اکثر بازی‌بازان استودیوی ابسیدیان اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) را با عناوین موفق و محبوبی مانند  Fallout: The New Vegas، Star Wars: Knights of the Old Republic II و Pillars of Eternity می‌شناسند. این استودیوی خوش‌نام و موفق، قصد دارد با ساخت بازی The Outer Worlds، مجددا توانایی خود در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی را به همه ثابت […]

The Outer Worlds داستانی خطی خواهد داشت که شامل انتخاب‌های مختلفی می‌شود

اکثر بازی‌بازان استودیوی ابسیدیان اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) را با عناوین موفق و محبوبی مانند  Fallout: The New Vegas، Star Wars: Knights of the Old Republic II و Pillars of Eternity می‌شناسند. این استودیوی خوش‌نام و موفق، قصد دارد با ساخت بازی The Outer Worlds، مجددا توانایی خود در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی را به همه ثابت کند.

با توجه به سازنده‌ی بازی The Outer Worlds و عناوین پیشین این استودیو، وجود المان‌های نقش‌آفرینی متعدد و تاثیر تصمیمات بازی‌باز در روند داستان دور از انتظار نیست. با این حال، این استودیو در جدیدترین مصاحبه‌ی خود با وب‌سایت گیم اینفورمر (Game Informer) بیان کرده است که داستان بازی جدید آن‌ها کاملا خطی خواهد بود. البته کارگردان دوم بازی، آقای تیم کین (Tim Cain) به هواداران اطمینان داده است که شرایط لازم برای انتخاب‌های مختلف و مشاهده‌ی تاثیر تصمیمات گرفته شده در داستان بازی فراهم شده است.

ساختار داستان بازی ما شباهت زیادی به فوتبال دارد که در آن نقاطی وجود دارد که همه از آن عبور می‌کنند. زمانی که شما وسایل جانبی کشتی خود را تهیه می‌کنید، آیا از دیگران کمک می‌گیرید؟ آیای آن را خریداری می‌کنید؟ تعداد زیادی از همان قطعه در دنیا وجود دارد؛ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ شما با مردمی که از آن استفاده می‌کردند چه برخوردی خواهید داشت؟ ما تلاش می‌کنیم می‌کنیم داستان را با فکر کردن به آن نقاطی که همه از آن عبور خواهند کرد، مدیریت کنیم. ولی پس از آن، تلاش می‌کنیم محتوا را به نحوی تغییر دهیم که این تغییرات، تاثیر انتخاب‌های بازی‌باز را نمایش دهد. ما از کسی انتظار نداریم که درباره‌ی تمام آن نقاط کلیدی، دقیقا مطابق نظر ما و به شکلی خاص تصمیم‌گیری کند.

به گفته‌ی آقای کین، تیم سازنده تصمیم گرفته است سیستم اخلاق (Morality System) را به صورت کامل از بازی حذف کند. به جای آن، بازی‌باز با انخاب‌هایی روبه‌رو می‌شود که در محدوده‌ی خاکستری قرار گرفته‌اند. تصمیاتی که نه به صورت کامل شر هستند و نه کامل خیرخواهانه. برای مثال شما با تصمیمات ظاهرا خبیثانه‌ای روبه‌رو می‌شوید که در نهایت تاثیر مثبتی در داستان خواهند داشت و برعکس.

قرار نیست در بازی شاهد سیستم «این تصمیم درست و در مقابل این این تصمیم غلط و شر است»، باشیم. با جای آن، بازی‌بازها با تصمیمات مختلفی روبه‌رو می‌شوند. این تصمیم تاثیر X را خواهد داشت ولی در مقابل این تصمیم تاثیر Y را در داستان می‌گذارد. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه چیزی برایتان مهم‌تر است. چه اتفاقی می‌افتد اگر یک تصمیم شرورانه، به صورت واضخ تاثیری بهتر و مثبت‌تر داشته باشد؟ اگر مردم بیشتری با انتخاب نادرست شما نجات پیدا کنند شما چه تصمیمی می‌گیرید؟ شما به این فکر خواهید کرد که به هر حال این یک تصمیم شرورانه و نادرست است. با این حال نتیجه‌ی این تصمیم بسیار بهتر است. آیا این واقعا یک تصمیم غلط است؟

من نمی‌دانم که آیا می‌شود اخلاق را به وسیله‌ی ریاضیات حل کرد یا نه. ولی شما در بازی با مواردی روبه‌رو خواهید شد که شما را به این فکر می‌اندازد که « من مطمئن نیستم که این یک تصمیم اشتباه باشد».

به طور حتم، این یک ایده‌ی بسیار جالب ولی در مقابل بسیار جاه‌طلبانه است که توسعه‌دهندگان بسیار کمی توانسته‌اند آن را به درستی پیاده کنند. باید منتظر ماند و دید آیا استودیوی ابسیدیان در این راه موفق خواهد شد یا خیر. بازی The Outer Worlds در زمانی نامشخص در سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های رایانه‌های شحصی، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد. استودیوی ابسیدیان اینترتینمنت در کنار انتشار جزییات جدیدی از این بازی، مدت زمان لازم برای پایان آن را نیز منتشر کرده است.

منبع متن: gamefa