عملکرد و فروش این بازی در سال گذشته روی کامپیوترهای شخصی و کنسول نینتندو سوییچ بسیار عالی بود و همین قضیه طرفداران پلتفرم‌های دیگر را برای تجربه‌ی بازی بسیار مشتاق کرده بود. این اتفاق بالاخره محقق شد و بازی برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری ایکس/ اس منتشر شد تا این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد.

  • بازی Hades برای پلی‌استیشن و ایکس‌باکس منتشر خواهد شد

آمار فروش بازی Hades هم در هفته‌ی اول عرضه‌اش در انگلستان این واقعیت را نشان می‌دهد. با این حال، فروش کلی موفقیت‌آمیز بازی چیز عجیبی نیست و انتظارش را داشتیم. چیزی که در این میان اهمیت دارد، میزان فروش فیزیکی این بازی در انگلستان به تفکیک هر پلتفرم است که نتایج آن سؤال بزرگی را برای ما ایجاد می‌کند.

آمار فروش هفته‌ی اول بازی Hades در انگلستان نشان می‌دهد که ۷۰ درصد فروش فیزیکی بازی روی کنسول پلی‌استیشن ۵ و ۲۳ درصد روی کنسول پلی‌استیشن ۴ و فقط ۷ درصد روی کنسول‌های خانواده‌ی ایکس‌باکس بوده است. این یعنی بخواهیم در مجموع حساب کنیم، ۹۳ درصد از فروش فیزیکی بازی روی کنسول‌های پلی‌استیشن انجام شده است و این نشان‌دهنده‌ی تفاوت بسیار زیاد فروش فیزیکی بازی روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس است.

البته، در اینجا یک نکته‌ی مهم وجود دارد که سؤال اصلی ما هم به همین خاطر مطرح شده است. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید، بازی Hades در روز عرضه برای سرویس اشتراکی «ایکس‌باکس گیم پس» هم منتشر شد. حال، این پرسش به وجود می‌آید که آیا عرضه‌ی بازی روی گیم پس باعث فروش کمتر بازی در کنسول‌های ایکس‌باکس شده است؟

بازی Hades

پاسخ به این پرسش کمی پیچیده است و برای پاسخ کامل و درست به بررسی‌ها و داده‌های‌ آماری بیشتر و دقیق‌تری نیاز داریم. با این حال، در حال حاضر در پاسخ به آن هم می‌توانیم بگوییم آری و هم خیر.

از طرفی، پلی‌استیشن از جامعه‌ی مخاطبان بیشتری نسبت به ایکس‌باکس برخوردار است و در اروپا و انگلستان هم فروش و طرفداران بیشتری دارد. اگر فروش فیزیکی بعضی از بازی‌های دیگر را هم مشاهده کنید، همیشه یا حداقل اکثر اوقات با اختلاف زیاد فروش بیشتر به نفع پلی‌استیشن بوده است. به‌تازگی هم فروش فیزیکی اثری همچون رزیدنت اویل ۸ هم با درصد زیادی به نفع کنسول سونی بوده است. البته برای رزیدنت اویل ۸ درصد فروش ۸۰ به ۲۰ بوده و در واقع نسبت به Hades اوضاع بهتر بوده است. همچنین آمار کلی نشان می‌دهد که فروش فیزیکی بازی‌ها هم غالباً روی کنسول‌های سونی بیشتر است و شاید اگر فروش دیجیتالی را حساب کنیم، تفاوت‌های اندکی ایجاد شود و کمی درصدها تعدیل شوند. این اتفاق برای رزیدنت اویل ۸ رخ داد اما به دلایلی ممکن است این قضیه برای Hades صدق نکند. به همین دلیل، پاسخ بخشی از این پرسش خیر است اما به هر حال تفاوت فروش Hades روی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به حدی زیاد بوده است که نمی‌توانیم تمام دلیل آن را این موارد بدانیم.

از طرف دیگر، مشخص است که سیاست مایکروسافت این است که بازیکنان به سرویس اشتراکی گیم‌ پس جذب شوند و هزینه‌های خود را در این سرویس انجام دهند. پشتیبانی مایکروسافت از گیم پس به حدی عالی بوده است که گاه ممکن است وقتی اثری در زمان عرضه روی گیم پس منتشر نشود، دارندگان این سرویس در خرید بازی تعلل کنند و بگویند ما صبر می‌کنیم تا بازی برای این سرویس منتشر شود. پس مشخص است که این موضوع هم می‌تواند در بخشی از تفاوت عظیم فروش بازی روی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن نقش داشته باشد و باعث شود فروش بازی روی کنسول‌های مایکروسافت کمتر شود. به همین خاطر، در این مورد به احتمال زیاد احتساب آمار فروش دیجیتالی هم چندان تفاوت زیادی را ایجاد نکند.

با این حال، باید توجه داشته باشید که این قضیه لزوماً همیشه به ضرر توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیست و گاه شاید منفعتی را هم برای آن‌ها به‌خصوص برای استودیوهای مستقل و کوچک‌تر داشته باشد. مایکروسافت در گذشته اعلام کرده بود که یکی از مزایای گیم ‌پس این است که این پتانسیل را دارد که باعث افزایش فروش بازی‌ها شود و گاهی هم این موضوع را در بعضی بازی‌ها دیده‌ایم. برای مثال، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد فروش بازی Descenders که توسط استودیوی Rage Squid ساخته شده است، پس از عرضه در گیم پس ۵ برابر شده است. همچنین مایکروسافت گزارش داده بود که دارندگان اشتراک گیم پس ۲۰ درصد زمان بیشتری را صرف بازی کردن و ۳۰ درصد بازی‌های بیشتری را تجربه و ژانرهای متفاوتی را کاوش می‌کنند. همه‌ی این‌ها ممکن است باعث شود تا بازی‌هایی که تاکنون کشف نشده‌اند، روی کنسول‌های ایکس‌باکس یا حتی پلتفرم‌های دیگر فروش بیشتری را تجربه کنند.

بازی Hades

علاوه بر این‌ها، می‌دانیم که مایکروسافت برای آوردن هر کدام از بازی‌ها روی گیم‌پس پول قابل‌توجهی را به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌کند تا از این طریق سازندگان ضرر ناشی از عدم فروش احتمالی را جبران کنند. به همین خاطر، این حتی می‌تواند برای برخی از توسعه‌دهندگان مستقل خوب باشد و شاید از همین طریق سوپرجاینت بتواند بخشی از فروش کم بازی در کنسول‌های ایکس‌باکس را جبران کند.

آیا برای همه‌ی بازی‌ها این‌گونه است؟ داده‌های دقیقی برای تعیین این موضوع وجود ندارد اما به نظر نمی‌رسد که لزوماً هم همه‌ی این بازی‌ها چنین منفعتی را از عرضه روی گیم پس ببرند. به‌خصوص اگر این آثار بازی‌های بزرگ تراز اول (AAA) باشند یا حداقل آثاری باشند که بخشی از هزینه‌ی خود را از طریق بسته‌های الحاقی یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای تأمین نمی‌کنند. طبق مطلبی که در سایت Forbes نوشته شده است، استودیو People Can Fly که بازی Outriders را روی گیم پس منتشر کرده بود، به خاطر اینکه نتوانسته بود هزینه‌های توسعه‌ی این بازی را جبران کند، پاداشی از ناشر بازی یعنی اسکوئر انیکس دریافت نکرده است. البته، مشخصاً مایکروسافت برای عرضه‌ی بازی روی گیم پس هزینه‌ای را به اسکوئر انیکس پرداخت کرده است اما به هر حال فروش بیشتر بازی روی کنسول‌های ایکس‌باکس ممکن بود باعث شود که فروش بازی بیشتر و هزینه‌ی توسعه جبران شود و در نتیجه اعضای استودیو People Can Fly هم پاداشی را به این خاطر دریافت کنند. عرضه‌ی بازی روی «گیم پس» فقط باعث شد که جامعه‌ی مخاطبان این عنوان بیشتر شود.

این در حالی بود که Outriders هیچ سیزن پس یا بسته‌ی الحاقی یا پرداخت‌ درون برنامه‌ای خاصی تا به این لحظه نداشته است و این جامعه‌ی مخاطبان بیشتر نتوانست باعث جبران هزینه‌ی ساخت بازی شود. بازی Hades هم البته همین شکل است و پرداخت ‌درون‌ برنامه‌ای یا بسته‌ی الحاقی (حداقل در حال حاضر) ندارد. این قضیه برای آثاری همچون Destiny 2  می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این‌گونه از آثار با در اختیار داشتن جامعه‌ی مخاطبان زیاد و از طریق بسته‌های الحاقی یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌توانند با در اختیار داشتن مخاطبان زیاد به‌راحتی هزینه‌ی ساخت خود را جبران کرده و حتی به سودآوری زیادی دست پیدا کنند.

در انتها، اگر فکر می‌کنید که پاسخ دقیقی به این موضوع ندادیم، احتمالاً حق با شما باشد. همان‌طور که اشاره کردیم، برای پاسخ بهتر نیاز به داده‌های آماری بیشتری وجود دارد. در حال حاضر شاید فقط بتوان برای بعضی از آثار به‌صورت جدا و مستقل صحبت کرد که همان‌گونه که در بالا مشاهده کردید، شاید نتایج متفاوتی به دست آید. می‌دانیم که عرضه‌ی بازی‌ها روی گیم پس می‌تواند تعداد بازیکنان آن آثار را افزایش دهد ولی نمی‌دانیم که مایکروسافت چقدر برای آوردن بازی روی گیم پس هزینه پرداخت کرده یا این کار چقدر در فروش بازی‌ها تأثیرگذار بوده است. به همین خاطر، باید همچنان صبر کرد و نتایج ادامه‌ی حیات سرویس اشتراکی گیم پس را مشاهده کرد.

منبع: Forbes

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۹۳ درصد فروش Hades روی پلی‌استیشن بوده؛ آیا دلیلش ایکس‌باکس گیم پس است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala