حال برخی شرکت‌ها پایشان را فراتر از حد تصور مخاطبان گذاشتند و در پاره‌ای از موارد شاهد تبلیغاتی بسیار عجیب، دیوانه‌وار و حتی خطرناکی بوده‌ایم که یا خیلی زود از صفحه روزگار محو شدند یا در برخی کشورها مورد غضب مردم قرار گرفتند و نتایج بسیار نامطلوبی برای توسعه‌دهندگان بازی به همراه داشتند. در ادامه این مقاله به ده مورد از عجیب‌ و غریب‌ترین تبلیغات بازی‌های ویدیویی طی دو دهه اخیر می‌پردازیم که قطعاً شما را متعجب خواهند کرد.

۱۰. Kirby: Canvas Curse

«شما حالا می‌توانید با استفاده از انگشت خود کربی را در مسیر درست و دور از دردسر نگه دارید.» این نخستین صدایی بود که در تبلیغ سال ۲۰۰۵ نینتندو دی‌اس (Nintendo DS) و بازی Kirby شنیدیم، در حالی که یک بازیکن با استفاده از یک «قلم» کوچک روی صفحه لمسی بازی را کنترل می‌کرد. حال اگر بخواهیم این بهره‌گیری عجیب و اشتباه از انتقال مفاهیم را کنار بگذاریم، تبلیغ Kirby به‌خاطر استفاده از شخصیت بزرگ و انگشت دو متری که در خیابان‌های نیویورک حرکت می‌کردند، حسابی سر و صدا به‌پا کرد. ظاهرا قرار بود این موارد ارتباط دوستانه انگشت بازیکنان با صفحه کنسول نینتندو را به نمایش بگذارد. جمله عجیب‌تر تبلیغ این بود: «لمس کردن سرگرم‌کننده است.»

۹. Sonic Heroes

در سال ۲۰۰۴ سگا یک همکاری بزرگ با مک‌دونالدز داشت؛ طی این همکاری، مک‌دونالدز حاضر شد ال‌سی‌دی‌های بزرگی را با محوریت شخصیت سونیک در رستوران‌های خود قرار دهد تا نوعی تبلیغ برای بازی جدید Sonic Heroes باشد. همان‌طور که می‌دانید، مک دونالدز یک در بسیاری از کشورهای دنیا شعبه دارد و قرارداد سگا با آن بین‌المللی بود. و این یعنی تبلیغ بازی سونیک در تمامی رستوران‌های مک‌دونالدز در سرتاسر جهان.

عجیب‌ترین و بدترین تبلیغ تلویزیونی سگا در شعبه‌های مختلف مک‌دونالدز در کشور پاکستان پخش شد، جایی که مدل‌های سه‌بعدی و به‌شدت زشت کاراکترهای مشهور سونیک به تصویر کشیده شدند. تیلز (Tails) تنها یک دم داشت. رژ خفاش (Rouge the bat) – که در تبلیغ به او فقط رژ گفته می‌شد – کاملا برهنه بود. چائو (Chao) پاهای کامل و بزرگی داشت. سونیکِ مشکی (Shadow) مشغول بازی بسکتبال بود. بهتر است بیش از این ادامه ندهیم، خودتان تبلیغ را تماشا کنید.

۸. پلی‌استیشن ۳

کمپین ۱۵۰ میلیون دلاری سونی برای عرضه پلی‌استیشن ۳ با این هدف راه‌اندازی شد تا قابلیت‌های پیشرفته، منحصربه‌فرد، قدرتمند و غیرقابل پیش‌بینی کنسول را به رخ همگان بکشد. در نتیجه، مخاطبان شاهد انتشار سه تبلیغ مختلف بودند که همگی در جایی شبیه به اتاق بازجویی ضبط شده و طی هر کدام یک شخصیت بی‌جان در مقابل کنسول پلی‌استیشن قرار می‌گرفت. یک مکعب روبیک در مواجهه با قدرت پردازنده کنسول منفجر شد. چندین تخم‌مرغ بعد رونمایی از کنترلر بی‌سیم پلی‌استیشن ۳ محکم به دیوار خورده و ترکیدند. با این حال مورد سوم دلیل اصلی حضور تبلیغ کنسول در لیست ماست. در این تبلیغ ما شاهد حضور یک عروسک نوزاد هراس برانگیز بودیم که با چشمان اشک‌بار می‌خواهد خود را به کنسول جدید سونی برساند.

۷. Clash of Clans

در سال ۲۰۱۵، پیش از روزهایی که تبلیغ همه‌جا حاضرِ «اسپانسر این ویدیو بازی Raid: Shadow Legends است!»، سوپرسل برای تبلیغ بازی کلش آو کلنز از روش‌های عجیب و گران‌قیمتی استفاده می‌کرد. این بازی احتمالا به همین طریق به پردانلودترین بازی موبایل تاریخ تبدیل شد. تبلیغات ۳۰ ثانیه‌ای در سوپر بولِ یکشنبه‌ها بسیار گران است اما این یکی واقعا ارزشش را داشت. ترکیب لیام نیسون با کلش آو کلنز به‌شدت عجیب اما الهام‌بخش به‌نظر می‌رسید، مخصوصا زمانی که او دیالوگ معروف خود در فیلم‌های تیکن (Taken) را مورد استفاده قرار داد. این تبلیغ واقعا در زمان خودش مضحک بود، پس بهتر است فرصت تماشای آن را از دست ندهید.

۶. Mario Kart 8

نینتندو برای تبلیغ بازی Mario Kart 8 با شرکت خودروسازی مرسدس بنز همکاری کرد و تا همزمان بازی جدید نینتندو و خودروی بنز GLA به مخاطبان معرفی شوند. این همکاری واقعا رویایی و جذاب به‌نظر می‌رسید. نینتندو قرار بود خودروی جدید مرسدس را به عنوان یک بسته الحاقی و کارت اختصاصی به بازی اضافه کند و مرسدس بنز نیز لوله‌کش مشهور را در تبلیغ خودروی خود قرار دهد.

دو تبلیغ باهم ترکیب شدند و نتیجه این بود: در صحنه‌های ابتدایی، ما ماریوی دوبعدی را می‌بینیم که در مراحل «برادران سوپرماریو» مشغول رانندگی با GLA است؛ سپس، وارد فضای لایواکشن و واقعی می‌شویم و شخصیت ماریو در یک بیابان از خودرو خارج شده و با یک گومبای کامپیوتری مواجه می‌شود.

۵. Resident Evil 4

resident evil 4 ad

تاکنون زامبی شیرده دیده‌اید؟ اگر پاسختان منفی است، کپکام هوای شما را زمان عرضه رزیدنت اویل ۴ برای گیم‌کیوب داشته. این تبلیغ ترسناک و عجیب که احتمالا دیگر هیچ‌گاه نمونه آن را نبینیم، مدت خیلی کوتاهی پس از انتشار در بسیاری از کشورها ممنوع شد.

صدای وهم‌برانگیز یک کودک در تبلیغ می‌گوید: «تصور کنید مکانی که آن را امن‌ترین، گرم‌ترین و باعشق‌ترین تصور می‌کردید… دیگر وجود ندارد.» سپس زنی که مشغول شیر دادن به کودک خود بود سرش را برمی‌گرداند و مخاطبان با چهره خوفناک یک زامبی روبه‌رو می‌شوند. اگر باور نمی‌کنید خودتان ویدیو تبلیغ را تماشا کنید. تماشای ویدیو…

۴. Xbox

xbox ad

«زندگی کوتاه است. بیشتر بازی کنید.» این جمله در یکی از تبلیغات کنسول اورجینال ایکس‌باکس گفته می‌شد، تبلیغی که طی مدت کوتاهی با واکنش تند مخاطبان و رسانه‌ها همراه بود. بی‌شک گیمرها حتی بدون یادآوری عجیب و غریب یک تولیدکننده کنسول درباره فانی بودنشان هم مدام مورد قضاوت قرار می‌گیرند که دارند وقت و زندگی خود را تلف می‌کنند. تبلیغ متفاوت ایکس‌باکس کودکی را به تصویر می‌کشید که ناگهان بعد خروج از شکم مادر خود به هوا پرتاب می‌شود و مسافت زیادی را حین جیغ کشیدن طی می‌کند. در همین مسافت او کم‌کم قد می‌کشد، رشد می‌کند و نهایتا پیر می‌شود و در قبر فرود می‌آید! بله، می‌دانیم، این تبلیغ برای راضی کردن مخاطبان جهت خرید کنسول ایکس‌باکس ساخته شده اما احتمالا بیشتر آن‌ها را به سوی بحران اگزیستانسیال سوق داده است. تماشای ویدیو…

۳. Super Mario Land

کسانی که تقریبا یک دهه پیش تبلیغات تلویزیونی نینتندو را دنبال می‌کردند، به‌یاد دارند که این شرکت برای تبلیغ کنسول نینتندو دی‌اس و بازی‌های آن مدام از سلبریتی‌های مختلف استفاده می‌کرد. در کشور انگلستان مردم باورشان شده بود که اعضای گروه موسیقی مشهور گرلز الاود (Girls Aloud) اوقات فراغت خود را صرف بزرگ کردن سگ‌های نینتندو (Nintendogs) می‌کنند. کیم کاترال در تبلیغ بازی «سوپر ماریو لند» مدام مشغول تجربه آن است و می‌گوید: «مردان زیادی در زندگی من هستند اما من همیشه زمان مخصوصی برای ماریو دارم!»

۲. Gameboy Micro

gameboy ad

در دهه ۲۰۰۰ میلادی خیلی از کمپانی‌ها به این پی برده بودند که تبلیغات مرتبط با مسائل جنسی حسابی توجه مردم را جلب می‌کند. نینتندو حین تبلیغ کنسول دستی Gameboy Micro همین روند نه‌چندان مطلوب را گرفت در مسیری نامطلوب‌تر به‌کار بست. طی تبلیغ، نینتندو ما را به «مرکز توانبخشی» خود می‌برد، جایی که دانشمندان قصد دارند بدانند کنسول نینتندو واقعا چقدر معتادکننده است. برای نشان دادن این موضوع، آن‌ها یک موش را درون یک هزارتو می‌اندازند که دو مقصد دارد: کنسول Gameboy Micro یا پنیر. مشخصا، موش به سرعت سراغ کنسول می‌رود و شرافت خود را زودتر از آنچه فکر می‌کردیم می‌فروشد. تماشای ویدیو…

۱. Jam Sessions

اکنون می‌رسیم به تبلیغی که احتمالا با اختلافی فاحش می‌تواند لقب بدترین و عجیب‌ترین تبلیغ در دنیای بازی‌های ویدیویی را از آن خود کند. در این تبلیغ فراگیر که در سال ۲۰۰۷ و تنها در کشور استرالیا به نمایش گذاشته شد، پسری به نام هادسون به مناسبت تولد ده سالگی خود یک نسخه از بازی Jam Sessions برای نینتندو دی‌اس را دریافت می‌کند. به محض باز کردن کادو، هادسون به یک «ستاره راک» تبدیل می‌شود و زمانی که مادرش با لبخندی گرم کیک تولد را می‌آورد، هادسون با خشم هرچه تمام‌تر آن را فرو می‌ریزد. بهتر است بدون وقفه خودتان به سراغ تماشای این تبلیغ تاریخی بروید تا باورتان شود با چه پدیده عجیبی روبه‌رو بودیم.

منبع: The Gamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۱۰ تبلیغ عجیب و غریب بازی‌های ویدیویی در دو دهه‌ی اخیر اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala