اگرچه شاید نام استودیوی فایراسپرایت برای شما ناآشنا و گمنام باشد اما نکات بسیار جذاب و قابل‌توجهی درباره‌ی آن و شکل‌گیری‌اش وجود دارد که ماجرا را جالب‌تر می‌کند. آن‌ها با سونی و استودیوهای داخلی آن بیگانه نیستند و اتفاقاً تاریخچه‌ی جالبی با آن‌ها دارند.

برای پی بردن به این ماجرا باید به زمان ورود جدی سونی به صنعت بازی‌های ویدیویی بازگردیم. زمانی که سونی تصمیم گرفت کنسول پلی‌استیشن ۱ را وارد بازار کند و به همین خاطر نیاز داشت تا استودیوهایی را برای خلق بازی‌های منحصر‌به‌فرد به خدمت بگیرد. در آن زمان، شرکت Psygnosis یکی از شرکت‌های مطرح‌ توسعه‌ی بازی بود و با توجه به توانایی بالای فنی‌ آن‌ها سونی تصمیم گرفت تا این شرکت را تصاحب کند. در واقع Psygnosis اولین شرکتی بود که سونی آن را خریداری کرد. پس از تولید بازی‌های موفقی از جمله مجموعه‌ بازی Wipeout، در سال ۱۹۹۹ سونی تصمیم گرفت تا در ساختار این شرکت بازنگری کند و نام آن‌ها را هم به استودیوی لیورپول تغییر دهد. استودیو لیورپول سونی در کارنامه‌ی کاری خود تجربه‌ی ساخت بازی‌هایی از جمله فرمول یک و Wipeout را دارد.

با این حال، سونی در سال اوت سال ۲۰۱۲ به کار استودیوی لیورپول پایان داد. ارتباط این خبر با ماجرای گفته‌شده به اینجا باز‌می‌گردد. در سال ۲۰۱۲، بعضی از اعضای کلیدی استودیو لیورپول سابق تصمیم گرفتند تا استودیوی مستقلی به نام «فایراسپرایت» تأسیس کنند. استودیویی که اکنون به جمع استودیوهای پلی‌استیشن اضافه شده است. شاید برایتان تعجب‌آور باشد که شرکت سونی که استودیوی لیورپول را بسته بود چرا دوباره فایراسپرایت را خریداری کرده است. ساده‌ترین جواب شاید این باشد که یک دهه از آن تصمیم گذشته است و چیزهای متفاوتی از تغییرات مدیریتی گرفته تا وضعیت فعلی استودیو فایراسپرایت عوض شده و آنگونه که مشخص است، پروژه‌های فعلی این استودیو توجه سونی را به خود جلب کرده است.

بازی Persistence

بازی Persistence

استودیوی Firesprite علیرغم اینکه در این سال‌ها در توسعه‌ی بعضی از بازی‌ها به استودیوهای سونی کمک کرده اما شاید یکی از معروف‌ترین کار آن‌ها در سال‌های اخیر بازی شوتر ترسناک The Persistence باشد که برای هدست‌ واقعیت‌ مجازی پلی‌استیشن وی‌آر هم عرضه شده است. با این حال، هرمن هالست، رئیس استودیوهای پلی‌استیشن، تأکید می‌کند که آن‌ها قرار نیست یک استودیو پشتیبان باشند بلکه پروژه‌های منحصر‌به‌فرد خود را خواهند داشت. یکی از نکات قابل‌توجه استودیوی فایراسپرایت این است که آن‌ها در یکی دو سال اخیر که به نظر می‌رسد با سونی روی دو بازی مختلف همکاری داشته‌اند، شاهد رشد عظیمی بوده‌اند و تعداد کارمندان استودیو را به بیش از ۲۵۰ نفر رسانده‌اند. این یعنی، استودیو فایراسپرایت از مجموع دو استودیو انگلیسی دیگر پلی‌استیشن – یعنی استودیوی لندن و استودیوی مدیا مولکول – بزرگ‌تر است. همچنین می‌توان از نظر تعداد کارمندان، استودیوی فایراسپرایت را پس از استودیو‌های بزرگ ناتی داگ، گریلا گیمز، سانتا مونیکا و اینسامنیاک گیمز قرار دارد.

هرمن هالست در مصاحبه‌‌ی خود درباره‌ی کار با برخی از اعضای این استودیو به خاطر می‌آورد: «کار کردن با افرادی که با آن‌ها در زمان توسعه‌ی Wipeout همکاری داشتیم، بسیار حس خوبی دارد. ما در گذشته با کل تیم مدیریت استودیو سابقه‌ی همکاری داریم. همه‌ی این‌ها احساس فوق‌العاده‌ای دارد که بازگشت آن‌ها را به خانواده‌ی استودیوهای پلی‌استیشن خوش‌آمد بگوییم.»

هالست در ادامه اضافه می‌کند: «اما چیزی که من درباره‌ی آن‌ها واقعاً دوست دارم، این است که استودیو فایراسپرایت در این سال‌ها بسیار رشد داشته است. آن‌ها اکنون تیمی بالغ بر ۲۵۰ نفر هستند. آن‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی بازی رویکردی بسیار تجربی اتخاذ کرده‌اند. من فکر می‌کنم ترکیبی از میراث و روحیه‌ی کارآفرینی آن‌ها یک پایه عالی برای همکاری ما در چند پروژه بزرگ منحصربه‌فردی است که در حال حاضر با هم روی آن‌ها کار می‌کنیم.»

مدیر استودیو فایراسپرایت هم این اتفاق را یک اتفاق تاریخی بیان کرده و از همکاری دوباره با پلی‌استیشن ابراز خوشنودی داشته است.

درباره‌ی پروژه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، قبل از تصاحب استودیو توسط سونی، فایراسپرایت روی توسعه‌ی دو اثر متفاوت کار می‌کرده است. به گفته‌ی آن‌ها، یکی از این بازی‌ها یک اثر شوتر چندنفره‌ی بسیار بزرگ است و دیگری یک بازی ماجراجویی بسیار جاه‌طلبانه‌ی داستان محور تاریک است که طبق آگهی‌های شغلی به نظر می‌رسد بر اساس یکی از عناوین بزرگ و بزرگ در حال توسعه باشد. جزئیات بزرگی درباره‌ی این پروژه‌ها وجود ندارد و فقط طبق گفته‌ی مدیر استودیو و هرمن هالست این دو بازی تجربه‌ی منحصر‌به‌فردی را در ژانرهای متفاوتی نسبت به دیگر استودیوهای پلی‌استیشن ارائه خواهند داد.

تجربه‌ی خریدهای قبلی نشان می‌دهد که سونی معمولاً صبر می‌کند تا یک بازی از استودیوهایی که با آن‌ها همکاری دارد منتشر شود و در صورت نتیجه‌ی دلخواه جذب آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد. با این حال، به نظر می‌رسد آشنایی با اعضای اصلی فایراسپرایت و جاه‌طلبانه‌ بودن بازی‌های آن‌ها باعث شده تا حتی قبل از معرفی رسمی این دو بازی سونی تصمیم بگیرد که فایراسپرایت را تصاحب کند.

منبع: GameIndustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته استودیوی بازی‌سازی Firesprite به جمع استودیوهای پلی‌استیشن اضافه شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala