Epic Games

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از dualshockers به‌نظر می‌رسدكه الزاماً وجود رقابت موجب ايجاد يک بازار فروش سالم نمی‌شود. براساس گزارش Mat Piscatella، متخصص تحليل و بررسی آمار فروش بازی‌های ويديویی، معرفی فروشگاه آنلاين Store در بازار فروش بازی‌ها پی‌سی، موجب كاهش مجموع مبالغ پرداختی كاربران برای خريد محتوای اين پلتفرم در ميان تمامی بسترهای عرضه و فروش آنلاين بازي‌های ويديويی شده است. درحالی‌كه هدف از راه‌اندازی پلتفرم‌های توزيع و فروش متعددی مانند استيم و اپيك گيمز، افزايش نوآوری و رقابت بين اين فروشگاه‌ها بیان شده بود، گزارشات جديد نشان می‌دهند كه اين اقدام تنها موجب دور شدن بخشی از مصرف‌كنندگان از اين بازار شده است.

اين ادعا از سوی Mat Piscatella در گروه آنالیز و بررسی مطرح شده است. Piscatella، در اكانت توييتر خود به نقل از شركت NPD و Electronic Software گزارش می‌كند كه با وجود افزايش ۲ درصدی درآمد حاصل از فروش نرام‌افزار در سال ۲۰۱۹، مجموع فروش محتوای ديجيتالی پلتفرم پی‌سی در سال ۲۰۱۹ در مقايسه با موعد مشابه سال گذشته كاهش يافته است.

پيسكاتلا در پست توييتری خود مي‌نويسد:

جنگ بزرگی كه ميان پلتفرم‌های توزيع و فروش محتوای پی‌سی در سال ۲۰۱۹ جريان داشت، موجب افزايش تمايل مصرف‌كنندگان براي صرف هزينه‌ی بيشتر در اين حوزه نشده است. اولویت‌هایی مانند افزایش حق انتخاب و ارتباط و تعامل با مصرف‌کنندگان و به حداقل رساندن سردرگمی آن‌ها که در سال ۲۰۱۹ کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، نهایتاً منجر به افت درآمد بازار فروش پلتفرم پی‌سی شده است.

اما چرا اين موضوع اهميت دارد؟ جامعه‌ی اختصاصی كاربران PC، نسبت به حضور فروشگاه Epic Games در بازار فروش بازی‌های کامپیوتری به‌طور محسوسی واكنش نشان داده است. این مجموعه، در مدت زمانی كه از آغاز نسل كنونی بازي‌های ويديويی مي‌گذرد، بيشتر به‌دليل سادگی و يكپارچگی پلتفرم استيم رشد چشمگيری را به خود دیده است. با اين‌كه ساير بسترهای فعال در بازار فروش پی‌سی، ازجمله GreenManGaming يا GOG Galaxy نيز طبیعتاً در اين بين حاضر بودند، اما اين حضور همه جانبه و نزديک به تجربه‌ی كنسولی فروشگاه Steam بود كه اطمينان بيشتری به قابليت فروش بازی‌های كامپيوتری بخشيده بود.

فروشگاه Epic Games، با توسعه‌دهندگان و ناشرانی كه متمايل به عرضه‌ی انحصاری بازی‌های خود در اين بستر بودند، ورود نسبتاً موفقيت‌آميزی به اين حوزه داشت. در شرايطی كه اكثر سود حاصل شده به توسعه دهندگان و ناشران بازی‌ها تعلق می‌گرفت، بنيانگذار اپيک گيمز ادعا می‌كرد كه متنوع سازی بازار فروش و ايجاد رقابت با قوانين و سياست‌های (اغلب سخت‌گيرانه‌) Valve می‌تواند منجر به افزايش مجموع مبالغ پرداختی مصرف‌كنندگان و همچنين موجب ايجاد بسترهای توزيع بهتر شود.

اين گزارش NPD برای اولین‌بار نشان می‌دهد که سياست‌های کلی همواره جواب‌گو نبوده و واكنش جامعه‌ی گيمينگ نیز نسبت به آن، چندان مثبت نیست. در واقع به‌نظر می‌رسد كه تقسيم جايگاه تثبيت شده‌ی استيم، به‌جای ايجاد رقابت، صرفاً موجب عقب كشيدن بخشی از مخاطبان از اين حوزه شده و برخی از خريداران به جای خريد از اين بسترها، تصميم به خريد بازی روی كنسول‌ها گرفته يا به‌طور کلی از خرید آن صرف‌نظر کرده‌اند.

آقای Piscatella نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند كه در سال ۲۰۱۹ علاوه‌‌بر آثار منفی وارد شده به دو عامل حق انتخاب و ارتباط با مصرف‌كنندگان، ايجاد سردرگمی و سراسيمگی در بازار فروش نیز مشكلات جديدی را برای كل اكوسيستم ايجاد كرده است. البته جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که این اتفاق، می‌تواند لزوماً به دلیل اضافه شدن یک پلتفرم جدید به کنسول‌های بازی باشد. هرچند جالب است بدانيد كه ميزان فروش ديجيتالی محتوای كامپيوتری در كنار نسخه‌ی فيزيكی بازی‌های كنسولی، تنها مواردی بودند كه در سال ۲۰۱۹ نسبت به قبل پسرفت داشتند.

با اين‌كه اين اكوسيستم به‌طور كلی دچار آسیب شده است، خود فروشگاه Epic Games در سال گذشته عملكرد موفقيت آميزی را از خود به جا گذاشته است. براساس گزارش جديدی كه از سوی اين شركت منتشر شده، فروشگاه Epic Games در اولين سال حضور خود ۱۰۸ ميليون خريدار محتوای پی‌سی داشته كه از ميزان، ۶۹۰ ميليون دلار سود خالص به آن‌ها رسیده است. شرکت ولو و فروشگاه استيم نیز با فعاليت روی نرم‌افزار‌های جديد، ويژگی‌ها و بازی‌های تازه‌ای را به پلتفرم خود اضافه می‌كنند. از جمله‌ی اين موارد، می‌توان به دنباله‌ی VR بازی Half-Life اشاره كرد.

منبع متن: pardisgame