این روزها بسیاری از صحبت‌ها به متاورس ختم می‌شود، مفهومی از یک دنیای مجازی مبهم که چندین ابر شرکت فناوری را درگیر یک مسابقه همه‌جانبه کرده است تا از ابتدا در آن سرمایه‌گذاری کنند. در حالی که غول‌های تکنولوژی مانند فیس‌بوک و مایکروسافت چشم‌اندازهایی درباره‌ی آنچه متاورس می‌تواند یا می‌خواهد به آن دست پیدا کند، ارائه می‌دهند، کوتاراگی با این مفهوم موافق نیست و طرفدار آن نیست.

  • متاورس چیست و چرا باید درباره‌ی آن بدانید؟

کوتاراگی معتقد است که ریشه داشتن و حضور در دنیای واقعی بسیار مهم است و نمی‌داند چرا کسی بخواهد به یک واقعیت مصنوعی و دروغین وارد شود. او می‌گوید: «شما ترجیح می‌دهید به‌جای خود واقعیتان یک آواتار صیقل‌خورده باشید؟ این در اساس هیچ تفاوتی با سایت‌های گفت‌وگوی ناشناس ندارد.»

کن کوتاراگی

او حتی برای تعامل با متاورس طرفدار پوشیدن هدست‌های واقعیت ‌مجازی هم نیست و می‌گوید: «هدست شما را از دنیای واقعی جدا می‌کند، و من نمی‌توانم آن را بپذیرم. هدست‌ها به‌سادگی آزاردهنده هستند.»

شاید ابر شرکت‌ها چندان علاقه‌ای به صحبت‌های اخیر کن کوتاراگی نداشته باشند اما واقعیت این است که با نگاهی به جهان پیرامون خود احتمالاً می‌توانیم در این زمینه حق را به کوتاراگی بدهیم. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز دنیای مجازی نقش خود را بیش از گذشته در زندگیمان پررنگ می‌کند و بسیاری از چیزها دروغین شده است اما متاورس و رایج شدن آن می‌تواند این مسیر را به بعد دیگر و البته بدتری بیاورد. این آینده‌ای است که می‌تواند حتی ترسناک باشد.

کوتاراگی به‌عنوان پدر پلی‌استیشن هم شناخته می‌شود زیرا او همان فردی است که سونی را متقاعد کرد که در اوایل دهه‌ی ۹۰ وارد بازار بازی‌های ویدیویی شود و او کسی است که باعث خلق اولین کنسول پلی‌استیشن شد. به لطف موفقیت عظیم پلی‌استیشن ۱، او در سال ۱۹۹۷ میلادی مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی شد و توسعه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن پورتابل (پی‌اس‌پی) و پلی‌استیشن ۳ را هدایت کرد. در سال ۲۰۰۶ کوتاراگی جای خود را به جانشینش یعنی کاز هیرایی داد. او سپس بازنشسته شد و نقش رئیس افتخاری را بر عهده گرفت و بعد از آن هم مشاور فنی شد.

  • آیا باید از پروژه غول‌های فناوری برای خلق دنیای متاورس بترسیم؟

این مرد ۷۱ ساله در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل Ascent فعالیت می‌کند که یک شرکت رباتیک نوپا است که هدف آن ترکیب دنیای واقعی با دنیای دیجیتال به شیوه‌ای کمتر مجازی است. هدف Ascent به‌جای تعقیب یک دنیای کاملاً مصنوعی، ایجاد ربات‌های هوشمند ساخته شده با تراشه‌ها و حسگرهای طراحی شده توسط تیم کوتاراگی است که می‌توانند وظایف مختلف انسانی را انجام دهند و طیف وسیعی از محصولات را تولید کنند. ساخت روبات‌هایی که می‌توانند صحنه‌های دیجیتالی مانند هولوگرام را نمایش دهند، یکی دیگر از اهداف کوتاراگی است.

منبع: Game Informer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته پدر پلی‌استیشن علاقه‌ای به متاورس و واقعیت مجازی ندارد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala