xbox series s

به گزارش پردیس‌گیم، با توجه به بی برنامگی پیش آمده در پیش‌فروش PS5، به نظر می‌رسد که مایکروسافت در جایگاه بهتری برای ارائه‌ی کنسول‌های نسل بعد خود قرار گرفته است. Xbox Series S در این مهم نقش کلیدی را بازی می‌کند چرا که سخت‌افزار تقریباً مشابهی با Xbox Series X ارائه می‌دهد و در برابر قیمت کم‌تری نیز دارد. اما نگرانی‌هایی از بابت پهنای باند حافظه‌ی دستگاه به وجود آمده بود و تعدادی بر این عقیده هستند که این کنسول باعث عقب ماندن نسل بعد خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی ایکس‌باکس جناب جیسون رونالد به تازگی صحبت‌هایی در این خصوص کرده است که حائز اهمیت می‌باشد. صحبت‌های ایشان پیرامون Xbox Series S و چگونگی اجرای بازی‌ها می‌باشد.

"ما تجزیه و تحلیل زیادی کردیم درباره‌ی اینکه لازمه‌ی اجرای بازی‌ها به صورت 4K و 60 فریم چیست و چگونه می‌توان همین را به 1440p و 60 فریم تقلیل دهیم. حقیقت امر این است که شما به پهنای باند حافظه‌ی زیادی نیاز نخواهید داشت چرا که شما بیشترین حد MIP را در حافظه بارگذاری نمی‌کنید. شما به حجم و مقدار حافظه‌ی زیادی نیز نیاز نخواهید داشت."

xbox series s

رونالد می‌گوید تکنیک‌های که سازندگان برای کاهش کیفیت تصویری (downscaling) در اختیار دارند بی‌شمار است. "توسعه‌دهندگان انواع و اقسام تکنیک‌های مختلف را در اختیار دارند، از کاهش وضوح تصویر(رزولوشن) بگیر تا استفاده از وضوح تصویر پویا و فریم به فریم. که این مورد آخر را سازندگان به خوبی می‌شناسند چرا که در اواخر نسل بسیار مرسوم می‌شود و در اواخر این نسل (نسل هشتم) نیز شاهد استفاده از این تکنیک بودیم. جدای از این موارد، قابلیت فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی جلوه‌های بصری گوناگون و تغییر دادنشان نیز وجود دارد، قابلیت‌هایی که تاثیر آنچنانی بر گیم‌پلی بازی‌ها نخواهند گذاشت."

با اینکه Xbox One X ممکن است بر روی کاغذ ترافلاپس بیشتری از Xbox Series S داشته باشد، اما این عددها با هم برابر نیست و قابل مقایسه‌ی مستقیم نیستند چرا که فناوری‌ها با هم فرق می‌کنند. سری اس از فناوری AMD RDNA 2 بهره‌مند و به طور مشخص 25% بهره‌وری بیشتری از فناوری GCN ارائه می‌دهد بدون نیاز به اینکه توسعه‌دهندگان کاری انجام دهند. این میزان بهره‌وری بیشتر واقعاً چشم‌گیر است. بعد ما چیزهای دیگر نیز داریم، مانند variable rate shading و چیزهایی از این دست که همین‌ها نیز حدود 10 تا 20 درصد کارایی را بیشتر می‌کنند. این نکته نیز حائز اهمیت است که پردازنده‌ی گرافیکی Xbox Series S قدرت خودش را برای رسیدن به کیفیت 1440p هزینه می‌کند و نه 4K.

xbox series s

رونالد این را نیز اضافه کرد که Xbox Series S ویژگی‌هایی چون رهگیری پرتو و variable rate shading را ارائه می‌دهد که Xbox One X قادر به انجام آن‌ها نیست. واقعاً سخت است که عددهای خامی همچون ترافلاپس را در بین نسل‌ها مقایسه کنیم، چرا که تعریف ما از آن‌ها فرق می‌کند و معیار ما تغییر می‌کند. به طور کلی اگر بخواهیم مقایسه کنیم، پردازنده‌ی گرافیکی Xbox Series S به اندازه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Xbox One X کارا خواهد بود با این تفاوت که قابلیت‌های نسل بعدی چون: رهگیری پرتو، VRS, mesh shaders و غیره را ارائه می‌دهد. از همه مهم‌تر وقتی جهش بزرگ پردازنده‌ی مرکزی (CPU) را در نظر بگیریم و آن را با نرخ ورودی/خروجی (I/O) جمع ببندیم، متوجه خواهیم شد که Xbox Series S برای نسل بعد طراحی شده است و فقط وضوح تصویر کم‌تری را به نسبت Xbox Series X هدف قرار داده است.

"هم‌چنین این امکان برای توسعه‌دهندگان فراهم است که بازی‌های خودشان را بر روی Xbox Series S حتی بیشتر از Xbox One X ارتقاء دهند و بهبود بخشند. اگر شما به قدرت خام Xbox Series S نگاهی بیاندازید، اگر توسعه‌دهندگان بخواهند نرخ فریم عنوانی (عناوین نسل قبل) را دو برابر کنند کار بسیار راحتی خواهد بود، چرا که ما کارایی پردازنده‌ی گرافیکی را بیش از دو برابر کرده‌ایم و کارایی پردازنده‌ی مرکزی را نیز بیش از دو برابر کرده‌ایم، بنابراین همانطور که گفتیم اگر توسعه‌دهندگان تصمیم به به‌روزرسانی عناوینشان کنند، واقعاً‌ کار راحتی است که این قابلیت (افزایش نرخ فریم) را فعال کنند."

xbox series s

کنسول‌های Xbox Series S و Xbox Series X هر دو در تاریخ 20 آبان ماه عرضه‌ی جهانی خواهند شد. و قیمت آن‌ها به ترتیب 299 و 499 دلار خواهد بود. پیش‌فروش این دستگا‌ه‌ها نیز از فردا آغاز خواهد شد.

 

خب دوستان نظر شما چیست؟ صحبت‌های آقای جیسون رونالد که مدیر برنامه‌ریزی و از اعضای طراحان ایکس‌باکس می‌باشد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع متن: pardisgame