سونیک شخصیت غریبه‌ای در میان بازی‌های ریسینگ نیست و تا به حال عناوین ریسینگ مختلفی بر اساس این شخصیت ساخته شده‌اند که در بعضی از آن‌ها مسابقه به طور مستقیم بین خود شخصیت‌های این سری بوده است و در بعضی نیز به صورت کارت ریسینگ و مسابقه با وسایل نقلیه مختلف و اتومبیل‌ها بوده‌اند. حال […]

مسابقات سونیک و دوستان | نقد و بررسی Team Sonic Racing

سونیک شخصیت غریبه‌ای در میان بازی‌های ریسینگ نیست و تا به حال عناوین ریسینگ مختلفی بر اساس این شخصیت ساخته شده‌اند که در بعضی از آن‌ها مسابقه به طور مستقیم بین خود شخصیت‌های این سری بوده است و در بعضی نیز به صورت کارت ریسینگ و مسابقه با وسایل نقلیه مختلف و اتومبیل‌ها بوده‌اند. حال بعد از گذشت حدود ۶ سال و نیم از عرضه آخرین بازی ریسینگ سونیک، عنوان جدیدی از این سری با نام Team Sonic Racing عرضه شده است. در ادامه به بررسی این عنوان می‌پردازیم.

بدون شک سونیک یکی از نمادهای صنعت ویدیوگیم محسوب می‌شود و نیازی به معرفی ندارد ولی شاید لازم باشد تا به بعضی از عناوین مسابقه‌ای سونیک اشاره‌ای کوتاه بکنیم. تا به حال با احتساب Team Sonic Racing حدود ۹ عنوان مسابقه‌ای برای سونیک منتشر شده است. شروع این عناوین با سبک کارت ریسینگ و دو عنوان Sonic Drift 1 & 2 بوده‌اند که در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ به نوعی برای رقابت با عناوین Mario Kart ساخته شدند و البته اصلاً نتوانستند در حد و اندازه آن عناوین ظاهر شوند. عنوان بعدی Sonic R بوده است که در آن مسابقات بین خود شخصیت‌ها –و نه ماشین‌ها و وسایل نقلیه- انجام می‌شد. این عنوان نسبت به دو عنوان مسابقه‌ای قبلی وضعیت بهتری داشت ولی در نهایت می‌توان آن را خوب ارزیابی کرد. پس از آن دو عنوان Sonic Riders و Sonic Riders: Zero Gravity عرضه شدند که با محوریت مسابقات روی اسکیت بوردهای سریع ساخته شده بودند. این دو عنوان نیز از نظر نمرات در سطح متوسط رو به پایینی قرار داشتند. پس از آن Sonic & Sega All-Star Racing عرضه شد که علاوه بر سونیک، شخصیت‌های دیگری از عناوین سگا در آن حضور داشتند. این عنوان به مراتب وضعیت بهتری نسبت به عناوین قبلی داشت. پس از آن عنوان Sonic Free Riders برای Kinect عرضه شد که اصلاً وضعیت خوبی نداشت و به دلیل مشکلات حرکتی و تشخیص ندادن درست حرکات نتوانست نمره خوبی کسب کند. بعد از آن عنوان Sonic & All-Stars Racing Transformed عرضه شد که کیفیتی به مراتب بالاتر از سایر عناوین این لیست داشت. این بازی تجربه مسابقه‌ای لذت بخشی را ارائه می‌داد و در کنار آن، با ایجاد نوآوری و قرار دادن وسایل نقلیه تبدیل شونده، ایده جدیدی را نیز وارد سبک کارت ریسینگ کرد. به این صورت که مثلاً ماشین‌ها وقتی وارد آب می‌شدند، تبدیل به یک قایق می‌شدند و در آب حرکت می‌کردند. در نهایت چند روز پیش بعد از ۶ سال و نیم، نسخه جدیدی از این سری یعنی Team Sonic Racing عرضه شد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

Team Sonic Racing

Team Sonic Racing

حال به سراغ بازی برویم؛ مانند بسیاری از عناوین کارتینگ دیگر، در این بازی نیز داستان مختصری قرار داده شده تا شاهد یک بخش داستانی برای بازی باشیم. در ابتدای داستان سونیک و دوستانش توسط فردی به نام Dodon Pa به یک مسابقه اتومبیل سواری مرموز دعوت می‌شوند که با استفاده از ابر ماشین‌های طراحی شده، به مسابقه بپردازند. بعد از آن اتفاقات مختلفی می‌افتد که کم کم پای دکتر اگمن نیز به ماجراها باز می‌شود و داستان بازی پیچش‌های داستانی کوچکی هم پیدا می‌کند. با این وجود به هر حال برای یک بازی ریسینگ انتظار داستان عجیب و غریبی را نداریم و در این مورد نیز همین طور است و صرفاً با یک داستان معمولی طرف هستیم که به بهانه آن بتوان مراحل مختلف بخش داستانی را به انجام رساند. هر چند داستان بازی در سطح بالایی نیست اما در مجموع برای عنوانی در این سبک قابل قبول محسوب می‌شود و ایراد خاصی را نمی‌توان به آن وارد کرد. مدت زمان بخش داستانی بازی نیز خوشبختانه قابل قبول بوده و مخصوصاً اگر بخواهید بعضی از مراحل را با بالاترین درجه ممکن به اتمام برسانید، احتمالاً ساعت‌های بسیار زیادی را درگیر بازی خواهید بود.

بهتر است به سراغ اصلی‌ترین بخش یک بازی ریسینگ یعنی گیم پلی آن برویم. اصلی‌ترین نکته در عناوین کارت ریسینگ این است که آن‌ها با استفاده از سیستم ساده شده رانندگی در کنار طراحی مسیرهای پیچیده و همچنین قدرت‌های ویژه برای نابودی دشمنان، سعی می‌کنند تجربه‌ای مفرح را برای همه مخاطبانشان ارائه دهند. از طرفی با بالا بردن درجه سختی و رسیدن به پیست‌های سخت‌تر و فعال کردن چالش‌های مختلف، افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند از این عناوین لذت ببرند و مهارت خود را به چالش بکشند. اولین نکته‌ای هم که در مورد یک بازی ریسینگ آرکید باید بررسی کرد، قطعاً لذت بخش بودن مکانیزم رانندگی با ماشین‌های بازی است. خوشبختانه Team Sonic Racing در این زمینه کاملاً خوب عمل کرده است. حرکات اتومبیل‌های بازی بسیار روان هستند و رانندگی با آن‌ها در محیط‌های پرپیچ و خم بازی بسیار لذت بخش است. یکی از مهم‌ترین موارد در این بازی سیستم دریفت در میان پیچ‌ها است که به شکل روان پیاده سازی شده باشد و در عین حال برای افراد حرفه‌ای نیز بتواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه چنین مواردی در بازی به خوبی رعایت شده است و با وجود این که آشنایی با سیستم‌های حرکتی بازی به راحتی صورت می‌گیرد، برای حرفه‌ای شدن کامل در آن باید تمرین بکنید و مهارت خود را بالاتر ببرید و بدین ترتیب بازی می‌تواند برای افراد حرفه‌ای نیز جذابیت خود را حفظ کند.

Team Sonic Racing

تنها ۱۵ شخصیت قابل بازی در این نسخه وجود دارند

با همه این‌ها طبیعتاً هر بازی باید یکسری ویژگی‌های مخصوص به خود را هم داشته باشد که آن را از بقیه متمایز کند. اولین موضوعی که در مورد Team Sonic Racing حائز اهمیت است، مربوط به المانی می‌شود که در نام بازی نیز قرار دارد؛ بله سیستم مسابقات تیمی. اصلی‌ترین موضوع در مورد این بازی همین سیستم تیمی است. در حالت اصلی مسابقات در این عنوان، صرفاً این که نفر اول بشوید باعث نمی‌شود که در نهایت به عنوان فرد برنده قرار بگیرید. بلکه هر تیم از سه بازیکن تشکیل شده که در نهایت رتبه کلی آن‌ها معیار قرار می‌گیرد برنده را مشخص می سازد. به عنوان مثال اگر شما اول شوید ولی هم‌تیمی‌های شما هفتم و هشتم شوند و در مقابل، تیمی دیگر به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم و چهارم را به دست بیاورد، تیم شما اول نخواهد شد و تیم حریف به رتبه اول خواهد رسید. بدین ترتیب یکی از مواردی که در بازی اهمیت پیدا می‌کند، همکاری تیمی میان شما و هم‌تیمی‌هایتان است. حال سؤالی که به وجود می‌آید این است که در یک بازی مسابقه‌ای چه طور می‌شود همکاری تیمی داشت؟

Team Sonic Racing

خوشبختانه پیست‌های بازی چه از نظر هنری و چه از نظر طراحی مرحله کیفیت خوبی دارند

همان طور که می‌دانید، در اکثر بازی‌های کارت ریسینگ، در طول بازی آیتم‌هایی را به دست می‌آورید که با استفاده از آن می‌توانید برای حریفان مشکل ایجاد کنید و آن‌ها را در مسیرشان متوقف سازید. نکته‌ای که شاید در بسیاری از بازی‌ها با آن مواجه شده باشید این است که گاهی مثلاً آیتمی را به دست می‌آورید که برای متوقف کردن نفر جلویی استفاده می‌شود و شما نیز در آن لحظه در رتبه اول هستید و نمی‌توانید از آن استفاده‌ای بکنید. این دقیقاً همان جایی است که سیستم تیمی بازی وارد عمل می‌شود. در چنین مواقعی، می‌توانید آیتم خود را با هم‌تیمی‌هایتان که در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند منتقل کنید تا آن‌ها با استفاده از آن، بتوانند رقیبان را کنار بزنند و به رتبه بالاتری برسند. طبیعتاً شاید خیلی در ابتدا حس نکنید که آیا واقعاً کار تیمی شما جواب داده است یا نه ولی بعد از چند بار که می‌بینید با این کار رتبه نفرات تیم شما بهتر می‌شود، قطعاً حس می‌کنید که واقعاً نقشی در این روند داشته‌اید. مورد دیگری هم این است که نفر اول هر تیم، ردی از خود بر روی زمین به جا می‌گذارد که باعث می‌شود افراد دیگر تیم با حرکت روی آن مسیر، بتوانند سرعت بیش‌تری به دست بیاورند و بدین ترتیب، اعضای تیم می‌توانند به نوبت جای خود را به عنوان نفر اول عوض کرده و با سرعت بخشیدن‌های متوالی، حریف را پشت سر بگذارند.

اصلی‌ترین مکانیک بازی که باعث تفاوت آن با سایر عناوین می‌شود، همین روند تیمی است که در بالا گفتیم. شاید در کل چنین موضوعی نسبتاً ساده به نظر برسد ولی در کل اثر خود را در بازی گذاشته است و همین موضوع که باید حواستان باشد که سایر اعضای تیمتان هم بتوانند به خوبی از حریفان سبقت بگیرند، باعث می‌شود که روند بازی برای شما در بعضی موارد متفاوت بشود. همچنین در حین بازی صحبت‌هایی بین شخصیت‌های تیمتان با یکدیگر شکل می‌گیرد که و تجربه این حالت را لذت بخش تر و بامزه‌تر خواهد کرد. البته توجه کنید که امکان انجام بازی به صورت سنتی نیز وجود دارد ولی تمرکز اصلی بخش‌های مختلف بازی و مخصوصاً بخش داستانی آن بر روی همین حالت تیمی است. خوشبختانه هوش مصنوعی همراهان نیز در حالت تک‌نفره قابل قبول بوده و در حدی نیست که به خاطر ضعف شدید هوش مصنوعی، از رقیبان شکست بخورید و اگر خودتان به خوبی بازی کنید و در اهدای آیتم‌ها به هم‌تیمی‌هایتان دقت بکنید، به خوبی در هر مسابقه پیشرفت کرده و نیازی به نگرانی در مورد هوش مصنوعی نخواهید داشت.

یکسری از مراحل بازی نیز فارغ از چالش معمول مسابقه طراحی شده‌اند و مثلاً در آن‌ها باید در زمان مشخصی، از میان یکسری دروازه‌ها با دریفت کشیدن و سرعت بالا عبور کنید و بدین ترتیب امتیاز خود را بالا ببرید. چنین مراحلی بدون شک باعث حفظ تنوع بازی می‌شوند و از جمله مواردی هستند که شاید حضورشان به طور معمول در یک بازی که آن‌ها را دارد به چشم نیاید ولی در عناوینی که چنین مواردی را ندارند، در اثر نبودشان بازی سریع‌تر تکراری شده و تنوع پایین به این شکل خود را در آن‌ها نمایان می‌کند. خوشبختانه وضعیت Team Sonic Racing در این زمینه بد نیست و می‌توان آن را قابل قبول دانست.

Team Sonic Racing

حلقه‌های معروف سونیک در این عنوان نیز حضور دارند و در حکم امتیازهایی هستند که در طول بازی جمع کرده و بعدا می‌توانید برای خرید آیتم از آن‌ها استفاده کنید

مورد دیگری که باید در مورد این عناوین مورد بررسی قرار داد، طراحی پیست‌های جذاب است. خوشبختانه در این زمینه کار سازندگان فوق‌العاده بوده است و در بازی شاهد پیست‌های مسابقه‌ای پیچ در پیچ و جذابی هستیم که در عین حال، از نظر بصری نیز تنوع بسیار بالایی دارند. در پیست‌های گوناگون شاهد طیف‌های مختلف رنگی‌ای هستیم که بدون شک جلوی تکراری شدن بازی را می‌گیرند.

نکته دیگری که در این عناوین باید مد نظر قرار بگیرد، تعداد شخصیت‌های بازی است. در این Sonic Team Racing تعداد شخصیت‌ها حدود ۱۵ تا است که هر چند نسبتاً قابل قبول است ولی حتی نسبت به Sonic & All-Stars Racing Transformed نیز عدد کمتری است. چنین مواردی قطعاً در یک بازی ریسینگ مورد توجه قرار می‌گیرند و می‌توانند به عنوان یک نکته منفی برای آن به حساب بیاید. با این وجود خوشبختانه سیستم شخصی سازی ماشین‌های بازی به طور بسیار خوبی در بازی پیاده سازی شده است و در طول بازی آیتم‌های مختلفی به دست می‌آورید که بعضی جنبه قوی کردن ماشین را دارند و بعضی نیز باعث تغییر ظاهر آن می‌شوند. در چنین بخش‌هایی ممکن است این نگرانی پیش بیاید که شاید شاهد پرداخت‌های درون برنامه‌ای عجیب و غریب در بازی باشیم اما خوشبختانه چنین مشکلی برای این عنوان پیش نیامده است و بخش بسیار زیادی از این آیتم‌ها را صرفاً با تمام کردن بخش داستانی می‌توانید به دست بیاورید و سایر قطعات را نیز با انجام مسابقات مختلف در بخش‌های دیگر بازی قابل دستیابی هستند و خوشبختانه بلای پرداخت‌های درون برنامه افسار گسیخته گریبان گیر این عنوان نشده است.

با وجود همه این موارد، به هر حال قطعاً مقایسه‌هایی میان این عنوان و سردمدار سبک ریسینگ کارتینگ یعنی Mario Kart 8 Deluxe پیش خواهد آمد. متأسفانه تقریباً در تمامی موارد، سطح این عنوان از Mario Kart 8 پایین‌تر است. از طرفی Mario Kart حجم عظیمی از محتواهای تک‌نفره و چندنفره مختلف و مودهای بازی گوناگون را در مقابل بازیکنان قرار می‌دهد که به شدت بیش‌تر از محتوای ارائه شده در Team Sonic Racing است. از طرف دیگر Mario Kart بیش از ۵۵ کاراکتر را در مقابل شما قرار می‌دهد و قطعاً در مقابل Team Sonic Racing در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد. طبیعتاً وضع وقتی بدتر می‌شود که ببینیم تعداد کاراکترهای Team Sonic Racing نسبت به عنوان قبلی این سری هم کمتر است و بازی از این لحاظ پسرفت داشته است. به علاوه در نسخه قبلی یعنی Racing Transformed شاهد نوآوری‌هایی نظیر مسابقه در دریا و… هم بودیم که چنین مواردی نیز در این نسخه حذف شده‌اند و نوآوری مسابقات تیمی هم هرچند جذاب است ولی در حد نوآوری آن نسخه نیست.

Team Sonic Racing

Team Sonic Racing

با تمام مواردی که گفتیم، همچنان می‌توان گیم پلی و هسته کلی بازی را لذت بخش و خوب دانست و آن را در رده عناوین لذت بخش کارت ریسینگ تقسیم بندی کرد. با این وجود قطعاً بازی ضعف‌هایی دارد که در مقابل رقیبانش بیش‌تر به چشم می‌آیند و باعث می‌شوند که نتواند به عنوان یک رقیب قَدَر در رقابت ظاهر شود. اما به هر حال گذشته از مشکلات، بازی آن‌قدر خوب پیاده سازی شده است که مخصوصاً تجربه آن در کنار دوستان و به صورت چندنفره تبدیل به تجربه‌ای بسیار مفرح بشود.

بعد از گیم پلی نوبت به گرافیک بازی می‌رسد. خوشبختانه در این زمینه، بازی وضعیت بسیار خوبی دارد. طراحی جزئیات مختلف محیط‌ها و کیفیت بالای گرافیکی آن‌ها از یک طرف و از طرف دیگر دقت در طراحی شخصیت‌ها نظیر سونیک و همراهانش و همین طور وسایل نقلیه مختلف و آیتم‌های مختلفی که به آن‌ها اضافه می‌شوند، همه و همه مواردی هستند که باعث می‌شوند بتوانیم بازی را از لحاظ گرافیکی عنوانی قابل قبول بدانیم. از طرفی تنوع بسیار بالایی در طراحی محیط‌ها وجود دارد که جلوی خسته کننده شدن بازی را گرفته و ارزش بازی را از لحاظ هنری بالا می‌برند. وضعیت بازی نیز از نظر اجرای روان روی PS4 و Xbox One در وضعیت خوبی قرار دارد و به صورت پایدار می‌توانید بازی را به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید. البته وضعیت برای سوییچ کمی متفاوت است و بازی به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که طبیعتاً آن را در موضع ضعف نسبت به Mario Kart 8 Deluxe که با نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود، قرار می‌دهد. با این وجود قطعاً نمی‌توان منکر کیفیت بالای گرافیکی این بازی به نسبت عناوین کارت ریسینگ شد و قطعاً بازی از این لحاظ نمره قبولی را می‌گیرد.

موضوع نهایی نیز مربوط به صداگذاری و موسیقی بازی می‌شود. طبیعتاً در چنین عنوانی انتظار موسیقی و قطعاتی را داریم که بتوانند ضمن القای حس خاص عناوین سونیک، به خوبی هیجان مسابقات را نیز منتقل کنند و این عنوان نیز مشکل خاصی از این لحاظ ندارد. از لحاظ صداگذاری نیز بیش‌تر قسمت‌های داستانی بازی به طور کامل صداگذاری شده‌اند و باعث می‌شوند بازی از این لحاظ نیز ایراد خاصی نداشته باشد.

نتیجه‌گیری نهایی:

در مجموع Team Sonic Racing عنوانی خوب و شایسته احترام در سبک Kart Racing محسوب می‌شود. این بازی شاید در حد و اندازه رقیب قدرتمندی نظیر Mario Kart 8 Deluxe نباشد و در مواردی نظیر محتوا و تعداد شخصیت‌ها در مقابل چنین عنوانی ضعف داشته باشد اما در مجموع عنوانی باکیفیت و زیبا است و قطعاً طرفداران سونیک و سبک Kart Racing می‌توانند از آن لذت ببرند.

منبع متن: gamefa