سونی دیروز بروزرسان نرم‌افزاری کنسول بازی‌اش را عرضه کرد. این نسخه‌ از سیستم عامل پلی‌استیشن۴ با اسم رمز «شینگن» (Shingen) و عدد ۴٫۰۰ شناخته می‌شود و تغییرات و قابلیت‌های زیادی را با خودش به همراه آورده است.

اگر کنسول‌تان به اینترنت متصل باشد، همین حالا هم مطمئنا دستگاه‌تان مجبورتان کرده است تا بروزرسان ۴٫۰۰ را نصب کنید. با این حال، اگر هنوز آپدیت را نگرفته‌اید، به بخش System Software Update در تنظیمات بروید تا کنسول‌تان، بروزرسان نرم‌افزاری را دریافت کند.

در ادامه سعی کرده‌ایم تا برخی از قابلیت‌های نسخه‌ی ۴٫۰۰ از سیستم عامل پلی‌استیشن۴ را برای‌تان به صورت خلاصه توضیح دهیم.

تغییر رابط کاربری

منوی اصلی و رابط کاربری PS4 تفاوت‌های زیادی کرده است. برای مثال، همان ابتدا که کنسول را روشن می‌کنید، با یک تصویر پس‌زمینه‌ی جدید و هم چنین صفحه‌ی تغییریافته‌ی What’s New مواجه می‌شوید. نوتیفیکیشن‌ها فرق کرده‌اند و آیکون‌های منوها هم فرق کرده‌اند. سونی کاری کرده است تا رابط کاربری، بسیار کارآمدتر شود و بتوان راحت‌تر از آن استفاده کرد. البته در پایه، رابط کاربری هنوز همان چیزی است که با آن آشنایی داشته‌اید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منوی جدید Quick Menu

همانطور که احتمالا می‌دانید، با نگه داشتن کلید پلی‌استیشن روی دسته‌ی کنسول، وارد صفحه‌ی بزرگی می‌شوید و برخی از تنظیمات کنسول و امکاناتی را مقابل‌تان می‌بینید. سونی منوی جدیدی را جایگزین این صفحه کرده است. منوی Quick Menu با نگه داشتن کلید پلی‌استیشن فقط بخش کوچکی از کنار صفحه را می‌گیرد و حتی در مقایسه با قبل، قابلیت‌های بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. بدون اینکه نیاز داشته باشید به منوی اصلی برگردید، با Quick Menu می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منوی Share

پلی‌استیشن۴ روی دسته‌اش کلیدی به اسم Share دارد که با فشردن آن، صفحه‌ای را مقابل‌تان می‌بینید. این صفحه به کاربران اجازه می‌داد تا از روند بازی‌شان عکس یا ویدیو بگیرند و آن‌ها را به اشتراک بگذارند. این منو هم درست مثل Quick Menu، از این پس فقط بخش کوچکی از صفحه را اشغال می‌کند. از این پس هم‌چنین آخرین شبکه‌ی اجتماعی که عکس‌ها یا ویدیوها را در آن به اشتراک گذاشته‌اید ذخیره می‌شود و لازم نیست هر بار در منو به دنبال آنچه می‌خواهید بگردید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فولدرها و مرتب کردن

یکی از بزرگ‌ترین امکانات اضافه شده به نسخه‌ی ۴٫۰۰ سیستم عامل پلی‌استیشن۴، امکان ساخت فولدرها یا همان پوشه‌ها است. می‌توانید اپ‌های مختلف یا بازی‌های‌تان را به صورت دلخواه، دسته‌بندی کنید و در فولدرهای مختلف قرار دهید. سونی هم‌چنین بخش Library را تغییر داده است. در حالی که تا به امروز٫ همه بازی‌های و دموهایی که گرفته بودید، در این بخش نشان داده می‌شدند، از این پس فقط نرم‌افزارها و بازی‌هایی که نصب دارید را در Library می‌بینید. بازی‌هایی که خریداری کرده‌اید و نصب نیستند، در بخش جداگانه‌ای به اسم Purchased پیدا می‌شوند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بهبود تروفی‌ها

بزرگ‌ترین تغییر تروفی‌ها (Trophy)، امکان نمایش آن‌ها به صورت آفلاین است. می‌تواند با استفاده از گزینه‌ی Offline Mode در صفحه‌ی تروفی‌ها، حتی اگر هم به اینترنت متصل نیستید، تمام کلکسیون تروفی‌های‌تان را ببینید. برای اولین بار هم‌چنین امکان دیدن محتوای داخل تروفی‌های مخفی ممکن شده است. تروفی‌های مخفی به‌صورت پیش‌فرض نشان داده نمی‌شوند، اما می‌توانید از کنسول بخواهید تا آن‌ها را به شما نشان دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌

پروفایل کاربران

حساب‌های کاربری بازی‌کننده‌های اطلاعات را خیلی جمع و جور در مقابل‌تان می‌گذارد. از این پس زمانی که وارد یک حساب کاربری می‌شوید، در همان بالا می‌توانید تروفی‌هایی که خودتان گرفته‌اید را با این حساب مقایسه کنید. می‌توانید هم‌چنین از عکس دلخواه به عنوان پس‌زمینه‌ی پروفایل استفاده کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

موسیقی در Quick Menu

امکان دسترسی مسقتیم به اپ Spotify از Quick Menu فراهم شده است؛ طوری که دیگر نیاز ندارید تا میان بازی، به دنبال اپ اسپاتیفای بگردید و آن را باز کنید. می‌توانید با نگه داشتن کلید پلی‌استیشن روی دسته، موسیقی که در پس‌زمینه پخش می‌شود را کنترل کنید. سونی و اسپاتیفای هم‌چنین با بازی‌سازهای مختلف همکاری کرده‌اند تا پلی‌لیست‌هایی بسازند که به درد یک بازی می‌خورد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

صفحه‌ی توضیحات بازی‌ها

صفحه‌ی توضیح بازی‌ها تمام و کمال عوض شده است؛ منظورمان همان صفحه‌ای است که با زدن کلید پایین روی آیکون بازی، وارد آن می‌شوید. تروفی‌های بازی مورد نظر، اینکه چقدر بازی محبوبیت دارد و تمام فعالیت‌های خودتان و دوستان‌تان درباره‌ی آن بازی را می‌توانید در صفحه‌ی جدید ببینید. محتوای قابل خریدن برای بازی‌های مورد نظرتان هم در این صفحه به صورت یک آیکون قرار داده شده است و دیگر لازم نیست همه چیز را لود کنید.

منبع: digikala