اعضای سازمان سلامت جهانی، در حال تحقیق و بررسی در رابطه با تاثیرات مخرب بازی‌های ویدئویی می‌باشند. اعضای اصلی سازمان سلامت جهانی، تحقیقاتی را حول محور بازی‌های ویدئویی آغاز کرده‌اند که به بررسی ناهنجاری‌های بازی‌های ویدئویی و همچنین تاثیرات این محصولات حوزه‌ی سرگرمی برروی سلامت روانی و جسمی افراد جامعه می‌پردازد. نتیجه‌ی این تحقیقات در […]

نظر سازمان سلامت جهانی در رابطه «ناهنجاری‌های بازی‌های ویدئویی» به زودی را اعلام می‌گردد

اعضای سازمان سلامت جهانی، در حال تحقیق و بررسی در رابطه با تاثیرات مخرب بازی‌های ویدئویی می‌باشند.

اعضای اصلی سازمان سلامت جهانی، تحقیقاتی را حول محور بازی‌های ویدئویی آغاز کرده‌اند که به بررسی ناهنجاری‌های بازی‌های ویدئویی و همچنین تاثیرات این محصولات حوزه‌ی سرگرمی برروی سلامت روانی و جسمی افراد جامعه می‌پردازد. نتیجه‌ی این تحقیقات در قالب بیانیه‌ای به نام «طبقه‌بندی یازدهم بیماری‌های بین‌المللی» یا به اختصار، ICD-11 منتشر خواهد شد. در صورت تائید این تحقیقات، قدرت بسیار زیادی در اختیار اعضای سازمان سلامت جهانی قرار می‌گیرد به طوری که می‌توانند با انجام یک بررسی ساده و اعلام نتایج آن به سازمان ملل، تغییرات اساسی را در شیوه‌ی عملکرد شرکت‌های بزرگ حوضه‌ی سرگرمی از جمله اپیک گیمز (Epic Games)، اکتیویژن (Activision)، بلیزارد (Blizzard) و ریوت (Riot) که به عنوان سردمداران حوضه‌ی بازی‌های مهم آنلاین شناخته می‌شوند، ایجاد کنند. این بیانیه طی هفته‌ی آینده در مقر سازمان ملل در ژنو به نمایندگان این سازمان تحویل داده و با برگزاری یک رائ‌گیری بین اعضای این سازمان، تصمیم به عملیاتی شدن این حکم گرفته خواهد شد.

البته تصمیم گیری در رابطه با تاثیرات بازی‌های ویدئویی بر اساس این موضوع که عنوان مورد نظر آنلاین است و یا آفلاین و همچنین نحوه تاثیرات آن برروی فعالیت روزانه‌ی افراد و میزان خشونت موجود در عنوان مورد نظر و همچنین اهداف داستانی و گیم‌پلی آن، انجام خواهد شد. همچنین این تحقیقات به موضوع تاثیرات این بازی‌ها برروی تغییرات شخصیتی افراد و البته تاثیرات آن‌ها برروی روابط عمومی و ارتباط با خانواده و اطرافیان و نحوه‌ی تعامل افراد با جهان اطراف خود می‌پردازد.

یکی از اعضای اصلی سازمان سلامت جهانی طی مصاحبه‌ای، توضیحات مهمی را در رابطه با نحوه‌ی تصمیم‌گیری در مورد این بیانیه با گزارشگران در میان گذاشت:

تصمیم‌گیری ما در مورد تنظیم این بیانیه‌ متاثر از شواهد و تحقیقاتی گسترده می‌باشد. ما از اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و تاثیرات مثبت و منفی آن برروی جامعه‌ی میلیاردی بازی‌بازان اطلاع داریم و سعی می‌کنیم به نحوی درست در این رابطه تصمیم بگیریم. ما همچنان به تحقیقات خود طی هفته‌ی آینده و قبل از ارائه‌ی آن به سازمان ملل، ادامه خواهیم داد و در این راه، بسیاری از متخصصین اصلح درحوزه‌‌های بازی‌های ویدئویی، روان‌شناسی و روان‌پزشکی ما را یاری می‌کنند.

همچنین وی افزود:

ما به هیچ‌وجه در روند تنظیم این بیانیه عجله نمی‌کنیم و در صورت نیاز به ادامه‌ی تحقیقات در این مورد و رسیدن به یک نتیجه‌ی عالی و بدون اشکال، ارائه‌ی آن را به تعویق می‌اندازیم. سعی می‌کنیم تا تصمیم نهایی ما به سهام‌داران شرکت‌های حوزه‌ی سرگرمی ضرر و آسیبی وارد نکند اما تغییرات اساسی را در قوانین و سیاست های این شرکت‌ها و استودیوها ایجاد خواهد کرد.

با بررسی این مطالب می‌توان به این نتیجه رسید که هدف این قوانین و تصمیمات بیشتر برروی کنترل بازی‌های آنلاین و چندنفره معطوف است و بازی‌های تک‌نفره می‌توانند به روند سابق خود در مطرح کردن مسائل سیاسی، اجتماعی و روانی که درخود مطرح می‌کنند، بپردازند. حدود دو سال است که با ‌همه‌گیر شدن سبک آنلاین بتل‌رویال میان جوامع جهانی، بسیاری از پزشکان، سیاستمداران و کارشناسان نسبت به تاثیرات مخرب بازی‎های ویدئویی و مخصوصا سبک بتل‌رویال که بازی‌بازان را به خود وابسته کرد و باعث بروز اعتیاد در آن‌ها می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند. از نظر آن‌ها، این سبک از بازی‌های آنلاین با ترغیب بازی‌بازان به کشتن یکدیگر در یک فضای مجازی، به نوعی در حال ترویج خشونت در جامعه هستند.

نظر شما چیست؟ آیا بازی‌های ویدئویی باعث بروز خشونت و ناهنجاری‌های روحی، روانی و جسمی می‌شوند یا نگرانی‌ها در رابطه با این موضوع کاملا بیهوده است؟

منبع متن: gamefa