مشخص‌کردن حدومرز «بازی‌های مشابه فاینال فانتزی» اندکی دشوار است زیرا این فرنچایز سی و چهارساله در طول عمر درازمدت خود انواع و اقسام بازی‌ها با سبک‌ها، گیم‌پلی‌ها و خطوط داستانی متفاوت را به هواداران عرضه کرده است.

از همین رو، فهرست ما شامل بازی‌هایی است که عمرشان به چندین نسل، پلتفرم و استودیو قد می‌دهد. با این روش، شما چه فکر کنید فاینال فانتزی ۶ تعریف‌کننده فرنچایز است چه فاینال فانتزی ۱۰، حداقل یکی از بازی‌هایی که برای این لیست در نظر گرفته‌ایم به مذاقتان خوش خواهد آمد.

بازی chrono trigger

۱۰. کرونو تریگر (Chrono Trigger)

  • پلتفرم: رایانه شخصی، اندروید، iOS

بازیکنان، مجموعه فاینال فانتزی را به‌خاطر داستان‌های گسترده‌ای که روایت می‌کند، شخصیت‌های به‌یادماندنی و موسیقی بازی‌های فرنچایز دوست دارند.

اگر به دنبال بازی‌ای هستید که شبیه فاینال فانتزی به‌خاطر دلایل مذکور است بازی کرونو تریگر گزینه بسیار مناسبی برای شماست. البته قرارگرفتن کرونو تریگر در این لیست برای بسیاری جای تعجب ندارد زیرا در این بازی استعداد خالقان بازی فاینال فانتزی و دراگون کوئست، هینوروبو ساکاگوچی و یوجی هوری، به کار گرفته شده است.

این بازی مرتباً در لیست‌های بهترین بازی‌های ویدئویی تاریخ سروکله‌اش پیدا می‌شود زیرا در سال ۱۹۹۵ میلادی ایده داستانی با محوریت سفر در زمان و داشتن چندپایان در آن زمان انقلابی بزرگ به‌حساب می‌آمد. علاوه بر این، کرونو عناصر ذکر شده را با مضامین شناخته شده بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی مانند دوستی و چیره شدن بر تمامی موانع و مشکلاتی که فاینال فانتزی را به یکی از محبوب‌ترین فرنچایزها تبدیل کرده در هم آمیخت.

بازی kingdom hearts 3

۹. کینگدام هارتس ۳ (Kingdom Hearts 3)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان

کینگدام هارتس؛ ثمره همکاری میان دیزنی و اسکوئر انیکس که حال و هوا و شخصیت‌های فاینال فانتزی را با چندین فرنچایز دیزنی تلفیق می‌کند بی شک در این لیست جای می‌گیرد.

با اینکه سیستم نبرد بازی سبک و سیاق خاص خود را دارد شما قطعاً می‌توانید عناصر تنیده شده در تاروپود شخصیت‌های فاینال فانتزی را در شخصیت اصلی بازی سورا و دوستانش حس کنید. دلیل بروز چنین خصلتی کسی نیست جز تتسویا نامورا که طراحی شخصیت‌های بازی را برعهده دارد.

برخی از شخصیت‌های فاینال فانتزی حضوری کوتاه در سری کینگدم هارتس دارند اما آنچه که کینگدم هارتس ۳ را به محصولی شبیه فاینال فانتزی تبدیل می‌کند داستان آن است. بعضی می‌گویند دلیل این شباهت عجیب‌وغریب بودن داستان است برخی دیگر بر این باورند که حس و حالی مشابه داستان بازی‌های فاینال فانتزی دارد. سورا بسیار به محافظت از دوستانش اهمیت می‌دهد و حاضر است نه‌تنها تا انتهای جهان بلکه تا اعماق تاریکی و تباهی برای نجات آنها برود.

بازی dragon quest 11

۸. دراگون کوئست ۱۱ (Dragon Quest 11)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، رایانه شخصی، سوییچ (نسخه Definitive Editions Dragon Quest XI S)

اگر برنامه دارید دراگون کوئست را بازی کنید چرا بهترین دراگون کوئست را بازی نکنید؟ بازی دراگون کوئست ۱۱ از بسیاری زوایا بخشی از عصری است که فاینال فانتزی آن را تا حد زیادی پشت سر گذاشته است. سیستم مبارزه turn-based، رنگ‌های شاد و روشن همراه با طراحی هنری و داستان الهام گرفته از قرون‌وسطی که ترسیمگر شوالیه‌های افسانه‌ای و نبرد میان کشورها در هر یک از نسخه‌های این فرنچایز کهن‌سال است.

اگر به دنبال بازی‌ای هستید که بتوانید مانند بازی‌های سری فاینال فانتزی بیش از هشتاد ساعت وقت به آن اختصاص دهید و خودتان را با طیف وسیعی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و مأموریت‌های پیاپی متنوع برای نجات جهان محاصره کنید، تمامی این خواسته‌ها را می‌توانید در بازی دراگون کوئست محقق کنید.

بازی tales of vesperia

۷. حکایات وسپریا: نسخه کامل (Tales of Vesperia: Definitive Edition)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، رایانه شخصی، ایکس‌باکس وان، سوییچ

فاینال فانتزی معمولاً بر روی کاراکترهایی تمرکز دارد که بدخلق و بدعنق هستند (بیایید چند لحظه تیدوس و وان را فراموش کنیم). آنها افرادی هستند که وانمود می‌کنند به چیزی اهمیت نمی‌دهند اما در نهایت تبدیل به قهرمانان ناخواسته مردم می‌شوند.

یوری لوولِ وسپریا چنین شخصیتی است؛ بدعنق و خشک اما با قلبی بزرگ. به شما اطمینان می‌دهیم از دنبال‌کردن او در جهان ترسا لومیریس (Terca Lumireis) لذت خواهید برد و وقتی ماجراجویی‌تان به پایان رسید بازی‌های دیگر این سری محبوب با داستان‌های مختص به خودشان در انتظارتان‌اند تا آنها را یک‌به‌یک کشف کنید. شباهت دیگر این سری به فاینال فانتزی در آن است که هر نسخه مانند فاینال فانتزی سعی دارد چیز جدیدی به فرنچایز اضافه کند که هرکدام در ابعاد گوناگونی با موفقیت روبه‌رو می‌شوند.

بازی xenoblade chronicles 2

۶. سرگذشت زنوبلید ۲ (Xenoblade Chronicles 2)

  • پلتفرم: سوییچ

اگر از سبک جهان باز بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی لذت می‌برید بازی سرگذشت زنوبلید می‌تواند گزینه‌ای حتی بهتر از فاینال فانتزی ۱۵ برای شما باشد زیرا دنیای الرست (Alrest) گنجینه‌ای سرشار از سرگرمی و ماجراجویی است.

البته باید گفت که نیازی نیست بازی اول زنوبلید را انجام دهید تا بتوانید عنوان دوم را تجربه کنید. اما اگر قصدش را دارید، یک نسخه بازسازی شده از این بازی متعلق به Wii U در سال جاری منتشر می‌شود. در این بازی که روایتگر یک داستان حماسی است، شخصیت شروری حضور دارد که به جز نابودی جهان هدف دیگری ندارد اما داستان بازی به طور کل با جزئیات تر و پیچیده‌تر از این حرف‌هاست که شما را مجذوب خودش خواهد کرد.

بازی lost odyssey

۵. ادیسه گمشده (Lost Odyssey)

  • پلتفرم: قابلیت پس سازگاری ایکس‌باکس وان (backwards compatibility)

خالق فاینال فانتزی، هیرونوبو ساکاگوچی، پس از ترک اسکوئر انیکس کمپانی خود را به نام Mistwalker تأسیس کرد تا بتواند آثار جدیدی خلق کند.

این بازی یکی از بهترین بازی‌های Mistwalker است اما سنتی‌ترین آنها نیز به‌حساب می‌آید. در ادیسه گمشده از سیستم مبارزه turn-based استفاده می‌شود. طراحی شخصیت‌ها از شخصیت‌های فاینال فانتزی الهام پذیرفته خصوصاً نسخه‌های هشت و ده و زمینه بازی تلفیقی از قرون‌وسطی با اولین نشانه‌های پیشرفت تکنولوژیکی است. داستان بازی مانند فاینال فانتزی دلگرم‌کننده است اما از پیچ‌وتاب کمتری برخوردار است.

بازی secret of mana

۴. راز مانا (Secret of Mana)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ (نسخه بازسازی شده)، سوییچ (نسخه اصلی)

سری مانا یکی دیگر از فرنچایزهای آغازین اسکوئر است که نامش متقارن با بازی‌های نقش‌آفرینی فوق‌العاده است. داستان راز مانا بسیار گیرا، موسیقی‌اش لذت‌بخش و جهان آن وسیع است. به خودتان لطفی بکنید و بازی اصلی که اکنون بخشی از کلکسیون ماناست را در عوض نسخه بازسازی شده ۲۰۱۸ آن بازی کنید.

بازی i am setsuna

۳. من ستسونا هستم (I Am Setsuna)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، رایانه شخصی، سوییچ

من ستسونا هستم توسط استودیوی Tokyo RPG Factory باهدف بازگشت به حال و هوای عناوین آغازین جاودانه اسکوئر انیکس ساخته شد. ستسونا از سیستم Active Time Battle (ATB) استفاده می‌کند، داستانی ساده و بی‌آلایش را روایت می‌کند و به‌تدریج به معرفی شخصیت‌هایی که شمارا در این سفر همراهی می‌کنند می‌پردازد. این بازی یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای آنانی است که به دنبال بازی‌های مشابه فاینال فانتزی هستند.

بازی the last remnant

۲. آخرین بازمانده (The Last Remnant)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، رایانه شخصی، سوییچ، اندروید، iOS

آخرین بازمانده بازی‌ای به سبک و سیاق فاینال فانتزی با نبردهای گسترده است که در آن شما کنترل اتحادیه‌ها را برعهده می‌گیرید. این قابلیت شامل یکی از اندک جهان‌هایی می‌شود که در آن تنوع نژادها و رنگ و بوی آسیایی – اروپایی آن همچون سری فاینال فانتزی است.

آخرین بازمانده توسط تیمی ساخته شده که پیش‌ازاین بر روی سری‌های فاینال فانتزی و ساگا کارکرده‌اند و حتی موسیقی بازی توسط آهنگ‌ساز به نام سویوشی سکیتو تهیه شده است. آخرین بازمانده البته باید معترف شد که بازی اگر تا این حد بی‌رنگ و روح و محزون نبود قطعاً از موفقیت و توجه بیشتری بهره‌مند می‌شد. با نسخه بازسازی شده که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد در حال حاضر آخرین بازمانده یکی از بهترین بازی‌هایی است که فرصت تجربه آن را دارید.

بازی resonance of fate

۱. طنین سرنوشت (Resonance of Fate)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، رایانه شخصی

بازی‌های مشابه فاینال فانتزی حتماً نباید سیستم نبرد turn-based داشته باشند. اگر به دنبال تنوع و چالش هستید سیستم مبارزه آکروباتیک و اسلحه محور طنین سرنوشت گزینه خوبی برای شماست. سوای از مکانیک مبارزه سرگرم‌کننده، این بازی گروهی کوچک اما دوست‌داشتنی از پروتاگونیست‌ها را به بازیکن معرفی می‌کند که به‌اندازه شخصیت‌های موردعلاقه‌تان در فاینال فانتزی خوش برورو هستند. داستان بازی نیز به‌اندازه سیستم نبردش پرتکاپو و هیجان است. شاید به همین دلیل کمتر کسی را می‌یابید که درباره این بازی صحبت کند.

منبع: gamesradar

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۱۰ بازی نقش‌آفرینی که انتظار برای فاینال فانتزی ۱۶ را آسان‌تر می‌کنند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala