پدیدار می شوند که در واقع توضیحاتی کلی درباره آن شخصیت،آیتم و یا دشمن دارند که گاها از لابه لای همین متن ها و توضیحات، می توانید به اطلاعات ریز تر و دقیق تری پی ببرید که در درک بهتر داستان و روند بازی به شما کمک خواهند کرد.

به مرور زمان و با حضور در مناطق و مراحل جدیدتر، با شخصیت های جدیدی مواجه می شوید که هم اطلاعاتی در مورد دشمنان، دنیای بازی و موارد این چنینی به شما ارائه می کنند، و هم گاهی اوقات مراحل و ماموریت های فرعی را در اختیار شما قرار می دهند که شما با انجام این فعالیت ها و ماموریت ها، علاوه بر کسب پاداش و جایزه، با دیگر جنبه های تاریخ Tarahumara می توانید آشنا شوید. البته داستان بازی به علت روایت تقابل خیر و شر یا قهرمان و ضد قهرمان در برخی از قسمت ها بسیار پیش بینی شده به پیش می رود، اما با این وجود، برخی جزئیات و ریزه کاری ها در رابطه با داستان بازی باعث می شود در طول بازی و هنگام انجام مراحل مختلف، داستان بازی به عنوان یک عامل تشویق کننده نقش ایفا کند

تبدیل شدن به پرنده یکی از کاربردی ترین و مهم ترین قابلیت ها در طول بازی به شمار می آید.

برویم سراغ گیم پلی، جایی که از یک طرف Mulaka حرف های زیادی برای گفتن دارد و از طرف دیگر در برخی جاها می لنگد. اجازه دهید در مورد مکانیزم‌های کلی گیم پلی توضیحاتی بدهم. شخصیت اصلی بازی همواره یک نیزه بدست دارد که این سلاح با توجه به افسانه ها و داستان های مربوطه نقش پررنگی را در نابودی دشمنان مختلف ایفا کرده و می کند. برخلاف آنچه که ممکن است در ابتدا و با نگاه اول به نظر برسد، گیم پلی Mulaka به فشردن یک دکمه و انجام یک روند خاص محدود نمی شود و گاها شاهد جزئیات بیشتری در گیم پلی بازی هستیم. در نبرد تن به تن و از فاصله نزدیک، بازیبازان می بایست با استفاذه از دو نوع ضربات سریع و کم قدرت و یا کند و پرقدرت دشمنان را از پای دراورند. درواقع شما باید با توجه به دشمن پیش رو، تعداد آنها و شرایط مختلف از هر دونوع ضربات نیزه استفاده کنید تا بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشته و دشمنان را از پای دراورید. نیزه مورد استفاده توسط Sukuruame علاوه بر نبرد های نزدیک و تن به تن، برای استفاده از فاصله دور نیز موثر است و شما می توانید با پرتاب کردن نیزه، به دشمنان آسیب وارد کنید. البته دو تا سه ثانیه زمان می برد تا دوباره نیزه ای جدید در دست شخصیت اصلی بازی ظاهر شود تا بتواند از آن استفاده کند. البته در مواقعی که دور و برتان حسابی شلوغ است و وقت سر خاراندن هم ندارید، بعید به نظر می رسد که مجالی برای پرتاب نیزه آن هم با دقت بالا وجود داشته باشد، با این حال در برخی موارد پرتاب نیزه می تواند حسابی کارساز شود. همچنین در حل برخی پازل ها و معماها و انجام برخی فعالیت های دیگر نیز همین قضیه پرتاب نیزه باید مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی محیط های بازی تنوع خوبی دارند.

شخصیت اصلی بازی به مرور زمان توانایی تبدیل شدن به پرنده، پوما، خرس و … فرا می گیرد که این تغییر شکل از فرم انسانی به فرم حیوانی، در حل معماها و پازل های مختلف و شکست دشمنان به کار خواهد آمد. که البته تبدیل شدن به پرنده بیشترین کاربرد را دارد و از قضا اولین قابلیت خاصی است که تقریبا همان اوایل بازی آزاد می شود. تبدیل شدن به پرنده حتی امکان سالم به زمین رسیدن هنگام عبور از مناطق مرتفع را به بازیباز می دهد. تبدیل شدن به خرس هم هنگام درگیری های شلوغ و سخت و جایی که شما متوجه می شوید عرصه بر شما در حال تنگ شدن است می تواند نتیجه را به سود شما برگرداند.

در موردمعماها و پازل های بازی هم باید عرض کنم که تنوع آنها قابل قبول است و تقریبا تا مراحل پایانی کمبود تنوع آنها را حس نخواهید کرد. در حل پازل ها و معماهای مختلف، اکثرا قابلیت تبدیل شدن به حیوانات مختلف و همچنین بهره جستن از قابلیت های مختلف شخصیت بازی، نقش به سزایی را تعیین می کنند. همچنین با پیشرفت در بازی، قابلیتی خاص دریافت می کنید که به وسیله این قابلیت، توانایی مشاهده بعد دیگر را خواهید داشت که گاها برخی سکو ها، مناطق و دشمنان فقط در این بعد قابل رؤیت هستند. استفاده از این Vision خصوصا در معماهای پلتفرمر بازی بسیار ضروری به شمار می اید. هر چند که در کل فکر می کنم پتانسیل بالقوه بازی در بخش طراحی معماها و پازل ها بسیار بیشتر بود و به لطف قابلیت ها و توانایی های مختلف، سازندگان می توانستند معماهای ترکیبی خلق کنند که متاسفانه کمتر شاهد این دست معماها و پازل ها هستیم.

نمونه یکی از معماهای بازی.

اجازه دهید در مورد پیشرفت در بازی هم صحبت کنیم. برای به پایان رساندن یک ماموریت، شما می بایست باس اصلی هر منطقه را شکست دهید. که البته راه رسیدن به این باس در دسترس نیست مگر تا زمانی که شما سه کلید سنگی جادویی را پیدا کرده، و بتوانید به باس فایت مورد نظر برسید. برای دریافت این سه کلید باید کارهای مختلفی انجام دهید. در بعضی قسمت ها کمک کردن به مردم و انجام فعالیت های جانبی منجر به دریافت یک کلید سنگی می شود. یا در موارد دیگر کشتن دشمنان یا حل برخی پازل های مخصوص یک کلید سنگی جادویی را به ارمغان می آورد. پس از کسب سه کلید، شما می توانید به باس اصلی برسید و با شکست دادن آن به منطقه بعدی خواهید رفت. البته گاها در مراحل ابتدایی مناطقی وجود دارد که دسترسی به آنها در همان ابتدای بازی مقدور نیست یا معماهایی وجود دارد که برای حل آنها می بایست قابلیت هایی داشته باشید که در ادامه به شما داده می شود. بنابراین شما می توانید با بازگشتن به مناطق قبلی معماهای باقی مانده را حل کنید و به آن دسته مناطقی که در ابتدا دسترسی نداشتید، دسترسی پیدا کنید. هر چند به علت فراوانی پول داخل بازی، آنچنان انگیزه خاصی برای این کار وجود ندارد که یک نقطه ضعف به شمار می آید

در پایان نوبت به بررسی دو بخش گرافیک و موسیقی بازی است. ابتدا اجازه دهید از گرافیک بازی شروع کنم. در بخش هنری گرافیک بازی واقعا زیبا و چشم نواز است و ممکن است شما شباهت هایی بین مناطق موجود در Mulaka، با برخی مناطق در عنوان تحسین شده A Legend of Zelda Breath of wild  یا Journey پیدا کنید. استفاده مناسب از رنگ های مختلف به خصوص نارنجی، زرد، قرمز و سبز، دنیای بازی و مناطق مختلف را تبدیل به بوم های نقاشی خوش و آب و رنگ و متفاوتی کرده است. البته در بخش فنی کمی بحث متفاوت تر است و گاهی اوقات در صحنه هایی که تعداد دشمنان زیاد است، شاهد افت فریم هستیم. همچنین در قسمت های مختلف ممکن است شاهد باگ های گرافیکی متفاوتی نیز باشید.

در مورد بخش موسیقی و صداگزاری هم باید بگویم آنچنان که به نظر می رسد، موسیقی بازی با حال و هوای بازی تطابق بسیاری دارد و استفاده از سازهای مختلف و گاها محلی، باعث شده تطابق جالبی بین محیط، مراحل و داستان بازی و موسیقی ایجاد شود. هر چند بعضی اوقات کمی موسیقی بازی افراط گونه دنبال می شود و شدت و ریتم آن بیش از حد نیاز بالا می رود. با این حال Mulaka از حیث موسیقی و صداگزاری نیز نمره قبولی می گیرد.

گرافیک هنری بازی چشم نواز است. استفاده از رنگ های قرمز، زرد و نارنجی به خوبی قابل تشخیص است.

نتیجه گیری:

Mulaka عنوانی اکشن پلتفرمر است که بر اساس برخی افسانه های کهن مکزیکی ساخته شده. گرافیک هنری جذاب، باس فایت ها چالش برانگیز و برخی جزئیات در گیم پلی بازی، باعث شده است شما از تجربه ۶ تا ۸ این بازی حداقل در حد مطلوبی لذت ببرید. هر چند که بازی با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کند و پتانسیل بالقوه این بازی، بسیار بیش تر از ان چیزی بود که شاهدش بودیم. با این وجود Mulaka عنوانی جذاب و زیباست که تجربه آن به تمامی علاقه مندان سبک اکشن-پلاتفرمر پیشنهاد می شود.

منبع متن: gamefa