در جریان نمایشگاه TGC 2017 که در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، موفق شدیم تا با استودیوی «پاییزان»، سازندگان بازی خلاقانه «پسرخوانده»، مصاحبه ای را داشته باشیم. با گیمفا همراه باشید. به شخصه، بازی پسرخوانده را برای اولین بار در مراسم اختتامیه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای سال گذشته مشاهده کردم. نمایش این […]

TGC 2017 | مصاحبه اختصاصی با سازندگان بازی «پسرخوانده»

در جریان نمایشگاه TGC 2017 که در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، موفق شدیم تا با استودیوی «پاییزان»، سازندگان بازی خلاقانه «پسرخوانده»، مصاحبه ای را داشته باشیم. با گیمفا همراه باشید.

به شخصه، بازی پسرخوانده را برای اولین بار در مراسم اختتامیه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای سال گذشته مشاهده کردم. نمایش این بازی فارغ از تمام جذابیت‌هایش، به یک دلیل من را بسیار جذب کرد؛ مبارزات آنلاین و نوبتی بازی.

مبارزات نوبتی در سال‌های گذشته در صنعت بازی‌ سازی غربی، طرفداران بسیاری داشت و به عنوان مثال، نسخه های کلاسیک سری بازی‌های Final Fantasy به این گونه ساخته می‌شدند. ایجاد تعادل در این نوع سیستم از مبارزات در بازی، چالش برانگیز ترین کار برای سازندگان آن بازی خاص به حساب می‌آید. استودیوی پاییزان سعی کرده با استفاده از پس زمینه و شخصیت های دوره پیش از انقلاب، یک بازی در این سبک به صورت آنلاین بسازد که بسیار نیز موفق بوده است.

شما می‌توانید در زیر، مصاحبه گیمفا را با یکی از سازندگان بازی پسرخوانده از استودیوی پاییزان، مطالعه کنید:

ابتدا یک توضیح کلی در مورد بازی خود بدهید و این که این سبک و سیاق متفاوت (از نظر بنده و بسیاری از بازی‌بازان) از کجا آمده است؟

در حقیقت در ابتدا ما با در نظرگیری چند عنوان دیگر، روند ساخت بازی خود را آغاز کردیم اما در انتها، حس می‌کردیم که بازی آن قدر ها هم خوب نشده است و به دلمان نمی‌نشست. پس از ساخت و تهیه کانسپت های مختلف، سرانجام به این فرم رسیدیم که سه نفر در مقابل سه نفر قرار می‌گیرند و بازی‌بازان به صورت آنلاین به مبارزه با آن ها مبارزه کنند و هر کدام از آن‌ها را یک بازی‌باز کنترل می‌کند.

این که سبک مبارزات بازی به صورت نوبتی است؛ قطعا امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که سراغ این استایل مبارزه برود و همانند بازی‌های کلاسیک، مانند نسخه های کلاسیک Final Fantasy بازی بسازد؛ سبکی که البته ما را به یاد گذشته می‌اندازد. این ایده برای من خیلی جالبت است. توضیحی در این‌باره بدهید.

در حقیقت، ما از همین سبک بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی الگو گرفتیم اما از آن طرف ما محدودیت پلتفرم های موبایل را نیز داشتیم و می‌خواستیم بازی‌مان حتما برروی دستگاه های موبایل عرضه شود. ما با خود فکر کردیم که باید بازی را کوچک و کوچک تر کنیم اما به جایی رسیدیم که «پسرخوانده» بیش از حد کوچک شد. آن جا بود که تصمیم گرفتیم سیستم ارتفا را وارد بازی کنیم. هم‌اکنون شخصیت ها هر کدام قابل ارتقا هستند و هر کدام حالت خاصی برای بازی ارایه می‌دهند. به عنوان مثال، هر کدام از شخصیت ها سه توانایی منحصر به فرد دارد که می‌توانند با توانایی شخصیت های دیگر، هماهنگ و جور شوند. ترکیب این توانایی ها به چند ضرب (کمبو)های قدرتمندی ختم می‌شود.

اما در بحث بالانس کردن (متعادل سازی)، کار به شدت سخت و چالش برانگیزی را پیش رو داشتیم؛ به این دلیل که تعداد شخصیت‌های ما خیلی کم نیستند و ما ۱۶ شخصیت منحصر به فرد داریم. البته قصد داریم تا با ارایه به‌روزرسانی‌هایی، به تعداد شخصیت های بازی اضافه کنیم. امیدواریم که مخاطب‌ها راضی باشند.

سبک و سیاق هنری بازی شما بسیار جالب است؛ به این صورت که به تهران قدیم می‌ریم و پوشش ها و اسامی کاملا رنگ و بوی دوران پیش از انقلاب را دارد. ساخت و طراحی این ظواهر به چه گونه بود؟

ما بیشتر پس‌زمینه و تم مافیایی را در نظر داشتیم و به خاطر این که بازی در دوران پیش از انقلاب جریان دارد، مکان ها و حال و هوای حدود پنجاه صال پیش در بازی به چشم می‌خورد. انتخاب این تم و پس زمینه کاملا یک تصمیم جمعی و گروهی از تیم سازنده بود و با در نظر گرفتن عناوین خارجی و داخلی روز، با خود گفتیم که باید متفاوت باشیم و به سراغ زمان قدیم برویم.

اگر دقت کنید، شخصیت ها ما بیشتر حالت کلاسیک دارند؛ به عنوان مثال چنگیز و ساسان کاملا از این نظر و تم مافیایی مشخص هستند (با اشاره به پوستر شخصیت‌ها) اما با این حال، سعی کردیم حس و حال ایرانی در آن‌ها وجود داشته باشد و این موضوع رعایت شود. همه این طراحی ها و تم‌ها را مدیون کانسپت آرتیست خود هستیم (آقای سعید حسنی).

و سوال آخر این که، وضعیت انتشار و لانچ بازی به چه صورت است؟

در بازه زمانی دو هفته تا یک ماه آینده، بازی پسرخوانده در کافه بازار منتشر خواهد شد. این بازی هم‌اکنون در مرحله آزمایش بتا قرار دارد و کاربران زیادی در حال آزمایش آن هستند؛ می‌توان گفت که هم‌اکنون حدود ۲۰۰ کاربر در حال آزمایش و تجربه بازی هستند.

در وب‌سایت رسمی بازی پسرخوانده، این گونه درباره بازی توضیخ داده شده است:

خانواده مافیایی خودت رو بساز وحرفه ای ترین آدما رو استخدام کن. قبل از اینکه خیلی دیر بشه و کنترل شهر از دست خانواده ما خارج بشه باید ثابت کنی که قویترین پسرخوانده هستی و می‌تونی بزرگترین اتحاد رو تشکیل بدی. بازی پسرخوانده در سبک استراتژِی آنلاین، راوی جنگ های گروه های خلافکار مافیای است که در طول یک قرن گذشته شهرهای مختلف جهان را کنترل می‌کردند. بازی پسرخوانده که ساخته استودیوی بازی سازی پاییزان می‌باشد به زودی برای تلفن همراه منتشرخواهد شد.

منبع متن: gamefa