در گفتوگوی اخیر جف راس و دیوید جفی (David Jaffe)، خالق سری بازیهای گاد آو وار و تویستد متال، که در کانال یوتیوبی جفی انجام شد، کارگردان بازی دیز گان جزئیات دقیقتری را بیان کرده است. جف راس میگوید که منبع او برای میزان فروش بازی یک وبسایت منحلشده به نام Gamestat بوده که دادههای تروفیهای پلیاستیشن را ردیابی میکند و تا حدی به تعداد افرادی که بازی را تجربه کردهاند، دست پیدا میکند.
او در صحبتهای خود بهصورت دقیق گفت: «جایی که من دادههایم را از آن گرفتهام، من به دورسنجیهای (تلهمتریهای) فراوانی دسترسی داشتم و میتوانستم چیزهایی را ببینم و وقت ما توانسته بودیم به فروش ۵ میلیون نسخهای دست پیدا کنیم – وقتی به ما گفته شد که ۵ میلیون نسخه از بازی فروش رفته – دادههای دورسنجی چیزی حدود ۵.۸ میلیون نسخه بود. این اساساً شامل فروش مجدد یا دیسک و خرید اشتراکی هم بود. من در واقع از یک وبسایت خارجی استفاده میکردم – فکر میکنم آنها اکنون آفلاین هستند – اما آنها از دادههای تروفیها استفاده میکردند و با دادههای دورسنجی داخلی ما مطدیابقت داشتند، بنابراین این دادهها برای من “به اندازه کافی خوب” قابلقبول بود.
سپس راس گفت که وقتی سونی را ترک میکنید، لزوماً اعداد نهایی فروش یک بازی را دریافت نمیکنید. او همچنین بیان کرد که بهعنوان کارگردان بازی او به دادهها و آمار رسمی فروش سونی دسترسی نداشت. جف راس صحبتهای خود را اینگونه ادامه داد: «من فکر میکنم [Gamestat] هنوز دادهها را بایگانی کرده است، بر اساس رقم ۸ میلیونی که با دورسنجی ما مطابقت داشت و بنابراین همین برای من کافی بود. بنابراین، شاید آمار حدود ۷.۷ [میلیون] نسخه یا شاید حدود ۸.۲ [میلیون] نسخه باشد، من نمیدانم.»
البته، او اخیراً دوباره در توییت جدیدش تأکید کرده که با وجود این شفافسازی هنوز روی آمار اولیهی خود پافشاری میکند و باور دارد که این آمار صحت دارد. او در جریان این مصاحبه، بیان کرد که این دادههای دورسنجی که او به آنها اشاره کرده است، قبل از اینکه بازی در سال ۲۰۲۱ در پلیاستیشن پلاس قرار بگیرد توسط او دیده شده است.
نکتهی مهم این است که دادههایی که از تروفی به دست آمدهاند، ممکن است مستقیماً به آمار فروش ارتباط نداشته باشد و آمار بالاتری را نشان دهد چراکه این احتمال وجود دارد که برخی از افراد دیسک دستدوم بازی را تهیه کنند یا آن را از طریق پلیاستیشن پلاس دریافت کنند. با این حال، این احتمال هم وجود دارد که با درصد خطای مشخصی آمار اعلام شده توسط جف راس با آمار واقعی فروش بازی تقریباً مشابه باشد.
با این حال، نکتهی مهم دیگری که وجود دارد این است که جف راس در این گفتوگو شفافسازی کرد که وقتی در توییت ابتدایی خود به مدیریت داخلی استودیو اشاره کرده، منظور او مدیران ارشد استودیو بِند سونی بوده نه مدیران بالاردهی پلیاستیشن یا کل سونی.
منبع: Game Informer
نوشته کارگردان دیز گان: اندازهی گوست آو سوشیما فروختیم و گفتند شکست خوردید اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
منبع متن: digikala