پیش‌نمایش اختصاصی بازی EVERSPACE 2

 “به قلم علیرضا آب‌روشن”

این پیش‌نمایش براساس نسخه پروتوتایپ نمایشگاه PAX Pax South 2020 ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

برای مشاهده‌ی لتس‌پلی اختصاصی این بازی بر روی لینک کلیک کنید.

عنوان EVERSPACE یک بازی شوتر روگ-لایک است که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. این بازی توانست با کسب متای ۷۹ از سوی منتقدین بازخوردهای خوبی را دریافت کند. تا کنون بازی‌های شوتر فضایی زیادی عرضه شده است اما تعداد عناوین درخور در این سبک زیاد نیست. استودیو ‌ROCKFISH Games توانست تا یک عنوان نسبتاً با کیفیت را عرضه کند که با مناظر زیبای خود دل مخاطبین را بدست آورد. حال با برگزاری کمپین موفق کیک استارتر، این کمپانی به سراغ ساخت نسخه دوم این عنوان با ایجاد یک سری تغییرات کلیدی برای بهبود بازی نسبت به نسخه اول رفته است. این پیش‌نمایش نیز براساس نسخه پروتوتایپ ارسالی سازندگان نوشته شده و باید توجه کرد که در زمان عرضه ممکن است تا تفاوت‌‌های بزرگ بسیاری را در مقایسه با این نسخه شاهد باشیم.

 

یکی از تغییرات کلیدی EVERSPACE 2 نسبت به نسخه اول، جهان باز شدن اثر است. در نسخه اول شاهد طراحی روگ-لایک بودیم و گیم‌پلی بازی به این صورت بود که در یک مسیر تعیین شده حرکت کرده و به مبارزه با دشمنان و مشاهده مناظر پرداخته می‌شد. رفته رفته سطح مبارزات بالاتر می‌رفت و با باختن، باید از اول بازی شروع کرد اما تفاوت این بود که با انجام ارتقا روی سفینه خود از قبل قوی‌تر بوده و در دور بعدی پیشرفت بیشتری نسبت به دفعه اول صورت می‌گرفت. این روند که هسته اصلی EVERSPACE را تشکیل می‌دهد، به صورت کامل در نسخه دوم عوض شده و جای خود را به طراحی جهان باز داده است. به این صورت که با کشته شدن دیگر لازم نیست تا بازی را ابتدا شروع کرد و می‌توان آزادانه هرجایی رفت.

ساختار جهان باز بازی، بر خلاف نسخه قبل این امکان ر می‌دهد تا به هر منظومه که در دیدتان است سفر کنید. سفرهای طولانی مدت بین منظومه‌ها ممکن است در طولانی مدت خسته کننده به نظر برسند، اما خوشتبختانه برای آن راه حلی در نظر گرفته شده است. در طول سفر بین مکان‌های مختلف بازی می‌توان از دکمه Skip برای رد کردن این فاصله استفاده کرد اما خب اینکار معایبی نیز دارد. مهم‌ترین عیب آن این است که مناظر بسیار زیبایی را از دست می‌دهید و همچنین ممکن است در طول این مسیر با اشخاص دیگری مواجه شوید و مورد حمله دشمن قرار بگیرید.

 

هسته گیم‌پلی بازی بر مبنای کاوش کردن در محیط و مبارزه با دشمنان است. این عنوان که به نوعی شوتر لوتر نیز حساب می‌شود، توانسته تا با ترکیب داستان و اکتشاف محیط نتیجه بسیار لذت بخشی را حاصل کند. به این صورت که در واقع مأموریت خاصی به شما داده نمی‌شود ولی با کاوش کردن در محیط و مشاهده چیز‌های جدید، مأموریت‌ها را پیدا کرده و در صورت تمایل آن‌ها را انجام دهید. داستان بازی نیز در خلال همین مأموریت‌ها روایت می‌شود و دنباله مستقیم داستان نسخه اول است. در کنار ترکیب عالی کاوش کردن و داستان، شاهد سیستم بسیار خوب پیشرفت در بازی نیز هستیم. در نسخه اول بازی به علت روگ-لایک بودن شاهد انواع مختلفی از سلاح‌ها در طول مسیر بودیم که به پیشرفت کمک می‌کردند اما در این نسخه شاهد سیستمی همانند بازی‌های Destiny و یا سری Borderlands هستیم. به این صورت که با کاوش در محیط و یا کشتن دشمنان، وسایل با کیفیت‌تر برای ارتقای سفینه پیدا کرده و همچنین با کشتن دشمنان XP بدست آورده می‌شود که با لول آپ شدن، باعث افزایش Stat سفینه می‌شود. فروشگاه‌های مختلفی نیز در جاهای مختلف نقشه وسیع بازی برای مبادلات وجود دارد. نکته دیگر این است که با زنده شدن مجدد سپرتان تعمیر نشده و باید با پرداخت پول آن را تعمیر کرد. همچنین راکت‌‌های سفینه را نیز باید خریداری کرد.

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این دست از بازی‌ها قابل توجه است، سیستم حرکتی آن است. بازی‌های بسیار زیادی عرضه شده که کنترل سفینه در آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و جریان بازی را به هم  می‌زند. خوشبختانه در EVERSPACE 2 سیستم حرکتی بسیار عالی پیاده شده و حرکت و جابه‌جایی حتی در مکان‌های تنگ هم بسیار راحت است. یکی از تفاوت‌‌های بازی با نسخه اول در این زمینه این است که دیگر درصورت توقف در یک مکان شاهد حمله دسته‌های بزرگ دشمنان نیستیم.

در این نسخه از بازی تنها ۳ سفینه برای هدایت کردن در دسترس بود اما سازندگان قول تعداد بسیار بیشتری را برای نسخه اصلی داده‌اند. هر سفینه تجهیزات مخصوص به خود را دارد و سلاح‌های متفاوت در کنار قابلیت‌های تهاجمی، تدافعی و سرعت، وجه تمایز آن‌هاست. جزییات بسیار بالا نیز در طراحی این سفینه‌ها باعث زیبایی هر چی بیشتر بازی شده‌ است. قابل ذکر است که سیستم پیشرفت هر سفینه جدا از دیگری است و لوت‌های بدست آمده برای هر کدام از آن‌ها، قابل استفاده روی دیگری نیست.

 

نقشه بازی نوید یک دنیای بسیار وسیع را می‌دهد. وقتی در نسخه پروتوتایپ بازی شاهد تنوع بسیار خوب محیط‌ها در کنار تعداد بالای آن‌ها هستیم، مطمئناً در نسخه نهایی  خروجی فوق‌العاده‌ای را شاهد خواهیم بود. زیبایی محیط‌های بازی به قدری زیاد است که تنها ۳ ساعت تمام مشغول گذشت و گذار و تماشای انواع ستاره‌ها و سیاره‌‌ها بودم. آن هم در نسخه‌ای از بازی که شاید اندازه ۱ ساعت محتوا داشته باشد! وجود قابلیت Action Freeze که همان تصویربرداری است نیز باعث شده تا بتوان این زیبایی‌های محشر را ثبت کرد.

تنوع دشمنان نیز خوب کار شده و شاهد انواع مختلفی از آن‌‌ها هستیم. از سفینه‌های بسیار بزرگ گرفته تا پهپادهای کوچک در کنار انواع پایگاه‌های نظامی، در بازی قرار داده شده‌اند. نحوه حرکت کردن دشمنان و جاخالی دادن تیر‌های شما در کنار سیستم شوتینگ هاردکور بازی نوید یک تجربه چالش برانگیز را می‌دهد. به این صورت که دشمنان بسیار سعی در جابه جایی دارند و شما باید بتوانید به صورت منظم آن‌ها را دنبال کرده و شلیک کنید. این بازی می‌تواند یک Aim Trainer بسیار عالی برای علاقه مندان به سبک شوتر نیز باشد.

 

در این نسخه ۳ مأموریت پیدا کردم. در مأموریت اول باید به یک محقق کمک کرد تا رادارهای خود را تعمیر کرده و بررسی کند که آیا ستاره این منظومه شرایط لازم را برای زندگی کردن فراهم می‌کند یا خیر. بعد از تعمیر این رادار‌ها معلوم می‌شود که اینطور نیست و محقق برای جبران ضرر خود از این سفر دستمزد شما را کم می‌کند. حقیقتاً امیدوارم در نسخه اصلی شاهد توانایی حمله کردن به این دست از افراد دزد باشیم! مأموریت دوم نیز نجات دادن یک پایگاه فضایی از دست حمله اقسام مختلف دشمنان بود و طراحی بسیار کلاسیکی داشت. مأموریت سوم  نیز به جابه‌جایی یک سفینه خراب به یک پایگاه خلاصه شد. با توجه به سادگی این مراحل، نباید انتظار خاصی از نسخه اصلی داشت.

 

در جهان بازی کارهای مختلف دیگری نیز برای انجام وجود دارد که بیشتر جنبه تزیینی دارند. به عنوان مثال یک موجود کوچک از جنس تاریکی وجود دارد که می‌توان آن را حمل کرده اما باید مواظب بود زیرا این موجود در معرض نور می‌میرد. همچنین موارد پنهانی بسیاری نیز در سراسر دنیای بازی یافت می‌شود. از پایگاه‌های متروکه پر از لوت گرفته تا سخره‌های قابل شکستن که منابع ارزشمندی را در خود جای داده‌اند.


گرافیک فنی بازی نیز بسیار عالی کار شده و نوید یک بازی بسیار پرجزییات با استفاده از موتور آنریل انجین ۴ را می‌دهد. نورپردازی بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و افکت‌های انفجار بسیار عالی کار شده‌اند. بافت‌های بازی نیز بسیار پرجزییات بوده و زیبایی بازی را ۲ چندان می‌کنند. در کنار گرافیک فنی عالی شاهد فریم‌ریت بسیار روان نیز هستیم که باعث شده تا این عنوان برای دستگاه‌های بسیاری بهینه باشد. در این زمینه باید سازنده را ستود زیرا بازی هنوز در مراحل ابتدایی ساخت خود است و از چنین کیفیت بالایی برخوردار است.

 

در زمینه صداگذاری نیز عملکرد بسیار عالی را شاهد هستیم. صدای بسیار طبیعی انفجارها، سفینه‌ها و دیگر اجزای محیط در بالاترین کیفیت قرار دارند و تمام این‌ها در کنار موسیقی متن فوق العاده که با الهام از عناوین Beat em Up  قدیمی ساخته شده است، باعث شده تا شاهد یک صداگذاری بسیار کم نقص باشیم.


حقیقتاً با اینکه به این سبک از بازی‌‌هایی که در آن به کنتر ل کردن یک سفینه به صورت تمام وقت می‌پردازیم علاقه چندانی ندارم، به شدت منتظر عرضه EVERSPACE 2 هستم. این بازی با مناظر حیرت انگیز خود من را بسیار غافل‌گیر کرد. این مناظر در کنار سیستم پیشرفت عالی و شوتینگ حرفه‌ای و هیجان انگیز خود، باعث شد تا برای اولین بار، هایپ یک بازی سفینه نوردی شوم.

 

منبع متن: pardisgame