همکاری مایکروسافت و سونی، دو غول بزرگ صنعت بازیهای ویدئویی، یکی از مهمترین خبرهای این چند وقته محسوب میشود که نتیجه کار، برروی خیلی چیزها تاثیر خواهد گذاشت. پلیاستیشن و ایکسباکس یک همکاری استراتژیک با هم خواهند داشت؛ البته نه به آن شکلی که شاید در ذهن شما باشد. آنها قرار است با هم برروی […]
همکاری مایکروسافت و سونی، دو غول بزرگ صنعت بازیهای ویدئویی، یکی از مهمترین خبرهای این چند وقته محسوب میشود که نتیجه کار، برروی خیلی چیزها تاثیر خواهد گذاشت. پلیاستیشن و ایکسباکس یک همکاری استراتژیک با هم خواهند داشت؛ البته نه به آن شکلی که شاید در ذهن شما باشد. آنها قرار است با هم برروی تکنولوژی ابری و هوش مصنوعی کار کنند که این گفته به این معناست که شرکت مایکروسافت زیرساختهای لازم برای چنین هدفی را برای سونی فراهم خواهد کرد.
چنین همکاریهایی در دنیای تکنولوژی اصلاً بیسابقه نیست. در صنعت تلفنهای همراه، شرکت اپل، صفحهنمایشهای گوشیهایش را از سامسونگ خریداری میکند؛ یعنی همان شرکتی که رقیب اصلی آن در بازار محسوب میشود. در صنعت رایانههای شخصی، مایکروسافت در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و زمانی که اپل با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم میکرد، برروی این شرکت سرمایهگذاری کرد.
حتی در صنعت بازیهای ویدئویی نیز بارها شاهد چنین همکاریهایی بودهایم. به طور مثال این اواخر، شاهد همکاری نزدیک مایکروسافت و نینتندو بودیم. پس از همکاری این دو شرکت، مایکروسافت و سونی نیز به این نتیجه رسیدند که چنین فعالیتهایی اصلاً دور از شخصیتشان نیست و میتوان نتیجههای خوبی نیز از آن بدست آورد. و البته، این همکاری برای هر دو شرکت سود دارد – مایکروسافت، در اصل ارائه دهنده یک سرویس است و سونی نیز، به عنوان یک مشتری برای سرویس Azure و تکنولوژی هوش مصنوعیاش برای ردموندیها سود دارد؛ سونی، شرکتیست که در زمینه زیرساختهای آنلاین ضعف دارد، اکنون فرصت همکاری و تقویت شبکههای آنلاین خود را با یکی از رهبران این بازار دارد. یک بازی دو سر بُرد، اینطور نیست؟
اما همکاری این دو شرکت از برخی جهات دیگر و تاثیراتی که در پی دارد نیز جالب توجه است. باید بگوئیم که خیر، شاهد یک کنسول پلیاستیشنی-ایکسباکسی نیستیم و این چیزی نیست که خیلیها خواهان آن باشند. اما واقعیت این است که شرکت سونی به وضوح به دنبال استفاده از تخصصِ مایکروسافت در زمینه کلود گیمینگ (Cloud Gaming) است. همین قضیه نیز نشان میدهد که شرکت سونی از ضعفهایِ زیرساختهای خود آگاه است و تلاش میکند تا آنها را رفع کند. همچنین میتوان اینطور برداشت کرد که سونی از قدرت گوگل و اشتیاقِ ورودش به بازار بازیهای ویدئویی با استفاده از پلتفرم استیدیا (Stadia) نیز آگاه است و برای همین، میخواهد با تقویت خود، توانِ رقابت با شرکتی به عظمت گوگل و یا دیگر شرکتهایی که خواهان ورود به این عرصه هستند را داشته باشد.
اما شاید مهمترین موضوع این باشد که شرکت سونی کلود گیمینگ را کاملاً جدی گرفته است. البته که سونی سابقه خوبی در زمینه بازار استریمهای ابری دارد و میتوان سلاح اصلیاش (هم برای زمان حال و هم برای آینده) را، سرویس پلیاستیشن Now دانست که قطعاً در چند سال آینده، بیشتر از آن خواهیم شنید. البته واضح است که پلیاستیشن Now نسبت به پلتفرم استیدیا (بر اساس تستهایِ بتایِ Project Stream) و یا xCloud مایکروسافت (احتمالاً) ضعیفتر است؛ چراکه سونی در قیاس با مایکروسافت و گوگل، فاقد زیرساختهای اینترنتی و مراکز دادهای است که این دو شرکت بزرگ در اختیار دارند.
از سوی دیگر، تا پیش از این، سونیای را داشتیم که در حال ساخت کنسول جدیدی است و لزوماً علاقهای به کلود گیمینگ و سختیها و نیازات آن نداشت؛ حتی اگر این بازار روز به روز در حال رشد باشد. اما در حال حاضر، به نظر میرسد که شرکت سونی متوجه فوریتِ ورود به این بازار شده است. در واقع، ظاهراً سونی چنان مصمم به انجام این کار است که حتی حاضر شده با رقیب اصلی خود وارد همکاری مستقیم شود.
البته چنین مواردی باعث شده است تا به این باور برسیم که نبرد اصلی پلتفرمهای گیمینگ در آینده، در حوزه ابری شکل خواهد گرفت. این ایدهای است که قبلاً نیز آن را پذیرفته بودیم – تاکنون مایکروسافت، آمازون، گوگل، الکترونیک آرتس، اسکوئر انیکس، یوبیسافت، انویدیا و شرکتهای بیشتری اظهار داشتهاند که آینده گیمینگ در زمینه تکنولوژی ابری خواهد بود. به نظر میرسد که این موضوع یک سرمایهگذاری عمده و مهم برای بسیاری از بازیگران اصلی این حوزه است چراکه به دلیل محدودیتهای فعلی صنعت گیمینگ، چنین ایدهای حتماً باید تحقق یابد.
در حال حاضر، رهبران اصلی بازار کنسولهای بازی، فعالیتهای متفاوتی در حوزههای ابری دارند. در سویی مایکروسافت را داریم که از اهمیت این تکنولوژی آگاه است و به واسطه تواناییها و ابزارهایی که از دیگر بخشهای نرمافزاری و سختافزاری خود بدست آورده، حضوری فعال در این زمینه دارد و برای آینده نیز برنامههای بزرگی را در سر میپروراند. از سوی دیگر، سونی که پیش از این علاقه خاصی به این بخش نشان نمیداده است، اینک حاضر به همکاری با رقیب مستقیم خود برای ورودی پرقدرت به این حوزه شده است. واضح است که در آینده، کنسولهای سختافزاری جای خود را به پلتفرمهای ابری خواهند داد و به همین دلیل شرکت سونی نیز در حال آمادهسازی خود برای این تغییر مهم است و نمیخواهد کار به جایی برسد که دیگر برای گذار به این دوره، دیر شده باشد.
در خصوص مایکروسافت چه میتوان گفت؟ مایکروسافت احساس میکند که با استفاده از کلود گیمینگ و سرویسهای ابری آن، آینده گیمینگ، بازی کردن در همه جاست. خُب با توجه به این نکته که مایکروسافت فکر میکند آینده صنعت گیمینگ در این نقطه شکل خواهد گرفت، پس چرا قصد دارد مزیت خود را نسب به رقیبش از دست بدهد؟ چرا مایکروسافت به میل خود به توسعه محصول رقیب خود کمک میکند؟ آن هم زمانی که میتواند مزیت خود را حفظ کند و بر آینده تسلط یابد؟
جواب این سوال، به موضوعی بر میگردد که تا الان ساده از کنار آن میگذشتید و شاید برخی از شما نیز متوجه آن شده باشید؛ مایکروسافت در اصل یک شرکت گیمینگ نیست چراکه آنها شرکت ارائه دهنده خدمات محسوب میشوند. منظور این است که برای مایکروسافت به عنوان یک شرکت تکنولوژی، بهترین چیز این هست که بیشتر شرکتها و محصولات بازار، از قدرت سرویسهای مایکروسافت بهرهمند شوند. چه مایکروسافت محصولاتی را ارائه دهد که با استفاده از سرویسهای خودش شکل گرفته باشند و چه شرکتهای دیگر محصولاتی ارائه دهند که از خدماتِ مایکروسافت بهره ببرند، هر دو به نفع این شرکت خواهد بود.
بنابراین، در آیندهای که از بازار بازیهای ویدئویی و گیمینگ در ذهن داریم، حتی اگر سونی از تکنولوژی Azure مایکروسافت استفاده کند، رهبر اصلی بازار که خواهد بود؟ مطمئناً مایکروسافت برنده اصلی این بازار خواهد بود. حتی اگر سرویس xCloud این شرکت توفیق کمتری نسبت به پلتفرم ابری سونی داشته باشد، باز هم در حقیقت سونی در حال ارائه سرویسیست که از مایکروسافت گرفته اما فقط نام و شکل آن عوض شده است؛ بنابراین، مایکروسافت همچنان درآمد خود را حفظ خواهد کرد و حتی به سود بیشتری نیز خواهد رسید.
در نهایت، نتیجه ناخواسته این همکاری این است که سونی از الان، و مایکروسافت نیز از قبل، توانایی رقابت با گوگل را دارند. پیش از اینکه شرکت سونی خبر ورود به حوزه تکنولوژی ابری را اعلام کند، مایکروسافت و گوگل سالهاست که در این بازار فعالیت میکنند و سرمایهگذاریهایی چندین میلیاردی داشتهاند؛ کاری که سونی هیچگاه قادر به انجام آن نخواهد بود. به همین جهت، در حال حاضر به لطف سرویسهای مایکروسافت، شرکت سونی توانایی رقابت با گوگل را بدست آورده است.
در انتها میتوان گفت، این همکاری هم برای مایکروسافت و هم برای سونی (پلیاستیشن) سود خواهد داشت و شاید [تنها] شرکتی که از آن نفع نبرد و نتیجه کار به ضررش تمام شود، شرکت گوگل خواهد بود.
منبع: گیمینگبولت (تغییر، مطابق با نظر مترجم)
منبع متن: gamefa