طرفداران پلی‌استیشن در سرتاسر اروپا و فراتر آن، از نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها به شدت استقبال کرده‌اند. طبق آمار منتشر شده در ده ماه اولیه‌ی پلی‌استیشن ۵، بیش از ۱۰ میلیون نسخه‌ی فیزیکی از بازی‌های مختلف به فروش رفته است. در این میان، ۷.۵ میلیون بازی به صورت دیجیتال در مدت مشابه فروخته شده و هیچ ماهی بیش از یک میلیون فروش نداشته است. این رقم از ارائه‌ی Global Sales Data در برنامه‌ای زنده در ماه گذشته به دست آمده است؛ جایی که مشاور بازی‌های ویدیویی این شرکت، سم ناجی، نگاه عمیق‌تری به فروش تجمعی این کنسول از زمان عرضه‌ی آن در نوامبر ۲۰۲۰ تا پایان آگوست ۲۰۲۱ انداخت.

کنسول پلی‌استیشن 5

GSD فروش فیزیکی تمام‌ بازی‌ها را از ۲۳ کشور و فروش دیجیتالی ۴۹ کشور را دنبال کرده و همه‌ی ناشران اصلی را در آمار منتشر شده پوشش داده است. این شرکت دریافته که فروش نسخه‌ی فیزیکی بازی‌ها در خرده‌فروشی‌های مختلف به طور مداوم از فروش دیجیتالی پیشی گرفته است و این مقدار تا پایان آگوست به ۵۱ درصد فروش بیشتر می‌رسد.

در واقع نوامبر ۲۰۲۰ تنها ماهی بوده که نسخه‌های دانلودی بازی‌ها از فروش فیزیکی آن‌ها با ۹۵۰ هزار واحد در مقایسه با ۸۴۰ هزار واحد پیشی گرفته است. پس از این، نسخه‌های فیزیکی بازی‌های پلی‌استیشن ۵، هر ماه به طور مداوم از فروش دیجیتالی پیشی گرفته‌اند. همچنین این شکاف قابل توجه با گذشت زمان بیشتر شده است به طوری که در دسامبر ۲۰۲۰، به ازای هر چهار بار دانلود بازی، پنج بازی به صورت فیزیکی فروش رفته است. تا پایان ماه اوت، این تعداد به سه بازی به صورت فیزیکی به ازای دو نسخه‌ی دیجیتالی رسیده است.

playstation 5 library

با توجه به تغییر روزافزون صنعت برای دیجیتالی شدن بازی‌ها، ناجی عواملی را ارائه کرد که ممکن است توضیح دهد که چرا دارندگان پلی‌استیشن نسخه‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهند. به عنوان اولین دلیل، قیمت بالای عناوین جدید پلی‌استیشن ۵ (حدود ۷۰ دلار) به این معنی است که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند روی یک کالای فیزیکی سرمایه‌گذاری کنند. این با دومین دلیل او ترکیب می شود؛ اینکه دارندگان کنسول دوست دارند یک آرشیو فیزیکی از بازی‌ها را برای کنسول جدید خود بسازند. ناجی همچنین به توانایی فروش و قرض دادن راحت‌تر بازی‌های فیزیکی به عنوان یک عامل اشاره کرد.

در بخش دیگری از ارائه، آیدان ساکیریس، تحلیل‌گر ارشد بازی‌های GSD، عملکرد فروش فیزیکی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ را با کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس مقایسه کرد.

فروش‌ نسخه‌های مختلف بازی‌ها روی پلی‌استیشن 5

طبق آمار، کنسول سونی ۱.۹ میلیون بازی را به صورت فیزیکی از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۱ به فروش رسانده است؛ در حالی که این رقم برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس به ۴۰۰ هزار واحد می‌رسد که اختلاف قابل‌توجهی است. ساکیریس همچنین افزود در حالی که کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵، ایکس‌باکس سری و ایکس‌باکس وان به رشد صنعت کمک کرده‌اند، این امر به دلیل عدم عرضه‌ی کافی بازی‌ها به دلیل تاخیرهای ناشی از کووید، با سرعت کمتری همراه شده است.

منبع: Gameindustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته گیمرهای پلی‌استیشن ۵ نسخه‌ی دیسکی بازی‌ها را به دیجیتالی ترجیح می‌دهند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala