شب گذشته، طی یک مراسم خصوصی، شرکت سونی (Sony)، بخشی از قدرت کنسول نسل بعد خود را به نمایش گذاشت. حال مارک سرنی (mark cerny)، طی مصاحبه‌ای، اطلاعات کامل‌تری را در رابطه با کنسول پلی‌استیشن ۵ به اشتراک گذاشت. مارک سرنی در ابتدای این مصاحبه اعلام کرد که کنسول نسل بعد شرکت سونی که حدود […]

حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ بسیار سریع‌تر از دیگر حافظه‌های موجود در بازار است

شب گذشته، طی یک مراسم خصوصی، شرکت سونی (Sony)، بخشی از قدرت کنسول نسل بعد خود را به نمایش گذاشت. حال مارک سرنی (mark cerny)، طی مصاحبه‌ای، اطلاعات کامل‌تری را در رابطه با کنسول پلی‌استیشن ۵ به اشتراک گذاشت.

مارک سرنی در ابتدای این مصاحبه اعلام کرد که کنسول نسل بعد شرکت سونی که حدود چهار سال برای توسعه‌ی آن وقت صرف شده است، تنها یک ارتقای معمولی نخواهد بود. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت (Microsoft) در میانه‌ی نسل هشتم، تصمیم گرفتند تا با عرضه‌ی کنسول‌های میان‌نسلی، خون تازه‌ای را به رگ‌های خسته‌ی این نسل وارد کنند. حال سوال اصلی در اینجاست که آیا در نسل نهم نیز شاهد کنسول‌های ارتقاء یافته‌ی میان نسلی خواهیم بود یا خیر؟ سرنی پاسخ داد:

تنها امکان دارد شاهد تغییرات ظاهری باشیم. برای ایجاد تغییرات اساسی در سخت‌افزار این دستگاه، باید نیاز بازی‌های ویدئویی را در آن دوره بررسی کنیم.

وی افزود:

سخت‌افزار به کار رفته در کنسول نسل بعد شرکت سونی، به قدری قدرت‌مند و بهینه است که تا پایان نسل، تغییر اساسی را در آن شاهد نمی‌شویم. برای مثال می‌توانم به حافظه‌ی اصلی دستگاه اشاره کنم. این کنسول از یک حافظه‌ی جامد (Solid State Drive) بهره می‌برد که نمونه‌ی آن در حال حاضر در بازار و روی هیچ رایانه‌ی خانگی یافت نمی‌شود. سرعت پهنای باند این حافظه‌ی SSD بسیار بیشتر از حافظه‌های موجود در بازار محصولات رایانه‌ای است.

البته مارک سرنی از صحبت کردن در رابطه با قیمت و همچنین مدل پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول خودداری کرد اما با توجه به صحبت‌های وی و همچنین با در نظر گرفتن صحبت‌های لیزا سو (Liza Su)، رئیس شرکت ای‌ام‌دی (AMD)، در رابطه با قطعاتی که در پلی‌استیشن ۵ به کار خواهند رفت، می‌توان نتیجه گرفت که این دستگاه از ورودی PCIe 4.0 در برد اصلی خود بهره می‌برد که سرعت پهنای باند بسیار بالای ۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. همچنین اطلاعاتی در رابطه با یکی از پردازندهای گرافیکی ناوی (Navi) که قرار است در نسل بعد مورد استفاده قرار بگیرند امروز در بنچمارک ۳D Mark درز کرد که سرعت ۱۰۰۰ مگاهرتزی هر هسته‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی در کم مصرف‌ترین حالت ممکن را نشان می‌داد. میزان حافظه‌ی گرافیکی آن نیز ۸ گیگابایت اعلام شده است. البته به نوع این حافظه‌ی گرافیکی در این لیست اشاره نشده است اما به نظر می‌رسد این پردازنده گرافیکی به مانند پردازنده‌ی Nvidia Geforce RTX 2080، از حافظه‌ی GDDR6  بهره ببرد.

موضوعی که در اینجا فکر ما را درگیر می‌کند این است که شرکت سونی می‌تواند با به کار گیری این قطعات بسیار گران قیمت، همچنان یک کنسول مقرون به صرفه را عرضه کند یا خیر؟ با بررسی برنامه مایکروسافت، متوجه می‌شویم که کنسول‌های نسل بعد، قیمت بسیار بالایی خواهند داشت و به همین دلیل این شرکت قصد دارد تا یک نسخه ضعیف‌تر از ایکس‌باکس بعدی بدون همراهی درایو بلو-ری را عرضه بنماید. در هر حال، اطلاعات رسمی در رابطه با ظرفیت سخت افزار کنسول‌های نسل بعد وجود ندارد اما به نظر می‌رسد که به دلیل همکاری مشترک شرکت ای‌ام‌دی با سونی و مایکروسافت، کنسول‌های نسل بعد از نظر معماری سخت‌افزاری، بسیار به یک‌دیگر شباهت داشته باشند.

منبع متن: gamefa