سری پرستیژ اولترابوک‌های MSI با مدل P65 به ایران رسیده است. این دستگاه باریک و توانمند به عنوان قویترین اولترابوک غیرگیمینگ MSI حدود یک‌ سالی است که معرفی شده و در نسخه P65 Creator 8RE وارد بازار ایران گشته است. با گیمفا و بررسی این لپ‌تاپ زیبا همراه شوید. بعد از بررسی مدل کوچکتر P65 […]

نقد و بررسی اولترابوک MSI P65 Creator: اولترابوکی همه فن حریف

سری پرستیژ اولترابوک‌های MSI با مدل P65 به ایران رسیده است. این دستگاه باریک و توانمند به عنوان قویترین اولترابوک غیرگیمینگ MSI حدود یک‌ سالی است که معرفی شده و در نسخه P65 Creator 8RE وارد بازار ایران گشته است. با گیمفا و بررسی این لپ‌تاپ زیبا همراه شوید.

بعد از بررسی مدل کوچکتر P65 از سری پرستیژ یعنی P42 که در گیمفا خواندید، اکنون قصد داریم نگاهی به P65 Creator بیندازیم و آن را بسنجیم. پیش از شروع نگاهی به مشخصات کلی این دستگاه خواهیم انداخت:

MSI P65 Creator 8RE

ابعاد و وزن: ۳۵۷٫۷*۲۴۷٫۷*۱۷٫۹ میلیمتر / ۱٫۸۸ کیلوگرم

پردازنده: Intel Core i7-8750H

کارت گرافیک: nVidia Geforce GTX1060 With Max-Q Design

حافظه رم: ۱۶GB DDR4-2666 Dual Channel

ذخیره‌سازی: ۵۱۲GB M.2 NVMe SSD

نمایشگر: ۱۵٫۶” FHD IPS با روکش مات

کارت شبکه: Intel Wi-Fi AC Dual Band + LAN Gigabit

پورت‌ها: ۳*USB3.1 / USB Type C / HDMI / MiniDP / 3.5mm Audio + Mic

باتری: ۸۲Whr 4Cells

آداپتور: ۱۵۰ وات

P65 جزو زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین محصولات MSI است و تمرکز و دقت زیادی در طراحی آن به خرج رفته است. در ادامه نگاهی به طراحی این محصول خواهیم داشت.

– طراحی و دیزاین

اولترابوک‌ها باید باریک و زیبا باشند، غیر از این برای هیچ کاربر و خریداری معقول نیست هزینه بالایی جهت آن بپردازد. P65 Creator بدنه‌ای آلومینیومی و باکیفیتی دارد و در رنگ نقره‌ای عرضه شده است. با توجه به ضخامت ۱۷٫۹ میلیمتری و وزن ۱٫۸ کیلوگرمی باید آن را یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین اولترابوک‌ها با سخت‌افزار رده بالا قلمداد کرد.

قاب پشتی نمایشگر از جنس آلومینیوم بوده که دور تا دور آن برش CNC خورده و جلوه آن را زیباتر کرده است. در پشت محصول خروجی‌های هوا در سمت چپ و راست در نظر گرفته شده است، P65 به دلیل پردازنده و کارت گرافیک رده بالا نمی‌تواند با یک فن خنک شود.

در نمای جلوی محصول نیز مورد خاصی غیر از LED وضعیت باتری مشاهده نمی‌شود. اما در سمت راست محصول نیز خروجی هوای فن، ورودی شارژر، پورت HDMI، پورت MiniDP برای خروجی تصویر، پورت USB Type C و یک پورت USB3.1 قرار دارد.

در سمت چپ نیز قفل Kensington، خروجی هوا فن، سوکت LAN، دو پورت USB3.1 و جک‌های هدفون و میکروفون را می‌بینیم.

توزیع پورت‌ها و اتصالات در P65 به خوبی انجام شده است و شلوغی و ازدحام کابل در هر هیچ سمتی نخواهید داشت. داشتن سه پورت USB3.1 و یک پورت USB Type C خیال کاربر را از اتصال تجهیزات راحت می‌کند.

همچنین به لطف دو پورت خروجی تصویر HDMI و MiniDP می‌توانید دو نمایشگر دیگر را همزمان با نمایشگر P65 تصویردهی کنید.

قاب زیرین دستگاه نیز بصورت یکپارچه طراحی شده است و برای دسترسی به قطعات می‌بایست توسط مرکز خدمات مجاز MSI باز شود.

با باز کردن کیبورد زیبایی P65 بیشتر نمایان می‌شود. کیبوردی با کلیدهای بزرگ و تاچ‌پدی بزرگ‌تر از همیشه در انتظار کاربر است.

اولین چیزی که خودنمایی می‌کند، سنسور اثر انگشت قرار گرفته در درون تاچ‌پد است که امکان ورود به ویندوز را با انگشت کاربر میسر می‌کند.

نمایشگر نیز با لولاهای مقاومی همراه شده است و امکان بازشدن ۱۸۰ درجه‌ای را داراست.

کیبورد استفاده شده در P65 کاملاً مشابه PS42 است و نورپس‌زمینه یخی رنگ دارد که در ۳ حالت قابل تنظیم است. در بالای کیبورد نیز دکمه Power قرار گرفته است و اطراف آن نیز محل مکش هوای فن به داخل دستگاه است.

کیبورد P65 برخلاف PS42 فاقد حروف فارسی روی کیبورد است و در روزهای اولیه استفاده برای تایپ فارسی با مشکلاتی همراه خواهید بود.

در بالای نمایشگر نیز دوربین HD وب‌کم قرار گرفته است. موضوع مهم درباره P65 کاهش سایز حاشیه‌های اطراف نمایشگر است که باعث شده این اولترابوک ۱۵٫۶ اینچی ابعادی مشابه یک محصول ۱۴ اینچی داشته باشد. دقیقاً مشابه کاری که سازندگان موبایل در طی چند سال اخیر انجام داده‌اند.

P65 Creator در اولین نگاه چشمان شما را خیره می‌کند. این دستگاه زیباست و با ظرافت ساخته شده است و یک تجربه بسیار ایده‌آل و جذاب را برای استفاده فراهم خواهد آورد.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

P65 8RE با نسخه Home ویندوز ۱۰ بصورت از پیش نصب شده و قانونی عرضه شده است. این سیستم عامل اگرچه برخی امکانات و قابلیت‌های نسخه Pro را ندارد اما دست‌کم امکان آپدیت و بروزرسانی‌های بی دردسر را برای کاربر فراهم می‌کند.

موضوع عجیب در مورد این نسخه از ویندوز عدم امکان ساخت یوزرهای Local روی آن است و کاربر مجبور به ثبت اکانت مایکروسافت و ثبت بصورت آنلاین روی آن خواهد بود.

در بحث نرم‌افزاری نیز نرم‌افزار کنترل و مانیتورینگ Dragon Center برای P65 عرضه شده و بصورت پیش‌فرض به همراه ویندوز نصب شده است. تقریباً تمامی امکانات کنترلی و قابلیت‌های P65 از داخل این نرم‌افزار قابل کنترل و ویرایش است. بطور مثال می‌توانید وضعیت عملکرد سخت‌افزاری و پروفایل Shift را بین حالات Sport، Comfort و Eco از داخل این برنامه تنظیم کنید تا منابع سخت‌افزاری در بشینه حالت خود کار کنند یا در حالت صرفه‌جویی انرژی قرار بگیرند.

همچنین نرم‌افزار Nahimic برای کنترل و تنظیم دقیق صدا در نظر گرفته شده است.

سخت‌افزار و قطعات

همانطور که گفتیم P65 یک اولترابوک رده‌بالا و قدرتمند محسوب می‌شود و قدرتش را از پردازنده نسل هشتمی Core i7-8750H و کارت گرافیک جیفورس GTX1060 Max-Q می‌گیرد.

این پردازنده ۶ هسته‌ای دارای ۱۲ رشته پردازشی بوده و سرعت ۴٫۱ گیگاهرتزی را در حالت توربو دارد. همچنین حافظه کش آن ۹ مگابایت بوده و ۴۵ وات مصرف برق در حالت حداکثری پایدار دارد.

Core i7-8750H به قدری قدرتمند و کارآمد است که با نمونه‌های مشابه دسکتاپی کاملاً برابری می‌کند و در صورت وجود یک خنک‌کننده مناسب عملکرد آن در پردازش‌های سنگین و طولانی مدت خیره‌کننده خواهد بود.

همچنین P65 8RE دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4-2666 متشکل از دو ماژول ۸ گیگابایتی است. می‌توانید با ارتقا حافظه به ۳۲ گیگابایت این ظرفیت را افزایش دهید.

در بحث گرافیک نیز کارت گرافیک قدرتمند GTX1060 Max-Q در دل این اولترابوک قرار دارد. اگرچه جای کارت‌های سری RTX در کنار پردازنده این اولترابوک خالی است اما GTX1060 نسخه Max-Q به قدری قدرتمند است که شما را در بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی با قدرت همراهی می‌کند.

داشتن ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 و ۱۲۸۰ هسته CUDA و افزایش سرعت کلاک هسته‌ها تا ۱۴۸۰ مگاهرتز از این GPU یک پردازشگر گرافیکی ایده‌آل برای اجرای بازی‌ها می‌سازد.

میزان مصرف برق این GPU حدود ۷۰ وات است و در زمانی که از آن برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده کنید هر دو فن دستگاه شروع به کار می‌کنند تا بتوانند آن را خنک کنند.

به لطف طراحی اختصاصی Max-Q Design انویدیا، این سری از چیپ‌های جیفورس عملکرد ایده‌آلی برای استفاده در اولترابوک‌ها دارند. مهار حرارت تولید شده به واسطه طراحی مجدد مدارهای کنترلی روی این سری از چیپ‌ها باعث شده تا بتوان طعم گیمینگ و قدرت گرافیکی بالا را روی اولترابوک‌ها چشید.

در تست‌های گرافیکی ما P65 Creator با کارت گرافیک GTX1060 Max-Q توانست در تست ۳DMark 2013 رندر Fire Strike امتیاز ۹۳۶۷ را در حالت معمولی، امتیاز ۴۸۰۲ را در حالت Extreme و امتیاز ۲۳۹۰ را در حالت Ultra کسب کند. این امتیاز‌ها نشان می‌دهد که می‌توان روی P65 برای گیمینگ حساب کرد، این اولترابوک می‌تواند بازی های روز را با نرخ فریم بالایی اجرا کند.

برای تست پردازنده همچنین به سراغ نرم‌افزار Cinebench R15 رفتیم. امتیاز پردازنده ۱۰۲۲ برای حالت چند‌هسته‌‌ای ثبت شد و امتیاز کارت‌گرافیک برای تست OpenGL نیز ۱۰۶٫۶ فریم بر ثانیه بوده است. Core i7-8750H را باید جزو پردازنده‌های قدرتمند و رده‌بالا دسته‌بندی کرد که برای انجام هرکاری مناسب و کارآمد است.

MSI برای خنک‌کردن P65 Creator از کولر قدرتمند و باریک CoolerBoost Trinity استفاده کرده که متشکل از ۳ فن و ۴ لوله مسی انتقال حرارت است. دو فن مختص کارت گرافیک و یک فن مختص پردازنده است که بسته به وضعیت دمایی هرکدام از قطعات کار می‌کنند. عملکرد خنک‌کننده با توجه به سخت‌افزار قدرتمند و ضخامت باریک P65 بسیار خوب ارزیابی می‌شود اگرچه نویز و صدای فن‌ها در دور حداکثری خود نسبتاً زیاد است.

در بعد ذخیره‌سازی نیز همانند PS42 خبری از هارددیسک نیست، اما از یک SSD با ظرفیت بالای ۵۱۲ گیگابایت در این دستگاه استفاده شده که از رابط M.2 برای اتصال برخوردار است. همچنین P65 یک اسلات M.2 دیگر نیز دارد که می‌توان یک ماژول SSD دیگر کنار آن اضافه نمود تا ظرفیت حافظه بیشتر شود.

در زمینه شبکه نیز P65 یک دستگاه کامل محسوب می‌شود. این اولترابوک دارای کارت شبکه LAN گیگابیتی بوده و در کنار آن از کارت شبکه بی‌سیم دوبانده WiFi نیز برخوردار است. همچنین بلوتوث نسخه ۵ نیز برای اتصال صوتی و دستگاه‌های بی‌سیم در نظر گرفته شده است.

صفحه نمایش

P65 دارای یک نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ بوده و از یک روکش مات برخوردار است. به لطف این روکش بازتاب نور در این نمایشگر بسیار کم است و به راحتی می‌توان در فضای بیرون نیز از آن استفاده کرد.

پانل IPS استفاده شده در این نمایشگر زاویه دید گسترده و بسیار خوبی را فراهم می‌کند، حتی زوایای عمودی نیز در این دستگاه بسیار خوب دیده می‌شوند و بهم ریختگی تصویر وجود ندارد.

به کمک قابلیت True Color از طریق نرم‌افزار Dragon Center یا بطور جداگانه می‌توان پروفایل رنگ نمایشگر را برای حالات مختلف استفاده اعم از بازی، فیلم، اینترنت و … تنظیم کرد.

همچنین در نظر داشته باشید با داشتن دو خروجی دیگر می‌توان از ۲ نمایشگر دیگر بطور همزمان در کنار P65 استفاده کرد، این قابلیت برای طراحان بسیار مفید خواهد بود.

مالتی مدیا و شارژدهی باتری

P65 دستگاهی است که می‌تواند به راحتی هر نوع محتوایی را حتی ویدئو‌های ۴K با نرخ بیت بالا را پخش کند و مشکلی از این بابت ندارد. اسپیکرهای داخلی این اولترابوک استریو بوده و مجموعاً ۴ وات توان پخش دارند که چندان چنگی به دل نمی‌زند و بهتر است برای پخش موسیقی با فیلم از خروجی صدا کمک بگیرید.

در بحث باتری نیز باتری داخلی ۸۲ وات بر ساعت این اولترابوک دارای ۴ سلول داخلی بوده و تا ۹ ساعت شارژدهی ترکیبی و تضمین شده را فراهم می‌کند. در صورتی که قصد بازی کردن داشته باشید این مدت زمان بسته به تنظیمات بازی و نحوه استفاده و ابزارهای متصل به دستگاه کاهش خواهد یافت. اما می‌توان مطمئن بود که با یک‌بار شارژ می‌توانید تا بیش از ۶ ساعت پخش فیلم را داشته باشید.

نتیجه‌گیری

P65 Creator آخرین دستاورد MSI در زمینه اولترابوک‌های غیر گیمینگ در رده ۱۵٫۶ اینچی‌هاست. این اولترابوک زیبایی خاص و شکیلی دارد و زبان طراحی آن شبیه به هیچ محصول دیگری از برند‌های رقیب نیست. اما می‌تواند با توجه به سخت‌افزار و امکانات آن، یک رقیب جدی برای محصولاتی همچون مک‌بوک و یا ذن‌بوک ایسوس باشد.

مهمترین نقاط قوت این دستگاه طراحی زیبا و باریک، پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، حافظه ۵۱۲ گیگابایتی SSD، کیبورد و تاچ‌پد عالی و باتری قوی آن باشد. البته در نظر داشته باشید که نداشتن اسلات کارت حافظه SD در آن کمی جای تعجب دارد و همچنین از قیمت بالای ۲۵ میلیون تومانی آن نیز نمی‌توان به سادگی گذشت.

منبع متن: gamefa