برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ عنوان Anno 1602: Creation of a New World منتشر شد. یک شبیه ساز شهرسازی که در کشور آلمان توانست به فروش فوق العاده‌ای برسد و همچنین تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آن سال برای آلمانی‌ها شود. این بازی در مارکت آلمان به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کرد و […]

نقد و بررسی بازی Anno 1800

برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ عنوان Anno 1602: Creation of a New World منتشر شد. یک شبیه ساز شهرسازی که در کشور آلمان توانست به فروش فوق العاده‌ای برسد و همچنین تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آن سال برای آلمانی‌ها شود. این بازی در مارکت آلمان به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کرد و توانست به لحاظ فروش، سریع‌ترین فروش ۹ مال اول انتشار را آز آن خود کند. در واقع Anno 1602 نه تنها یک شروع فوق العاده برای این مجموعه به حساب می آمد، بلکه به یکی از بهترین بازی‌های استودیو Max Design نیز تبدیل شد. این استودیو بعدا و در سال ۲۰۰۴ بسته شد. به طور کلی بقیه بازی های استودیوی نام برده شده هم تقریبا با Anno هم سبک هستند و همه‌شان شبیه ساز به شمار می‌روند. در سال ۲۰۰۶ سومین نسخه این مجموعه منتشر شد و این بار کار ساخت و توسعه آن بر عهده شرکت مطرح و پرطرفدار یوبی سافت قرار گرفت. Anno 1701 نیز توانست با استقبال قابل قبولی رو به رو شود. البته موفقیت‌های نسخه اول کماکان چشمگیرتر از موفقیت‌های عنوانی بود که زیر نظر یوبی سافت منتشر شد. در حالی که بازی بازان یوبی‌سافت را بیشتر با عناوینی چون Assassin’s Creed و Far Cry و سری Splinter Cell و Prince of Persia می‌شناسند، باید گفت این شرکت و استودیوهایش سابقه کار کردن روی بازی‌های متفاوت‌تری را هم داشته اند. عناوینی که عموما موفق هم از آب در آمده‌اند و در سبک خود حداقل، توانسته‌اند مخاطبان زیادی را راضی نگه دارند.

عنوانی که امروز زیر ذره بین گیمفا قرار دارد، هفتمین نسخه از سری Anno و تحت عنوان Anno 1800 است. یکی دیگر از بازی‌های یوبی سافت در سال ۲۰۱۹ که بعد از Far Cry New Dawn، The Division 2 و Assassin’s Creed III Remastered منتشر می شود. البته که سه بازی نام برده شده از معروفیت بیشتری برخوردار هستند و احتمال دارد که اسم Anno 1800 برایتان کمی نا آشنا باشد. عنوان Anno 1800 توسط استودیو Blue Byte توسعه داده شد. استودیویی که قبلا روی سری The Settlers کار کرده است. شاید The Settlers هم اسم چندان آشنایی برایتان نباشد، اما این مجموعه نیز در سبک خود طرفداران پرشماری را دارد. عنوان Anno 1800 به صورت رسمی دیروز، یعنی ششم آوریل برای PC منتشر شده است. کاربران پی سی و طرفداران شبیه‌سازهای شهر سازی این فرصت را دارند تا از Anno 1800 هم مثل Tropico 6 – که اخیرا منتشر شد و همین دو هفته پیش توسط بنده در گیمفا مورد بررسی قرار گرفت – لذت کافی را ببرند. این روزها به نظر روزهای خوبی برای کاربران PC و طرفداران بازی‌های استراتژیک و شبیه ساز می‌رسد! از این حرف‌ها بگذریم و در مورد Anno 1800 صحبت کنیم. استودیو Blue Byte که در سال گذشته سالگرد ۳۰ ساله شدن خود را جشن گرفت، به جز بازی‌های نام برده، در ساخت بازی‌های مطرح دیگری مثل Rainbow Six Siege هم کار کرده است. همین طور در توسعه بازی Beyond Good and Evil 2 که یکی از پروژه‌های آینده یوبی سافت به شمار می‌رود نیز با استودیوهای دیگر یوبی سافت در حال همکاری است. به هر حال استودیو Blue Byte اگرچه نسبت به بقیه استودیوهای یوبی سافت از معروفیت کمتری برخوردار است، اما استودیو کار بلدی به حساب می آید. همچنین افرادی که روی Anno 1800 کار کرده‌اند نیز غالبا رزومه قابل قبولی دارند. عنوان Anno 1800 دنباله یکی از مجموعه‌های موفق در زمینه شبیه سازی شهر سازی طی سال های اخیر است که در نگاه اول، عنوانی قابل قبول و جذاب به نظر می‌رسد. برای طرفداران این سبک، شاید Anno 1800 بهتر و حتی متنوع‌تر از خیلی از بازی‌های هم سبک خود باشد. اما این که Anno 1800 به لحاظ فنی و کیفی تا چه حد انتظارات را برآورده کرده است و تا چه مقدار استحقاق توجه را دارد، سوالی است که امروز در این نقد و بررسی به آن پاسخ خواهیم داد. پس تا پایان همراه ما باشید تا عنوان Anno 1800 را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

عنوان Anno 1800 قطعا یکی از برترین بازی‌های سبک خودش است. در ادامه به بررسی کلی این بازی خواهیم پرداخت.

بخش داستانی بازی علاوه بر این که می‎ تواند به طور کلی بازیکن را با حس و حال بازی خیلی خوب آشنا کند، برای تازه واردان نیز به نوعی یک آموزش به حساب می‌آید. شما در Anno 1800 در یک محیط سندباکس، کار چندان ساده ای را پیش رو نخواهید داشت. اتفاقات بازی در اواخر قرن نوزدهم رخ می‌دهند. البته داستان چنین بازی‌هایی، چیزی است که خودتان باید آن را تجربه کنید و بهتر است که خیلی در موردش صحبت نشود. با این حال بد نیست که بدانید که داریم در مورد عنوانی صحبت می کنیم که در دوران طلوع عصر صنعتی اتفاق می افتد و روایتی یکپارچه را در خود گنجانده است. البته محتوای آفلاین بازی به بخش داستانی آن و یا همان Campaign خودمان محدود نمی شود. خوشبختانه بخش داستانی بازی علاوه بر برخورداری از یک داستان نسبتا جذاب، شما را برای ورود به بخش Sandbox نیز آماده می کند. به بخش داستانی می‌توان به عنوان یک بخش آموزشی هم نگاه کرد. بدین ترتیب زمانی که وارد بخش Sandbox بازی می شوید، انتظار می رود که بتوانید با چالش‌های آن دست و پنجه نرم کنید. چالش‌هایی که همواره از شیرینی ها و جذابیت‌های شبیه سازهای Anno و بازی‌های مشابه آن بوده اند. در واقع اگر Anno 1800 را یک بدن فرض کنیم، بخش سندباکس بازی در این میان نقش قلب را بازی می کند. اگرچه در بسیاری از بازی‌ها، نقش داستان غیر قابل انکار است و یک رکن فوق العاده مهم برای ارزش یک بازی به شمار می رود، اما Anno 1800 اصلا در سبکی دنبال نمی شود که داستان در آن لازم باشد که حرف اول را بزند. با این حال روند کلی داستان و روایت آن همان طور که اشاره شد خیلی هم بد نیست. شخصیت‌های اصلی بازی شما و خواهرتان هستید و بعدا با کاراکترهای متعددی رو به رو خواهید شد. بازی از این لحاظ تفاوتی با بقیه عناوین City Building Simulation ندارد. با وجود این که نباید از اهمیت داستان و بخش Campaign بازی غافل شویم، اما همان طور که اشاره شد Anno 1800 محتویات دیگری هم دارد که از ارزش تکرار بالاتری برخوردار هستند.

در نقد و بررسی عنوان Tropico 6 که یک بازی تاپ در همین سبک و سیاق است، به عدم وجود مبارزات هم اشاره کردیم. البته نه تنها در Tropico 6، بلکه در خیلی از بازی‌های مشابه دیگر هم اصلا چیزی تحت عنوان های جنگ و اکشن و مبارزات وجود ندارد. با این حال Anno 1800 یک ویژگی منحصر به فرد که نه، بلکه کم‌یاب دارد که آن را از دیگر بازی‌های مشابه خود متمایز می‌کند. البته در Anno 1800 خبری از مبارزات زمینی نیست حتی بازی در بحث طراحی مبارزات دریایی نیز خیلی درخشان کار نکرده است. مشکل بزرگ این بخش، جایی است که متوجه می شوید که برای پیروز شدن در مبارزات احتیاج به پیاده سازی هیچ تاکتیکی نیست. در حالی که ما بازی‌هایی مثل Anno 1800 را با سختی و چالش‌های شیرینشان می شناسیم، در مبارزات Anno 1800 چالش خاصی را برایتان ایجاد نمی‌کند. مبارزات دریایی بازی شدیدا سطحی طراحی شده اند و این موضوع سبب می شود که به مبارزات بازی به چشم یک مکانیزم اضافی در بازی نگاه کنید. سیستمی که نبودنش می توانست کمک بیشتری به Anno 1800 کند. سیستم مبارزات بازی چه در هنگام حمله و مبارزات روی آب به کمک کشتی‌ها و چه در هنگام دفاع از بندر، چنگی به دل نمی زنند. همان طور که اشاره شد، گنجانده نشدن چنین سیستمی در بازی می‌توانست کمک بیشتری به بازی کند. هر چند که وجود این سیستم می‌تواند بین بازی‌هایی مثل Tropico  و Frostpunk با Anno 1800 تفاوت‌هایی را رقم بزند، اما این تفاوت‌ها لزوما مثبت نبوده و این بار به ضرر بازی تمام شده اند.

در بررسی بازی Tropico 6 یکی از ایراداتی که از آن گرفتیم، رابط کاربری گیج کننده آن بود. خوشبختانه Anno 1800 با وجود گستردگی بازی، توانسته یک رابط کاربری مرتب را طراحی کند.

همان طور که اشاره کردیم، بخش سندباکس بازی جذاب‌ترین قسمت بازی Anno 1800 خواهد بود. برای آغاز این بخش باید ابتدا یک سری چیزها برای خودتان تعیین کنید. از لوگوی شرکتتان گرفته تا اسم خود و همچنین رنگی که شما را از رقیب های دیگر متمایز کند. در واقع شروع این بخش مرا یاد Stronghold Crusader معروف انداخت; جایی که باید بین درجه سختی‌های مختلف یکی را انتخاب کنید و طبیعتا هرچقدر که گزینه انتخابی شما دشوارتر باشد، منابع شما برای آغاز کار محدودتر خواهند بود. بخش سندباکس بازی تنظیمات زیادی دارد و ویژگی‌های متنوعی را در خود جای داده است. نکته مهمی که در بازی وجود دارد و باید به آن توجه کنید، بحث تعادل و نگه داشتن بالانس است. در واقع پیشرفت شما در بازی Anno 1800 صرفا وابسته به یک چیز نیست و باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید تا امپراطوری خود را به عرش رسانده و همان جا هم آن را نگه دارید. یکی از موارد مهمی که در بازی‎‌های شبیه ساز باید به آن توجه کرد، رشد جمعیت است. حتی در سری Sims که یک شبیه ساز شهر سازی نیست هم، با افزایش تعداد افراد یک خانواده، چالش‌های شما بیشتر می شوند. زمانی که مردمتان به لحاظ تعداد افزایش پیدا کنند، باید بتوانید نیازهای عده بیشتری را رفع کنید. نکته مهم در مورد مردم شما در Anno 1800، کلاس آن‌هاست. کلاس‌های متفاوت، نیازهای متفاوتی هم دارند و هرچه سطح کلاس مورد نظر بالاتر باشد، برآورده کردن نیازهایش هم سخت تر خواهد بود. علاوه بر این، مردم شما یک سری نیازهای اساسی دارند که رسیدگی به آن‌ها مثل یک واجب شرعی می ماند و یک سری نیازهای ثانویه هم وجود دارند که در واقع برطرف کردن آن‌ها سبب خوشحال تر شدن مردمتان خواهد شد. به عنوان مثال، قشر کارگر جامعه را خیلی راحت‌تر می توان راضی نگه داشت تا کارگرها را. از طرفی دیگر، شما برای رسیدگی به تمام نیازهای جامعه، به قشرهای مختلف نیاز خواهید داشت. خبر خوب این است که کشاورزان می‌توانند ماهیگیری کنند و از این طریق به شما و جامعه شما کمک کنند ولی اگر کارگر معدن بخواهید چه؟ این جاست که باید آن ها را ارتقا دهید. نکته مهم در ارتقا دادن جمعیت مردمتان، این است که باید همیشه یک اصل را در ذهن داشته باشید و آن هم این است: “هر چیزی قاعده‌ای دارد! ” جمعیت بیشتر نیاز به منابع بیشتر دارد. بنابراین تا زمانی که منابعتان کفاف جمعیت بیشتر را نمی‌دهند، عجولانه عمل نکنید. در ضمن همان طور که اشاره شد نگه داشتن بالانس خیلی مهم است! یعنی هم باید برای مردم سرگرمی درست کنید وهم اسلحه برای دفاع از بندر و همچنین انواع مواد غذاهایی. همان طور که اشاره کردیم، نیازهای مردم به دو دسته تقسیم می شوند. نیازهای اساسی برای برآورده شدن خیلی بازیکن را اذیت نخواهند کرد. مشابه همه شبیه سازهای شهرسازی، نیازهای مردم شامل غذا و پوشاک و مسکن می شوند. بعد از برطرف کردن نیازهای اولیه ی همه مردم جامعه، باید به فکر خوشحال کردن آن ها باشید. بازی به مرور زمان چالش‌های بیشتری را پیش روی شما خواهد گذاشت. با ارتقا پیدا کردن سطح شهروندان، باید دست به کارهای جدیدی بزنید. در واقع بازی کردن بخش Campaign به این دلیل ضروری است که شما را با اساس بازی آشنا می‌کند. همان طور که در نقد و بررسی Tropico 6 هم گفتم، برای این که از چنین بازی‌هایی لذت ببرید باید آن ها را بلد باشید. بازی‌هایی از قماش Frostpunk، Tropico و Anno ابدا بازی‌های آسانی نیستند. مشروط بر این که اصول این گونه بازی ها را بلد باشید می‌توانید از آن ها لذت ببرید، در غیر این صورت بعید می دانم بیش از ۱ ساعت بتوانید آن‌ها را تحمل کنید. جزیره شما باید از همه نظر پیشرفت کند. از نظر صنعتی، غذایی، تکنولوژی و حتی زیبایی باید بتوانید جزیره را رو به جلو حرکت دهید. ده‌ها فاکتور و ساختمان در بازی وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند اما نکته مهم این است که هر چیزی باید سر جای خودش باشد. اشتباهی که بسیاری از تازه‌کارها مرتکب می شوند، رسیدگی بیش از اندازه به زیبایی شهر یا جزیره است. تزئین کردن محل زندگی مردم خوب است اما نه وقتی که هنوز نتوانسته‌اید به نیازهای اولیه آن ها رسیدگی کنید. همه چیز را در جای خود قرار دهید و اولویت‌ها را بشناسید. در طول بازی با Quest‌هایی هم مواجه خواهید شد و این کوئست ها می‌توانند پاداش‌های خوبی برای شما به همراه داشته باشند. از این نظر نیز Anno مثل دو سه بازی دیگری است که در طول این مقاله از آن‌ها نام برده ایم. چنین مواردی از بِیس های یک شبیه ساز شهر سازی به حساب می ‌آیند و در همه بازی ها به یک شکل خود را نشان می دهند.

عنوان Anno 1800 با رزولوشن ۱۰۸۰ و فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می شود. مطابق سیستم پیشنهادی بازی، شما برای اجرای بازی روی کیفیت بالا، نیاز به یک سیستم قدرتمند ندارید. سیستم پیشنهادی و همچنین حداقل سیستم مورد نیاز برای عنوان Anno 1800 کاملا منطقی به نظر می رسند. البته بازی در خود مشکلات فنی هم دارد که قطعا در آینده و با انتشار آپدیت‌های جدید حل خواهند شد. با توجه به این که در مورد یک بازی استراتژیک صحبت می‌کنیم، قطعا باگ‌های بازی کمتر به چشم می آیند. روی بافت‌های محیط هم نسبتا خوب کار شده است و Anno 1800 در سبک و سیاق خودش بهترین نیست، اما توانسته انتظارات را برآورده کند. خوشبختانه این اواخر تمامی شبیه سازهای شهرسازی توانسته اند که از نظر هنری محیط‌هایی منحصر به فرد را طراحی کنند. Anno 1800 نیز استثنا نیست. دیدن محیط بازی، خصوصا ساختمان‌های آن می‌تواند شما را یاد Assassin’s Creed Syndicate بیندازد، قطعا در جریان هستید که این نسخه فرنچایز AC هم در همان دوران انقلاب صنعتی اتفاق می افتاد. در مجموع Anno 1800 از نظر گرافیکی مشکلاتی دارد که البته بعد از دریافت به روز رسانی ها و پچ های آتی احتمالا رفع خواهند شد.

از نظر هنری، Anno 1800 توانسته فوق العاده عمل کند.

اغراق نیست اگر Anno 1800 را به عنوان بهترین شبیه ساز شهرسازی یکی دو سال اخیر معرفی کنیم. البته انتشار عنوان Tropico 6 شاید بتواند شک و شبهاتی ایجاد کند و همچنین فراموش نکنید که Frostpunk نیز در سبکی تقریبا مشابه و فضایی متفاوت، توانست با استقبال فوق العاده ای رو به رو شود. اما موفقیت‌های این دو بازی نمی توانند Anno 1800 را زیر سوال ببرند و قطعا این بازی هم شما را راضی نگه خواهد داشت. Anno 1800 یک بازی فوق العاده جذاب و اعتیاد آور است که تجربه آن به هر بازیکنی که به این سبک علاقه دارد به شدت توصیه می شود.

 

منبع متن: gamefa