تجربه ما از بتای Crossfire X؛ پرطرفدارترین شوتر دنیا

این نسخه از بازی برای تست به صورت اختصاصی از سوی مایکروسافت برای پردیس گیم ارسال شده است.

"به قلم علیرضا رزمجویی"

شاید نام Crossfire برایتان آشنا نباشد اما این عنوانِ سبک تیراندازی اول شخص، در شرق آسیا و مخصوصا کشورهای چین و کره جنوبی، بازار بازیهای شوتر را با اقتدار در دست خود گرفته است و از نظر تعداد بازیکنان با بیش از یک میلیارد نفر، لقب پرطرفدارترین عنوان تیراندازی دنیا را داراست. مهمترین سوالی که فورا به ذهن هجوم می‌آورد این است که چطور این عنوان به چنین موفقیتی دست یافته است و چرا با این حجم از موفقیت، Crossfire در بازار غرب کاملاً ناشناخته است؟

به لطف همکاری اخیر استدیوی Smilegate و شرکت مایکروسافت، این عنوان که از سال ۲۰۰۷ به بخش عظیمی از صنعت بازیها در شرق آسیا تبدیل شده است، با ظاهری به روز‌تر و تغییراتی مطابق سلیقه‌ی گیمرهای غربی، برای کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز با نام Crossfire X در راه است. در همین راستا به لطف تجربه‌ی بتای بازی بر روی کنسول Xbox One، در ادامه قادر هستیم به سوال‌های شما پاسخ دهیم و دیدی بهتر در مورد این عنوان پرطرفدار و در عین حال کمتر شناخته شده در بازارهای غربی را برایتان فراهم کنیم.

 

در بتای Crossfire X دسترسی به ۲ مود کلاسیک و مدرن امکان‌پذیر است و بازیکنان قادر به مبارزه در ۳ نقشه‌ی متفاوت با اهداف و ساختار متفاوتی هستند.

در نگاه اول، مود کلاسیک Crossfire را می‌توان به  Counter-Strikeتشبیه کرد. عنوانی که یک سیستم گان‌پلی ساده را ارائه می‌کند و ارتباط برقرار کردن با آن بسیار آسان است اما برای حرفه‌ای شدن، به تمرین و هوشیاری بسیاری نیاز دارد. شاید بتوان گفت مقدار قابل توجهی از محبوبیت این عنوان در بازارهای شرقی نیز از همین سادگی و قابل دسترس بودن، حاصل شده است.

در مود Team Match یا Search & Destroy، شاهد مبارزه ۸ در مقابل ۸ نفره هستیم که در ۹ راند مختلف 2.5 دقیقه‌ای انجام می‌گیرد و هر تیم باید نفرات تیم مقابل را از بین ببرد یا در ماموریت جاسازی یا خنثی‌سازی بمب موفقیت‌آمیز عمل کند. با توجه به طبیعت کلاسیک این مود که یادآور شوترهای دهه‌ی گذشته است، سرعت حرکت شخصیتی که در کنترل خود دارید، به اسلحه‌ای که در دستانتان است، بستگی دارد و امکان Aim کردن برای اکثر اسلحه‌ها وجود ندارد. بنابراین شاهد یک درگیری بی‌آلایش هستیم که انعطاف و سرعت عمل در آن جای خود را به شناخت بیشترِ ترفندها و استفاده از استراتژی‌های کاربردی داده است. برای مثال اگر می‌خواهید سریع‌تر حرکت کنید، باید استفاده از اسلحه‌های سبک‌تر را در نظر بگیرید و همینطور برای جابه‌جا شدن بین سلاح مختلف آمادگی داشته باشید. البته یک سیستم پیشروی در بازی نیز وجود دارد که با دریافت امتیازهای بیشتر، قادر خواهید بود شخصیت خود را از جهات مختلف مانند سرعت حرکت، ارتقا بدهید.

 

برای ایجاد تنوع، در نقشه‌ای دیگر که بر روی درگیری در یک محیط داخلی تمرکز دارد، شاهد مودی دیگر به نام Spectre هستیم. این بار یکی از تیم‌ها به لباس‌های نیمه نامرئی مجهز هستند و تنها می‌توانند با سلاح سرد مبارزه کنند؛ در حالی که تیم مقابل با سلاح گرم باید به خنثی‌سازی بمب و نابود کردن افراد تیم حریف بپردازند. این مود مطمئناً با اضافه شدن نقشه‌های بیشتر در نسخه‌ی کامل بازی و همینطور تعادل بهتر می‌تواند نتیجه‌ای بهتری در نهایت داشته باشد، اما در حالت فعلی از نظر ساختاری صرفاً همان مود Team Match به همراه قابلیت نامرئی بودن است که چندان نمی‌تواند به عنوان مودی مستقل در بازی خود را ثابت کند.

به عنوان یک گیم‌پلی کلاسیک که از سال ۲۰۰۷ در بازار PC گیمرهای شرق آسیا در حال رشد بوده است، به راحتی می‌توان گفت که در سال ۲۰۲۰ و مخصوصاً در بین مخاطبان کنسولی که بیشتر با سری بازیهایی مانند Call of Duty با مودهای متنوع فراوان و یک گیم‌پلی مهاجمانه‌تر خود را وفق داده‌اند،‌ Crossfire X برای جذب مخاطب، کار سختی در پیش خواهد داشت. مخصوصاً اگر بخواهیم از نظر فنی، وسعت و کیفیت بصری مقایسه‌ای انجام دهیم.

 

شاید نسخه‌ی ریمستر شده‌ با نام Crossfire X در نگاه افرادی که نسخه اصلی Crossfire را تجربه کرده‌اند، بهبود بصری قابل توجهی داشته باشد اما مطمئناً در نگاه مخاطبان غربی و دارندگان کنسول Xbox One، نمی‌تواند چندان راضی‌کننده باشد. اما خوشبختانه در مودهای دیگر بازی، شاهد تلاشی هستیم که برای مدرن‌تر شدن بازی صورت گرفته است و این تلاش در مواقعی جوابگو بوده و در مواقعی نیز نتیجه‌ی عکس داشته است.

در حالت Modern، شاهد مودی با نام Point Capture هستیم که در بتای بازی تنها در نقشه‌ای به نام GR Tower قابل بازی بود. چیزی که از همان ابتدا به وضوح مشخص است، تلاش Crossfire X برای دور شدن از اساسِ خود و تقلید از عنوان شوتر مدرن است. در این مود دوباره شاهد قرارگیری تیم‌های ۸ نفره در مقابل هم هستیم اما این بار شاهد نقشه‌ای بزرگتر و قابلیت Spawn شدن بلافاصله، برخلاف حالت کلاسیک هستیم. همینطور در این مود قابلیت دویدن و Aim کردن با تمام اسلحه‌ها آزاد است و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. بنابراین استراتژی جای خود را به عکس‌العمل می‌دهد و حالا با رویکردی متفاوت روبه‌رو هستیم.

 

متأسفانه یکی از نقاط ضعف واضح بازی در این مود، نقاط Spawn است که بسیار شلخته و عاری از هرگونه هوشمندی جایگذاری شده است و این فرصت را به شما می‌دهد که به راحتی در مقابل این نقاط ایستاده و بازیکنانی که پس از مرگ دوباره به بازی بازمی‌گردند را هدف قرار دهید. پس از پیشروی در این مود به روش دگرگونی نقشه در عناوین Battlefield، شاهد تخریب محیط و ورود مبارزه از محیط داخل ساختمان به منطقه‌ی بیرونی برج هستیم. البته این انتقال نیز به اندازه‌ای که باید قابل باور و توسط خود بازیکنان انجام نمی‌گیرد و صرفاً با رسیدن به پارامترهایی خاص به طور اتوماتیک انجام می‌پذیرد.

اما خوشبختانه حالت Modern از یک قابلیت منحصربفرد بهره‌مند است که مقداری تازگی به مبارزات و جریان نبرد تزریق می‌کند. در حین هر مبارزه، شما قادر هستید که ۴ بار از قابلیت‌های Boost که با نام Tactical Growth در بازی شناخته می‌شود استفاده کنید تا خود را از نظر دفاعی، هجومی، سرعت یا بهبود جسمی، ارتقا بدهید. بنابراین این یک قابلیت کلیدی است که اگر به صورت استراتژیک از آن استفاده کنید،‌ تاثیر بسیاری بر روی موفقیت شما می‌گذارد. مثلاً با انتخاب ارتقای دفاعی، شما می‌توانید از سپری بزرگ در مقابل خود استفاده کنید تا جلوی بسیاری از گلوله‌ها را بگیرید یا اینکه از ارتقای سرعت استفاده کنید و در میدان نبرد چابک‌تر از بقیه باشید. به طور کلی چنین قابلیتی در صورت استفاده‌ی هوشمندانه و ترکیب مناسب، تجربه‌ی مود مدرن در بازی را بشدت ارتقا می‌دهد و در ادامه و با منتشر شدن نسخه کامل بازی اگر شاهد بهبود و گسترش آن باشیم، می‌تواند برگ برنده‌ی مود Point Capture در بازی باشد.

 

به طور کلی آزادی عمل و سادگی Crossfire X در انتخاب انواع اسلحه‌ها در شروع هر راند بدون نیاز به پیچیدگی در مدیریت آنها، سیستم‌های کارآمد اما عاری از نوآوری و همینطور گان‌پلی نسبتاً خوبی که ویژگی منحصربفردی از خود ندارد، نشان می‌دهد این عنوان هیولایی از شرق آسیا نیست که حالا قرار است بازار غرب و کنسول‌ها را در بر بگیرد. بلکه نشان می‌دهد که سادگی و در دسترس بودن، یکی از بزرگترین معیارها در بازارهای شرقی است که می‌تواند به همراه پشتیبانی طولانی‌مدت، باعث موفقیت همه‌گیر یک عنوان شود.

با این حال کاملاً مشخص است که شرکت Smilegate با همکاری مایکروسافت مصمم است که با تمام قدرت وارد بازار غرب شود و حتی شاهد ساخته‌ شدن بخش تک‌نفره‌ای توسط استدیوی مشهور Remedy هستیم که مطمئناً در ترکیب با بخش چند‌نفره‌ی کامل‌تر، می‌تواند پکیجی ارزشمند را فراهم کند. اما در حال حاضر و با توجه به بتای فعلی، به راحتی می‌توان گفت Crossfire X تجربه‌ی جدید و تحسین‌برانگیزی فراهم نمی‌کند و کار سختی برای جذب مخاطبان سبک شوتر اول شخص در این بازار پرتلاطم خواهد داشت.

منبع متن: pardisgame