همان‌طور که در خبرهای قبلی هم خواندید، شرکت سونی، در جریان مراسمی که نیمه‌شب گذشته برگزار کرد، از مدل بهبود یافته‌ی کنسول پلی‌استیشن۴ با نام «پلی‌استیشن۴ پرو» (PlayStation 4 Pro) رونمایی کرد. اما در قلب این کنسول جدید، چه خبر است؟

نسل جدید پلی‌استیشن، از یک تراشه‌ی SoC که با همکاری سونی و شرکت AMD طراحی شده، استفاده می‌کند. تراشه‌های SoC، تراشه‌هایی هستند که تمام قطعات و بردهای الکترونیکی مثل پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و حافظه‌ی اصلی (RAM) را در خود جای داده‌اند. پردازنده‌ی مرکزی دستگاه، هنوز از همان معماری جگوار/پوما که در مدل اولیه‌ی پلی‌استیشن۴ هم بکار گرفته شده بود، استفاده می‌کند. این پردازنده‌ی مرکزی، هنوز هم ۸ هسته دارد ولی فرکانس‌شان در مقایسه با مدل اصلی پلی‌استیشن۴ افزایش یافته. رم دستگاه هم از لحاظ ساختاری تغییری نکرده و هنوز از نوع GDDR5 است ولی فرکانس آن هم افزایش یافته و این‌بار به فناوری فشرده‌سازی انحصاری شرکت AMD مجهز شده است. این دو در کنار هم سبب می‌شوند تا قدرت پردازشی دستگاه، چند درصدی بهبود پیدا کند.

اما تغییر اصلی در مهم‌ترین قطعه، یعنی پردازنده‌ی گرافیکی رخ داده است. سونی، قید پردازنده‌ی گرافیکی مدل قبلی پلی‌استیشن۴ را به کل زده و این‌بار از پردازنده‌ای با معماری «پولاریس» (Polaris) استفاده کرده است. پولاریس همان معماری موفقی است که در کارت‌های گرافیکی Radeon RX 480 از آن استفاده شده است. طبق ادعای سونی، این تغییر معماری سبب شده تا قدرت خام پردازش گرافیکی دستگاه، به ۴٫۲ ترافلاپس برسد. پلی‌استیشن۴ اصلی، از تراشه‌ی گرافیکی‌ای استفاده می‌کند که قدرتی مشابه یک کارت گرافیک Radeon 7850 دارد و قدرت خامش، حدود ۱٫۸۵ ترافلاپس بود. یک دودوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد که پلی‌استیشن۴ پرو در مقایسه با پلی‌استیشن۴، چیزی بین ۲ تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر است.

این موضوع، فاصله‌ی قدرت پردازشی بین کنسول‌های بازی و کامپیوترهای رومیزی را کاهش می‌دهد. برای مثال، قدرتمندترین کارت گرافیک حال حاضر، یعنی Titan X Pascal قدرتی معادل ۱۱ ترافلاپس دارد.

منبع: digikala