این طور که به نظر می‌رسد، مشخصه‌های زیادی درباره‌ی کنسول نسل بعد پلی‌استیشن هنوز نهایی نشده‌اند. مدیر مالی سونی به تازگی از عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ صحبت کرده است. ظاهرا هنوز حتی سونی هم درباره‌ی قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ مطمئن نیست.

مثل همیشه، هفته‌ی گذشته شاهد برگزاری کنفرانس خبری سونی برای ارایه‌ی آمار و ارقام تجاری سه ماهه‌ی مالی گذشته به سهامداران این شرکت بودیم. صحبت‌های همیشگی و ارایه‌ی آماری مثل تعداد فروش پلی‌استیشن ۴ و مشترکان پلی‌استیشن پلاس به جای خود، سونی در این کنفرانس صحبت‌های کوتاهی از کنسول نسل بعد خود یعنی پلی‌استیشن ۵ کرد. مدیر ارشد مالی سونی با اشاره به پلی‌استیشن ۵ گفت که برخی از بخش‌های این کنسول هنوز تثبیت و نهایی نشده‌اند.

«هیروکی توتوکی»، مدیر ارشد مالی سونی، با اشاره به اینکه فاکتورهای ناشناخته‌ای هنوز هم وجود دارند، گفت که آن‌ها به دنبال پیدا کردن تعادلی بین قیمت و درآمد حاصل از سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ هستند.

در کنفرانس مالی سونی، یکی از سهامداران از هیروکی توتوکی درباره‌ی چگونگی ورود به نسل بعد بازی‌های ویدیویی پرسید. سونی پیش از این درباره‌ی اهدافی که برای معرفی و جذب کاربران پلی‌استیشن به پلی‌استیشن ۵ دارند، از «جریانی بسیار روان» صحبت کرده بود. سوال به این شکل مطرح شد که سونی دقیقا چه برنامه‌هایی در واحدهای بازاریابی یا تحقیق و توسعه دارد و اینکه چه عواملی تحت کنترل این شرکت هستند.

PlayStation Logo

توتوکی در پاسخ به این سوال گفت: «در اولین حرکت، باید مطمئن شویم که کاملا روی هزینه‌های تولید و هزینه‌های کارگران و کارمندان کنترل داریم. این‌ها باید کاملا کنترل شوند. میزان تولید اولیه بسیار مهم است؛ اینکه پس از بررسی، از میزان تولیدی که می‌توانیم برای عرضه‌ی اولیه داشته باشیم، مطمئن شویم. با بخش‌های تولید و فروش مشغول کار هستیم تا میزان صحیحی را برای عرضه آماده کنیم.»

سونی مشخصا به نحوه‌ی قیمت‌گذاری رقیب اصلی پلی‌استیشن ۵، یعنی ایکس‌باکس سری ایکس، اشاره دارد.

مدیر ارشد مالی سونی در ادامه می‌گوید که هنوز قیمت پلی‌استیشن ۵ مشخص نشده است. توتوکی ادامه داده است: «چون مشغول رقابت در این حوزه هستیم، چیزهایی هستند که برای‌مان کاملا واضح نیستند و به همین دلیل صحبت از قیمت در حال حاضر بسیار سخت است.»

مشخصا توتوکی به نحوه‌ی قیمت‌گذاری رقیب اصلی پلی‌استیشن ۵، یعنی ایکس‌باکس نسل بعد، اشاره دارد. یکی از عوامل اصلی پیروزی سونی و پلی‌استیشن در نسل فعلی کنسول‌های بازی، قیمت پایین‌تر پلی‌استیشن ۴ از رقیب خود یعنی ایکس‌باکس وان بود. پلی‌استیشن ۴ با قیمتی صد دلار ارزان‌تر از ایکس‌باکس وان وارد بازار شد، آن هم در عین اینکه قدرت سخت‌افزاری بیشتری داشت و این موضوع کاملا روی فروش اولیه‌ی این کنسول تاثیر گذاشت. مطمئنا سونی می‌خواهد تمام تلاش خود را برای تکرار این حرکت انجام دهد.

او ادامه داده است: «با توجه به سطح قیمت، محبور هستیم تا میزان بازاریابی و تبلیغات را مشخص کنیم و اینکه دقیقا تا چه مقدار و چه نوع هزینه‌هایی را حاضر هستیم برای آن پرداخت کنیم.»

پلی‌استیشن ۵

واضح است که سونی هنوز نه‌تنها قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ را مشخص نکرده، بلکه درباره‌ی موضوع‌های مختلف دیگری هم تصمیم‌گیری نکرده است؛ عواملی که همگی از قیمت کنسول تاثیر می‌گیرند. توتوکی معتقد است که آن‌ها باید به سطح تعادل مناسبی برسند. او ادامه داده است: «اینجا بحث تعادل مطرح می‌شود و چون فعلا درگیر تعادل هستیم، نمی‌توان در حال حاضر قیمتی قطعی را ارایه داد. با این حال وقتی من به جریان بسیار روان اشاره کردم، منظورم این بود که ما قطعا بهینه‌ترین روش را انتخاب خواهیم کردیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین تعادل را داشته باشیم تا نهایتا در طول عمر این محصول، به سوددهی برسیم.»

پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۳ هم هر دو در ابتدای عرضه و به مدت یکی دو سال، با ضرر به فروش رسیدند.

مدیر مالی سونی مشخصا در جمله‌ی آخر خود به این موضوع اشاره می‌کند که برنامه‌ی آن‌ها برای سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵، رسیدن به سوددهی در طول عمر این کنسول است؛ یعنی احتمال اینکه سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ در سال‌های ابتدایی خود با ضرر عرضه شود، به هیچ وجه دور از ذهن نیست. کنسول‌های قبلی سونی یعنی پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۳ هم هر دو در ابتدا و برای مدت یکی دو سال، با ضرر به فروش رسیدند.

سونی در سال‌های ابتدایی عرضه‌ی این کنسول‌ها تلاش کرد تا با فروش نرم‌افزار یا همان بازی، ضرر ناشی از فروش کنسول‌ها را پایین بیاورد. پلی‌استیشن ۵ قرار است بازی‌های پلی‌استیشن ۴ را تمام و کمال اجرا کند، در نتیجه سونی در موقعیت بسیار بهتری به نسبت کنسول‌های قبلی خود قرار دارد. این ظرفیت وجود دارد تا سونی کنسول پلی‌استیشن ۵ را با ضرر بفروشد، ولی با فروش بالای بازی، سرویس‌های اشتراکی مختلف و محتوای دیجیتال مختلف، این ضرر را تا مقدار بسیار زیادی جبران یا حتی کاملا از آن جلوگیری کند.

پلی‌استیشن

در حالی که تصور می‌کردیم سونی بخواهد در حرکتی شبیه به آنچه برای رونمایی پلی‌استیشن ۴ برنامه‌ریزی کرده بود، کنسول جدید خود را در ماه جاری میلادی رونمایی کند، سونی به تازگی در وب‌سایت رسمی پلی‌استیشن حرفی مقابل این موضوع زده است. سونی در صفحه‌ای که برای پلی‌استیشن ۵ روی سایت خود ساخته، به این موضوع اشاره کرده است که آن‌ها فعلا آمادگی صحبت از پلی‌استیشن ۵ را ندارند. در نتیجه احتمالا باید قید ماه فوریه را بزنیم و در ماه‌های آینده منتظر مراسم رونمایی پلی‌استیشن ۵ باشیم.

امتناع سونی از انتشار اطلاعات رسمی پلی‌استیشن ۵ این موضوع را کم و بیش تایید می‌کند که این شرکت قصد دارد در مراسمی بزرگ، تمام جزییات و اطلاعات پلی‌استیشن ۵ را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. با توجه به آماده نبودن این اطلاعات، فعلا هم خبری از مراسم رونمایی پلی‌استیشن ۵ نخواهد بود؛ مگر اینکه سونی بخواهد مثل پلی‌استیشن ۴ یک کنسول را بدون نمایش سخت‌افزار معرفی کند که کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پلی‌استیشن ۵ پاییز سال آینده وارد بازار خواهد شد.

بخوانید:
اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید
بیشتر بخوانید:
کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری پلی‌استیشن ۵ را ببینید
پلی‌استیشن ۵ پاییز سال آینده عرضه می‌شود
اولین اطلاعات از دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ منتشر شد
جیم رایان، رییس پلی‌استیشن: به آینده خوش‌بینم
سونی امسال هم به E3 نمی‌آید و این بهترین تصمیم است

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post سونی حاضر است پلی‌استیشن ۵ را با ضرر بفروشد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala