معرفی بزرگان

هیدئو کوجیما

"به قلم رضا خلف چعباوی"

عرض ادب و احترام خدمت کاربران و دوستداران رسانه تحلیلی، خبری پردیس گیم. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی های ویدئویی و رسانه بپردازیم. کاربران قدیمی احتمالاً با دیدن سر تیتر مقاله یاد سری مقالات "اندیشه بزرگان" که اولین بار توسط آقای حمیدرضا نیکوفر نوشته شدند افتادند. این مقاله با رویکرد متفاوتی نوشته شده و اساساً علت نامگذاری متفاوت نیزهمین نکته است.

زندگی شخصی

هیدئو کوجیما متولد سال ۱۹۶۳ میلادی در کشور ژاپن، از سنین کودکی به دلیل علاقه خانواده به دیدن فیلم خواه ناخواه به فیلم سازی و داستان نویسی علاقمند شد. کوجیما در صدد بود تا فیلمساز یا هنرمند شود ولی هنجارهای اجتماع و توقعات جامعه در آن زمان  به داشتن شغل ثابت با حقوق مشخص، و دید منفی نسبت به شغل های خلاقانه و هنری با پشتوانه مالی نامشخص باعث دلسردی او می‌شد.

از طرفی شرایط عموی کوجیما که او نیز هنرمند بود و در تقلای گذران زندگی بود، نیز بر این دلسردی می‌افزود. کوجیما در سنین نوجوانی پدر خود را از دست داد. شرایط رفاهی خانواده پس از درگذشت پدر سخت شد و خانواده فقیرتر شدند—شاید دلیل انتخاب رشته اقتصاد توسط کوجیما برای تحصیلات دانشگاهی هم همین بوده است. با این حال کوجیما علاقه خود به هنر و داستان نویسی را حفظ کرده بود و در زمان بیکاری و استراحت خود داستان هایی برای چاپ در مجلات می‌فرستاد. البته هیچکدام از داستان های کوجیما به انتشار نرسیدند؛ به دلیل اینکه مجلات معمولاً داستان های تا ۱۰۰ صفحه ای را می‌خواستند در حالی که نوشته های کوجیما ۴۰۰ صفحه ای بود! سرانجام کوجیما تصمیم گرفت خلاقیت خود را به کمک دوست خود که دوربین فیلمبرداری ۸ میلیمتری داشت در فیلمسازی امتحان کند.

 

کوجیما در یک مصاحبه اشاره کرده بود در مدت تحصیلات رشته اقتصاد اکثر وقت آزاد خود را با بازی کردن پر می‌کرد؛ بیشتر روی دستگاه نینتندو فامیکام. سرانجام در سال چهارم دانشگاه بود که کوجیما دوستان و اطرافیان خود را از تصمیم خود مبنی بر فعالیت در حوزه بازی آگاه کرد که البته این تصمیم او عموماً با مخالفت اطرافیانش همراه بود. دلیل مخالفت آن‌ها جدید بودن شاخه بازی سازی در آن زمان و از طرفی ناشناخته و نامشخص بودن آینده مالی این حوزه بود. با این حال حمایت مادر کوجیما از تصمیم فرزندش باعث افزایش اعتماد به نفس او و دنبال کردن رویای خود شد.

کوجیما از بازی های Super Mario Bros. ساخته استاد شیگرو میاموتو و بازی The Portopia Serial Murder Case ساخته آقای یوجی هوری به عنوان منابع الهام خود برای گرفتن این تصمیم یاد کرده است. سرانجام کوجیما پس از چندین تلاش ناموفق برای ورود به صنعت گیم در سال ۱۹۸۶ به عنوان طراح و برنامه ریز به شرکت کونامی ملحق شد و این آغازی بود بر شروع فعالیت این کارگردان خلاق و نوآور.

 

آثار

کوجیما در طول چند دهه فعالیت بر روی آثار متعدد و متنوعی کار کرده است. تقریباً تمامی اهالی صنعت گیم و دوستداران این حوزه بر این موضوع که سری "متال گیرسالید" نقطه اوج این کارگردان افسانه ای بوده اتفاق نظر دارند. کوجیما با متال گیرسالید داستان سرایی چند لایه و روایت سینمایی را به دنیای بازی ها معرفی کرد. کوجیما بعد از عرضه موفقیت آمیز بازی متال گیر سالید علاوه بر خلق سبکی جدید در بازی‌های ویدیوئی، تبدیل به یک چهره جهانی شناخته شده در حوزه گیم و مدیا شد.  


جالب است بدانید که کوجیما در حد فاصل متال گیر سالید ۱ و ۲ بر روی بازی کاملاً متفاوتی کار کرده است.اسم آن بازی Zone of the Enders است که در سبک تیراندازی سوم شخص و هک اند اسلاش می باشد. این بازی در سبک و حال و هوای کاملاً متفاوت و رباتیک بود. وجود اینچنین بازی های متنوع و متفاوتی در کارنامه استاد کوجیما مهر تائیدیست بر توانایی ایشون در خلق و کارگردانی آثار کاملاً متفاوت. کوجیما در راستای طی کردن موفقیت عنوان متال گیر سالید ۳ را در سال ۲۰۰۴ عرضه کرد. که با امتیازات و فروش فوق‌العاده‌ای که داشت به عقیده بسیاری به عنوان بهترین بازی تاریخ شناخته می شود.

 

روند موفقیت کوجیما همینطور ادامه داشت؛ تا جایی که منجر به ارتقاء شغلی و رسیدن به جایگاه های بلند مدیریتی شرکت بزرگ "کونامی" انجامید. آن هم به طوری که کوجیما به دیگر پروژه های داخلی نیز مشاوره می‌داد. از جمله آن‌ها می توان به مشاوره در خصوص بازی: Castelvania: Lords of Shadow اشاره کرد؛ به طوری که خیلی از کارشناسان و طرفداران مهمترین دلیل موفقیت بازی را در مشاوره کوجیما دانسته بودند. و اظهار خود سازندگان بازی نیز مزید بر علت بود.

سال ۲۰۱۵ و البته کمی قبل تر از آن را می‌توان به جرأت از بدترین سال های هنر صنعت بازی نامید. بعد از بالاگرفتن درگیری‌های شدید کوجیما و کونامی که باعث ایجاد موج بسیار منفی بر علیه شرکت کونامی شد، بیشترین ضربه را بازی مورد انتظار "متال گیر سالید ۵ " دید؛ عنوانی که با وعده های فراوان و نمایش های تبلیغاتی بی نظیر صبر طرفداران را لبریز کرده بود و قرار بود با ساختاری جهان باز (Open World) هنر داستان گویی استاد رو باری دیگر شاهد باشیم. اما افسوس که اثر نهایی علارغم توفیق در بازار جهانی و حتی نامزد شدن به عنوان بازی سال، مورد قبول طرفداران نبود. و به وضوح مشخص بود که فشارهای کونامی در آن مقطع باعث ناقص عرضه شدن بازی شده بود. و همه جا صحبت از Chapter سوم بازی بود که حذف شده بود.

بعد از پایان مدت قرارداد کوجیما با کونامی همکاری آن دو با هم به پایان رسید.

بلافاصله بعد از مستقل شدن کوجیما و استودیو کوجیما پروداکشن مدیران حرفه ای سونی در آن مقطع با کوجیما ارتباط برقرار کردند. که منجر به ساخت و توسعه عنوان انحصاری کنسولی Death Stranding شد. عنوانی که در ابتدا با شگردهای خاص کوجیما معرفی شد. ولی متأسفانه با اقبال بازار و منتقدان روبه‌رو نشد.

 

انسانیت!

در این یادداشت قصد داریم نگاهی گذرا به اهمیت بازی Death stranding داشته باشیم. عنوانی که هرچند با اقبال بازار و منتقدان (به نسبت آثار گذشته او) روبه رو نشد، اما از افتخارات هنرصنعت بازی به شمار می‌رود. دلیل این اهمیت بدون شک به مضمون و درون مایه داستانی بازی برمی‌گردد. داستانی در مورد انسانیت، صلح، متصل کردن جوامع دور افتاده. شاید به دلیل همین مضامین با ارزش بود که بازی نامزد دریافت جایزه بازی سال شد. بدون شک وجود همچين آثاری با این مضامین والای انسانی در هنرصنعت بازی مایه افتخار ما بازیبازان خواهد بود.

یکی از مزایای وجود این آثار ارزشمند را می‌توان شناساندن دنیای بازی به دیگر افراد قلمداد کرد. شما از هجمه های جهانی بر علیه بازی‌ها آگاه هستید. در همچين شرایطی شما برای آشنا کردن دوستانتان با دنیای بازی Doom و Mortal Kombat که دارای گیم پلی فوق‌العاده اما خشونت بالا هستند، را پیشنهاد نمی‌کنید. (البته سوهٔ تفاهم نشه من هم مثل اکثر شما طرفدار این بازی های فوق‌العاده هستم، ولی برای افرادی که آشنایی با دنیای بازی ها ندارند خشونت این عناوین شدید و عجیب به نظر می‌رسند از این جهت توصیه آن‌ها را مشکل می‌کند) ولی از طرفی بازی هایی شبیهDeath Stranding  با توجه به داستان خود و روایت سینمایی همچنین گیم پلی روان تر و آسان تر نسبت به بازی های گیم پلی محور انتخاب مناسب تری برای شناساندن دنیای بازی ها به دیگر افراد است.

 

افتخارات

استاد کوجیما در طی چند دهه فعالیت در حوزه بازی فرد بسیار شناخته شده ای است. از جمله افتخارات ایشان می‌توان دریافت جایزه "یک عمر دستاورد" (Lifetime Achievement) در مراسم (MTV GAME AWARDS 2008) به عنوان اولین طراح بازی که این جایزه را از آن خود کرده. و در سال بعد دریافت جایزه "یک عمر دستاورد" در گردهمایی معتبر بازی سازان(GDC). قرار گرفتن در رتبه ششم لیست "برترین بازی سازان تمام دوران " وبسایت معتبر IGN.

دعوت شدن به مراسم سال THE GAME AWARDS 2015 برای دریافت جایزه معتبر "نماد صنعت"(Industry Icon) که متأسفانه کونامی مانع حضور او شده بود و در نهایت در مراسم سال بعد این جایزه معتبر را دریافت کرد.

ورود به "تالار مشاهیر" مراسم (D.I.C.E AWARDS) در سال 2016. دریافت جایزه یک عمر دستاورد " از مراسم بازی برزیل در سال 2017 و دیگر جوایز و افتخارات.

جالب است بدانید که کوجیما دارای 2 رکورد در کتاب گینس به عنوان دنبال شونده ترین بازی‌ساز در شبکه های توئیتر و اینستاگرام است. کوجیما نزدیک به 3 میلیون دنبال کننده تنها در شبکه توئیتر دارد که قابل مقایسه با دیگر فعالان این حوزه نیست.

بخش ویژه

در این بخش که بیشتر مختص بازی بازان قدیمی و هاردکور است چند سؤال مرتبط از عزیزان می‌پرسیم. آیا پاسخ آن ها را می دانید؟  چه کسی زودتر پاسخ می دهد !؟

1.نام اصلی سالید اسنیک چیست؟

2.نام برادر بزرگتر سالید اسنیک؟

3.نام مادر سالید اسنیک؟

4.نام اصلی White Mamba در MGS5؟

5.نام جزیره که اتفاقات متال گیر سالید 1 در آن رخ  داد؟

 

در پایان از اینکه مقاله را مطالعه فرمودید، سپاسگزارم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات بگوئید. نظر شما در مورد پروژه بعدی آقای کوجیما چیست؟ کارکردن بر روی سری های قدیمی یا یک عنوان کاملاً جدید؟

 

 

 

منبع متن: pardisgame