از آنجایی که این دوره‌ی خاص پر از جنگ و ناآرامی‌های سیاسی بوده است، تعجب‌آور نیست که چرا بازی‌های موفق زیادی را می‌بینیم که آن را محوریت خود قرار داده‌اند. با چنین دوره‌ی وسیعی از تاریخ که سرشار از حوادث مهم بوده است، می‌توانید تجربه‌های مختلفی از دوره‌ی فئودال را در بازی‌های ویدئویی ببینید. گاه ممکن است یک اثر با کمک فانتزی ما را به این دوره ببرد یا بخواهد ما را در محیط واقعی‌تری در نقش یک سامورایی برجسته قرار دهد یا حتی کنترل الهه‌ی خورشید شینتو را در اختیارمان بگذارد. به‌ هر حال، نمونه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند توجه علاقه‌مندان به این دوره‌ی خاص تاریخی را به خود جلب کند. در اینجا برخی از بهترین بازی‌هایی که مستقیماً شما را به قلب بی‌رحمی‌ها و زیبایی‌های ژاپن فئودالی می‌برند، معرفی خواهیم کرد.

۱۰. راه سامورایی ۳ (Way of The Samurai 3)

تهیه‌کننده: Spike Chunsoft / سازنده: Acquire
سال انتشار: ۲۰۰۸
پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳، کامپیوتر

بازی way of the samurai 3

وقایع بازی راه سامورایی در دوره‌ی پر فراز و نشیب سنگوکو اتفاق می‌افتد. این بازی بر سرزمینی خیالی با نام آمانا (Amana) تمرکز کرده که توسط فئودال (ارباب) جدیدی به‌ نام فوجیموری شوزن (Fujimori Shuzen) اداره می‌شود. در حالی که قدرت قبیله‌ی فوجیموری رو به فزونی می‌گیرد، روستاییان قبیله‌ی تاکاتانه (Takatane) که مجبورند به‌سختی کار کرده و مالیات سنگینی را بپردازند، با آن‌ها دشمن می‌شوند. در این میان، تهدید قبیله‌ی رقیب یعنی قبیله‌‌ی اوکا هم وجود دارد که در سایه‌ها کمین کرده و در حال نقشه کشیدن است.

شما در نقش یک جنگجوی سامورایی که تصمیماتش به‌صورت مستقیم در طرح‌ریزی نقشه‌های مختلف و پیامدهای آن در این منطقه‌ی سیاسی ناپایدار تأثیر دارد، بازی را تجربه خواهید کرد. برای دستیابی به یکی از ۲۲ پایان منحصربه‌فرد بازی و شاید کمک به بازگرداندن نظم و آرامش به آمانا، باید باشرافت مبارزه کنید، انتخاب‌های درستی داشته باشید و شهروند خوبی باشید.

۹. سنگوکو باسارا (Sengoku Basara)

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Capcom
سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۲

بازی sengoku basara

فرنچایز هک‌اند‌اسلش سه‌بعدی سنگوکو باسارا که توسط شرکت کپکام توسعه داده شده است، از یک مجموعه بازی بسیار موفق فراتر رفته و در رسانه‌های دیگر هم حضور جدی داشته است. یک انیمه‌ی فوق‌العاده، مانگا، بازی کارتی و حتی یک نمایش صحنه‌ای که بر اساس ارتباط این اثر با تاریخ ژاپن فئودالی طراحی شده، تولید شده است که هرکدام جذابیت‌های خود را دارند.

سنگوکو باسارا در دوره‌ی پرآشوب سیاسی سنگوکوی ژاپن اتفاق می‌افتد که در آن قبایل سامورایی مختلف و رقیب با حرکات و توانایی‌های منحصربه‌فرد خود برای کسب قدرت با یکدیگر به جنگ می‌پردازند. این بازی بسیاری از رویدادهای تاریخی بسیار مهم دوران ژاپن فئودالی را دوباره به تصویر می‌کشد، در حالی که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با شیاطین خارق‌العاده و دشمنان فرا طبیعی مبارزه کنند.

۸. موراماسا: تیغه‌ی شیطان (Muramasa: The Demon Blade)

تهیه‌کننده: Marvelous Entertainment / سازنده: Vanillaware
سال انتشار: ۲۰۰۹
پلتفرم‌ها: نینتندو وی، پلی‌استیشن ویتا

بازی muramasa

بازی موراماسا: تیغه‌ی شیطان که در دوره‌ی ادو (Edo) و در جزیره‌ی هونشو جریان دارد، کشمکشی را به دنبال مالکیت تیغه‌ی شیطانی افسانه‌ای روایت می‌کند. تیغه‌ی شیطان در واقع دو شمشیر خاص و افسانه‌ای است که صاحب آن را مجبور به کشتن بی‌پایان می‌کند و به‌آرامی آن‌ها را به جنون وامی‌دارد. این بازی داستان دو شخصیت به نام‌های موموهیم (Momohime) و کیسوکه (Kisuke) را به تصویر می‌کشد. موموهیم دختری است که توسط یک رونین انتقام‌جو تسخیرشده و کیسوکه، نینجایی است که مبتلا به فراموشی شده و در حال فرار برای جنایتی است که آن را به یاد نمی‌آورد.

این بازی یک اثر کلاسیک دوبعدی ساید-اسکرولر بیتم‌آپ است که بر اساس طراحی و ساختار تئاتر کابوکی ساخته شده است. داستان آن حول اساطیر و الهیات کلاسیک بودائی و همچنین بازگویی فولکلور کلاسیک ژاپن فئودالی متمرکز شده است و شروعی عالی برای افرادی است که به دنبال کسب اطلاعاتی از فرهنگ و تاریخ ژاپن هستند.

۷. تنچو (Tenchu)

تهیه‌کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Acquire
سال انتشار: ۱۹۹۸
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن وان

بازی tenchu

تنچو یکی از بازی‌های معروف قدیمی ژاپنی است که داستان آن در یک برداشت فانتزی از ژاپن قرن ۱۶ جریان دارد. تنچو قصه‌ی ریکیماری (Rikimari) و آیامه (Ayame)، را روایت می‌کند. آن‌ها دو نینجا از قبیله‌ی نینجایی آزومه (Azume) هستند که به‌عنوان جاسوسانی برای جمع‌آوری اطلاعات به لرد گودا (Lord Gohda) خدمت می‌کنند و از استان خود در برابر اهریمن جنگجویی به‌ نام اونیکاگه (Onikage) حفاظت می‌کنند.

این یک بازی سوم شخص مخفی‌کاری است که شما می‌توانید در آن کنترل هر دو نینجا را در اختیار بگیرید و مأموریت‌های خود را به‌صورت مخفیانه پشت سر بگذارید. مخفی‌کاری در بازی اهمیت بسیار زیادی دارد و بخش زیادی از جذابیت بازی را شامل می‌شود. همچنین شما می‌توانید در هنگامی که مخفیانه به شکار دشمنان می‌روید، با یک ضربه کار حریف را تمام کنید. سال ۲۰۱۹ که استودیو فرام ‌سافتور بازی «سکیرو: سایه‌ها دو بار می‌میرند» را منتشر کرد، فرصت مناسبی برای طرفداران تنچو فراهم شد تا برخی از خاطرات این بازی را مرور کنند و دوباره به یاد این اثر بیفتند.

۶. اونیموشا (Onimusha)

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Capcom
سال انتشار: ۲۰۰۱
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۲ (نسخه‌ی اصلی) / پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ، کامپیوتر (نسخه‌ی بازسازی شده)

بازی onimusha

اونیموشا یکی از بازی‌های تحسین‌شده‌ی کلاسیک شرکت کپکام در دوران کنسول پلی‌استیشن ۲ است که اکشن و مبارزات جذاب و سرگرم‌کننده‌اش در خاطر طرفداران باقی‌مانده است و بسیاری (از جمله‌ مترجم این متن!) خواهان بازگشت آن هستند. وقایع اونیموشا در یک برداشت فرا طبیعی در دوره‌ی سنگوکو در قرن هفدهم ژاپن اتفاق می‌افتد. استفاده از یک فضای فرا طبیعی و گیم‌پلی، طراحی مراحل و سطحی از درگیری با هیولاهای مختلف منعکس‌کننده‌ی همان چیزی است که طرفداران از فرنچایز موفق ترس و بقای رزیدنت اویل دوست داشته‌اند و کپکام در آن زمان این موضوع را به‌خوبی فهمیده بود. در اینجا هم از یک دنیای فرا طبیعی استفاده شده که البته اتمسفر ژاپن قرن هفدهم را هم در خود نگه داشته است.

«اونیموشا اربابان جنگ» (Onimusha Warlords)، احتمالاً بهترین نسخه‌ی این فرنچایز است که در آن شما کنترل شخصیت اصلی بازی یعنی سامانوسکه (Samanosuke) را در اختیار خواهید داشت. او در این بازی به قلعه‌ی ارباب خود بازمی‌گردد تا متوجه شود که شاه اهریمن، نوبوناگا، از مرگ برخاسته و ارتش مردگان را هدایت می‌کند. در حالی که ژاپن در آشوب است و قبیله‌ها برای کنترل نیرو می‌جنگند، این شما هستید که باید تهدید نوبوناگا و گروه شیطانی‌اش را خنثی کنید تا مبادا ژاپن تحت یک قانون جدید تاریک قرار گیرد.

۵. نی‌او (Nioh)

تهیه‌کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Koei Tecmo
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، کامپیوتر

بازی nioh

بازی‌های Nioh به‌عنوان یکی از سخت‌ترین بازی‌های امروزی شناخته می‌شوند و حتی در این زمینه با سری بازی‌های دارک سولز مقایسه می‌شوند. مکانیک‌های پیچیده، سیستم Ki و توانایی کشته شدن با یک ضربه توسط بسیاری از غول‌آخرهای مرگبار بازی، آن را به اثری متمایز تبدیل کرده و همچنان طرفداران جدید و قدیمی را به دور خود جمع می‌کند. این اثر علاوه بر اینکه توانسته به‌خوبی چیزهایی را از سری سولز بگیرد اما مبارزاتی عمیق‌تر را ارائه می‌دهد و سعی کرده خود را به اثری متمایز تبدیل کند. این بازی با تفسیری مجدد و بازآفرینی خیالی زیبای دوره سنگوکو ژاپن در قرن هفدهم و به تصویر کشیدن ارواح نگهبان که الهام گرفته از اسطوره‌ها و فولکلور ژاپنی هستند، توانسته اثری خاص را برای طرفداران این‌گونه آثار ارائه دهد.

Nioh داستان ویلیام آدامز، تنها سامورایی غربی شناخته‌شده‌ی تاریخ، را بازنمایی می‌کند. این بازی مسیر قهرمان داستان را در نبرد پایانی به تصویر می‌کشد که برای متحد سازی ژاپن در طول تحولات سیاسی و جنگ‌های قبیله‌ای انجام شده و با ظهور یوکای که در هنگام وحشیگری بشریت شکوفا شده‌اند، پیچیده‌‌تر شده است.

۴. توتال وار: شوگان ۲ (Total War: Shogun 2)

تهیه‌کننده: SEGA / سازنده: Creative Assembly
سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم‌ها: کامپیوتر

بازی total war shogun 2

بازی توتال وار: شوگان ۲ که به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخی ساخته‌شده در سری بازی توتال وار (Total War) همیشه تحسین از سوی منتقدان و بازیکنان تحسین می‌شود، به عقیده‌ی بسیاری اوج آثار تاریخی این مجموعه بازی معروف است که با مناظر خیره‌کننده، گیم‌پلی خارق‌العاده و نمایش دقیق تاریخی و فرهنگی دوره‌ی شوگان را به‌ تصویر می‌کشد.

هرچند این سری بازی محبوب چندان نیازی به توصیف ندارد اما جنگ تمام‌عیار: شوگان ۲ یک بازی استراتژی نوبتی (turn-based) با مبارزات هم‌زمان یا بی‌درنگ (real-time) است که شما را در نقش یک دایمیو (اربابان بزرگ دوران ژاپن فئودالی) در قرن ۱۶ ژاپن قرار می‌دهد تا با هدایت قبیله‌ی خود در تاریک‌ترین دوران کشور و در حالی که کشور از هم گسیخته می‌شود و قبیله‌ها با یکدیگر نزاع می‌کنند، بتوانید ژاپن را دوباره تحت رهبری یک قانون یعنی یک شوگان جدید متحد کنید.

۳. اوکامی (Okami)

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Clover Studios
سال انتشار: ۲۰۰۶
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۲، نینتندو وی (نسخه‌ی اصلی) / پلی‌استیشن ۳، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ، کامپیوتر (نسخه‌ی بازسازی شده)

بازی okami

اوکامی یکی از تحسین‌برانگیزترین بازی‌هایی بود که توسط هیدکی کامیا خلق شده و در دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی برای پلی‌استیشن منتشر شده است. اوکامی در سال ۲۰۰۶ با تمام درخشش هنری خود منتشر شد و آن‌قدر خوب عمل کرد که سال‌ها بعد با درخواست طرفداران این اثر با یک بازسازی فول اچ‌دی بازگشت و در دسترس بازیکنان در پلتفرم‌های امروزی قرار گرفت.

این اثر کلاسیک کپکام شما را در نقش آماتراسو، الهه خورشید شینتو، قرار می‌دهد که در این بازی شکل یک گرگ سفید را دارد و به ژاپن (که در بازی به‌صورت رسمی نیپون نام‌گذاری شد است) بازگشته است. او وظیفه دارد با استفاده از قلم‌موی آسمانی (Celestial Brush) خود، یک بار دیگر شیطان هشت‌سر اوروچی (Orochi) را از بین ببرد که به‌طور تصادفی آزاد شده است و اکنون در حال از بین بردن زندگی در نیپون است. طراحی بازی کاملاً منحصربه‌فرد است و بر اساس آثار هنری واقعی ژاپنی ساخته شده است و داستان آن شما را به قلب سرزمینی باستانی و پر از افسانه و شگفتی می‌برد.

۲. سکیرو: سایه‌‌ها دو بار می‌میرند (Sekiro: Shadows Die Twice)

تهیه‌کننده: Activision / سازنده: From Software
سال انتشار: ۲۰۱۹
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، کامپیوتر

بازی sekiro

بازی «سکیرو: سایه‌‌ها دو بار می‌میرند»، یک برداشت فانتزی خیره‌کننده و زیبا از دوره‌ی سیاسی پرآشوب و پرتلاطم سنگوکو ژاپن است که در سرزمینی مملو از قبیله‌های سامورایی و اربابان فئودال جریان دارد. نکته‌ی قابل‌توجه این است که این اثر توسط استودیو فرام سافتور توسعه داده شده است و می‌توانید روح بازی‌های هیدتاکا میازاکی را در آن احساس کنید. داستان بازی روی مباحت کلیدی فلسفه و اساطیر بودائی متمرکز است و اگرچه تخیلی است اما بازنمایی زیبایی از منظره‌ی تاریخی ژاپن ایجاد می‌کند. نحوه‌ی روایت داستان بازی هم نسبت به آثار سری سولز کمی‌ راحت‌تر است.

شما در بازی کنترل شخصی با لقب گرگ (Wolf) را در اختیار دارید. او یک شینوبی است که تلاش می‌کند تا یک قبیله سامورایی را پیدا کند و از آن انتقام بگیرد. قبیله‌ای که او به دنبالش می‌گردد، ارباب جوان و وارث الهی کورو (Kuro) را ربوده است. او وظیفه محافظت از ارباب جوان را بر عهده داشت. میراث اژدهای وارث کورو می‌تواند اجازه ایجاد یک ارتش جاودانه را بدهد. این یک بازی ارزشمند سامورایی است که تحسین منتقدان را برانگیخته است و بر مأموریت دشوار یک مرد برای انتقام و بازگرداندن افتخار ازدست‌رفته‌اش تمرکز دارد. «سکیرو: سایه‌‌ها دو بار می‌میرند» توانست در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۹ جایزه‌ی بهترین بازی سال را دریافت کند.

۱. روح سوشیما (Ghost of Tsushima)

تهیه‌کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Sucker Punch Productions
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵

بازی ghost of tsushima

بهترین بازی این فهرست، به اثری اختصاص دارد که حتی توسط ژاپنی‌ها ساخته نشده است. استودیو ساکر پانچ سال ۲۰۲۰ با عرضه‌ی بازی روح تسوشیما همه‌ی ما را شگفت‌زده کرد و برایمان ماجراجویی منحصر‌به‌فرد و نابی را در نقش شخصیت جین ساکای در این جزیره‌ی تماشایی به ارمغان آورد. اگر می‌خواهید در زمان به عقب بازگردید و به سرزمین سامورایی‌ها قدم بگذارید، بازی روح تسوشیما بهترین انتخاب است. این اثر تحسین‌شده که از نظر جنبه‌های بصری و سینمایی هم قابل‌توجه است، نمونه‌ای تقریباً‌ کم نقص از ژاپن دوره‌ی فئودالی است که بسیاری از جنبه‌های تاریخی را به‌درستی رعایت کرده و حتی کمک کرده تا گیمرها چیزهایی را درباره‌ی تاریخ ژاپن یا به‌صورت ویژه جزیره‌ی تسوشیما یاد بگیرند.

بازی روح تسوشیما یک اثر اکشن ماجرایی جهان-آزاد است که شما را به کشور ژاپن در سال ۱۲۷۴ میلادی می‌برد؛ جایی که امپراتوری مغول‌ها به جزیره‌ی تسوشیما یورش برده و آن را تسخیر کرده‌اند. در بازی، آن‌ها همه‌ی سامورایی‌های جزیره را نابود می‌کنند و فقط تعداد اندکی جان سالم به‌ درمی‌برند، شما در نقش جین ساکای (Jin Sakai) به تجربه‌ی این بازی خواهید پرداخت و مجبور می‌شوید تا قوانین و سنت‌های شرافتمندانه‌ی سامورایی را پشت سر بگذارید تا راه جدیدی برای مبارزه پیدا کنید و شانسی جدید برای مقابله با مغول‌ها بیابید و ملت خود را از سلطه‌ی آن‌ها رها سازید.‌

منبع: The Gamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۱۰ بازی برتر که در ژاپن فئودال روی می‌دهند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala