تجربه ما از دموی بازی Bravely Default II

"به قلم سید محمد حسین بطحایی"

Bravely Default II برخلاف چیزی که فکر می‌کنید دومین نسخه مجموعه Bravely Default نیست، بلکه سومین نسخه آن است که در ادامه سال میلادی جاری برای نینتندو سوییچ به صورت انحصاری عرضه خواهد شد. از همین الان کمی اوضاع پیچیده شده، بنابراین با پردیس گیم همراه باشید تا ضمن مرور کوتاه بر هر آن چه که سری Bravely Default هست، نگاهی نیز به اطلاعاتی که در حال حاضر از نسخه سوم بازی داریم انداخته و تجربه دموی بازی را نیز برایتان بازگو کنیم.

 

سال ۲۰۱۲، دقیقا زمانی که 3DS داشت کم کم پا می‌گرفت و از طرف دیگر ژانر JRPG‌های نوبتی و کلاسیک به شدت در وضعیت وخیمی قرار داشتند، تیم تقریباً نوپایی در اسکوئر انیکس با الهام گیری‌های فراوان از بهترین‌های این ژانر و تلفیق المان‌های عجیب خاص و کمی ادویه از عناوین غربی، اثری را تحت عنوان Bravely Default روی 3DS عرضه کردند که از قضا با موفقیت تجاری و استقبال بسیار خوبی از طرف منتقدان روبرو شد. فرنچایز Bravely Default به ۳ مشخصه معروف شد. اولی سیستم شغل‌های مختلف در بازی بودند که بر اساس یکی از المان‌های خیلی قدیمی Final Fantasy طراحی شده بودند و کیفیت و کمیت‌شان باعث می‌شد سیستم شخصی‌سازی بازی به شدت عمیق‌تر و جذاب‌تر شود. دومین مشخصه، سیستم Brave و Default بود که توسط آن می‌توانستید جریان مبارزات را بسیار آزادانه‌تر کنترل کنید و دستتان برای استراتژی‌های مختلف به شدت بازتر بود. مورد سوم نیز سیستم اجتماعی بازی و نحوه تعامل شخصیت‌ها با یکدیگر بود که به داستان نسبتاً ساده بازی، یک شخصیت‌پردازی به شدت دوست داشتنی و قابل ارتباط‌گیری می‌داد و آن را از ملالت در می‌آورد.

 

Bravely Default با همین مشخصه‌ها و آزادی عملی که به بازیکنان برای موارد مختلف همچون کاهش نرخ Random Encounter‌ها با دشمنان بازی، موسیقی شاهکار Revo، آرت استایل ساده اما به شدت اثرگذار خود و حتی احضار و سامن کردن بازیکنان آنلاین در میان نبردها موفق شد در دوران افول JRPG‌های کلاسیک نور درخشنده‌ای باشد. در ادامه اما استدیوی سازنده بازی، ادامه دیگری بر این بازی روی 3DS تحت عنوان Bravely Second: The End Layer داد. بعد از ادامه موفقیت سازندگان این ۲ عنوان روی نینتندو سوییچ با Octopath Traveler، در انتهای سال ۲۰۱۹ نینتندو اعلام کرد که با همکاری اسکوئر انیکس عنوان سوم مجموعه Bravely Default روی نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد.

 

اولین چیزی که بهتر است تکلیفش روشن شود، اسم بازی است. طبق گفته Tomoya Asano، تهیه کننده مجموعه، آن‌ها حسابی حواسشان به انتقادات وارده به Bravely Second پیرامون داستان بیش از اندازه پیچیده‌اش بوده. آسانو و تیم‌اش می‌خواستند از دنیای داستانی درهم تنیده‌ای که در ۲ بازی اول ساخته بودند فاصله بگیرند و به همین دلیل بازی بعدی مجموعه را Bravely Default II نامیدند تا حساب‌شان از Bravely Second جدا شود. این اتفاقاً موضوع خوبی است! Bravely Default 2 بر خلاف دو نسخه قبلی که به صورت مستقیم ادامه یکدیگر بودند، این بار به صورت کامل در دنیای جدایی رخ می‌دهد و روایتگر قهرمانان و شخصیت‌های جدیدی است.

بازی چه خوب چه بد هنوز هم دست روی مشخصه‌های نمادین خود نگذاشته و آن را تغییر آن چنانی نداده. سیستم Brave و Default بازی همان گونه که به یاد دارید حضور خواهند داشت. برای کسانی که آشنا نیستند، این سیستم بدین گونه کار می‌کند اگر هنگامی که نوبت یک شخصیت است، آن‌ها به جای انجام حرکت عادی خود می‌توانند با فعالسازی Default نوبت خود را به دور بعد واگذار کرده و وارد حالت تدافعی شوند و کمتر صدمه ببینند. با استفاده از Brave شخصیت مورد نظر می‌تواند در دور خود از ۱ تا ۴ حرکت را همزمان انجام دهد و از نوبت‌هایی که با Default ذخیره کرده، استفاده کند. اگر نیز پیش از استفاده از Brave شخصیتی از Default برای ذخیره کردن حرکت استفاده نکرده باشد، به ناچار باید از نوبت خود در دورهای بعدی قربانی کند تا در دور فعلی چند حرکت پشت هم بزند.

این قابلیت عمق بسیار زیادی به سیستم مبارزات بازی می‌دهد، مخصوصا وقتی متوجه شوید دشمنان‌تان هم در بازی از این قابلیت استفاده می‌کنند و حرکاتشان به واسطه این موضوع به شدت غیر قابل پیش بینی است. Job‌ها وشغل‌ها نیز در نسخه سوم بازی هنوز وجود دارند. هنوز تعدادشان مشخص نیست، ولی احتمالا تنوع و تعدادشان بیشتر از ۳۰ شغل نسخه دوم باشد که المان شخصی سازی را در بازی تا حد زیادی عمیق می‌کند.

 

داستان بازی ظاهرا از همان ایده ابتدایی Bravely Default اول الهام گرفته و روایتگر ۴ شخصیتی است که هم سفر می‌شوند تا ۴ کریستال نظم‌دهنده به این دنیا را پس گرفته و به سر جای خود برگردانند. روایت داستان نیز با دریانورد جوانی به نام Seth آغاز شده و جلوتر با Gloria که شاه‌دخت پادشاهی‌ای نابود شده است، ادامه می‌یابد. در نهایت گروه آن‌ها با رویارویی با Elvis و Adelle که ۲ ماجراجوی دیگر هستند تکمیل می‌شود و داستان اصلی آغاز می‌شود.

هر چند اطلاعات منتشر شده از طریق تریلرها کم و کوتاه است، اما خوشبختانه سازندگان بازی در Team Asano مطابق سنت همیشگی‌شان برای گرفتن بازخورد در مراحل ساخت دست به انتشار یک دموی چند ساعته زده اند که از طریق آن می‌توانیم خیلی بهتر متوجه نکات خاص این بازی شویم. ادامه متن زیر براساس مشاهدات ما از دموی بازی صورت گرفته، از آن جا که دموی بازی نسخه نهایی آن نیست، بهتر است بر اساس آن قضاوت نهایی‌ای انجام ندهید.

 

دموی بازی از نقطه‌ای آغاز می‌شود که ۴ قهرمان قصه وارد شهر صحرایی می‌شوند که به علت دزدیده شدن کریستال عنصر آب، دچار آشوب شده و نیمی از آن زیر آب فرو رفته. اولین چیزی که دمو در آن بلافاصله خود را نشان می‌دهد پس زمینه‌های استرئواسکوپ گونه محیط‌های شهری است که جلوه یه شدت جالبی در ترکیب با شخصیت‌های چیبی و ریزه میزه آن تشکیل می‌دهد و یک حس دایوراما و ماکت طور را به مخاطب القا می‌کنند.

افکت‌ها و کیفیت مدل‌های شخصیت‌ها و دشمنان نیز به نوبه خود جذاب و گیرا هستند و هر چند کیفیت اجرایی بازی کمی جای کار دارد ولی مشابه دیگر آثار Team Asano، تکنیک‌های بصری استفاده شده به خوبی آن زیبایی و استایل بازی را حفظ می‌کند. دموی بازی به خوبی در ابعاد کوچک خود جذابیت های بصری خود را به نمایش می گذارد؛ هر چند نمی‌توان این را در مورد برخی المان‌های نقش آفرینی بازی نیز دوباره گفت. دموی Bravely Default II از لحاظ تعداد شغل‌ها، تنوع دشمنان و ماموریت‌های فرعی به شدت محدود و تنها نوک سوزنی از آن چه بازی اصلی برای ارائه دارد را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، ولی باز می‌توان راحت متوجه شد که چرا تا این حد این بازی جذاب، اعتیاد آور و خوب است. همه چیز به مبارزات بازی برمی گردد.

به خاطر سیستم Brave و Default بازی، مبارزات بازی هر چند مشکل‌تر و پیچیده تر، ولی قابل مدیریت‌تر نیز هستند. کشتن دشمنان ضعیف‌تر برای گرایند کردن به شدت سریعتر رخ می‌دهد و کمتر وقت تلف می‌کند. کافی است در ابتدای دور اول خود، بیخیال نوبت‌های آتی خود شوید و در همان ابتدا ۴ حرکت ذخیره خود را یک جا خرج کنید. از طرفی به خاطر همین سیستم، مبارزه با دشمن‌های قویتر و باس‌های بازی نیز بسیار بیشتر به استراتژی‌های شما وابسته است تا شانس و قدرت شخصیت هایتان. به همین دلیل بازی کردن این بازی به صورت طولانی در یک محیط ثابت با ۵، ۶ مدل دشمن ساده نیز حتی جذابیت‌های خود را تا مدت زیادی حفظ می‌کند.

 

تجربه ما از دمو البته زیادتر از چیزی که فکر می‌کردیم طول کشید و علت آن نیز درجه سختی کمی غیر معمول آن بود. سازندگان برای این که مطمئن شوند شما حتما در این دمو، ریز و بم مبارزات آن را تجربه می‌کنید، درجه سختی آن را بالا برده‌اند. این روش جواب داده و آن‌ها توانسته‌اند فیدبک‌های بهتر و بیشتری در مورد مبارزات بازی بگیرند. به طور مثال دیدن نقاط ضعف و وضعیت Brave/Default دشمنان در دو نسخه 3DS به واسطه صفحه دوم آن کنسول امری ساده بود، اما این جا شما باید با نگه داشتن دکمه مثبت، همه این‌ها را چک کنید که حسابی جریان مبارزه را به هم می‌ریزد. بی تاثیر بودن شغل‌ها روی Stat‌های پایه شخصیت‌ها نیز مورد اذیت کننده‌ای بود و حس متمایز بودن این شغل‌ها را تا حدودی کمتر می‌کرد.

در انتها دموی Bravely Default II هر چند تجربه دندان‌شکن، اما شیرینی بود و به نظرم جهت گرم کردن برای یکی از مهم ترین عناوین JRPG امسال تجربه خوبی بود. باید یک سری تغییرات اعمال شود، ماموریت‌های فرعی جذاب‌تر باشند، UI و رابط کاربری بازی کمی بهتر شوند. اما با چیزهایی که تا به حال از این بازی دیده ایم به نظر می‌آید در هر صورت با عنوان خوش ساختی روبرو خواهیم بود.

منبع متن: pardisgame