بازی Rad Rodgers توسط شرکت Slipsgate Studio ساخته شد و شرکت ۳D Realms مسئولیت انتشار نسخه‌ی اصلی آنرا به عهده داشت اما پس از گذشت مدتی طولانی، شرکت THQ Nordic مجدداً این بازی را به صورت Remastered به بازار عرضه کرد. ساخت این بازی ۲ سال به طول انجامید چراکه مردم به صورت اهدای مالی […]

غوطه‌‎ورشدنی لذت‌بخش در نوستالژی! | نقد و بررسی بازی Rad Rodgers

بازی Rad Rodgers توسط شرکت Slipsgate Studio ساخته شد و شرکت ۳D Realms مسئولیت انتشار نسخه‌ی اصلی آنرا به عهده داشت اما پس از گذشت مدتی طولانی، شرکت THQ Nordic مجدداً این بازی را به صورت Remastered به بازار عرضه کرد. ساخت این بازی ۲ سال به طول انجامید چراکه مردم به صورت اهدای مالی این بازی را ساپورت و حمایت کردند. Rad Rodgers در سبک اکشن پلتفرمر است و در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۱ آذر ۱۳۹۵) منتشر شد سپس در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ (۲ اسفند ۱۳۹۶) به صورت بازسازی‌شده دوباره منتشر گشت. این بازی زیبا ادای احترامی می‌باشد به پلتفرمرهای محبوب دهه‌ی ۹۰ و باید گفت که این ادای احترام به صورت بی‌نقص صورت گرفته است.

شرکت مستقل Slipgate Ironworks که مسئول زنده کردن تمامی رویاهای ما برای بازگشت دورانی فراموش‌شده است.

شرکت Slipgate Ironworks شرکتی دانمارکی‌ست که در شهر آلبورگ قرار دارد. Slipgate Ironworks در سال ۲۰۱۰ و در شهر هِرنینگ پیدا شد. تحت نام Slipgate Studios پایه‌گذاری شد و بعدها اسم خود را جهت ایجاد نشدن اشتباه به نام امروزی خود یا همان Slipgate Ironworks تغییر دادند. در رزومه‌ی کاری این شرکت می‌توان مشاهده کرد که تقریباً تمامی کارهای آنها حول محور نوستالژی می‌چرخد. همکاری آنها برای ساخت Rise of Triads، Bombshell و البته Rad Rodgers جزو آنهاست. اما این را هم باید گفت که در سال ۲۰۱۰ اقدامی ناموفق برای ساخت یک تصور دوباره از بازی کلاسیک Duke Nukem 3D توسط این شرکت صورت گرفت.

کاور موسیقی این بازی که شما را در خود غرق می‌کند و لذتی خالص و قدیمی را منتقل می‌کند.

ابتدا به موسیقی این بازی می‌پردازیم. موسیقی که شما را به دوران‌های قدیم و لذت‌بخش اکشن دهه‌ی ۹۰ می‌برد. در این بازی شما غرق موسیقی‌ای خواهید شد که یادآور بازی‌های قدیمی همچون Heart of Darkness می‌باشد. حسی آرکیدی را به شما انتقال می‌دهد و باعث می‌شود که شما در حین بازی حس انرژتیک و هایپی را در خود داشته باشید. در لحظاتی این بازی شما را غرق هیجان می‌کند و گاهی نیز حسی مرموز را ایجاد می‌کند. این موسیقی توسط یکی برترین موزیسین‌های اکشن ایندی یعنی Andrew Hulshult ساخته شده است. این فرد کارنامه‌ی همکاری طولانی‎ مدتی را با شرکت Slipgate Ironworks دارد و از همان بازی اول و کنسل‌شده‌ی این شرکت (Duke Nukem 3D Reloaded) تا Rad Rodgers و Rise Triads با این شرکت همراه بوده‌ است. موسیقی او طوری طراحی شده‌ است که شما را در فضایی مملو از اکشن قرار می‌دهد.

صداپیشگان مختلف این بازی که هرکدام کارنامه‌ی نسبتاًَ شناخته‌شده‌ای دارند.

صدای اعمال و حرکات در بازی حال و هوایی بسیار کلاسیک را در خود دارند. صدای تیراندازی در این بازی برای شما یادآور بازی‌هایی همچون Duke Nukem Manhattan Project خواهد بود. صدای کارکترها با پرسنالیتی و شخصیت‌پردازی آنها سازگار است. برای مثال شخصیت‌هایی در این بازی حضور دارند با نام Inhabitants که در واقع ساکنین دنیای درون بازی هستند و هرکدام از آنها دیالوگی را به صورت اختصاصی برای خود دارند. این دیالوگ‌ها به صورت کمدی و طنز می‌باشند و برخی از آنها واقعاً باعث می‌شوند تا شما به خنده بیافتید. با صداپیشگی افرادی همچون Hunter Wayne Pratt (که اولین حضور خود در دنیای بازی‌ها را تجربه می‌کند.) در نقش Rad Rodgers. آقای Jon St. John که پیش از این برای ایفای نقش Duke Nukem شناخته شده است، در این بازی صدای Dusty، کنسول بازی Rad Rodgers، را اجرا کرده است. صداپیشگی کارکترهای Inhabitants نیز به عهده‌ی Jeremy Frutkin می‌باشد که پیش از این در سریال دردویل نقش دوست صمیمی فرانک کستل را بازی کرده بود.

بررسی دقیق بخش‌های مختلف منو و بازی از لحاظ طراحی. ابتدا از منو، لودینگ، لوگو و طراحی هنری پنل‌ها شروع می‌کنیم.

در بخش انتخاب میزان سختی بازی شما با طراحی رو به رو می‌شوید که باید برای شما آشنا باشد چراکه همین طراحی در بازی Wolfenstein مورد استفاده قرار گرفته است. این مورد به خودی خود یک استراِگ و اشاره‌ی مستقیم به سری Doom و Wolfenstein می‌باشد. لودینگ اسکرین‌های این بازی تصویری از صحنه‌ی آغازین این بازی را شامل می‌شود. در کنار این صحنه، تصویری از یک دستکش است که با هر لودینگ تا ۴ می‌شمرد. با دقت کردن به این دستکش متوجه می‌شویم که در واقع این همان دستکش Power Glove شرکت Nintendo می‌باشد. (در بخش تحلیل عمقی بشتر به آن می‌پردازیم.) رنگ‌هایی که در لوگو استفاده شده‌اند و حالت طراحی آن یادآور دهه‌ی هشتاد می‌باشد. حالتی که صحنه‌های داستانی بازی به تصویر کشیده شده‌اند مخاطب را به یاد کمیک‌ها و طراحی‌شان می‌اندازد.

طراحی زیبا و جذاب شخصیت‌ها و معرفی قسمت‌های داستانی یادآور دورانی هستند که خیلی وقت است که از یاد رفته.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، طراحی شخصیت‌ها کاملاً به یادآور بازی‌ قدیمی و نوستالژیک Heart of Darkness اما نه طراحی درون بازی بلکه طراحی آن چیزی که در آن دوران به عنوان صحنه‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طی چندین سالی که از ساخت بازی‌های دهه‌ی ۹۰ و ۸۰ می‌گذرد پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است که این بازی از عمد نادیده گرفته است. در کنار طراحی متنوع موجود در میان کارکترها، می‌توان مشاهده کرد که هر یک از قسمت‌های داستانی با استفاده از تصویری معرفی می‌شود که یادآور دفترچه‌های راهنما برای بازی‌های قدیمی می‌باشد. این مدل از طراحی را می‌توان با کاور جعبه‌ی بازی‌های سگا نیز مرتبط دانست. البته طرحی که روی این صفحه مشاهده می‌شود، خاص، جذاب و چشم‌گیر است.

طراحی مورد استفاده قرار گرفته شده در مناطق مختلف بازی واقعاً خارق‌العاده و چشم‌گیر است.

با نگاه کردن به تصاویر بالا می‌توان چند چیز را درک کرد. ۱) اینکه طراحی HUD بازی به گونه‌ای است که همه چیز در دسترس است بدون آنکه مانع از مشاهده‌ی جزئیات بازی شوند. ۲) طراحی محیط این بازی نسبت به مراحل مختلف متفاوت است. برای مثال در یکی از مراحل، شما در یک جنگل زیبا که به یادآور بازی‌های Crash Bandicoot است به سر می‌برید، در مرحله‌ی بعد در معبدی که شما را در محیطی مایان مانند قرار می‌دهد. ۳) هر یک از مراحل موانع طبیعی خود را دارد. در یکی از آنها ممکن است آتش باشد و در دیگری آب (که بعداً به اینکه چرا آب در این بازی مرگبار است می‌پردازیم) ۴) ساخت بخش انتخاب‌کننده‌ی مراحل نیز بسیار زیبا ساخته شده است و شما را به یاد بازی‌های کلاسیک و خاطره‌ساز پلتفرمر می‌اندازد. قابل ذکر که این شکل از طراحی انتخاب‌کننده‌ی مراحل با Super Mario Bros. 3 به شهرت رسید.

بررسی دقیق‌تر داستان و شخصیت‌پردازی از ابتدای بازی آغاز می‌شود.

داستان این بازی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما شخصیت‌پردازی‌ها به صورت بسیار عالی و همچنین بسیار کلیشه‌ای انجام شده است. باید این را در نظر داشت که این کلیشه‌ای بودن کارکترها تا حد خنده‌داری می‌باشد که کاملاً عمدی بوده و به همین دلیل است که این مورد از نکات مثبت این بازی به حساب می‌آید. در کنار این موضوعات باید اشاره کرد که شخصیت‌پردازی این کارکترها برگرفته از فیلم‌‎های دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ دانست. برای مثال کارکتر Dusty بسیار یادآور رفتار جان مَک کلِین از سری فیلم‌های جان سخت می‌باشد. شخصیت‌هایی که در طول بازی با آنها دیدار می‌کنید، هر یک پرسنالیتی خاص خود را دارند. برای مثال یکی از کارکترهای جانبی پس از برخورد با شما به اطلاع شما می‌رساند که همسر او طلاق گرفته است و تنها چیزی که برای او مانده یک کریستال است که بلافاصله کریستال را به شما هدیه می‌دهد.

صفحه‌ی انتخاب کارکتر در این بازی پر شده است از شخصیت‌های معروف بازی‌های اکشن لذت‌بخش دیگر.

هم اکنون زمان آن رسیده که به بخش گیم‌پلی بپردازیم و اولین چیزی که به آن برخورد می‌کنیم بخش انتخاب‌کننده‌ی شخصیت‌هاست که علاوه بر کارکتر اصلی، ما شخصیت بازی سابق شرکت Ironworks یعنی Bombshell رو می‌بینیم. در کنار این شخصیت ما کارکتر Wang را از سری Shadow Warrior می‌توان دید که یک بازی Hack and Slash می‌باشد. در تصویر پایین گوشه‌ی راست می‌توان یک ایستر اِگ مربوط به سری Evil Dead را دید که شخصیت Ash رو تحت نام Evil Rad به بازی اضافه می‌کند. آخرین کارکتری که قابل مشاهده هست همان Duke Nukem (که می‌توان به جراٌت یکی از بهترین قهرمانان اکشن بازی‌ها دانست.) می‌باشد. این کارکترها همه جزو اسامی هستند که شرکت Ironworks حق انتشار آنها را با بازی‌های ساخته شده‌ی قبلی بدست آورده است.

تصاویر از المان‌های مختلف گیم‌‎پلی که در متن ذیل به بررسی آنها پرداختم

در این بازی ما ۳ نوع مرحله داریم. ۱) مراحل اصلی که شامل جمع‌آوری کریستال‌ها، کشتن دشمنان و ثبت کردن سریع‌ترین زمان تکمیل می‌شود. ۲) مراخلی که داخل مراحل اصلی قرار دارند و تحت نام Glitch Zone شناخته می‌شوند. این کنایه‌ای است به باگ‌های بازی‌شکن که شما با درست کردن آنها در اصل یکی از عناصر داخل بازی را تعمیر می‌کنید. در این بخش شما به جای Rad Rodgers به کنترل همکار و دوست او، یک کنسول بازی با نام Dusty می‌پردازید. ۳) ماموریت‌های خوش‌گذرانی که در آنها شما به بازی کردن سایر بازی‌های معروف و یا فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌پردازید. برای مثال در یکی از آنها شما به بازی کردن Pinball مشغول می‌شوید و در یکی دیکر از این موارد شما وارد Climbing Section می‌شوید که در آن باید در حین فرار از مذاب از روی پلتفورم‌های معلق در هوا بالا بروید و از برق و موانع جانبی دوری کنید. قابل ذکر است که این بازی را می‌توانید به صورت دو نفره هم تجربه کنید.

این بازی همانطور که در بخش مربوط به طراحی گفتیم به خوبی همه‌ی اطلاعات رو در صفحه به مخاطب منتقل می‌کند.

۱) این آیکون نشان‌دهنده‌ی میزان سلامتی باقی‌مانده و اندازه‌ی قدرت ویژه‌ی بازیکن می‌باشد. ۲) تصویری که نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های باقی‌مانده برای بازیکن است. ۳) این علامتی که مشاهده می‌کنید در واقع نقطه‌ی تیراندازی شماست که با حرکت آن می‌توان به نقاط موردنظر تیراندازی کرد. ۴) کزیستال‌ها یکی از منابع امتیازگیری در این بازی هستند و می‌توان آن‌ها را از طریق جمع‌آوری در مرحله یا با گرفتن از ساکنین مناطق بدست آورد. ۵) سلاح مورداستفاده‌ی Rad Rodgers که به حالت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. حالت‌هایی همچون نیمه اتومات، اتوماتیک و یا آتشین و غیره… ۶) مواردی که به شما درباره‌ی امتیازات شما اطلاع‌رسانی می‌کنند. این بازی یادآور بسیاری از بازی‌های سرعت‌مدار است چراکه شما هرچقدر مراحل را سریع‌تر به اتمام برسانید امتیاز بالاتری را بدست می‌آورید.

صحنه‌ی انتخاب کردن یکی از دو حالت یک نفره یا دو نفره.

جمع‌بندی کلی این بازی به این صورت است که بازی Rad Rodgers توسط شرکت Slipsgate Studio ساخته شد و شرکت ۳D Realms مسئولیت انتشار نسخه‌ی اصلی آنرا به عهده داشت اما پس از گذشت مدتی طولانی، شرکت THQ Nordic مجدداً این بازی را به صورت Remastered به بازار عرضه کرد. ساخت این بازی ۲ سال به طول انجامید چراکه مردم به صورت اهدای مالی این بازی را ساپورت و حمایت کردند. Rad Rodgers در سبک اکشن پلتفرمر است و در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۱ آذر ۱۳۹۵) منتشر شد سپس در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ (۲ اسفند ۱۳۹۶) به صورت بازسازی‌شده دوباره منتشر گشت. این بازی زیبا ادای احترامی می‌باشد به پلتفرمرهای محبوب دهه‌ی ۹۰ و باید گفت که این ادای احترام به صورت بی‌نقص صورت گرفته است.ابتدا به موسیقی این بازی ‌پرداختیم.

یکی از ساکنین بازی که به شما جوایز متنوع و مفیدی را هدیه می‌دهد. این شخصیت‌ها بسیار دوست‌داشتنی و خنده‌دار هستند.

موسیقی که شما را به دوران‌های قدیم و لذت‌بخش اکشن دهه‌ی ۹۰ می‌برد. در این بازی شما غرق موسیقی‌ای خواهید شد که یادآور بازی‌های قدیمی همچون Heart of Darkness می‌باشد. حسی آرکیدی را به شما انتقال می‌دهد و باعث می‌شود که شما در حین بازی حس انرژتیک و هایپی را در خود داشته باشید. صدای اعمال و حرکات در بازی حال و هوایی بسیار کلاسیک را در خود دارند. صدای تیراندازی در این بازی برای شما یادآور بازی‌هایی همچون Duke Nukem Manhattan Project خواهد بود. صدای کارکترها با پرسنالیتی و شخصیت‌پردازی آنها سازگار است. با صداپیشگی افرادی همچون Hunter Wayne Pratt (که اولین حضور خود در دنیای بازی‌ها را تجربه می‌کند.) در نقش Rad Rodgers. آقای Jon St. John که پیش از این برای ایفای نقش Duke Nukem شناخته شده است،

تصاویری از لحظه‌ی آزاد کردن کارکتری جدید و نوشته‌ای که توضیح مختصر آن شخصیت است.

در این بازی صدای Dusty، کنسول بازی Rad Rodgers، را اجرا کرده است. صداپیشگی کارکترهای Inhabitants نیز به عهده‌ی Jeremy Frutkin می‌باشد که پیش از این در سریال دردویل نقش دوست صمیمی فرانک کستل را بازی کرده بود. در بخش انتخاب میزان سختی بازی شما با طراحی رو به رو می‌شوید که باید برای شما آشنا باشد چراکه همین طراحی در بازی Wolfenstein مورد استفاده قرار گرفته است. این مورد به خودی خود یک استراِگ و اشاره‌ی مستقیم به سری Doom و Wolfenstein می‌باشد. در کنار طراحی متنوع موجود در میان کارکترها، می‌توان مشاهده کرد که هر یک از قسمت‌های داستانی با استفاده از تصویری معرفی می‌شود که یادآور دفترچه‌های راهنما برای بازی‌های قدیمی می‌باشد. این مدل از طراحی را می‌توان با کاور جعبه‌ی بازی‌های سگا نیز مرتبط دانست.

برخی از پلتفورم‌ها به صورت نامناسب قرار گرفته‌اند و باعث گیر کردن بازیکن و شروع مجدد می‌شوند.

البته طرحی که روی این صفحه مشاهده می‌شود، خاص، جذاب و چشم‌گیر است. داستان این بازی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما شخصیت‌پردازی‌ها به صورت بسیار عالی و همچنین بسیار کلیشه‌ای انجام شده است. باید این را در نظر داشت که این کلیشه‌ای بودن کارکترها تا حد خنده‌داری می‌باشد که کاملاً عمدی بوده و به همین دلیل است که این مورد از نکات مثبت این بازی به حساب می‌آید. در این بازی ما ۳ نوع مرحله داریم. ۱) مراحل اصلی که شامل جمع‌آوری کریستال‌ها، کشتن دشمنان و ثبت کردن سریع‌ترین زمان تکمیل می‌شود. ۲) مراخلی که داخل مراحل اصلی قرار دارند و تحت نام Glitch Zone شناخته می‌شوند. این کنایه‌ای است به باگ‌های بازی‌شکن که شما با درست کردن آنها در اصل یکی از عناصر داخل بازی را تعمیر می‌کنید. در این بخش شما به جای Rad Rodgers به کنترل همکار و دوست او، یک کنسول بازی با نام Dusty می‌پردازید. ۳) ماموریت‌های خوش‌گذرانی که در آنها شما به بازی کردن سایر بازی‌های معروف و یا فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌پردازید. همچنین عذرخواهی می‌کنم بابت نداشتن تحلیل عمقی چراکه این بازی به حد مفید حرفی برای زدن در این زمینه نداشت.

منبع متن: gamefa