این بازی انحصاری سوییچ که بیش از ۲ میلیون نسخه از آن در انگلستان فروش رفته است، در این هفته با ۵۶۷ درصد افزایش فروش نسبت به هفته‌ی قبل و با ۶ پله صعود در رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین بازی‌های فیزیکی انگلستان قرار گرفته است. در جمعه‌ی سیاه یک باندل ویژه مخصوص ماریو کارت برای کنسول نینتندو سوییچ تدارک دیده شده بود که نقش مهمی در این آمار ایفا کرده است.

بازی Pokémon Brilliant Diamond که در هفته‌ی قبل مکان نخست جدول را تصاحب کرده بود، با سقوط ۵ رتبه‌ای به مکان ششم رفته است. این بازی چیزی حدود ۵۷ درصد کاهش فروش نسبت به هفته‌ی قبل را تجربه کرده است. همتای آن یعنی بازی Pokémon Shining Pearl، پس از افت ۵۸ درصدی فروش، از مکان دوم جدول به مکان یازدهم سقوط کرده است. با این حال، اگر فروش هر دو بازی با هم ترکیب می‌شدند، مجموع فروش آن‌ها در هفته‌ی سپری شده در رتبه سوم جدول قرار می‌گرفت.

مثل همیشه باید به این نکته اشاره کرد که آمار گفته‌شده فقط مربوط به فروش فیزیکی بازی‌ها بوده و آمار فروش دیجیتالی آثار مختلف هنوز محاسبه نشده است.

بازی نگهبانان کهکشان

در حالی که هفته‌ی جمعه‌ی سیاه می‌گذرد، از نظر استانداردها فروش فیزیکی بازی‌ها نسبتاً ضعیف بوده است. فروش فیزیکی بازی‌ها در جمعه‌ی سیاه امسال در انگلستان نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. این یعنی تقریباً ۱۰۰ هزار بازی کمتری در سال جاری در مقایسه با سال گذشته فروخته شده است.  البته این کاهش فروش دلایل متعددی دارد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها تأثیر کرونا در صنعت است که منجر به تأخیر بسیاری از بازی‌ها شده است.

دومین بازی پرفروش در هفته‌ی جمعه‌ی سیاه، بازی فیفا ۲۲ بوده که با افزایش ۱۴۵ درصدی فروش مواجه شده است. پس از آن، فروش بازی ماینکرفت روی کنسول سوییچ بهترین عملکرد را داشته و نسبت به هفته‌ی قبل خود ۲۵۸ درصد افزایش را تجربه کرده است. رتبه‌ی چهارم هم در اختیار بازی کال آو دیوتی: ونگارد است. این بازی تقریباً به همان اندازه‌ی هفته‌ی قبل فروش داشته است.

با مشاهده‌ی فهرست کامل می‌توانیم به رشد فروش بعضی از بازی‌های دیگر هم در جریان جمعه‌ی سیاه پی ببریم. بازی نگهبانان کهکشان با رشد ۴۱۹ درصدی فروش از مکان دوازدهم فهرست پرفروش‌ترین بازی‌ها به مکان پنجم صعود کرده است. جاست دنس ۲۰۲۲ هم با ۱۳۳ درصد افزایش فروش به رتبه‌ی ۷ انتقال پیدا کرده است. بازی انیمال کراسینگ: نیو هورایزن و فار کرای ۶ هم به ترتیب با ۹۴ و ۴۹ درصد افزایش فروش در رتبه‌های هشتم و نهم جدول قرار گرفته‌اند.

دیگر بازی بزرگ هفته‌ی قبل (به غیر از پوکمون)، بازی بتلفیلد ۲۰۴۲ بود که در این هفته و پس از نارضایتی‌های فراوان طرفداران نسبت به وضعیت فنی بازی با کاهش ۵۸ درصدی در فروش به رتبه‌ی دوازدهم جدول سقوط کرده است. بازی بزرگ این هفته هم Farming Simulator 22 بوده که توانسته در اولین هفته‌ی عرضه‌اش مکان سیزدهم جدول را تصاحب کند. بیش‌ترین فروش فیزیکی بازی روی کنسول پلی‌استیشن ۴ بوده که ۳۷ درصد فروش را به خود اختصاص داده است. فروش بازی روی تمامی کنسول‌های ایکس‌باکس هم ۳۴ درصد بوده است. علاوه بر آن پلی‌استیشن ۵ و کامپیوترهای شخصی هم هرکدام از فروش فیزیکی این بازی ۱۴ درصد سهم داشته‌اند.

بازی Metroid Dread که هفته‌ی گذشته خطر سقوط و خارج شدن از فهرست ۴۰ بازی پرفروش هفته را احساس می‌کرد، این هفته با افزایش ۱۹۰ درصدی فروش به رتبه‌ی بیست و سوم صعود کرده است. دیگر بازی‌های هفته‌های اخیر هم عملکرد خوبی را داشته‌اند. بازی فورتزا هورایزن ۵ علی‌رغم سقوط به رتبه‌ی نوزدهم حدود ۵ درصد نسبت به هفته‌ی قبل افزایش فروش داشته است. بازی Jurassic World: Evolution 2 هم به همین ترتیب با وجود سقوط به رتبه‌ی سی‌ و چهارم حدوداً ۱۰ درصد افزایش فروش داشته است. بازی Mario Party Superstars با افزایش ۱۰۵ درصدی فروش دوباره به فهرست ۱۰ بازی پرفروش این جدول بازگشته و مکان دهم را تصاحب کرده است.

در پایین می‌توانید ۱۰ بازی پرفروش هفته‌ی منتهی به ۲۷ نوامبر را مشاهده کنید.

رتبه‌ی هفته‌ی قبل رتبه‌ در این هفته عنوان بازی‌ها
۷ ۱ Mario Kart 8: Deluxe
۵ ۲ FIFA 22
۱۲ ۳ Minecraft (نسخه‌ی نینتندو سوییچ)
۱۴ ۴ Call of Duty: Vanguard
۱۷ ۵ Marvel’s Guardians of the Galaxy
۱ ۶ Pokémon Brilliant Diamond
۱۰ ۷ Just Dance 2022
۱۱ ۸ Animal Crossing: New Horizons
۸ ۹ Far Cry 6 Pack
۱۳ ۱۰ Mario Party Superstars

منبع: Gameindustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته پرفروش‌ترین بازی‌های هفته‌ی گذشته؛ بلک فرایدی ماریو را به صدر کشاند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala