اگر به خاطر داشته باشید، همین چند روز پیش خبری منتشر شد که شرکت الکترونیک آرتس اعلام کرده بود نام سری بازی‌های FIFA ممکن است تغییر کند. حال پس از اینکه چند روز از بیانیه‌ی رسمی EA سپری شده، فیفا اعلام کرده که می‌خواهد این قرارداد انحصاری نباشد و آن را به شرکت‌های دیگری هم ارائه کند.

در حالی که چیزی حدود سه دهه از همکاری و قرارداد میان الکترونیک آرتس و فیفا می‌گذرد، به نظر می‌رسد قرارداد آن‌ها در شرف وارد شدن به مرحله‌ی تازه و متفاوتی است. فدراسیون فوتبال امروز تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کرده و بیان کرد که قصد دارد مجموعه بازی‌ها و ورزش‌های خود را گسترش دهد.

بازی FIFA

این سازمان بیان کرده است: «فیفا نسبت به آینده در بازی‌ها و ای‌اسپورت در زمینه‌ی فوتبال هیجان‌زده است و واضح است که این باید فضایی باشد که حقوق آن توسط بیش از یک شرکت کنترل شود.»

فیفا اشاره کرده است که با تعدادی از توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در حال تدوین یک استراتژی بلندمدت در بازی‌ها و ای‌اسپورت است. فدراسیون بین‌المللی فوتبال در ادامه می‌گوید: «شرکت‌های فناوری و موبایل در حال حاضر به طور فعال رقابت می‌کنند تا با حق امتیاز فیفا، پلتفرم‌های آن و مسابقات جهانی آن همکاری داشته باشند. با عرضه‌ی بازی‌های متنوعی که به‌صورت مکرر عرضه می‌شوند، بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیک بیشترین رشد را میان رسانه‌ها در سراسر جهان داشته‌اند. بنابراین برای فیفا و ذینفعان آن بسیار مهم است که همه فرصت‌های آینده را برای طرفداران فوتبال و بازی‌ها به حداکثر برساند.»

این سازمان همچنین اعلام کرد از حق مسابقات جام جهانی فوتبال و مسابقات جام جهانی زنان برای عرضه و ادغام بازی‌های جدید فیفا و مسابقات ای‌اسپورت استفاده خواهد کرد.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. فیفا برای توافق جدید در دوره‌ی ۴ ساله‌ی جام‌ جهانی فوتبال خواهان رقمی با ارزش یک میلیارد دلار شده است که در واقع این چیزی حدود دو برابر از قرارداد قبلی فیفا و الکترونیک آرتس است. در واقع به خاطر همین افزایش رقم قرارداد است که الکترونیک آرتس در بیانیه‌ی چند روز پیش خود اعلام کرده بود که ممکن است نام بازی فوتبال بعدی آن‌ها فیفا نباشد و از این طریق قصد داشت فدراسیون فوتبال را تهدید کند.

بازی FIFA

در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد هر دو طرف از اهرم‌های فشار خود استفاده می‌کنند تا قرارداد جدیدی را به نفع خود کنند. از این رو ممکن است این‌ها صرفاً در حد تهدید باشد و همکاری فیفا و الکترونیک آرتس به شکل سابق ادامه پیدا کند. با این حال اگر این همکاری ادامه پیدا نکند، شاهد اتفاق بزرگی هستیم که می‌تواند برای هر دو طرف تبعاتی داشته باشد. درست است که حق امتیاز فیفا برای الکترونیک آرتس فقط نام این برند و البته حق استفاده از مسابقات جام جهانی را به ارمغان می‌آورد اما به هر حال از دست دادن این قرارداد که نزدیک ۳۰ سال برقرار بوده، در وجه عمومی تأثیر مثبتی ندارد و ممکن است نبود نام فیفا برای بسیاری ناخوشایند باشد. از طرف دیگر درست است که فیفا اعلام کرده می‌خواهد این حق امتیاز انحصاری نباشد و به شرکت‌های دیگری هم آن را بفروشد اما واقعیت این است که در حال حاضر الکترونیک آرتس بهترین انتخاب آن‌ها است زیرا آن پرطرفدارترین بازی ورزشی را در اختیار دارند. به هر حال باید صبر کنیم و ببینیم عاقبت این کشمکش چه خواهد شد.

منبع: GameIndustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته فیفا علاقه ندارد با الکترونیک آرتز قرارداد انحصاری امضا کند؛ آیا اسم بازی‌های فیفا عوض می‌شود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala